آیا نسخه آفرود کیا تلوراید X-Pro حریف جیپ گرند چروکی L می‌شود؟


آیا نسخه آفرود کیا تلوراید X-Pro حریف جیپ گرند چروکی L می‌شود؟

برای محک زدن نسخهٔ آفرودی جدید X-Pro کیا تلوراید آن را در برابر گرند چروکی L به‌عنوان معیار این کلاس در خارج جاده قرار داده‌ایم. آنچه در این مطلب می‌خوانید: طراحیروی جادهآفرودنتیجهمشخصات فنی میدانیم که آمریکایی‌ها عطش پایان‌ناپذیری برای...

برای محک زدن نسخهٔ آفرودی جدید X-Pro کیا تلوراید آن را در برابر گرند چروکی L به‌عنوان معیار این کلاس در خارج جاده قرار داده‌ایم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

میدانیم که آمریکایی‌ها عطش پایان‌ناپذیری برای شاسی‌بلندهای سه ردیفه دارند و درواقع می‌توان این خودروها را سدان‌های میان سایز قرن حاضر دانست؛ اما اگر کسی بخواهد از آسفالت خارج شود، کراس‌اوورهایی که بر اساس پلت‌فرم خودروهای سواری ساخته شده‌اند چگونه عمل خواهند کرد؟ برندهای مختلف تلاش کرده‌اند به این نیاز پاسخ دهند و جدیدترین نمونهٔ آن نسخهٔ X-Pro از کیا تلوراید است. برای محک زدن ارتقاءهای آفرودی این کراس‌اوور کره‌ای، آن را در برابر جیپ گرند چروکی L اوورلند قرار داده‌ایم. بله کیا در برابر جیپ!

روی کاغذ این دو خودرو در بسیاری از مؤلفه‌ها مثل قدرت، گشتاور و وزن بسیار به هم نزدیک هستند اما در دیگر موارد مثل اندازه و قیمت کمی فاصله وجود دارد. البته خانوادهٔ گرند چروکی L آن‌قدر تنوع دارد که به‌راحتی می‌توان در آن نسخه‌ای با قیمت مشابه تلوراید پیدا کرد؛ بنابراین، شباهت‌ها بین این دو خودرو بیشتر از تفاوت‌ها است و میراث آفرود جیپ معیاری عالی برای محک زدن آرزوهای نسخهٔ جدید X-Pro کیا در خارج از جاده خواهد بود. این نسخهٔ از تلوراید ۱۰ سانتی‌متر فاصلهٔ بیشتری از زمین دارد و رینگ‌های ۱۸ اینچی آن با لاستیک‌های خارج جاده‌ای کانتیننتال پوشیده شده‌اند؛ بنابراین، کدام‌یک از این دو شاسی‌بلند سه ردیفه در آفرود بهتر است و درعین‌حال هنوز هم ظرافت و کارایی مناسبی را در رانندگی‌های شهری فراهم می‌کند؟

طراحی

زمانی که کیا تلوراید برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ معرفی شد، طراحی زیبایی داشت اما ازآنجایی‌که خودروسازان حس می‌کنند مجبورند هر از چند گاهی دستی به سر و روی محصولات خود بکشند، کیا برای مدل ۲۰۲۳ اقدام به فیس‌لیفت تلوراید کرد اما این کار نتیجهٔ عکس داده است زیرا گرافیک جدید چراغ‌های جلو زیبایی قبل را ندارد و ورودی‌های روی سپر هم مثل وصله‌ای ناجور به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، گرند چروکی L خودروی خوش استایلی است و از جلو تا عقب طراحی کلاسیک و شاید کمی محافظه‌کارانه دارد. همچنین تایرهای جیپ اندازهٔ مناسبی دارند درحالی‌که کفش‌های کیا کوچک‌تر هستند؛ بنابراین، برندهٔ این قسمت جیپ است.

قیمت گرند چروکی ما حدود ۸ هزار دلار گران‌تر از تلوراید است زیرا برای آزمایش تیپ ارزان‌تری از اوورلند در دسترس نبود. بااین‌حال، وقتی داخل هردو خودرو بنشینید به‌سرعت خواهید فهمید که کابین جیپ به‌اندازهٔ همان ۸ هزار دلار بهتر از تلوراید است. در اینجا همهٔ متریال بهتر هستند و حس خودرویی لوکس‌تر را به انسان می‌دهند. البته کابین کیا هم خوب است ولی شباهت زیادی به مدل‌های کوچک‌تر و ارزان‌تر سورنتو و سلتوس دارد. به همین دلیل، ترجیح می‌دهیم وقت خود را در کابین جیپ بگذرانیم مگر وقتی صحبت از صندلی‌های ردیف دوم باشد که کیا با صندلی‌های پهن‌تر و راحت‌تر برنده می‌شود. صندلی‌های ردیف سوم اما در هردو خودرو به یک اندازه بی‌فایده هستند.

