مقایسه و رقابت شورلت کوروت ZR1 و پورشه 911 GT3 RS در پیست


مقایسه و رقابت شورلت کوروت ZR1 و پورشه 911 GT3 RS در پیست

حالا که تنور رقابت کوروت C8 Z06 و پورشه ۹۱۱ GT3 بسیار داغ شده، بد نیست نگاهی به چند سال پیش و رقابت کوروت ZR1 با نسل قبلی GT3 RS داشته باشیم. آنچه در این مطلب می‌خوانید: رانندگیروی پیستنتیجه شورلت کوروت C8 Z06 تحسین‌های زیادی را برانگیخته و...

حالا که تنور رقابت کوروت C8 Z06 و پورشه ۹۱۱ GT3 بسیار داغ شده، بد نیست نگاهی به چند سال پیش و رقابت کوروت ZR1 با نسل قبلی GT3 RS داشته باشیم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

شورلت کوروت C8 Z06 تحسین‌های زیادی را برانگیخته و اخیراً در رقابتی با پورشه ۹۱۱ GT3 در پیست شاهد رقابت بسیار نزدیک آن‌ها بودیم. به همین بهانه، چند سال به عقب بازگشته‌ایم و قصد داریم نگاهی به رویارویی کوروت C7 ZR1 با نسل قبلی ۹۱۱ GT3 RS در پیست داشته باشیم تا ببینیم ترکیب موتور وسط و کنار گذاشتن پیشرانه‌های قدیمی پوشراد چقدر باعث تحول کوروت و بهبود پرفورمنس آن شده است.

GT3 در نسخهٔ RS یکی از تهاجمی‌ترین نسخه‌های ۹۱۱ محسوب می‌شود. این خودرو به‌طور خاص برای پیست توسعه پیدا کرده است. پیشرانهٔ ۴ لیتری تخت تنفس طبیعی این خودرو ۵۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که این نیرو از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. یکی از مؤلفه‌های کلیدی در پرفورمنس بی‌رحمانهٔ GT3 RS سیستم ترمز فوق‌العاده قدرتمند با دیسک‌های عظیم کربن سرامیکی است که وظیفهٔ متوقف کردن وزن ۱۵۰۵ کیلوگرمی را بر عهده دارند. قیمت این خودرو از ۱۸۸,۷۵۰ دلار آغاز می‌شود.

ZR1 پرچم‌دار خانوادهٔ کوروت C7 است. موتور ۶.۲ لیتری V8 این ماشین با کمک سوپرشارژر نیروی عظیمی برابر با ۷۵۵ اسب بخار قدرت و ۹۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک سنتی هم وظیفهٔ انتقال تمام این نیرو به چرخ‌های عقب را بر عهده دارد. سیستم تعلیق ZR1 در هر چهارچرخ دو جناقی با سیستم کنترل سواری مغناطیسی است و برای متوقف کردن خودرو هم مثل پورشه سیستم ترمز کربن سرامیکی در نظر گرفته شده است. وزن این کوروت وحشی ۱۶۱۵ کیلوگرم است و قیمت آن از ۱۲۴,۰۹۵ دلار آغاز می‌شود.

رانندگی

کوروت شتاب‌گیری‌های بی‌رحمانه‌ای دارد که با غرش خشن موتور V8 همراه است اما بااین‌وجود چیزی که بسیار چشمگیر به نظر می‌رسد شیوهٔ ترمز گیری و چسبندگی آن است. واقعاً شگفت‌انگیز است که ZR1 این‌قدر خوب می‌تواند ۷۵۵ اسب بخار قدرت را به زمین منتقل کند زیرا این کار به نرمی و قابل پیش‌بینی اما درعین‌حال وحشیانه و مؤثر صورت می‌گیرد. علاوه بر این، سیستم تعلیق مغناطیسی هم عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و کیفیت سواری بسیار راحت‌تری را نسبت به GT3 RS فراهم می‌کند اما در صورت لزوم می‌تواند تعلیق را بسیار سفت‌تر کند. یکی دیگر از شگفتی‌های بزرگ ZR1 رفتار بسیار متمدنانهٔ آن است زیرا نسل قبلی ZR1 هرچند سوپراسپرت فوق‌العاده‌ای بود اما همیشه باعث ترس راننده می‌شد. ZR1 جدید اما این‌طور نیست و اعتمادبه‌نفس لازم برای دستیابی به حداکثر پرفورمنس خود را به راننده می‌دهد.

