رانندگی با شورلت کلرادو ZR2 مدل 2023، ارتقاء قابل‌توجه در آفرود


رانندگی با شورلت کلرادو ZR2 مدل 2023، ارتقاء قابل‌توجه در آفرود

نسل جدید کلرادو ZR2 دیگر تلاشی نیمه‌کاره برای ارائهٔ یک پیکاپ آفرودی نیست و توانسته با فاصلهٔ زیادی تویوتا تاکوما TRD Pro را پشت سر بگذارد. برای آزمایش توانایی‌های نسل جدید شورلت کلرادو ZR2 راهی مسیرهای بسیار ناهموار مسابقات آفرود لاس‌وگاس...

نسل جدید کلرادو ZR2 دیگر تلاشی نیمه‌کاره برای ارائهٔ یک پیکاپ آفرودی نیست و توانسته با فاصلهٔ زیادی تویوتا تاکوما TRD Pro را پشت سر بگذارد.

برای آزمایش توانایی‌های نسل جدید شورلت کلرادو ZR2 راهی مسیرهای بسیار ناهموار مسابقات آفرود لاس‌وگاس شدیم و دو روز را با تعداد زیادی کلرادو در آنجا سپری کردیم. ZR2 جدید از این آزمون‌ها در مسیرهای مختلف صخره‌ای، گل‌آلود و خاکی کاملاً سربلند بیرون آمد. نسل قبلی کلرادو ZR2 در این مسیرها خصوصاً با سرعت بالا خوب عمل نمی‌کرد و هرچند به لاستیک‌های آفرودی، فاصلهٔ مناسب از زمین، قفل دیفرانسیل جلو و عقب و کمک‌فنرهای سوپاپ‌دار مالتی‌متیک DSSV مجهز بود اما پلت‌فرمی که روی آن ساخته شده بود مناسب نبود. نسل جدید این پیکاپ اما تقریباً از هر نظر بهتر شده و ZR2 را به آفرودری بسیار توانمندتر تبدیل کرده است.

در این نسل فاصلهٔ محوری ۷۳ میلی‌متر افزایش پیدا کرده و جنرال موتورز محور جلو را به سمت دماغهٔ خودرو کشیده تا فضا برای نصب لاستیک‌های بسیار بزرگ‌تر فراهم شود. به همین دلیل، درحالی‌که لاستیک‌های ۳۱ اینچی نسل قبلی ZR2 نسبت به نمونه‌های ۳۳ اینچی گودیر رانگلر نسل کنونی کوچک به نظر می‌رسند، حتی امکان نصب لاستیک‌های ۳۵ اینچی هم روی ZR2 جدید فراهم شده است. البته این لاستیک‌های بزرگ‌تر فقط در نسخهٔ ZR2 بیسون ارائه می‌شوند که هنوز رسماً معرفی نشده است. این ویژگی برای به گریه انداختن مالکین تویوتا تاکوما کافی خواهد بود زیرا برای نصب لاستیک‌هایی با این اندازه روی پیکاپ تویوتا باید گلگیرها را برش داد!

لاستیک‌های بزرگ‌تر نه‌تنها امکان عبور از روی جوی‌های بزرگ که لاستیک‌های کوچک را گرفتار می‌کند فراهم خواهد کرد بلکه با کمک تعلیق به فاصلهٔ پیکاپ از زمین هم افزوده و آن را به ۲۷۲ میلی‌متر رسانده است. علاوه بر این، تراول یا بازهٔ حرکتی کمک‌فنرها هم افزایش پیدا کرده است که باعث جذب بهتر ناهمواری‌ها و خزیدن بهتر روی تخته‌سنگ‌ها می‌شود. در همین حال، در جلو زاویهٔ حمله از ۳۰ درجه به ۳۸.۳ درجه افزایش پیدا کرده است. شورلت در جلوی چرخ‌ها هم بریدگی‌هایی ایجاد کرده تا زاویهٔ حمله را در آن قسمت مهم افزایش دهد. در عقب نیز چرخ زاپاس حدود ۶۳ میلی‌متر بالاتر نصب شده تا به ناهمواری‌های مسیر گیر نکند.

