نگاهی به گران قیمت ترین ماشین چینی های بازار ایران؛ کدام بهتر است؟
خرید خودروی لوکس چینی کار دشواری است و به همین جهت تصمیم گرفته ایم در ادامه به معرفی گران قیمت ترین ماشین چینی های ایران بپردازیم.صنعت خودروسازی چین موفق شده طی سالهای اخیر وارد بازار ایران شود و بسیاری از محصولات جذاب کمپانیهای این کشور به نوعی...
خرید خودروی لوکس چینی کار دشواری است و به همین جهت تصمیم گرفته ایم در ادامه به معرفی گران قیمت ترین ماشین چینی های ایران بپردازیم.
صنعت خودروسازی چین موفق شده طی سالهای اخیر وارد بازار ایران شود و بسیاری از محصولات جذاب کمپانیهای این کشور به نوعی بازار داخلی ما را تصاحب کردهاند. شرکتهای خصوصی ایران سعی میکنند با رایزنی، حق تولید به روش قطعات منفصله را از خودروسازان چین بگیرند و با مونتاژ آنها در کشور، فروش خوبی کسب کنند.
خوشبختانه تنوع محصولات چینی بازار زیاد شده و تعداد محصولاتی که قیمتی بیش از یک میلیارد تومان دارند هم رو به افزایش است. در این مقاله تصمیم گرفتهایم به بررسی برترین سدانها و کراس اوورهای چینی بازار کشورمان بپردازیم تا مشتریان سردرگم بتوانند انتخاب درستی داشته باشند.
گران قیمت ترین ماشین چینی های ایران را بشناسید
عموما ثروتمندان به سمت خرید خودروهای لوکس چینی بازار متمایل میشوند زیرا یک میلیارد تومان در اقتصاد ما پول کمی نیست. از طرفی هر خودروی چینی با قیمت یک میلیارد تومان و بیشتر ارزش خرید ندارد و باید ماشینی خرید که متناسب با بودجه، بتواند سالهای سال نیازهای مشتریان را برطرف کند.
فرصت خوبی که برای خودروسازان چینی به وجود آمده در گرو ممنوعیت واردات است والا مشتریان ترجیح میدهند با چنین مبلغی یک خودروی همه فن حریف و با کیفیت خریداری کنند نه اینکه مجبور به خرید محصولات چینی شوند. از طرفی نمونههای دست دوم و کارکرده خودروهای کرهای، ژاپنی و اروپایی اغلب بیشتر از یک میلیارد تومان قیمت گذاری میشوند.
برای مثال فرض کنید که مشتری ایرانی با یک میلیارد و 500 میلیون تومان سرمایه ناگزیر به انتخاب بین کراس اوور صفرکیلومتر چینی و کراس اوور دست دوم کرهای است که بیش از ده سال سن دارد. علاوه بر اینها مسئله خدمات پس از فروش شرکتهای مونتاژکننده محصولات چینی از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که نمایندههای شرکتهای خارجی دیگر زیر بار خدمات پس از فروش نمیروند.
تنها راه حل برون رفت از بحران خرید رو به افزایش خودروهای چینی، واردات خودرو با حداقل تعرفه و نتراشیدن مانع بر سر راه ورود خودروهای خارجی است. در ادامه قصد داریم چندین خودروی جذاب را به ترتیب قیمتی که دارند مورد بررسی قرار دهیم. این خودروها بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارند.
1. چری آریزو 6 پرو
یکی از گران قیمت ترین ماشین چینی های ایران، آریزو 6 پرو است. به نظر می رسد در آیندهای نزدیک، کرمان موتور و گروه بهمن از سدانهای جذاب و رقابتی کی ام سی جی 7 و ریسپکت رونمایی کنند ولی تا آن موقع میتوان گفت تنها سدان چینی بازار که شرایط و مشخصات خوبی دارد، چری آریزو 6 پرو است. (البته بین خودروهای یک میلیارد تومانی به بالا)
چری آریزو 6 معمولی ارزان تر از نسخه پرو است (250 میلیون تومان ارزان تر) و زیر کاپوت آن یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ تعبیه شده که میتواند حداکثر 147 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این سدان چینی از طریق یک گیربکس سی وی تی 9 سرعته شبیه سازی شده به محور جلو منتقل میشود.
