به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی زلفی گل ظهر شنبه در همایش ملی آموزش عالی غرب کشور که به مناسبت پنجاهمین سالروز تأسیس دانشگاه رازی با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رؤسای سابق دانشگاه و مقامات کشوری و استانی، در تالار اجتماعات دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری اینگونه همایشها نشان دهنده پیشرفت و اهمیت علم و تاریخ به ما است.
وی افزود: ملتی که تاریخ خود را بداند قدردان بزرگان و افراد تأثیرگذار در تاریخ جامعه خود خواهد بود و برای یک اشتباه چند بار هزینه نمیکند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه دانشگاه رازی در برهههایی پرچمدار مباحث علمی در کشور بوده، تصریح کرد: برگزاری همایشهای مانند همایش ملی آموزش عالی در غرب کشور به ما نشان میدهد که بسیاری از فرزندان این سرزمین با وجود روبه رویی با موقعیتهای خوب اما برای آبادانی و رقم زدن افتخارات این مرز و بوم در شهر خود ماندگار شدهاند.
زلفی گل به اختصاص پژوهانه برای رشتههای نظری و تجربی در نظر گرفته شده اشاره و عنوان کرد: در سال جاری بر اساس آنچه که برنامهریزی شده بود مبلغ ۵۰ میلیون تومان به رشتههای تجربی و ۲۵ میلیون تومان به رشتههای نظری به عنوان پژوهانه به استادیاران جوان قرار خواهد گرفت که دانشگاهها باید نسبت بر پرداخت آن اقدام کنند.
وی ادامه داد: سال گذشته با همکاری سازمان برنامه و بودجه تعداد زیادی از دانشگاهها مطالبات گذشته خود را تسویه کرده و برای ۶ هزار نفر دیگر نیز در اقدام بعدی پژوهانه اختصاص خواهیم داد.
زلفی گل همچنین به تأمین تجهیزات مورد نیاز دانشگاهها، خاطرنشان کرد: امکانات حداقلی و تجهیزات قدیمی در اختیار اساتید بوده و بیش از ۹۰ درصد اعتبارات دانشگاهها برای هزینههای اجتنابناپذیر صرف میشود که این روند مورد قبول ما نخواهد بود و باید با رشد و توجه بیشتری پیگیری لازم صورت گیرد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به افزایش چند برابری پژوهانه اعضای هیئت علمی اشاره و تاکید کرد: علاوه بر افزایش پژوهانه اعضای هیئت علمی پرداخت ۱.۵ برابری حق التحریر رسالهها در دانشگاه رازی را نیز شاهد بوده که اقدام خوبی برای نخبگان بوده است.
زلفیگل تاکید کرد: وزارت بهداشت و دانشگاههای فرهنگیان با توجه به فراهم کردن بستری مهارت محوری و در اختیار قرار دادن فضای کار متناسب بعد از اتمام تحصیل در مهارت محوری و آموزشهای مربوطه موفق عمل کرده اما امکانات وزارت صمت، شهرداریها و جهاد کشاورزی در اختیار وزارت علوم قرار ندارد.
وی با تاکید بر عزم فرابخشی در امر مهارت محوری آمورش دانشگاهها نیاز است، اضافه کرد: طی برنامه توسعه هفتم باید به این مسئله پرداخته شود و با تنظیم لایحهای در مجلس شورای اسلامی پذیرش کارآموزی دانشجویان در تمام سازمانها و نهادها به تصویب برسد و در مقابل نیز به سازمانها پذیرنده تشویقی تعلق گیرد.
ادامه داد: در صورتی که تحقق منویات مقام معظم رهبری را میخواهیم باید قانونی اتخاذ شود که شرایط را برای کارورزی دانشجویان ایجاد کرده و تحصیل دانشجویان در دانشگاه و در جامعه و صنعت به طور مشترک صورت گیرد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نیاز محور بودن بخش دولتی، افزود: با توجه به اینکه تمامی رشتههای ما برای کسب شغل نبوده بلکه برخی برای گسترش مرزهای دانش هستند، یادآور شد: به همین منظور بین بخشهای دولتی و خصوصی تفاوتهایی وجود داشته و باید به گونهای برنامهریزی شود که برای دانشآموختگان طرحهایی تعریف شود و سازمانها و نهادهای خصوصی با اشتیاق دانشجویان را بپذیرند.
زلفی گل تاکید کرد: طراحی سامانه ثبت ایدهها و طرحها راهاندازی و در شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته که تمام صنایع خصوصی و دولتی مکلف به تأمین نیازهای نیروی انسانی خود از طریق این سامانه هستند.
وی گفت: همچنین راهاندازی سامانه دانا در اجلاس آینده دانشگاهها را خواهیم داشت که در این برنامه هر پژوهشگر و محقق به چهار زبان معرفی شده و این اقدام در راستای مرجعیتسازی علمی نیز انجام شده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه از دانایی به عنوان بزرگترین آرمان جامعه یاد کرد و ادامه داد: علم به معنای هنر حل کردن بحران بوده و کسی که علم و عقل را با هم داشته باشد انسان دانایی خواهد بود.
زلفی گل با اشاره به اینکه اعتماد به دانشگاه میتواند بسیاری از مشکلات را رفع کند، تصریح کرد: علم به انسان قدرت فرازمینی و فرامکانی میدهد و علم تعیین کننده نظم نوین جهانی است همانطور که امروز کشورگشاییها از طریق علم و فناوری ادر حال انجلم است.
وی ادامه داد: امروزه و جهان میبینیم که کشورهای پیشرفته به دنبال جنگ سخت نبوده بلکه به دنبال قدرت نرم و جنگ و صلح کم هزینه هستند و کشورها برای فتح جوامع از قدرت نرم و علم خود استفاده میکنند و تکنولوژی را صادر میکنند و با نفوذ به خانوادهها کشورها را فتح میکنند.
وی در پایان به تأسیس معاونت فناوری اشاره و افزود: مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوری، آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند، فرهنگ نوآوری و نوآوری فرهنگی، شاگرد، فناوری و نوآوری پروری و تولید خدمت، ثروت و سرمایه پنج اولویتی هستند که بر همین اساس این معاونت راه اندازی شد.