رانندگی با شورلت بلیزر RS مدل 2023، کراساووری جذاب اما بیهدف
شورلت بلیزر نه بهاندازهٔ ظاهرش اسپرت است و نه بهاندازهٔ قیمتش شیک و هرچند برخی وظایف را بهخوبی انجام میدهد اما درنهایت ما را گیج میکند. هماکنون چندین سال از بازگشت بلیزر به سبد محصولات شورلت میگذرد و ما هنوز هم نمیدانیم این کراساوور...
شورلت بلیزر نه بهاندازهٔ ظاهرش اسپرت است و نه بهاندازهٔ قیمتش شیک و هرچند برخی وظایف را بهخوبی انجام میدهد اما درنهایت ما را گیج میکند.
هماکنون چندین سال از بازگشت بلیزر به سبد محصولات شورلت میگذرد و ما هنوز هم نمیدانیم این کراساوور میان سایز دو ردیفه دقیقاً برای چه کسانی ساخته شده است. قیمت بلیزر مثل یک کراساوور لوکس است اما آنقدری که از خودرویی ۵۰ هزار دلاری انتظار میرود لوکس به نظر نمیرسد. این ماشین در ظاهر شبیه کامارو است اما پرفورمنس آن با این ظاهر مطابقت ندارد؛ و درنهایت این ماشین شاسی مستقل نردبانی که خیلیها هنگام شنیدن خبر بازگشت بلیزر به آن امیدوار بودند را هم ندارد.
بااینحال، به نظر میرسد بلیزر وظیفهٔ خود را بهدرستی انجام داده است زیرا طی چند سال گذشته بیسروصدا فروش بالایی داشته است. پس از آزمایش بلیزر مدل ۲۰۲۳ در تیپ فول آپشن RS، فهمیدیم که این ماشین بسیاری از کارها را بهخوبی انجام میدهد حتی اگر هدف آن چندان واضح نباشد. تغییرات فیسلیفت بلیزر برای مدل ۲۰۲۳ عمدتاً جنبهٔ زیبایی داشته و شامل چراغهای جلو و عقب اصلاحشده، رینگهای جدید و نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی بزرگتر میشود. این کراساوور در ظاهر مطمئناً تهاجمی و اسپرت به نظر میرسد خصوصاً در طرح دورنگ قرمز و مشکی نمونهٔ آزمایشی ما. همچنین رینگهای ۲۱ اینچی سفارشی هزار دلاری هم به حال هوای اسپرت خودرو افزودهاند.
کابین خودرو با دریچههای تهویه دایرهای، صفحه آمپر سنتی و ردیفی از دکمههای کنترل سیستم تهویه که زیر نمایشگر مرکزی کشیده شدهاند، مستقیماً از کامارو گرفته شده است؛ اما برخی از این ویژگیها در یک کراساوور بلندقامت خیلی خوب کار نمیکنند. بهعنوانمثال، دریچههای تهویه مرکزی که در ارتفاع پایینی نصب شدهاند جریان هوا را به سمت زانوهای سرنشینان میفرستند درحالیکه کیفیت متریال نیز در مقایسه با کراساوورهای همقیمت مثل کیا تلوراید خیلی چشمگیر به نظر نمیرسد.
در زیر پوست اما بلیزر هیچ ارتباطی با کامارو ندارد و هرچند ساخت یک کراساوور اسپرت بر اساس پلتفرم محرک عقب آلفای جنرال موتورز با پیشرانهٔ طولی بسیار جذاب خواهد بود اما این فقط یک رؤیا است زیرا بلیزر بر اساس پلتفرم محرک جلوی مشترک با کادیلاک XT5 و جیامسی آکادیا ساخته شده که از لحاظ لذت رانندگی چندان خوشنام نیستند. بااینحال، شورلت با تنظیم دقیق، از این پلتفرم نهایت استفاده را برده بهگونهای که پدال ترمز سفت است، کنترل بدنه خوب است و فرمان از دقت قابلقبولی برخوردار است.
