روی خوش مردم به «پوست شیر»
دنیایاقتصاد : با نزول کمی و کیفی تولیدات صدا و سیما، رقابت سریالسازی و جذب مخاطب در سالهای اخیر بیشتر در حوزه شبکه نمایش خانگی اتفاق میافتد؛ رقابتی که با توجه به حجم روزافزون تولیدات و سربرآوردن پلتفرمهای جدید هر روز تنگاتنگتر از گذشته میشود. درمیان چنین کارزاری، گلکردن مجموعهای چون «پوست شیر» و استقبال شایان توجه از آن را باید به چشم پدیدهای در زمینه سریالسازی تلقی کرد. در هفتههای اخیر حجم استقبال و واکنشها به این مجموعه بهگونهای بوده که هشتگ این سریال در روز ۱۸ اسفند با ۴هزار و ۱۸۶ توییت و ریتوییت، ترند اول توییتر فارسی شد. همچنین طبق آمار منتشرشده از گوگلترندز، عبارت «پوست شیر» یکی از بیشترین جستوجوهای گوگل ایرانیان در دیماه امسال بوده و نیز در زمان پخش، به یکی از پربینندهترین سریالهای شبکه خانگی تبدیل شدهاست؛ اتفاقی که بیشک بیدلیل نبوده و به قوت داستان و ساختار آن مربوط میشود. این سریال از یکم مهرماه امسال از پلتفرم فیلمنت در حال پخش بوده و به فصل دوم و سوم کشیده شدهاست.
کارگردان کارنامهدار
کارگردانی «پوست شیر» برعهده جمشید محمودی است که بیشتر با ساخت فیلمهای «چند مترمکعب عشق» و «شکستن همزمان بیستاستخوان» شناخته شده و فیلم اول وی یعنی چند مترمکعب عشق، موفق به کسب جوایز فراوان فنی و بازیگری برای عوامل آن شدهاست. در «پوست شیر» رضا بهاروند بههمراه جمشید محمودی وظیفه نگارش فیلمنامه را برعهده داشتند. نوید محمودی، برادر جمشید محمودی که هر دو متولد افغانستان و ساکن ایران هستند، تهیهکنندگی آثار مشترک این دو برادر را برعهده دارد. علاوه بر فیلمنامه منسجم و داستان جذاب، بسیاری بر این باورند نقش گروه بازیگری این سریال را باید از عوامل موفقیت آن دانست. حضور شهاب حسینی که دومین سریال نمایش خانگی خود را بعد از «شهرزاد» بازی کرده در کنار هادی حجازیفر، پانتهآ بهرام، علیرضا کمالی، ژیلا شاهی و بابک کریمی بیانگر ترکیبی حرفهای، شناختهشده و در عینحال جذاب و پرطرفدار بوده که تاثیر زیادی در جذب تماشاگر داشتهاست.
سعید دشتی یکی از بازیگران این سریال درباره توفیق «پوست شیر» نسبت به دیگر مجموعههای در حال نمایش توضیح دادهاست: «متاسفانه سیستم هنری در کشور ما تاحد زیادی به سیستم کارمندی بدل شدهاست؛ به اینصورت که کارگردانی متنی را بردارد و فیلم را بسازد و برود اما تا آن متن دغدغهات نباشد و روح خودت را بهدرد نیاورد، نمیتوانی آن درد را به تصویر بکشی و برای مخاطب باورپذیر باشی.» وی افزود: «پوست شیر فیلمنامه بسیار خوبی دارد بهصورتیکه در زمان پیش تولید این سریال وقتی که فیلمنامهاش را میخواندم، چنان مجذوب آن شدم که ۸ قسمت اول را بدون اینکه حتی موبایلم را جواب دهم یا هرکار دیگری بکنم، خواندم. نقطهقوت پوست شیر جایی است که سریال را در درستترین جای ممکن تمام میکند، یعنی تعلیق و کشمکش را بهجایی میرساند که مخاطب خواهان دنبالکردن است و هر قسمت در جایی تمام میشود که مخاطب عمیقا دوست دارد قسمت بعدی را ببیند.»
درونمایه جذاب
بسیاری از منتقدان بهکارگیری تکنیکهای داستانی هیجانانگیز و احساسی را در نگارش فیلمنامه این اثر، از دلایل جذب مخاطب میدانند. سازندگان پوست شیر برای مهیجکردن سریال خود، در کنار آمادهسازی برخی اقدامات، روایت پازلگونه و معمایی را برای جذابیت اثر خود برگزیدهاند که با درونمایههای مختلفی چون انتقام، شکست، پیروزی، همکاری و عشق و نفرت جذابیتی مضاعف به درام داستانی افزوده است. همانطور که برخی منتقدان نیز بر این باور هستند که سریال پوست شیر سه شاخصه مهم یک مجموعه تلویزیونی یعنی قهرمانسازی، هیجان و همدلیبرانگیزی را استفاده کرده که البته موفق نیز بودهاند.