ثبت سفارش واردات خودرو توسط چهار شرکت/ 200 هزار خودروی وارداتی در راه است/ نخستین خودروهای وارداتی در جادههای ایران کدامند؟
عدم تعادل در عرضه و تقاضای خودرو، چالشی است که در سالهای اخیر به مرور منجر به جهش قیمت خودرو شده است. حال انتظار میرود با عرضه حداقل ۱۰۰ هزار خودروی وارداتی تا قبل از نوروز و افزایش عرضه محصولات داخلی، التهابات بازار کاهش یابد و دست واسطهها کوتاه شود.
به گزارش تابناک اقتصادی؛ قانون ساماندهی صنعت خودرو خردادماه امسال توسط رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ و سپس از سوی رئیس جمهور جهت اجرا به وزیر صمت ابلاغ شد. بر این اساس، آیین ماه واردات خودرو از سوی وزارت صمت به دولت ارسال و در نهایت آیین نامه واردات خودرو در تاریخ ۲۶ مرداد به تصویب هیئت وزیران رسید و در تاریخ سوم شهریور از سوی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.
اما در ادامه، با ایرادات رئیس مجلس به آیین نامه مصوب دولت، وزارت صمت برای رفع ایرادت مطرح شده اقدام کرد و در نهایت دوم آبان ماه، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت که با رفع اشکالات وارده از سوی مجلس به آییننامه واردات خودرو، ثبت سفارش خودروهای وارداتی بهزودی آغاز میشود. امید قالیباف افزود: اشکالات مطرح از سوی مجلس در خصوص آییننامه واردات خودرو در دولت برطرف شده و متن نهایی اصلاح شده آییننامه نیز در دولت به تصویب رسیده است.
این صحبت های سخنگوی صمت در شرایطی بود که در کمتر از دو ماه بعد (یعنی در آذرماه)، شاهد ثبت سفارش واردات خودرو هستیم. هرچند باید توجه داشت که در سال های اخیر به دلیل ممنوعیت واردات خودرو، عملا فرآیند تنظیم قرارداد شرکت های واردکننده با تولیدکنندگان خارجی، با کندی پیش رفته است که کاملا طبیعی است. از طرف داخل نیز بر خلاف سال های گذشته، بایستی استاندارهای 85 گانه پاس شود و از همه مهم تر موضوع انتقال فناوری که در قانون ساماندهی بازار خودرو از سوی مجلس تصویب شده است، باعث شد تا این مسائل به نوعی سرعت گیر در برابر چرخه واردات خودرو به کشور باشد. اما با همه این موارد، در هفته های اخیر درخواست حدود 400 شرکت برای واردات خودرو در «کارگروه تجارت و ارتباطات بین الملل معاونت حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت» مورد بررسی قرار گرفته و تا به امروز مدارک 27 شرکت کامل و مورد تایید بوده و از این تعداد نیز چهار شرکت موفق به ثبت سفارش واردات خودرو شده اند و این روند ادامه خواهد داشت.
جزئیات واردات ۲۰۰ هزار خودرو تا پایان بهار ۱۴۰۲
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این خصوص به تازگی گفته است: طبق برنامه ریزی انجام شده در سه ماهه باقی مانده امسال ۱۰۰ هزار دستگاه و به همین تعداد هم در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ خودرو از طریق واردات تامین می شود. به گفته قالیباف تحویل خودرو در دو بازه ۳ و ۶ ماهه خواهد بود از این رو ممکن است متقاضیانی که از طریق بورس کالا خرید می کنند ۳ تا ۶ ماه بعد از زمان خرید خودروی آنها تحویل داده شود که این زمان با توجه به ساخت خودرو و حمل آن طبیعی است. مشاور وزیر صمت افزود: امسال حدود ۱۰ درصد از خودروهای وارداتی بصورت تحویل فوری به فروش خواهد رسید.