روی جاده

اعداد روی کاغذ شباهت‌های این دو شاسی‌بلند را نشان می‌دهند. هردو خودرو از پیشرانه‌های V6 تنفس طبیعی استفاده می‌کنند که در جیپ ۳.۶ لیتری و در کیا ۳.۸ لیتری است و خروجی تقریباً یکسانی دارد. موتور جیپ ۲۹۳ اسب بخار قدرت و ۳۵۲ نیوتن متر گشتاور و موتور کیا ۲۹۱ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. هردو خودرو به گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک تمام‌وقت مجهز هستند اما جیپ از گیربکس کمکی ضریب سنگین، تنظیمات آفرود جدی‌تر و فنرهای بادی قابل تنظیم بهره می‌برد درحالی‌که کیا از فنرهای فولادی ثابت استفاده می‌کند. علاوه بر این، گرند چروکی ۲۰ سانتی‌متر طول بیشتر و ۲۸ کیلوگرم وزن کمتری دارد.

علیرغم تفاوت‌های جزئی در وزن و قدرت، ضریب دنده‌های کوتاه‌تر به کیا کمک کرد گرند چروکی را در خط مستقیم مغلوب کند. جیپ برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ۷.۷ ثانیه زمان نیاز داشت درحالی‌که تلوراید این کار را ظرف تنها ۷ ثانیه انجام داد. همچنین کراس‌اوور کره‌ای‌ها در ترمز گیری و توقف هم عملکرد بهتری دارد اما وقتی نوبت به پیچیدن می‌رسد، برتری‌های کیا رنگ می‌بازند زیرا در آزمایش ما گرند چروکی شتاب جانبی بهتری را ثبت کرد و پیست Figure-8 را هم ۰.۲ ثانیه سریع‌تر پیمود.

در بزرگراه‌های لس‌آنجلس هم به‌سرعت مشخص می‌شود که جیپ خودروی بهتری است زیرا کیا حس راحتی و پالایش کلی گرند چروکی را ندارد. این خودرو روی دست‌اندازها لرزش بیشتری دارد و حس سنگینی و وقار جیپ در آن دیده نمی‌شود. علاوه بر این، شاسی‌بلند آمریکایی‌ها خودروی ساکت‌تری هم هست؛ اما در بزرگراه شتاب جیپ ناامیدکننده خواهد بود و صدای جذابی هم ندارد. البته برای تیپ اوورلند می‌توان با ۴ هزار دلار پیشرانهٔ قوی‌تر ۵.۷ لیتری V8 همی را سفارش داد که همه‌چیز را بهتر می‌کند.

آفرود

این قسمت رقابت را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد: گرند چروکی L بهتر است و تمام. هرچند تلوراید X-Pro توانست از یک تپهٔ صخره‌ای پوشیده از گل‌ولای بالا برود اما برای انجام این کار باید دور می‌گرفت و در قسمت کم شیب‌تر تپه به سرعت کافی می‌رسید زیرا قوای محرکهٔ آن برای آفرود ساخته نشده است. به همین دلیل، در قسمتی از مسیر کیا متوقف شد و فشردت پدال گاز برای دستیابی به گشتاور بیشتر بوی سوختگی را از کوپلینگ مرکزی سامانهٔ چهارچرخ محرک بلند کرد. از سوی دیگر، جیپ به‌آرامی و کاملاً حرفه‌ای از تپه بالا رفت و این نشان از آفرودری دارد که به‌خوبی مهندسی شده است.

ما رنجروورها، G کلاس‌ها و لکسس‌های LX را دیده‌ایم که با لاستیک‌های چهارفصل کارهای شگفت‌انگیزی انجام می‌دهند و گرند چروکی هم دقیقاً همین‌طور بود با این تفاوت که لاستیک‌های آن در آفرود حتی از نمونه‌های چهارفصل هم بدتر هستند؛ بنابراین، تعویض لاستیک‌های گرند چروکی ضروری خواهد بود و این در حالی است که تنها ارتقاء مهم تلوراید X-Pro برای آفرود غیر از افزایش ارتفاع تعلیق تجهیز به لاستیک‌های کانتیننتال مناسب برای آفرود است؛ اما این لاستیک‌ها هرگز توانایی‌های آفرود تلوراید را افزایش نداده‌اند؛ بنابراین کسانی که خواهان یک شاسی‌بلند میان سایز سه ردیفه هستند و زیاد از جاده خارج می‌شوند باید کاملاً قید تلوراید X-Pro را زده و سراغ گرند چروکی L بروند.

