کشف قیمت واقعی خودرو در بورس کالا/ آخرین وضعیت قرعه کشی خودرو/ تابوی واردات خودرو شکسته شد/ یک میلیون خودرو در راه است و بازار اشباع خواهد شد
مقام مسئول در وزارت صمت گفت: این یک میلیون دستگاه خودرو بهقدری زیاد است که از منظر عرضه، بازار اشباع خواهد شد و روشهایی همچون قرعهکشی و سایر روشها، موضوعیت نخواهد داشت و بهسمتی حرکت خواهیم کرد که شرکتها، خود عرضهکننده محصولات باشند.
به گزارش تابناک اقتصادی؛ در هفته های اخیر، قیمت ها در بازار خودرو روند افزایشی را تجربه کرده است؛ این در شرایطی است که مهم ترین عامل در گرانی، رشد نرخ ارز به ویژه دلار در بازار غیررسمی بوده است. حال با افت چند کاناله دلار، قیمت ها در بازار خودرو نیز با عقب نشینی همراه شده است.
در این باره؛ سخنگوی وزارت صمت در گفتگویی تصریح کرد: حددود پنج-شش ماه بازار را در ثبات نسبی نگه داشتیم. در حقیقت در تمام تابستان امسال و مهر ماه امسال، قیمتها در بازار در ثبات نسبی خوبی قرار داشت و حتی قیمتها کاهشی هم شد. بازار در رکود بود. وی افزود: آبان ماه هم همین روند را ادامه میداد اما از زمانیکه "لنگر نرخ ارز جابهجا شد" بازار خودرو نیز به تلاطم قیمتی افتاد.
قیمت واقعی خودرو در بورس کالا کشف میشود
قالیباف ادامه داد: قیمت خودرو، آنچه که در حال حاضر در بازار آزاد اعلام میشود، نیست. اعتقاد بنده براین است که قیمتسازی صورت میگیرد. قیمت واقعی خودرو آن قیمتی است که در بورس عرضه و کشف میشود.
بطور مثال ۲۰۰۰ خودرو شاهین در بورس عرضه و قیمت ۳۴۶ میلیون تومان برای آن کشف شد و حدود ۱۹ درصد قیمت پایه، رقابت خورد. این در حالی بود که قیمت آن در بازار در همان روز، ۵۲۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده بود. بنابراین تمام آنچه که میتوانست قیمت خودرو را نسبت به قیمت کارخانه بالاتر ببرد، ۱۹ درصد بود. این میزان برای خودرویی همچون هایما که بسیار کمتر و حدود ۹ درصد بود.
قیمت خودرو در بازار آزاد را بههیچ وجه قبول نداریم
مشاور وزیر صمت خاطر نشان کرد: این در حالیست که رکود کامل در بازار دیده میشود و معاملهای صورت نمیگیرد؛ این بدان معناست که عمق این قیمتها هم بسیار کم است. خواهش و پیشنهاد ما این است که مردم اگر میخواهند خودرو خریداری کنند، از طریق بورس کالا اقدام کنند. مقرر شده است که از این پس، عرضهها در بورس کالا تقویت خواهیم کرد و عرضه بیشتر خواهد شد.
قالیباف با تاکید براینکه مدیریت قیمت در بورس کالا راحتتر است، تصریح کرد: ما قیمتهای بازار آزاد را بههیچ وجه قبول نداریم.
سخنگوی وزارت صمت یادآور شد: استثنایی هم در بورس کالا پیش آمد که خودرویی با قیمت بسیار بالاتر عرضه شد که این معامله ابطال شد. علت هم این بود که زمانیکه در بورس کالا هم تعداد کمی عرضه میشود، برای این تعداد کم، رقابت زیادی شکل میگیرد. بر همین اساس پس از این اتفاق، کف عرضه تعریف شد که برای خودروهای پرتیراژ ۲۰۰۰ دستگاه و برای خودروهای کمتیراژ ۵۰۰ دستگاه تعریف شد و پس از آن معاملات بدین نحو بصورت منطقی پیش رفت. مورد مذکور هم در دسته خودروهای کم تیراژ بود.
