برنامه راهبردی 1402؛ ارتقا توسعه کیفی


برنامه راهبردی 1402؛ ارتقا توسعه کیفی

همایش سه روزه مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است، همایشی که ضمن تبیین سیاست‌های کلان کانون، هر کدام از مدیران درباره موضوعات مختلف صحبت می کنند. در اولین روز از این همایش، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری از آغاز روند تدوین برنامه راهبردی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد. وی همچنین درباره بخش های مختلف و عملکرد کانون سخن گفت.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد علامتی با بیان اینکه برگزاری این جلسه فرصتی برای بررسی برنامه‌های پیش‌رو است، گفت: «تلاش کانون پرورش فکری _ چه در حوزه ستاد و حوزه صنف_ باید در راستای ارائه خدمات و خدمت‌رسانی به تمامی کودکان و نوجوانان سراسر کشور باشد و به گفته مدیریت محصولات ما باید برای تمام دانش‌آموزان باشد.»

آغاز برنامه‌های راهبردی از مهر ماه

وی با اشاره به پایش و ارزیابی چالش‌ها و فرصت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مدت اخیر، تاکید کرد که این چالش‌ها و فرصت‌ها به چند دسته کلی دسته‌بندی شده و با بیان این مطلب که نباید از برنامه‌های سال ۱۴۰۲ غافل شویم؛ از آغاز روند تدوین برنامه راهبردی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد:« این‌که برنامه‌های راهبردی کانون از مهرماه ۱۴۰۲ عملیاتی خواهد شد، دوستان در حوزه طرح و برنامه هم‌اکنون مشغول تدوین پیش‌نویس اولیه این برنامه راهبردی هستند تا انشالله بتوانیم در اسرع وقت این روند را عملیاتی کنیم.»

برنامه راهبردی ۱۴۰۲؛ ارتقا توسعه کیفی

تولیدات متنوع کانون

علامتی با اشاره به سفرهایی که به استان‌ها داشته و بازدید از مراکز مختلف کانون در جریان سفر به بیش از ۲۰ نقطه کشور، تاکید کرد: «مرکز ثقل فعالیت‌های کانون پرورش فکری، مراکز کانون در استان‌های مختلف است.» وی در عین حال با تأکید بر توسعه منابع درآمدی کانون پرورش فکری در سال جدید تصریح کرد: امسال سال خوبی در عرصه تولید محتوای گوناگون کانون اعم از فیلم، کتاب، انیمیشن، اسباب‌بازی و ... خواهیم داشت. مدیرعامل کانون در بخش دیگری از اظهاراتش به توسعه و پیشرفت کمی و کیفی در حوزه‌ها و امور گوناگون اشاره کرد و یادآور شد: ارزشمندترین پشتوانه و سرمایه کانون، سرمایه‌های مردمی است که از گذشته به ما منتقل شده و نتیجه سالیان سال تلاش پیشینیان و عزیزانی است که در گذشته با عشق و علاقه و دغدغه در کانون فعالیت کردند.

فعالیت مبتنی بر درآمد هزینه

علامتی در ادامه سخنانش در این نشست، با اشاره به درخواست‌های گوناگون مدیران و مسئولان ارشد کانون در مناطق مختلف کشور و درخواست‌هایی که از استان‌ها به مرکز می‌آید، گفت: «انتظار از مدیران استانی این است که در بسیاری از امور، راساً تصمیم‌گیری و اقدام کنند و انتصاب مدیران استانی به این معنا نیست که این مدیران، برای هر مسئله کوچک و بزرگ به مرکز مراجعه کنند.» مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: «مدیران استانی کانون، مدیرکل خرج‌کرد نیستند، بلکه مدیرکل درآمدهزینه هستند و مدیران استانی و همچنین معاونت‌ها در ستاد، باید به این مسئله توجه داشته باشند که برنامه ما در بودجه‌ و اعتبارات کانون، مبتنی‌بر درآمدهزینه است. البته بحث این نیست که مدیران راساً درآمدزایی کنند اما انتظار این است که این مسئله را مسئله مدیریتی خود بدانند و به مجموعه کانون کمک کنند.» وی افزود: «طبیعتاً تنها وقتی یک برنامه اجرایی می‌شود که منبع درآمدی آن برنامه، احصا و تامین شود؛ وگرنه امکان اجرای برنامه‌ها نیست.»