بیان جزئیاتی جدید در خصوص واردات خودرو از زبان سخنگوی صمت در حالی است که پیش تر گفته شده بود که خودروهای فرانسوی اجازه ثبت سفارش و ورود به بازار ایران را ندارند. وزارت صمت در خصوص چرایی این ممنوعیت تاکید داشت: "علت ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی به ایران، رفتار خلاف قرارداد و تعهدات خودروسازان فرانسوی پس از خروج آمریکا از برجام است. خروج فرانسویها از صنعت خودروسازی ایران پس از دور جدید تحریمهای آمریکا علیه کشورمان در سال 1397، هزینههای زیادی را بر صنعت خودروسازی و قطعهسازی ایران تحمیل کرد و سرمایهگذاریهای انجام شده را ابتر گذاشت. هرچند نباید خوشبینی مفرط دولتمردان قبلی به فرانسویها را فراموش کرد که بازار خودروی ایران را راحت و آماده در اختیار خودروسازان فرانسوی قرار دادند و در خیال خام خود تصور میکردند، فرانسویها به دنبال اشتغال جوانان ایرانی هستند. با این حال، شرکتهای فرانسوی همچون غلام حلقه به گوش آمریکا، سریعتر از هر شرکتی بلافاصله پس از تشر دونالد ترامپ، از ایران خارج شدند و تمام قراردادهای خود با ایران و اصول توافقات بینالمللی را زیر پا گذاشتند و طرحهایشان در صنعت خودروی ایران و همینطور صنعت نفت را رها کردند و هیچ خسارتی هم ندادند و آبرویی برای آنان که تصور میکردند فرانسه به دنبال اشتغال جوانان ایرانی است، باقی نگذاشتند."
با این حال در اطلاعیه وزارت صمت آمده بود "آنچه قطعی است، خودروهای فرانسوی در زمانه حاضر راهی به بازار کشورمان نخواهند یافت، زیرا شرکتهای فرانسوی نظیر رنو و پژو سابقه خوبی در زمان اعمال تحریمها ندارند و با وجود تعریف پروژهها و سرمایهگذاریهای مشترک، به راحتی از کشورمان خارج شدند... این ممنوعیت شامل کشوری نظیر چین نخواهد شد، چون پروژههای مشترکی با صنعتگران ایرانی تعریف نکرده بودند، قرارداد سرمایهگذاری نداشتند که آن را نیمهکاره رها کنند و حتی پس از تحریمهای آمریکا نیز روابط خود را قطع نکردند و به همکاریها ادامه دادند."
حال بررسی ها نشان می دهد با توجه به تبلیغات محیطی برخی شرکتهای واردکننده خودرو و همچنین گفتوگوی ایرنا با مطلعین بازار، تاکنون حضور خودروهای ایتالیایی، ژاپنی، کرهای و برخی خودروهای چینی که در ادامه به آنها اشاره میشود در کشور قطعی شده و به عنوان نخستین خودروهای وارداتی راه به خیابانها پیدا میکنند.
میتسوبیشی ASX
فیات ۵۰۰
فیات تیپو (TIPO)
هیوندای النترا (ELANTRA)
هیوندای کونا (KONA)
هیوندای آی ۱۰ (I ۱۰)
دانگ فنگ Aeolus Yixuan Max
سه محصول چانگان
در پایان باید یادآور شد؛ عدم تعادل در عرضه و تقاضای خودرو، چالشی است که در سال های اخیر هم زمان با ممنوعیت واردات و کاهش تولید خودروسازان باعث شده تا قیمت ها در این بازار با روند افزایشی مواجه شود. در این راستا، دولت سیزدهم از سال گذشته تلاش و برنامه ریزی داشته تا از یک سو تولید خودروسازان را افزایش دهد و از سوی دیگر، تسهیل و آزادسازی فرآیند واردات خودرو را در دستور کار قرار دهد. بنابراین انتظار میرود با عرضه حداقل 100 هزار خودروی وارداتی در بورس طی سه ماه آتی، التهابات بازار بهشدت کاهش یابد و دست سوداگران و واسطهها کوتاه شود.