دوکاتی استریت فایتر V۴ جدید؛ ابرموتورسیکلت ۲۰۲۳ در کلاس نیکد

منبع خبر / پدال / خودرو / ۳۰-۰۷-۱۴۰۱

دوکاتی استریت فایتر V4 جدید؛ ابرموتورسیکلت 2023 در کلاس نیکد

به فاصله‌ی چند روز پس از معرفی V۴ پانیگاله ۲۰۲۲ در کلاس اسپرت سوپربایک، محصول جدید دوکاتی برای علاقه‌مندان موتورسیکلت در کلاس خیابانی (Street) رونمایی شد. استریت فایتر V۴ با پیشرانه‌ای متفاوت از V۴ پانیگاله، برگ برنده‌ی دوکاتی در میان...

به فاصله‌ی چند روز پس از معرفی V۴ پانیگاله ۲۰۲۲ در کلاس اسپرت سوپربایک، محصول جدید دوکاتی برای علاقه‌مندان موتورسیکلت در کلاس خیابانی (Street) رونمایی شد. استریت فایتر V۴ با پیشرانه‌ای متفاوت از V۴ پانیگاله، برگ برنده‌ی دوکاتی در میان موتورسیکلت‌های نیکد (Naked Bike) خواهد بود.

کلاس‌های مختلف موتورسیکلت، دسته‌بندی‌‌های متنوع و مشابه دارد. مرزبندی مدل‌های مختلف موتورسیکلت، مثل انواع خودرو، کمی پیچیده و البته سلیقه‌ای است. به همین دلیل، بسیاری از موتورسیکلت‌ها، می‌توانند عضو دو گروه یا بیشتر باشند. مثلا موتوسیکلت‌های کلاس استریت و نیکد، معمولا اعضایی مشابه دارند و چندان متفاوت نیستند. همچنین، مدل‌های کلاسیک و کافه‌ریسر نیز معمولا، در کلاس استریت طبقه‌بندی می‌شوند. به بیان بهتر، از نظر کاربری، موتورسیکلت‌هایی که مناسب استفاده‌ی روزانه و تردد داخل شهری باشند به کلاس استریت تعلق دارند. دسته‌بندی‌های ظاهری مثل نیکد، کلاسیک و کافه ریسر، به نوع بدنه و ساختار بیرونی خودرو از دید بیننده مرتبط هستند. به همین دلیل، معمولا موتورسیکلت‌های نیکد، عضو کلاس استریت نیز محسوب می‌شوند.

یاماها XSR900یاماها XSR۹۰۰

امروزه موتورسیکلت‌های استریت ژاپنی و خصوصا نیکد بایک، نسبت به دیگر مدل‌ها فروش بیشتری دارند؛ چراکه علاوه‌بر قابلیت استفاده برای تردد روزانه، پرشتاب و خوش‌قیمت هستند. به همین دلیل، رقابت بین سازندگان موتورسیکلت در کلاس استریت، اهمیت زیادی دارد و محصول جذاب‌تر برای بازار جهانی، سودآوری بالا برای تولیدکننده فراهم می‌کند. در تصویر بالا، یاماها XSR ۹۰۰ دیده می‌شود که با قدرت ۱۱۷ اسب بخار و یک سرنشین معمولی، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۳/۵ ثانیه دارد. قیمت این مدل در بازار جهانی، ۱۰ هزار دلار است.

دوکاتی استریت فایتر V2دوکاتی استریت فایتر V۲

دوکاتی استریت فایتر به شکل کلی، دو مدل V۲ و V۴ دارد. ارزان‌ترین نمونه، موتور ۲ سیلندر ۹۵۵ سی‌سی سوپرکوادرو با قدرت ۱۵۳ اسب بخار و گشتاور ۱۰۶ نیوتن‌متر، به قیمت ۱۷ هزار دلار فروخته می‌شود. مدل گران‌تر، طی سال‌های اخیر با موتور ۴ سیلندر ۱۱۰۳ سی‌سی تولید شده است؛ اما نسخه‌های متنوع با قیمت متفاوت دارد.

دوکاتی استریت فایتر V4 SP2

جدیدترین مدل استریت فایتر V۴، از نظر قدرت و گشتاور، چندان متفاوت از نسخه‌ی ۲۰۲۱ نیست. پیشرانه‌ ۱/۱ لیتری از سری Desmosedici Stradale قدرت ۲۰۸ اسب بخار با گشتاور ۱۲۲ نیوتن‌متر دارد تا همچنان محصول دوکاتی را در کلاس بالاتر نسبت به رقبای ژاپنی نشان دهد.