آخرین وضعیت قرعه کشی خودرو
وی در رابطه با حذف قرعه فرآیند قرعهکشی خودروها، ضمن اشاره به اینکه محصولات سایپا بصورت کامل از قرعهکشی خارج شده است و در حال حاضر فروش از طریق شرکت انجام میشود، گفت: چند مدل از محصولات ایرانخودرو همچنان در چرخه قرعهکشی هستند که قیمت آنها با قیمت بازار فاصله قیمتی بسیاری دارند؛ این خودروها نیز به تدریج تا پایان سال جاری از شمول قرعهکشی خارج میشوند. همچون پژو ۲۰۷ که از فرآیند قرعهکشی خارج شد و در حال حاضر در بورس کالا عرضه میشود. قرعهکشی مدل مطلوب ما نیست و وعده وزیر صمت نیز بر این بوده است که تا پایان سال قرعهکشی بصورت کامل حذف شود که محقق خواهد شد.
یک میلیون دستگاه خودرو وارد بازار خواهد شد
قالیباف در رابطه با برنامه وزارت صمت برای عرضه خودروها پس از حذف قرعهکشی اظهار کرد: در حال حاضر باتوجه به تعداد خودروهایی که تولید میشود و با رشدی که اشاره شد، پیشبینی ما این است که طی شش ماه پیشرو (سه ماهه زمستان و سه ماهه بهار ۱۴۰۲)، حدود ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود. طی این مدت مقرر شده که ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو هم وارد شود. بنابراین در مجموع طی شش ماه آینده ۹۰۰ هزار الی یک میلیون دستگاه خودرو وارد بازار خواهد شد.
این مقام مسئول در وزارت صمت ادامه داد: این یک میلیون دستگاه خودرو بهقدری زیاد است که از منظر عرضه، بازار اشباع خواهد شد و روشهایی همچون قرعهکشی و سایر روشها، موضوعیت نخواهد داشت و بهسمتی حرکت خواهیم کرد که شرکتها، خود عرضهکننده محصولات باشند.
سخنگوی وزارت صمت در ادامه در رابطه با قیمت خودروهای وارداتی و اقتصادی بودن آنها، تصریح کرد: طبق آییننامه واردات خودرو، خودروهای وارداتی بایستی زیر ۲۰ هزار یورو باشند. ضمن اینکه اولویت ما واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو (۸۰۰۰-۹۰۰۰ یورو) است. ثبتسفارشهایی هم صورت گرفته تا خودروها وارد شوند و در همین دامنه قیمتی است. اما این مرحله اول، کمی قیمتهای بالاتر (بالای ۱۰ هزار یورو اما زیر ۲۰ هزار یورو) بود.
تابوی واردات خودرو شکسته شد
وی گفت: جو روانی حاکم بر آن شده بود که خودرویی وارد نخواهد شد؛ بنابراین محموله اول بهنوعی شکستن این جو بود. اتفاق بزرگی با این واردات رخ داد. بخاطر داریم که در سال ۱۳۸۲ که واردات خودرو آزاد شد، سال ۱۳۸۴، اولین خودروها وارد شود و حدود دو سال هماهنگیها زمان برد. واردات خودرو، میان مجموعهای بایستی هماهنگی صورت گیرد؛ از سازمان توسعه و تجارت برای ثبت سفارش، سازمان استاندارد، آمادگی شرکتها برای ارائه خدمات پس از فروش، گمرک، بانک مرکزی و ... درگیر میشوند تا واردات صورت گیرد.
این درحالیست کهآبان ماه که آییننامه نهایی و به وزارت صمت ابلاغ شد، تا اوایل دی ماه همه این هماهنگیها انجام و خودروها وارد شد تا تابوها شکسته شود و دیگر کسی نمیتواند مدعی شود که واردات خودرو انجام نمیشود.
قالیباف در پایان تاکید کرد: سرعت واردات بیشتر خواهد شد، خودروهای اقتصادی در دامنه قیمتی مذکور وارد کشور و در بورس عرضه خواهد شد.