پیشرانهٔ ۲.۷ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ جدید کلرادو شگفت‌انگیز است زیرا کشش بسیار خوب و صدای قدرتمندی دارد خصوصاً در حالت رانندگی باجا که گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک دنده‌ها را در حالت حداکثر قدرت نگه می‌دارد و هنگام ترمز گیری معکوس می‌دهد. قدرت ۳۱۰ اسب بخاری این موتور افزایش چندانی نسبت به ۳۰۸ اسب بخار قدرت موتور V6 قدیمی نداشته اما گشتاور تفاوت بزرگی را نشان می‌دهد زیرا از ۳۷۳ نیوتن متر به ۵۸۳ نیوتن متر رسیده که در دور موتور پایین‌تری هم ارائه می‌شود؛ بنابراین، هیچ‌کس نباید از حذف موتور دیزلی کلرادو که تنها ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور و ۱۸۱ اسب بخار قدرت داشت غمگین شود. به‌طورکلی، این پیشرانهٔ جدید از هر نظر کیلومترها بهتر از دو موتور نسل قبلی است.

حالت باجا فقط در ZR2 ارائه می‌شود و می‌توان آن را در حالت دو یا چهارچرخ محرک درگیر کرد. این حالت علاوه بر تهاجمی‌تر کردن تعویض دنده‌ها، کنترل کشش و کنترل پایداری را خاموش می‌کند تا بتوان انتهای پیکاپ را منحرف کرد. در حالت آفرود اما همین رانندگی تهاجمی منجر به دخالت مکرر کنترل کشش و درگیری ترمزهای عقب می‌شود که هیجان را کم می‌کند. حالت تراین که سرعت پیکاپ را روی ۸۰ کیلومتر بر ساعت محدود می‌کند، حالتی برای آفرودهای خزیدنی با امکان رانندگی با یک پدال است و حالت یدک کشی هم با ترمز یکپارچهٔ تریلر امکان یدک کشیدن ۲۷۲۰ کیلوگرم را به‌آسانی فراهم می‌کند.

کلرادو ZR2 در داخل به‌وضوح بهتر از نسل قبلی شده و قطعات قرضی بسیار کمتری در آن دیده می‌شود. مثل دیگر تیپ‌های کلرادو، در این نسخه هم همان نمایشگر لمسی ۱۱.۳ اینچی به همراه کنترل‌های تهویه با چیدمان منطقی ارائه می‌شود. در اینجا همچنین صندلی‌ها مشابه پیکاپ‌های فول سایز احساس می‌شوند اما بزرگ‌ترین ایراد ZR2 نیز در همین‌جا به چشم می‌خورد. داشبورد سطح پایین با دانه‌های درشت و رو دری‌های براق کاملاً پلاستیکی بودن خود را فریاد می‌زنند و بسیاری از عملکردهای مهم مثل کنترل چراغ‌های جلو در نمایشگر لمسی ادغام شده‌اند.

جمع‌بندی

شورلت کلرادو ZR2 مدل ۲۰۲۳ چیزی است که نسل قبلی آن نبود: یک پیکاپ میان سایز آفرودی بسیار خوب و توانمند که قیمت مناسبی دارد. اینکه قیمت کلرادوی جدید فقط ۱۶۰۰ دلار از نسخهٔ دو کابین نسل قبلی بیشتر شده واقعاً قابل‌توجه است؛ بنابراین، تویوتا تاکوما TRD Pro دیگر حرفی برای گفتن ندارد و نسل جدید تاکوما برای رویارویی با ZR2 باید قدم عظیمی به سمت جلو بردارد؛ اما رنجر رپتور چطور؟ زمان مشخص خواهد کرد ولی شورلت نسخهٔ حتی توانمندتر ZR2 بیسون را هم در آستین دارد.

مشخصات فنی

Chevrolet Colorado ZR2 2023
پیشرانه ۲.۷ لیتری I4 توربو
قدرت ۳۱۰ اسب بخار
گشتاور ۵۸۳ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۶.۵ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴.۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۱۳.۰ لیتر ترکیبی
طول ۵,۴۰۲ میلی‌متر
عرض ۱,۹۳۸ میلی‌متر
ارتفاع ۲,۰۷۸ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۳,۳۳۷ میلی‌متر
وزن ۲۲۷۰ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۵ نفر
قیمت پایه ۴۸,۲۹۵ دلار
منبع
Car Driver

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

قتل خونین همسر با دستور زن خیانتکار+گفتگو با متهم