سیتروئن اُلی کانسپت؛ خودروی برقی و ارزانقیمت برای آینده…
سیتروئن اُلی چندی پیش در پاریس رونمایی شد و قرار است پیشنمایشی از خودروهای برقی آینده این برند فرانسوی باشد. این خودرو احتمال دارد با قیمت زیر ۲۵ هزار دلار تولید شود. اُلی با استفاده از متریال جدید و رادیکالی طراحی شده تا وزن پایین و شعاع...
سیتروئن اُلی چندی پیش در پاریس رونمایی شد و قرار است پیشنمایشی از خودروهای برقی آینده این برند فرانسوی باشد. این خودرو احتمال دارد با قیمت زیر ۲۵ هزار دلار تولید شود.
اُلی با استفاده از متریال جدید و رادیکالی طراحی شده تا وزن پایین و شعاع حرکتی بالایی داشته باشد. همچنین در فرایند طراحی و تولید آن دوستی با محیطزیست و قیمت پایین نیز مدنظر قرار داشتهاند. به احتمال زیاد طراحی این خودرو را با هیچ محصول دیگری اشتباه نخواهید گرفت. شیشه جلوی سرراست و زوایای تیز باعث میشوند اُلی طرح متفاوتی نسبت به چهارچرخههای دیگر داشته باشد.
این شیشه جلوی تخت و سرراست به کاهش هزینههای تولید کمک میکند. همچنین ورودیهای هوای هوشمندانهای روی کاپوت در نظر گرفته شده تا با عبور هوا به بهبود آیرودینامیک خودرو نیز کمک کنند. به این موارد باید چراغهای LED با طرح C شکل و سپر جلوی خشن با قلابهای نارنجیرنگ را نیز اضافه کنیم. وقتی از کناره به سیتروئن اُلی نگاه کنید طراحی آیندهنگرانه آن بیشتر خودنمایی خواهد کرد. کاپوت و سقف صاف و تخت یکبار دیگر کاهش هزینهها را به ما یادآوری میکنند. همچنین ارتفاع بیشتر از سطح زمین و پوششهای پلاستیکی مشکی اطراف بدنه باعث میشوند اُلی ظاهری خشن داشته باشد. در نمای جانبی همچنین دربهای مشکی و رینگهای آلیاژی بزرگ دیده میشوند. وقتی به بخش پشتی خودرو برسید چراغهای تیز و زاویهدار و فضای بار روبازی را خواهید دید که کمی شبیه وانت پیکاپ هاست. احتمالاً نسخه تولیدی اُلی از فضای بار مسقف استفاده خواهد کرد.
کانسپت موردبحث از باتری ۴۰ کیلووات ساعتی استفاده میکند، باتریای که برای یک خودروی برقی مدرن نسبتاً کوچک خواهد بود؛ اما علیرغم ابعاد کوچک و ظرفیت کم، فرانسویها ادعا میکنند کانسپتی با شعاع حرکتی ۴۰۰ کیلومتری ساختهاند. سیتروئن به دنبال دستیابی به چنین شعاع حرکتی با کاهش حداکثری وزن است. اُلی فقط ۱۰۰۰ کیلوگرم وزن دارد و حداکثر سرعتش نیز به ۱۱۰ کیلومتر در ساعت محدود میشود. برای دستیابی به وزن پایین از متریال جدید برای کاپوت و سقف استفاده میشود. در واقع کارت بورد لانهزنبوری تقویت شده با رزین همراه میشود تا ساختاری ضدآب تهیه شود. این ترکیب نه تنها سبکتر از فولاد است بلکه از استحکام بالایی نیز برخوردار خواهد بود. به این موارد باید ورودیهای هوای هوشمندانه را نیز اضافه کرد که باعث بهبود آیرودینامیک میشود. نهایتاً باتری سبکتر نیز میتواند در رسیدن به شعاع حرکتی مناسب نقش داشته باشد.
تلاش مهندسان سیتروئن برای کاهش وزن اُلی در کابین نیز نمایان است جایی که خبری از تکنولوژیهای غیرضروری نخواهد بود. در این بخش سیستم اطلاعات سرگرمی وجود ندارد و تنها جایگاهی برای نگه داشتن گوشی هوشمند و نصب بلندگوهای بلوتوثی دیده میشود. صندلیها نیز از متریال جدیدی استفاده میکند و ۸۰ درصد قطعات کمتری در آنها نسبت به صندلیهای عادی بکار رفته است. همچنین خبری از کفپوش نیست و تنها لایهای از فوم به کف خودرو کشیده شده است. این مورد نه تنها باعث کاهش وزن شده بلکه به کاهش قیمت نهایی نیز کمک میکند. اما قیمت سیتروئن اُلی جدید چقدر خواهد بود؟ صحبت کردن درباره قیمت این خودرو زود است چراکه فعلاً در مرحله مفهومی قرار دارد و احتمالاً نسخه تولیدی آن تا پایان دهه جاری میلادی راهی بازار نخواهد شد. با این وجود احتمال دارد یک محصول برقی مشابه اُلی با قیمت پایه حدود ۲۴ هزار دلار تولید شود.