نگاهی به تفاوتهای دوج چلنجر دیمن 170 با دیمن قبلی و هلکت ردآی
دوج چلنجر دیمن ۱۷۰ بهعنوان قویترین نسخهٔ تاریخ این خودرو، تغییرات زیادی را تجربه کرده است که در این مطلب مروری بر آنها خواهیم داشت. سرانجام دوج از آخرین نسخهٔ چلنجر با نام دیمن ۱۷۰ پردهبرداری کرد. خروجی موتور این خودرو هنگام استفاده از...
دوج چلنجر دیمن ۱۷۰ بهعنوان قویترین نسخهٔ تاریخ این خودرو، تغییرات زیادی را تجربه کرده است که در این مطلب مروری بر آنها خواهیم داشت.
سرانجام دوج از آخرین نسخهٔ چلنجر با نام دیمن ۱۷۰ پردهبرداری کرد. خروجی موتور این خودرو هنگام استفاده از سوخت E85 به ۱۰۲۵ اسب بخار قدرت و ۱۲۸۰ نیوتن متر گشتاور میرسد و میتوانند ظرف ۱.۶۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد درحالیکه برای پیمودن ۴۰۰ متر به تنها ۸.۹۱ ثانیه زمان نیاز دارد. بدون شک اینها اعداد قابلتوجهی هستند اما وقتی ببینیم دوج چه تغییراتی در قوای محرکهٔ خودرو انجام داده تا به چنین اعدادی دست پیدا کند، خارقالعادهتر به نظر خواهند رسید؛ بنابراین، قصد داریم در ادامه دیمن ۱۷۰ را با دیمن قبلی و هلکت ردآی جیلبریک مقایسه کنیم.
مثل اکثر نسخههای قبلی چلنجر، این دیمن ۱۷۰ هم از همان موتور ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ استفاده میکند اما این موتور تغییراتی اساسی را تجربه کرده تا جایی که میل بادامک تنها قطعهٔ مهمی است که بدون تغییر از نسخههای قبلی گرفته شده است. تغییرات موتور با استفاده از پیچ و مهرههای فولادی با استحکام بالا آغاز میشود که باعث افزایش ۴۴ درصدی چفتوبست موتور میشود. انجام این کار ضروری بوده است زیرا فشار داخل سیلندرهای این پیشرانه به ۲,۵۰۰ psi رسیده که ۳۲ درصد بیشتر از ردآی است. علاوه بر این، در سوپاپها و شمعها هم بهسازیهایی صورت گرفته تا امکان استفاده از سوخت E85 فراهم شود.
سیستم مدیریت موتور دیمن ۱۷۰ با انواع مختلف سوخت سازگاری دارد. با استفاده از بنزین معمولی این موتور ۹۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. یک آمپر روی صفحه آمپر خودرو درصد اتانول موجود در بنزین را به راننده نشان میدهد و ۱۰۲۵ اسب بخار قدرت کامل موتور زمانی ارائه میشود که میزان اتانول ۶۵ درصد یا بیشتر باشد. دیمن ۱۷۰ بجای سوپرشارژر ۲.۷ لیتری دیمن قبلی به یک سوپرشارژر ۳ لیتری مجهز شده است. این سوپرشارژر نسخه اصلاحشدهای از نمونهٔ مورداستفاده در موتور هلفانت است. بدنهٔ دریچهٔ گاز نیز از نمونهٔ ۹۲ میلیمتر در مدلهای قبلی هلکت به ۱۰۵ میلیمتر افزایش پیدا کرده است.
برای کنترل این نیروی عظیم، دوج کل قوای محرکهٔ چلنجر را تقویت کرده است. میلگاردان ۳۰ درصد قویتر از دیمن قبلی است و استحکام محفظهٔ اکسل عقب هم ۵۳ درصد افزایش یافته است. همچنین در دیمن ۱۷۰ نسخهٔ جدیدی از ترمز گیربکس دوج ارائه شده که نسخهٔ ارتقاءیافتهای از نمونهٔ مورداستفاده در دیمن قبلی است. در سیستم تعلیق دیمن ۱۷۰ از کمکفنرهای نرمتری نسبت به قبل استفاده شده و بازنگری در زاویهٔ کمبر چرخهای عقب میزان سطح تماس با زمین را نسبت به هلکت ردآی افزایش داده است.
خریداران میتوانند برای این چلنجر جدید رینگهای فیبر کربنی را سفارش دهند که ۹ کیلوگرم در جلو و ۵.۴ کیلوگرم در عقب از وزن کم میکند. علاوه بر این، امکان سفارش کابین خودرو بدون صندلیهای عقب و صندلی سرنشین جلو، موکت صندوق عقب و عایقهای صدا وجود دارد و میتوان برای کاهش وزن بیشتر، تودوزی پارچهای و سیستم صوتی فقط با دو بلندگو را هم سفارش داد. با سفارش تمام این موارد، وزن این دیمن جدید ۷۱ کیلوگرم از هلکت ردآی وایدبادی کمتر میشود. تولید دیمن ۱۷۰ از تابستان آینده با قیمت ۹۶,۶۶۶ دلار آغاز میشود و تنها ۳,۳۰۰ دستگاه از آن ساخته خواهد شد.
دیمن ۱۷۰ | هلکت ردآی جیلبریک | دیمن | |
قدرت | ۱۰۲۵ اسب بخار | ۸۰۷ اسب بخار | ۸۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۲۸۰ نیوتن متر | ۹۶۰ نیوتن متر | ۱۰۴۵ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۱.۶۶ ثانیه | ۳.۴ ثانیه | ۲.۳ ثانیه |
۴۰۰ متر | ۸.۹۱ ثانیه | ۱۰.۸ ثانیه | ۹.۶۵ ثانیه |
قیمت | ۹۶,۶۶۶ دلار | ۸۸,۷۳۰ دلار | ۸۴,۹۹۵ دلار |