آریزو 6 پرو نزدیک به 1350 کیلوگرم وزن دارد و میتواند در عرض 9.5 ثانیه از سکون مطلق به شتاب 100 کیلومتر برسد. در هر 100 کیلومتر مسافتی که با این خودرو طی میشود، 8 لیتر سوخت مصرف خواهد شد و نهایت سرعتی که میتواند با آن راند به 180 کیلومتر میرسد.
2. ام وی ام X55 پرو
اگر بخواهید این خودروی کراس اوور را از نمایندگیهای مدیران خودرو به صورت پیش فروش خریداری کنید، بین 50 تا 70 میلیون تومان سود خواهید کرد و الا میبایست نسخه اکسلنت و اکسلنت اسپرت ایکس 55 را به ترتیب 990 میلیون و یک میلیارد تومان بخرید.
زیر کاپوت MVM X55 Pro یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ تعبیه شده که میتواند حداکثر 157 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور تولید کند. آپشنهای رفاهی و ابعاد این خودرو دقیقاً مشابه با X33 خواهد بود و تنها تفاوت این دو کراس اوور به شتاب بیشتر X55 پرو و صفر تا صد آن بر میگردد. نیروی محرکه در این خودرو از طریق یک گیربکس 9 سرعته سی وی تی به محور جلو منتقل میشود.
3. فونیکس تیگو 7 پرو
سال گذشته نخستین خودروی مدیران خودرو با قیمتی بیش از یک میلیارد تومان راهی بازار شد. طول، عرض و ارتفاع این خودرو بیشتر از تیگو ایکس 7 است و به همین جهت توجه زیادی به این کراس اوور شده. قیمت کنونی تیگو X7 در ماههای اخیر به یک میلیارد و 200 میلیون تومان رسیده و البته هم نقدی و هم شرایطی توسط نمایندگیها به فروش میرسد.
زیر کاپوت تیگو 7 پرو پیشرانه تیگو 7 اصلی تعبیه شده که میتواند نیروی محرکه را از طریق یک گیربکس سی وی تی 9 سرعته به محور جلو انتقال دهد. این موتور 1.5 لیتری توربوشارژ قادر است 157 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور تولید کند. صفر تا صد این خودرو تنها در 10 ثانیه انجام میشود و در هر 100 کیلومتر نزدیک به 8.5 لیتر سوخت مصرف خواهد کرد. این کراس اوور 1540 کیلوگرمی با 475 لیتر صندوق بار میتواند 180 کیلومتر بر ساعت رانده شود.
4. فونیکس تیگو 8
شاید بتوان در میان تمام کراس اوورهای مونتاژ ایران، تیگو 8 را گران ترین آنها نامگذاری کرد زیرا قیمت این شاسی بلند در نمایندگیهای مدیران خودرو نزدیک به یک میلیارد و 800 میلیون تومان است. علاوه بر این گفته میشود قیمت بازار آزاد این خودرو با 100 میلیون اختلاف، یک میلیارد و 900 میلیون تومان است.
فونیکس تیگو 8 مجهز به پیشرانهای 1.6 لیتری توربوشارژ است که میتواند 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور تولید کند. وزن تقریبی این شاسی بلند 1550 کیلوگرم ارزیابی شده و با هماهنگی پیشرانه و چنین وزنی میتواند در عرض 9 ثانیه از سکون مطلق به شتاب 100 کیلومتری برسد. نیروی محرکه محصول مدیران خودرو از طریق یک گیربکس اتوماتیک 7 سرعته دو کلاچه به محور جلو منتقل میشود. (به همراه میانگین مصرف سوخت 8 الی 9 لیتر)
5. دایون Y5
اولین و آخرین کراس اوور دو دیفرانسیل بازار ایران، دایون Y5 از خودروسازی ایلیا است. قیمت این محصول از درب نمایندگی فروش، یک میلیارد و 250 میلیون تومان خواهد بود و مونتاژ شده از شرکت چینی چانگدو چین با سه ردیف صندلی است. زیر کاپوت این شاسی بلند یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپه قرار دارد.