هرچند GT3 RS از توربوشارژرها و ۷۰۰ اسب بخار قدرت GT2 RS بی‌بهره است اما بسیاری از سوپراسپرت‌های حتی با دو برابر قیمت هم در پیست‌ها باید چراغ‌های عقب آن را ببینند. موتور ۴ لیتری تنفس طبیعی پورشه باورنکردنی است. این موتور دو برابر سریع‌تر از کوروت دور می‌گیرد و صدای آن با نزدیک شدن به ردلاین به سمفونی تبدیل می‌شود؛ بنابراین، در این ماشین نیازی به سیستم صوتی نیست. هرچند GT3 RS به سرعت ZR1 شتاب نمی‌گیرد اما به لطف فرمان دقیق، چسبندگی بی‌پایان به خاطر قرارگیری پیشرانه در عقب، وزن کمتر و تعلیقی به ‌سختی الماس، می‌تواند دو برابر سریع‌تر پیچ‌ها را طی کند. هرچند ترمزهای ZR1 عملکرد خوی دارند اما وزن کمتر باعث می‌شود GT3 RS هنگام حمله به پیچ‌ها خیلی دیرتر ترمز کند. به‌طورکلی، پورشه خودروی خالص‌تری نسبت به کوروت بوده و ارتباط بی‌بدیلی بین انسان و ماشین برقرار می‌کند.

روی پیست

هرچند این دو خودرو شخصیت‌های بسیار متفاوتی باهم دارند اما هردو سوپرکارهای بسیار افراطی و سریعی هستند؛ بنابراین، برای تعیین برنده هیچ راهی جز زدن یک دور سریع در پیست نداریم. این رقابت در پیست ۲.۰۷ کیلومتری پگاسو داینامیک سنتر در مکزیک با ۹ پیچ مورد تأیید فیا برگزار شد. این پیست در ارتفاع ۲۵۸۰ متری از سطح دریا قرار دارد که می‌تواند برای پورشهٔ تنفس طبیعی مشکل ایجاد کند. درهرحال، ما دو بار با خودروها اقدام به تایم زنی کردیم که یکی با شروع حرکت از حالت سکون و دیگری شروع در حالت رولینگ بود. کوروت در دور اول تایم ۱ دقیقه و ۱ ثانیه را ثبت کرد درحالی‌که در حالت رولینگ موفق به ثبت زمان ۵۵.۱۳ ثانیه شد. این زمان‌ها برای پورشه هم به ترتیب ۵۹.۵۳ ثانیه و ۵۴.۲۹ ثانیه بودند. این یعنی در هر دو حالت ۹۱۱ سریع‌تر بود اما اختلاف بین دو خودرو در دور اول ۱.۴۷ ثانیه و در دور دوم با شروع از حالت رولینگ تنها ۰.۸۴ ثانیه بوده است.

نتیجه

هرچند روی کاغذ به نظر می‌رسید GT3 RS شانسی در برابر ZR1 ندارد اما در واقعیت این‌طور نشد. هرچند ZR1 بهترین کوروت تاریخ محسوب می‌شود اما توانایی‌های فوق‌العادهٔ پورشه در پیچ‌ها که قوانین فیزیک را زیر پا می‌گذارد اجازهٔ پیروزی به رقیب آمریکایی نداد؛ بنابراین، با وجودی که کوروت ZR1 رقیب بسیار شایسته‌ای است ولی برندهٔ این جدال رودررو را باید پورشه ۹۱۱ GT3 RS دانست.



آداب و رسوم شب یلدا در استان مازندران