کلاف پیچیده قاچاق در سینما
دنیای اقتصاد : نسخه قاچاق فیلم سینمایی «خط فرضی» به کارگردانی فرنوش صمدی هم به بازار آمد تا موضوع قاچاق مهمترین چالش سینمای ایران در یک ماه گذشته باشد. پیشتر فیلم «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی و به دنبال آن فیلم «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی هم قاچاق شده بودند.
در هفتههای اخیر مشخص شد ارادهای جدی برای مبارزه با قاچاق فیلمها وجود ندارد درحالیکه این موضوع اگر ادامه پیدا کند یک بحران جدی به وجود خواهد آورد. مدیران فرهنگی درباره این موضوع سکوت کردهاند و راهحلی برای سینماگران وجود ندارد. در این میان فقط محمد احمدی، عضو اتحادیه تهیهکنندگان و دبیر کارگروه قاچاق فیلم، یکی از راهکارها برای جلوگیری از قاچاق فیلم را اعلام کرد و گفت: دلیلی برای این وضعیت ایجادشده ندارم و دلایل لورفتن فیلمها غیرمنطقی است و همین باعث میشود که ما هم از مسوولان بپرسیم شما چه کار میکنید که نسخه اصلی فیلم لو میرود یا نسخه اصلی فیلم دست چه کسی میرود که به این راحتی لو میرود.
دبیرکارگروه قاچاق فیلم می گوید بهترین کار این است که وقتی تهیهکننده نسخه فیلم را به کسی میدهد یک نشانهای در لابراتوار روی آن بگذارد تا مشخص شود این فیلم از کجا درز پیدا کرده است و بعد از آن بتواند پیگیریهای لازم را انجام دهد. این یک راه است؛ اما از آنجایی که ما جزو قانون کپیرایت نیستیم، در یک مجموعه گستردهتر نمیتوانیم پیگیر این ماجرا باشیم. ایزد مهرآفرین، منتقد سینما، نیز درباره موضوع قاچاق فیلمها گفته است: «به نظر من مهمترین عاملی که منجر به پخش نسخه لورفته فیلم «برادران لیلا» شد، به مدیریت سازمان سینمایی برمیگردد. اگر صادقانه به موضوع نگاه کنیم نسخهای که مردم از این فیلم دیدند نسخه باکیفیتی بود و این نمیتواند خارج از تصمیم سیستم دستاندرکاران فیلم باشد. چرا من به سازمان سینمایی ایراد میگیرم؟ چون می توانست با یک تمهیدی فیلم را خیلی زودتر اکران کند. اصلاحات ذکرشده برای فیلم «برادران لیلا» بسیار پیشپاافتاده بود و فیلم میتوانست زودتر از اینها اکران شود.»
او افزود: «سازمان سینمایی گاهی جلوی اکران برخی فیلم ها را به علل مختلف میگیرد و زمان اکران را طولانی میکند. بههرحال بعد از این امر عوامل فیلم یا مجاریای که به نسخه اصلی دسترسی دارند به هر نوعی شده فیلم را بیرون میدهند. یک مثالی بین سینماییهاست که میگویند: «هیچ فیلمی در گنجه نمیماند.» فیلمی که راهی اکران نشود به نوعی قاچاق میشود چون میدانند مخاطب میبیند. در رابطه با قاچاق «برادران لیلا» ایراد اینجاست که سازمان سینمایی فیلم را در عید نوروز اکران نکرد. با توجه به ساختار فیلم اگر اکران میشد به گیشه سینما و سینماگران بسیار کمک میشد. تهیهکننده فیلم هم بارها اعلام کرده بود من آمادگی اکران دارم اما با برداشتهای اشتباه سازمان سینمایی از محتوای فیلم باعث اکران نشدن فیلم شدند.» این منتقد سینما گفت: «علت اینکه در سالهای گذشته قاچاق فیلم کمتر شده بود این بود که همه فیلمها اکران میشد و مردم در سینما آن را میدیدند.»