این موتور میتواند نهایتاً 202 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور تولید کند. همانطور که گفتیم دایون Y5 دو دیفرانسیل نیروی محرکه را از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتومات دریافت میکند و با دو تن وزنی که دارد در 12 ثانیه به شتاب صفر تا صد میرسد. از جمله ویژگیهای این خودرو میتوان به مصرف سوخت ترکیبی 9 تا 10 لیتر بنزین و طول 4771 میلی متری اشاره کرد.
6. جک KMC K7
کرمان موتور یکی دیگر از خودروسازهای خصوصی ایران است که گران ترین محصول مونتاژی آن، جک کی ام سی کی 7، 950 میلیون تومان قیمت گذاری شده است. متاسفانه قیمت بازار آزاد این کراس اوور به یک میلیارد و 500 تا یک میلیارد و 600 میلیون تومان میرسد.
پیشرانهای که زیر کاپوت این شاسی بلند تعبیه شده از نوع توربوشارژ و 1.5 لیتری است و میتواند حداکثر 174 اسب بخار قدرت و 251 نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این خودرو از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل میشود. وزن KMC K7 نزدیک به 1735 کیلوگرم و طول بدنه آن 4790 میلی متر است. (به همراه صفر تا صد 12 ثانیه و مصرف سوخت 10 لیتری)
7. جک KMC T8
یکی دیگر از گران قیمت ترین ماشین چینی های ایران، شاسی بلند کرمان موتور است. از کراس اوورهای چینی که فاصله بگیریم به پیکاپهای این کشور میرسیم. یکی از برترین پیکاپهای کرمان موتور که از قضا دو دیفرانسیل است، جک کی ام سی تی 8 خواهد بود. شاید یکی از نقاط ضعف این خودرو گیربکس دستی آن در دورانی باشد که اکثر محصولات گران قیمت بازار دارای جعبه دنده اتوماتیک هستند.
تنها نسخه این پیکاپ بنزین سوز است و پارسال در نمایندگیهای این خودروساز 800 میلیون تومان قیمت گذاری شده بود. در حال حاضر گفته میشود قیمت KMC T8 یک میلیارد و 100 میلیون تومان شده است. زیر کاپوت این پیکاپ غول پیکر یک پیشرانه 2 لیتری توربو قرار گرفته که میتواند حداکثر 174 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور تولید کند.
وانتی که از آن صحبت میکنیم دارای طول 5325 میلی متر و ارتفاعی 1830 میلی متری است. وزن محصول میلیارد تومانی کرمان موتور 1960 کیلوگرم اعلام شده و میتواند در عرض 12 ثانیه از سکون مطلق به شتاب 100 کیلومتری برسد. در هر 100 کیلومتر پیمایشی که این پیکاپ انجام میدهد، 12 لیتر بنزین مصرف خواهد شد. (نهایت سرعت 150 کیلومتر بر ساعت)
8. آمیکو آسنا
گفتیم که پیکاپ دو دیفرانسیل جک کی ام سی تی 8 تنها در نسخه گیربکس دستی عرضه شده اما آسنا پیکاپ دیگری است که با دو دیفرانسیل خود میتواند رضایت مشتریان را در گیربکس دستی و اتوماتیک جلب کند. (البته با اختلافی نزدیک به 300 میلیون تومان) قیمت این خودرو در بازار داخل یک میلیارد تومان است و نسخه اتومات تا یک میلیارد و 500 میلیون تومان نیز خواهد رسید.
خوشبختانه این غول پیکر چینی مجهز به یک پیشرانه 2.4 لیتری شده که میتواند نهایتاً 218 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این خودروی تقریباً دو تنی شتاب صفر تا صد 11 ثانیهای دارد. همچنین در هر صد کیلومتر مسافت به طور ترکیبی 11 لیتر سوخت مصرف خواهد کرد.
9. فردا FMC T5
خودروی بعدی که به عنوان گران ترین مونتاژی بازار ایران شناخته میشود، فردا اف ام سی تی 5 است. فردا موتورز این کراس اوور جذاب را از روی خودروی دانگ فنگ تی 5 مونتاژ کرده ولی در اصل مدلی لوکس تر و مجهزتر از فردا اس ایکس 5 است. قیمت بازار آزاد این شاسی بلند 900 میلیون تومان برآورد شده ولی از آنجایی که تعداد محدودی از این خودرو در کشور وجود دارد، تا یک میلیارد و صد میلیون تومان قیمت گذاری شده است.