بلیزر در حد داراییهایش رانندگی خوبی را ارائه میکند و شتاب جانبی ۰.۹۰ جی و مسافت توقف ۵۰.۳ متری از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت برای این کلاس قابلتوجه است اما آنطوری که بهترین کراساوورهای پرفورمنس محور میتوانند راننده را راضی کنند ساخته نشده است. پیشرانهٔ تیپ RS بالا ردهٔ بلیزر نسخهٔ ۳۰۸ اسب بخاری از موتور ۳.۶ لیتری V6 آشنای جنرال موتورز است که قدرت و کشش خوبی دارد اما در مقایسه با موتورهای توربوشارژ رقبا قدیمی به نظر میرسد. این موتور کراساوور شورلت را ظرف ۶.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رساند اما مصرف سوخت صدی ۹.۸ لیتر در آزمایش ما با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در مقایسه با هیوندای سانتافه چندان خوب به نظر نمیرسد.
این کراساوور کرهای که اندازهای مشابه بلیزر دارد، با پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری توربوشارژ ۲۷۷ اسب بخاری، در همین آزمایش مصرف ۸.۷ لیتری را ثبت کرد درحالیکه بیش از نیم ثانیه سریعتر از رقیب آمریکایی به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید. بااینحال، پیشرانهٔ تنفس طبیعی و گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک بلیزر واکنش سریعی دارند. همچنین برای این خودرو یک پیشرانهٔ توربوشارژ چهار سیلندر هم ارائه میشود اما این یک نمونهٔ ۲ لیتری نسبتاً ضعیف با ۲۲۸ اسب بخار قدرت است. بااینحال، مصرف سوخت کمتر این موتور توربو ممکن است نظر برخی را جلب کند.
بلیزر RS اما فقط با موتور V6 عرضه میشود و شخیصت پیشرانه بهخوبی با حال و هوای اسپرت این نسخه مطابقت دارد. اگزوز خودرو نیز صدای تهاجمی جذابی دارد و غرش پیشرانه هنگام تخته گردن گاز خوب است. RS همچنین تنها نسخهٔ بلیزر است که در صورت سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک، در محور عقب از یک سیستم دوکلاچهٔ پیشرفته بهره میبرد که کنترل گشتاور بُرداری را فراهم میکند.
بزرگترین مشکل ما با بلیزر RS اما قیمت است که در نمونهٔ آزمایشی به ۵۱,۶۶۰ دلار رسیده بود. با این مبلغ کراساوورهای کوچکتر اما بسیار شیکتری مثل جنسیس GV70 و ولوو XC50 را میتوان خرید که در کابین بلیزر را شرمنده میکنند. علاوه بر این، میتوان سراغ کراساوورهای دو ردیفهای با اندازهٔ مشابه مثل هیوندای سانتافه و هوندا پاسپورت هم رفت که تجهیزات همسطح بلیزر را با هزاران دلار قیمت کمتر ارائه میکنند؛ بنابراین، تا حدود ۴۰ هزار دلار بلیزر ممکن است انتخابی منطقی باشد ولی با این قیمت ما صرفاً به سایز گزینههای جذاب فکر میکنیم.
مشخصات فنی
Chevrolet Blazer RS AWD 2023 | |
پیشرانه | ۳.۶ لیتری V6 |
قدرت | ۳۰۸ اسب بخار |
گشتاور | ۳۶۶ نیوتن متر |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۶.۶ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۵.۱ ثانیه |
توقف از ۱۱۰ | ۵۰.۳ متر |
شتاب جانبی | ۰.۹۰ جی |
حداکثر سرعت | ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۱۱.۲ لیتر ترکیبی |
طول | ۴,۸۷۱ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۴۸ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۷۰۱ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۸۶۲ میلیمتر |
وزن | ۱۹۵۵ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۸۸۰ لیتر |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر |
قیمت پایه | ۴۷,۰۹۵ دلار |
قیمت تستشده | ۵۱,۶۶۰ دلار |