پژو پارس سفارشی، یکشبه 30 میلیون تومان گران شد
رصد بازار خودرو نشان می دهد که قیمت پژو پارس سفارشی حدود 30 میلیون تومان گران تر شده است. بازار خودرو از چه الگوی قیمتی تبعیت میکند؟طی یک ماه اخیر دلار همچون آتشی شعله ور زبانه میکشد و به همراه خود کالاهای زیادی را گران تر از قبل کرده است. خودرو...
رصد بازار خودرو نشان می دهد که قیمت پژو پارس سفارشی حدود 30 میلیون تومان گران تر شده است. بازار خودرو از چه الگوی قیمتی تبعیت میکند؟
طی یک ماه اخیر دلار همچون آتشی شعله ور زبانه میکشد و به همراه خود کالاهای زیادی را گران تر از قبل کرده است. خودرو نیز یکی از کالاهایی است که همواره از قیمت دلار و شرایط آشفته بازار ارز تأثیر پذیرفته است. در هفت روز گذشته بازار خودرو اوضاع و احوال مساعدی نداشته ولی با این حال قیمت خودروها زیاد افزایش نیافته است.
پژو پارس سفارشی گران تر از قبل شد
تغییرات قیمتی در یک ماه اخیر با توجه به عدم ثبات در بازار، بین 30 الی 40 میلیون تومان بوده و برای مثال از همین دیروز تا به الان خودرویی نظیر پژو پارس سفارشی یا ای ال ایکس نزدیک به 30 میلیون تومان گران تر شده است. همانطور که گفتیم ابتدا دلار وارد کانال صعودی میشود و سپس صنعت خودرو به تبع آن تصمیم به طغیان میگیرد.
هم اکنون خودروهای داخلی و خارجی با افزایش قیمتهای نسبتاً شدیدی رو به رو شده و رکوردهای تازهای جا به جا کردهاند. و اما شاید بخواهید بدانید که تفاوت پارس سفارشی یا ELX با دیگر پژو پارسهای معمولی موجود در بازار چیست؟ نسخه سفارشی پارس مجهز به یکسری امکانات است که در مدلهای عادی وجود ندارد.
از جمله این امکانات میتوان به مولتی مدیا، سنسور نور، سنسور باران، سیستم اندازه گیری فشار تایر، شیشههای دودی عقب و ترمزهای دیسکی عقب اشاره کرد. توجه داشته باشید که چنین امکاناتی نزدیک به 100 میلیون تومان روی دست مشتری پارس TU5 خرج میگذارد در حالی که برای پارس سال 50 میلیون تومان هزینه دارد.
در بازار خودروی داخل، مشتریان پژو پارس سال با پیشرانه جدید را نزدیک به 350 میلیون تومان خرید و فروش میکنند و قیمت پارس سال سفارشی نیز 400 میلیون تومان است. پارس با پیشرانه تیوفایو 430 میلیون تومان قیمت گذاری شده و همین خودرو در نسخه سفارشی تا 530 میلیون تومان مبادله خواهد شد.
روز گذشته قیمت خودروهای مذکور که هم اکنون 400 و 530 میلیون تومان است، به ترتیب 370 و 500 میلیون تومان بوده. واقعا جای تعجب است که چطور در عرض 24 ساعت قیمت یک خودرو دچار چنین افزایشی شود. مشکل اینجاست که با چنین قیمتهایی همچنان تقاضا از عرضه بیشتر است و مشتریان حاضرند برای داشتن یک خودروی داخلی تا 530 میلیون تومان هزینه کنند. (البته نباید دلالان و سفته بازان را نادیده گرفت)
به هر حال پارس TU5 جزو بهترین خودروهای داخلی ایران خودرو و کشور محسوب میشود و طرفداران زیادی هم دارد. از آنجایی که مشتریان این خودرو زیاد هستند، نسخه سفارشی آن گران تر شده است.
افزایش قیمت سایر خودروها در بازار
علاوه بر افزایش قیمت پارس سفارشی و معمولی، سایر محصولات ایران خودرو نظیر دنا، پژو 206 تیپ 2 و 4 و… دچار افزایش قیمت شدند. میانگین افزایش قیمت این خودروها بین 8 تا 10 میلیون تومان بوده و هر چه باشد باز هم افزایش قیمت 20 تا 30 میلیون تومانی پارس شگفتی ساز خواهد بود.
متاسفانه رشد قیمتی نه تنها در بازار محصولات ایران خودرو بلکه سایپا نیز وجود دارد و برخی از خودروهای این شرکت مثل کوییک، تیبا 2 و ساینا بین 6 الی 8 میلیون تومان گران شدند. اگر دقیق تر نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که بازار خودروی کشورمان از هیچ الگوی قیمتی پیروی نمیکند و برای اثبات این ادعا کافی است به مدت یک ماه قیمت خودروهای بازار را رصد کنید.
علاوه بر این ممکن است خودرویی از سایپا یا ایران خودرو به قدری مشمول تقاضا شود که نسبت به سایر محصولات آن خودروساز افزایش قیمت شدیدتری را تجربه کند. مجموع این عوامل باعث شده تا نتوانیم پیش بینی درستی از بازار خودرو داشته باشیم.