پیشرانه خودروی P90 (ال 90 ایرانیزه) در مگاموتور تولید میشود
گروه صنعتی سایپا تولید پیشرانه خودروی P90 را به شرکت مگاموتور واگذار کرده است. برنامه این خودروساز برای عرضه ال 90 ایرانیزه چیست؟یکی از برنامههای گروه صنعتی سایپا عرضه خودروی P90 یا همان ال 90 ایرانیزه شده با پیشرانه متفاوت و جدید است. پیش تر...
گروه صنعتی سایپا تولید پیشرانه خودروی P90 را به شرکت مگاموتور واگذار کرده است. برنامه این خودروساز برای عرضه ال 90 ایرانیزه چیست؟
یکی از برنامههای گروه صنعتی سایپا عرضه خودروی P90 یا همان ال 90 ایرانیزه شده با پیشرانه متفاوت و جدید است. پیش تر تأکید شده بود که به منظور عدم وابستگی به خارج از کشور و توسعه و تکوین قوای محرکه پی 90، قرار است از شرکت مگاموتور و پتانسیلهای آن استفاده شود.
تولید پیشرانه خودروی P90 توسط مگاموتور
از زمانی که صنعت خودروسازی ما تحریم شده، خودروسازان با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت در صدد هستند تا قطعات خودرو و دیگر نیازمندیها را در داخل و با کمک متخصصان داخلی تولید کنند تا بدین ترتیب از شرکتهای دانش بنیان و تخصصی استفاده شود.
به گفته مدیر پروژه توسعه، تأمین و تکوین پیشرانه P90، علیرغم وجود زیرساختهای مناسب گروه خودروسازی سایپا به ویژه شرکت مگاموتور، این پروژه در راستای تولید محصول جدید و منطبق با استانداردهای تعریف شده آغاز گشت. آقای مجتبی احمدی همچنین در ادامه افزود:
بر این اساس و با هدف وابستگی حداقلی به واردات در شرایط تحریمی فعلی و بیشترین عمق ساخت داخل مقرر شد از موتور ME16 و گیربکس 5F18PE به منظور قوای محرکه این پلتفرم جدید استفاده شود.
به اعتقاد وی باید از توانمندیهای داخلی در جهت پیشبرد اهداف استفاده کرد و تولید موتور، گیربکس و اکسل باید در شرکتهای قطعه سازی داخل انجام شود. احمدی تأکید کرده هم اکنون در شرکت مگاموتور مشغول ساخت و راه اندازی خط مونتاژ پیشرانه جدید سایپا، ME16 هستند و در خصوص جعبه دنده 5F18PE نیز باید گفت در حال حاضر پیگیریهای لازم در مورد ساخت قالب آن رصد میشود. وی اضافه کرده:
در حوزه قطعات اکسل و ترمز نیز به دلیل جدید بودن طرح و لزوم انجام فعالیتهای گسترده و متنوع در این حوزه، از طریق همکاری با شرکتهای مطرح داخلی در حوزه ساخت قالب، مجموعه سازی و ایجاد زنجیره تامین قطعات ترمزی عقب و جلو، پوسته اکسل عقب و ساب فریم با همکاری واحد تامین مگاموتور اقدامات وسیعی آغاز شده است.
احمدی از جمله دستاوردهای پروژه داخلی سازی قوای محرکه ال 90 ایرانیزه شده را وابستگی خارجی حداقلی در تولید، ایجاد یک پلتفرم و محصول جدید در گروه سایپا، جذب سرمایه گذاری و امکان توسعه محصولات میداند. لازم به ذکر است که این پروژه از اوایل سال 99 آغاز شده و تاکنون در دست اقدام است. مدیر پروژه توسعه، تأمین و تکوین قوای محرکه P90 در پایان خاطرنشان کرد:
بنا به تغییراتی که در تعریف قوای محرکه این پروژه صورت پذیرفت، از ابتدای سال جاری با تعاریف جدید، به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و با توجه به گستردگی این پروژه شرکتهای پارس خودرو، سازه گستر، مرکز تحقیقات و نوآوری و همچنین قالبهای صنعتی سایپا، در پروژه مشارکت دارند و امیدواریم با همکاری همه بتوانیم تا پایان سال 1402 شاهد تولید انبوه این محصول باشیم.