به گزارش خبرنگار مهر، مسعود فیاضی در سخنان پیش از خطبههای نماز جمعه ورامین با بیان اینکه مردم ورامین در سال ۴۲ در اعتراض به دستگیری امام خمینی (ره) بپاخاستند، با اشاره به سالروز شهادت شهید مطهری و روز معلم گفت: شهید مطهری در کتاب انسان و ایمان، ایمان را زیبایی روح و علم را زیبایی عقل دانسته است، علم عالم ساز است و ایمان انسان ساز است، علم انقلاب برون و ایمان انقلاب درون است.
وی ضمن تاکید بر آشنا کردن جوانان و نسل آینده با مسجد و مراسم دینی و انقلابی به معیشت معلمین اشاره کرد و افزود: بحث معیشت معلمین موضوعی درون سازمانی است، که اگر برون سازمانی شود بر روی شأن معلم اثر معکوس میگذارد، باید وزارتخانه، صف و ستاد در داخل سازمان به طور جدی به این موضوع بپردازند و به معیشت معلمین کمک کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: بایستی گفتمان اول معلمین در بیرون سازمان مرجعیت و منزلتشان باشد و در داخل سازمان باید گفتمان اول معیشت معلمین باشد.
وی با بیان اینکه ویژگیهای معلمی که افرادی مانند امام خمینی و شهید حاج قاسم سلیمانی با هویت اسلامی، انقلابی و ایرانی تربیت میکنند، چیست، گفت: هدف ما تربیت چنین دانش آموزهایی در تراز انقلاب اسلامی است و در این راستا باید تشکلهای دانش آموزی به عنوان مدرسه پنهان تقویت شود، تشکلهای دانش آموزی را در مسجد، کتابخانه، نماز جمعه، مغازه، باشگاه ورزشی و… با حضور مسئولیت توسط دانش آموزان ایجاد میشود.
فیاضی گفت: تشکلهای دانش آموزی سبب بلوغ فکری و اجتماعی زودتر دانش آموزان میشود، باید کار به بچهها سپرده شود، باید ستاد نماز جمعه پیوست نوجوانان داشته باشد، ستاد نوجوانان نماز جمعه باید تشکیل شود، امروز مهارت آموزی مشکل کشور است، فرزندان خود را به هنرستان و فنی و حرفه ای بفرستید، طرف فوق لیسانس و دکترا گرفته است، اما امرار معاش و کار بلد نیست.
وی ادامه داد: کسی اگر با یک فاز متر و یا قیچی بلد باشد، کار کند، میتواند، امرار معاش کند، مهارت آموزی بسیار مهم است، بچه را در زرورق بزرگ میکنیم، گویا به هتل آمده اند، طبق برنامه پنج ساله توسعه ششم کشور ۵۰ درصد دانش آموزان دبیرستانی کشور محصل در هنرستان و فنی و حرفه ای و کار و دانش شوند، الان ۶۰ درصد فرزندان ما به امید پزشکی تجربی میخوانند، بعد علوم انسانی و بعد علوم ریاضی و در آخر فنی و حرفه ای است، این یک فاجعه در آینده کشور رخ میدهد، جوان در ۱۸ سالگی باید بتواند به عنوان نیروی مطالعاتی پژوهشی و درسی و نیز به عنوان نیروی کار در کشور حضور داشته باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: باید به فنی و حرفه ای، کار و دانش و هنرستان توجه شود، اینکه مهارت آموزی توجه نمیشود، مناسب نیست.
وی با بیان اینکه ورامین منطقهای مهاجرپذیر از اتباع خارجی و دانش آموزان خارجی است، گفت: برنامه اول در مورد اتباع تکریم است، نباید تحقیر انجام شود، از سویی دیگر باید مدارس غیردولتی ویژه اتباع مجوز داده و تشکیل شود و هرکس که سرمایه گذار و خیر است، مدرسه غیردولتی اتباع راه اندازی کند و مدارس خودگردان اتباع قانون مند شوند و نیز میتوان شیفت دوم مدارس غیردولتی موجود را مجوز داد، که ویژه اتباع باشد.
فیاضی افزود: به اتباع و برخی ایرانیهای علاقمند مجوز دهیم، برخی از مدارس دولتی که شیفت عصر خالی دارند، نیز ویژه اتباع باشند و از سوی دیگر میتوان برای اتباعی که سر کار میروند، آموزش از راه دور داد.