بیگانگی مردم با فرهنگ بیمه
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه زندگی در کشوری که ریسک بلایای طبیعی بالاست، اما میزان بیمه بسیار پایین است، نشان میدهد که درک درستی از بیمه نداریم گفت: باید بپذیریم که با فرهنگ بیمه بیگانه هستیم.
محمد علیپور رحمتی در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز با ابراز تاسف از کم لطفی به بیمه در کشورمان گفت: در حالی که کشور ما بر روی مسیر زلزله قرار دارد و هر سال بخشهایی از کشورمان میلرزد، ساختمانها فرو میریزد و مردم با مشکلات زیادی روبرو میشوند، اما مشاهده میکنیم که ساختمانها بیمه نمیشود، آن هم در مقابل مبالغی جزیی.
وی با اشاره به اینکه هر لحظه امکان آتش سوزی وجود دارد، اما مردم نسبت به بیمه آتش سوزی اقدام نمیکنند گفت: در حالی که همه ساله سیل جاری میشود، اما کشاورزان محصولات خود را در برابر این سیل بیمه نمیکنند.
نماینده ماکو در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بی توجهی به صنعت بیمه به ضعف فرهنگی و بیگانگی مردم با اهمیت بیمه بازمیگردد گفت: از سوی دیگر عملکرد نامناسب بیمهها باعث شده تا مردم علاقه و تمایلی برای خرید بیمه نداشته باشند.
وی با طرح این پرسش که چرا در بحث بیمه اجباری شخص ثالث خودرو، مردم استقبال قابل توجهی از بیمه دارند گفت: دلیل این است که از یک سو مالکان خودرو اگر بیمه نداشته باشند، با جریمههای سنگین راهنمایی رانندگی و حتی توقیف خودرو روبرو نشوند و از سوی دیگر هنگام بروز سانحه و حادثه، از پرداخت هزینههای طرف مقابل بر نمیآیند و همین دو عامل باعث بحران میشود.
علیپور با اشاره به اینکه در بحث خسارت نیز اگر بیمه تمامی خسارت خودرو شخص ثالث یا خود فرد را پرداخت نکند، بخش قابل توجهی را میپردازد گفت: مشاهده میکنیم که در بحث بیمه شخص ثالث خودرو، شرکتهای بیمه گر بار را از دوش فرد حادثه دیده بر میدارند.
بیشتر بخوانید: شرکتهای بیمه، قلک تامین هزینه سومدیریتها
وی با ابراز تاسف از اینکه در بخش بیمههایی همچون آتش سوزی، سیل و زلزله خدمات رسانی بیمهها مناسب نیست گفت: بارها از زبان کشاورزان شنیده ام که محصول شان را بیمه کرده اند و هنگامی که سیل محصول شان را برده یا تگرگ به محصولشان صدمه زده یا با انواع آفت یا خشکسالی رو به رو شده اند، بیمه حتی یک دهم آن چیزی که کشاورز برداشت میکرده، تامین خسارت نکرده که این باعث نارضایتی گسترده شده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای رونق صنعت بیمه باید به تامین خسارت توجه جدی داشته باشیم گفت: بحث جدی برای بیمه گذار، تامین خسارت است. اگر کسانی که منازل شان را در قبال زلزله، آتش سوزی یا دیگر بلایای طبیعی و حوادث بیمه میکنند، اطمینان داشته باشند که خسارت مناسبی را به موقع دریافت میکنند یا بخش قابل توجهی از خسارت را دریافت میکنند، نسبت به بیمه ترغیب میشوند.
وی افزود: اگر کشاورز اطمینان پیدا کند که وقتی سیل محصولش را برد، بیمه حداقل ۷۰ درصد زیانش را تامین میکند یا اگر خشکسالی محصولش را نابود کرد یا تگرگ پیش از آنکه میوه قابل برداشت باشد، آنرا از بین برد و بیمه پاسخگوی این هزینه سنگین بود، حتماً کشاورزان محصولاتشان را بیمه میکردند.
علیپور با تاکید بر اینکه باید واقع بین باشیم گفت: اگر مردم زیانهایی که دیده اند را به موقع و به صورت قابل توجه از بیمه دریافت کنند، رغبت قابل توجهی به بیمه خواهند داشت.
وی با تاکید بر اینکه هر چقدر در زمینه بیمه تبلیغات و فرهنگسازی صورت بگیرد تا زمانی که جبران خسارت مناسب صورت نگیرد، تاثیرگذار نخواهد بود گفت: اگر میخواهیم با قدرت بیمه را تبلیغ کنیم، باید روی جبران خسارت کار کنیم تا مردم به بیمه ترغیب شوند.
نماینده ماکو با طرح این پرسش که مگر میشود به مردم بگوییم حق بیمه بپردازید، اما هنگام بروز خسارت معلوم نیست بیمه چگونه با شما رفتار خواهد کرد گفت: اگر شرکتهای بیمه میخواهند درصد بیمه گر را در بیمههای اختیاری افزایش دهند، باید جذابیت را افزایش دهند.