به پیروی از سایر محصولات چینی بازار ایران، پیشرانه فردا FMC T5 توربوشارژ 1.5 لیتری است و میتواند با وزن حدود یک و نیم تن حداکثر 150 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور تولید کند. متاسفانه این کراس اوور از گیربکس سی وی تی اتومات بهره نمیبرد و دندهای خودکار خواهد بود. از جمله ویژگیهای این خودرو میتوان به نهایت سرعت 160 کیلومتر بر ساعت، مصرف سوخت 8 لیتری و شتاب صفر تا صد 11 تا 12 ثانیهای اشاره کرد.
10. بهمن فیدلیتی
شرکت چری به قدری بزرگ است که زیرمجموعههای فعال زیادی در سراسر چین دارد. یکی از این زیرمجموعهها جتور است. فیدلیتی بهمن موتور محصولی است که بر مبنای جتور ایکس 70 مونتاژ شده و از آنجایی که توسط بورس به دست مشتریان میرسد، قیمتی بین یک میلیارد و 300 میلیون تا یک میلیارد و 400 میلیون تومان دارد.
زیر کاپوت این کراس اوور جذاب یک پیشرانه 1.5 لیتری تعبیه شده که میتواند حداکثر 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه بهمن فیدلیتی از طریق یک گیربکس دندهای 6 سرعته به محور جلو منتقل میشود و از دیگر مشخصات آن میتوان به وزن 1575 کیلوگرمی، مصرف سوخت 8 لیتری و شتاب صفر تا صد 10 ثانیهای اشاره کرد.
11. بهمن دیگنیتی
بعد از معرفی اجمالی بهمن فیدلیتی جذاب گروه صنعتی بهمن، نوبت به معرفی برادر این کراس اوور، بهمن دیگنیتی میرسد. این شاسی بلند بر مبنای خودروی دانگ فنگ ix5 مونتاژ شده و اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار آن به 400 میلیون تومان میرسد. با این اوصاف شاسی بلند محبوب بهمن نزدیک به یک میلیارد و 400 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.
وزن دیگنیتی در قیاس با فیدلیتی سبک تر و موتور آن نیز به همان نسبت سبک تر است. زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ تعبیه شده که میتواند حداکثر 148 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این شاسی بلند از طریق یک گیربکس سی وی تی به محور جلو منتقل میشود و همین باعث شده تا شتاب صفر تا صد به 11 ثانیه برسد. مصرف سوخت ترکیبی دیگنیتی حدود 8 لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش برآورد شده.
12. لاماری ایما
آخرین خودروی چینی که قیمتی بیشتر از یک میلیارد تومان دارد، لاماری ایما است. این شاسی بلند تازه وارد مبتنی بر پلتفرمی است که روی خودروی فردا اف ام سی تی 5 قرار دارد. با این حال ظاهر دو خودروی فوق کاملا متفاوت است و آرین موتور به عنوان نماینده میتسوبیشی در ایران تصمیم گرفت از سال گذشته لاماری ایما را وارد بازار کند.
به لحاظ شتاب صفر تا صد، لاماری ایما بهترین خودروی مونتاژی چینی در ایران محسوب میشود. از دیگر مشخصههای جذاب این شاسی بلند میتوان به طراحی ظاهری زیبا، مدرن بودن کابین و مشخصات بینظیر پیشرانه اشاره کرد. متاسفانه آرین موتور قصد عرضه انبوه این خودرو را ندارد و به تازگی تعدادی از این محصول از طریق تالار شیشهای راهی بازار شده است.
کمبود لاماری ایما در بازار و داشتن مشخصات جذاب باعث شده قیمت این کراس اوور در بازار آزاد به سقف یک میلیارد و 700 میلیون تومان نیز برسد. (قیمت درب کارخانه یک میلیارد و 100 میلیون تومان اعلام شده) زیر کاپوت لاماری ایما یک پیشرانه 1.5 لیتری تعبیه شده که میتواند 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه نیز از طریق یک گیربکس 7 سرعته دو کلاچه به محور جلو انتقال مییابد. صفر تا صد در 9 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی نیز 7 لیتر خواهد بود.