چهار حالت رانندگی، به راکب کمک می‌کند تا قدرت و گشتاور تولیدی پیشرانه را برحسب نیاز خود، تحت کنترل داشته باشد. همچنین حالت بارانی (Wet Riding) برای بهبود تعادل در مسیرهای لغزنده وجود دارد. بهبودهای نرم‌افزاری بر استریت فایتر V۴ جدید، عملکرد ترمزها و فن سیستم خنک‌کننده را بنا به شرایط رانندگی، تغییر می‌دهد. این موضوع، هنگامی که یک یا دو سرنشین سوار بر موتورسیکلت باشند، باتوجه به مجموع وزن، تاثیرگذار خواهد بود.

دوکاتی استریت فایتر V4 SP2

استریت فایتر V۴ مدل ۲۰۲۳ مشابه نسل‌های قبل، چرخ عقب را با یک بازو (swingarm) به شاسی متصل می‌کند تا علاوه‌بر کاهش وزن، ظاهر اسپرت موتورسیکلت نیز تقویت شود. این نوع طراحی خاص، باز و بسته‌کردن سریع چرخ عقب را تسهیل می‌کند و البته وجه تمایز این نوع موتورسیکلت ایتالیایی از غالب رقبای ژاپنی محسوب می‌شود؛ اما نیازمند تقسیم وزن هوشمندانه و طراحی پیچیده برای جلوگیری از عدم تعادل است. به همین دلیل، مخزن سوخت ۱۷ لیتری و محل نشستن راکب در مدل ۲۰۲۳، تفاوت‌های جزئی با نسخه‌ی ۲۰۲۲ دارد.

دوکاتی استریت فایتر V4 SP2

دوکاتی استریت فایتر V۴ اساسا تک سرنشین طراحی شده و در مدل پایه، فاقد زین برای مسافر عقب است. طبیعتا خریدار می‌تواند برای سواری دو نفره، امکانات اضافی شامل زین و تکیه‌گاه زیر پا در عقب را سفارش دهد. وزن خالص این موتورسیکلت، بدون تجهیزات اضافی، ۱۷۸ کیلوگرم است اما همراه امکانات کامل‌تر، به ۱۹۶/۵ کیلوگرم می‌رسد.

دوکاتی استریت فایتر V4

برای مدل‌های استاندارد، فقط دو رنگ خاکستری (Grey Nero) و قرمز (Ducati Rosso) ارائه می‌شود. نسخه‌ی S، دارای سیستم تعلیق ویژه از برند اولینز (Öhlins) و ادوات آلومینوم برای کاهش وزن استریت فایتر V۴ خواهد بود. علاقه‌مندان به وزن کمتر، می‌توانند استریت فایتر V۴ SP۲ را خریداری کنند تا علاوه‌بر چرخ‌های فیبرکربن و فنرهای اولینز، کلاچ خشک نیز در اختیار داشته باشند. رنگ‌های خاص مثل سیاه مات و نقره‌ای با تزئینات مشابه موتورهای مسابقه‌ای دوکاتی در موتو GP، مخصوص V۴ SP۲ خواهد بود.

دوکاتی استریت فایتر V4 SP2

دوکاتی استریت فایتر V4 SP2
دوکاتی استریت فایتر V4 SP2
دوکاتی استریت فایتر V4 SP2
دوکاتی استریت فایتر V4
دوکاتی استریت فایتر V4 SP2
دوکاتی استریت فایتر V4 SP2

قیمت نهایی برای مدل ۲۰۲۳ از دوکاتی استریت فایتر V۴ هنوز اعلام نشده است. آستانه قیمت این مدل، احتمالا مشابه سال‌های قبل در حدود ۲۰ هزار دلار خواهد بود. نسخه‌های S و SP۲ نیز به ترتیب، ۲۵ و ۳۵ هزار دلار قیمت خواهند داشت. امسال، دوکاتی استریت فایتر V۴ لامبورگینی به عنوان نسخه‌ی تولید محدود، به قیمت ۶۸ هزار دلار فروخته شد.



منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

رونمایی از لاماری ایما برقی در نمایشگاه خودروی شیراز