نتیجه

این مقایسه برای سنجش توانایی‌های نسخهٔ آفرودی جدید کراس‌اوور سه ردیفهٔ محبوب ما در برابر رهبر آفرود این کلاس در نظر گرفته شده بود و نهایتاً پیروزی گرند چروکی را به همراه داشت. البته این تصمیم آسانی نبود ولی ارتقاءهای نسخهٔ X-Pro کیا نتوانسته‌اند تلوراید در خارج از آسفالت به رقیب آمریکایی نزدیک کنند. مطمئناً لاستیک‌های جدید، روکش‌های پلاستیکی بدنه و افزایش ارتفاع تعلیق ظاهر تلوراید را آفرودی جلوه می‌دهند اما کراس‌اوور کیا هرگز توان رقابت با سیستم تعلیق بادی جیپ، گیربکس کمکی ضریب سنگین و سابقهٔ فوق‌العادهٔ جیپ در بی‌راهه نوردی را ندارد. علاوه بر این، گرند چروکی L احساس لوکس‌تری هم نسبت به تلوراید دارد و باید هم این‌طور باشد زیرا چندین هزار دلار گران‌تر است اما حتی تیپ‌های ارزان‌تر این خودرو هم حس لوکسی دارند.

مقام دوم: کیا تلوراید X-Pro

نقاط قوت: صندلی‌های ردیف دوم جادار، رانندگی جذاب، قیمت ارزان‌تر

نقاط ضعف: کاهش زیبایی ظاهری، کابین نه‌چندان چشمگیر، یک آفرودر تقلبی

چکیده: تلوراید پس از فیس‌لیفت همچنان شاسی‌بلندی عالی است اما نسخهٔ X-Pro فقط جنبهٔ نمایشی دارد

مقام اول: جیپ گرند چروکی L اوورلند

نقاط قوت: احساس لوکس، کیفیت سواری فوق‌العاده، یک آفرودر واقعی

نقاط ضعف: قیمت گران، پیشرانهٔ قدیمی، لاستیک‌های بشدت نامناسب

چکیده: گرند چروکی L مثل یک کوهنورد توانمند با دمپایی است ولی بااین‌حال در این رقابت خودروی بهتری است

مشخصات فنی

جیپ گرند چروکی L کیا تلوراید X-Pro
پیشرانه ۳.۶ لیتری V6 ۳.۸ لیتری V8
قدرت ۲۹۳ اسب بخار ۲۹۱ اسب بخار
گشتاور ۳۵۲ نیوتن متر ۳۵۵ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
فاصلهٔ محوری ۳,۰۹۱ میلی‌متر ۲,۹۰۰ میلی‌متر
طول ۵,۲۰۴ میلی‌متر ۵,۰۰۱ میلی‌متر
عرض ۱,۹۶۸ میلی‌متر ۱,۹۸۹ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۸۷۷ میلی‌متر ۱,۷۹۱ میلی‌متر
فاصله از زمین ۲۷۷ میلی‌متر ۲۱۳ میلی‌متر
دایرهٔ چرخش ۱۲.۰ متر ۱۱.۸ متر
وزن خالص ۲۲۵۲ کیلوگرم ۲۲۸۰ کیلوگرم
ظرفیت یدک کشی ۲۸۰۰ کیلوگرم ۲۵۰۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۴۸۷ لیتر ۵۹۵ لیتر
ظرفیت سرنشین ۶ نفر ۷ نفر
شتاب صفر تا ۹۶ ۷.۷ ثانیه ۷.۰ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۵.۹ ثانیه ۱۵.۲ ثانیه
توقف از ۹۶ ۴۰.۲ متر ۳۷.۵ متر
شتاب جانبی ۰.۸۲ جی ۰.۷۹ جی
تایم پیست Figure 8 ۲۷.۳ ثانیه ۲۷.۵ ثانیه
ظرفیت باک ۸۷ لیتر ۷۱ لیتر
مصرف سوخت ۱۱.۲ لیتر ترکیبی ۱۱.۲ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۶۲,۹۹۰ دلار ۵۴,۳۵۰ دلار
قیمت تست‌شده ۶۳,۴۸۵ دلار ۵۵,۳۶۵ دلار
منبع
MotorTrend


زیباترین سفره های شب یلدا را ببینید + عکس