برنامه راهبردی ۱۴۰۲؛ ارتقا توسعه کیفی

حمایت از تولیدات باکیفیت

علامتی که در ادامه از برخی چالش‌هایی سخن گفت که در مسیر شناسایی مشکلات کانون با آن روبرو است، گفت: «یکی از این موارد، بحث تفویض اختیار به استان‌ها است که باید با قدرت بیشتری در این مسیر اقدام کنیم و تا جایی که قوانین و مقررات به ما اجازه می‌دهد و دستمان باز است، اختیارات را تفویض کنیم. »

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به برخی چالش‌های جدی کانون، از «عدم ارتباط حوزه تولید با مراکز استان‌ها» به‌عنوان یکی از این موارد اشاره کرد و گفت:« به بیان دقیق‌تر باید از استان‌ها در مسیر تولید بیشتر، بهتر و باکیفیت‌تر پشتیبانی کنیم.»

انتظاراتی که از کانون وجود دارد

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین نگرانی عمده خود را «خدشه‌دار شدن سرمایه مردمی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» عنوان کرد و گفت:« به هر حال هر جا نام کانون به میان می‌آید یا حتی لوگوی کانون دیده می‌شود، انتظارات بالاست. نکته حائز اهمیت این است که خانواده‌ها درگذر سالیان به کانون اعتماد کرده‌اند و این، به‌واقع بزرگترین سرمایه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و واقعیت این است که ما این اعتماد را مدیون گذشتگان هستیم. »

وی با تاکید بر این‌که جلب این اعتماد عمومی گسترده ناشی از تلاش کارکنان و مدیران کانون در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ است، گفت: «نگرانی من این است که خدایی ناکرده ۱۰ سال دیگر، این اعتماد به کانون وجود نداشته باشد و احیاناً کودکان امروز که به پدران و مادران آینده جامعه ما هستند، دیگر فرزندانشان را به کانون نفرستند.»

برنامه راهبردی ۱۴۰۲؛ ارتقا توسعه کیفی

عدالت برای همه

وی با اشاره به برخی آمار و ارقام در خصوص میزان استفاده کودکان و نوجوانان از امکانات کانون در سراسر کشور، این آمار را بسیار ناچیز و اندک توصیف کرد و با تاکید بر تلاش جدی مدیران کل استانی، معاونان و مجموعه کارکنان کانون برای تغییر این وضعیت، گفت: «اگر من هم در سیاست و مدیریت کلان کشور مسئولیت داشته باشم، ناگزیر خواهم بود مانع از آن شوم که این میزان امکانات برای ۲ درصد از مجموعه دانش‌آموزان هزینه شود.»

مخاطبانی که هدف کانون است

علامتی «توسعه کیفی و کمی فعالیت‌های کانون» را از سیاست‌های کلان مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان کرد و با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از نگاه کارشناسی مربیان کانون در سراسر کشور، گفت:«گاهی برخی مربیان می‌گویند کتابی که تولید کرده‌اید، به دست‌شان نرسیده که این انتقادی دقیق و درست است و معتقدم نه‌تنها لازم است حتماً از مربیان برای خرید کتاب و دیگر اقدامات نظرخواهی شود، بلکه باید از والدین و حتی خود کودکان و نوجوانان نیز درخصوص محصولاتی که این عزیزان ارائه می‌دهیم، نظرخواهی شود.» وی عنوان کرد:«باید واقع‌بین باشیم و دقت کنیم که مخاطب اصلی ما کودکان و نوجوانان هستند و ما باید برای این قشر کار کنیم. اگر کودکان و نوجوانان از عملکرد و خروجی کار کانون رضایت داشته باشند، ما کارمان را درست انجام داده‌ایم. »

برنامه راهبردی ۱۴۰۲؛ ارتقا توسعه کیفی


به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد علامتی با بیان اینکه برگزاری این جلسه فرصتی برای بررسی برنامه‌های پیش‌رو است، گفت: «تلاش کانون پرورش فکری _ چه در حوزه ستاد و حوزه صنف_ باید در راستای ارائه خدمات و خدمت‌رسانی به تمامی کودکان و نوجوانان سراسر کشور باشد و به گفته مدیریت محصولات ما باید برای تمام دانش‌آموزان باشد.»

آغاز برنامه‌های راهبردی از مهر ماه

وی با اشاره به پایش و ارزیابی چالش‌ها و فرصت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مدت اخیر، تاکید کرد که این چالش‌ها و فرصت‌ها به چند دسته کلی دسته‌بندی شده و با بیان این مطلب که نباید از برنامه‌های سال ۱۴۰۲ غافل شویم؛ از آغاز روند تدوین برنامه راهبردی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد:« این‌که برنامه‌های راهبردی کانون از مهرماه ۱۴۰۲ عملیاتی خواهد شد، دوستان در حوزه طرح و برنامه هم‌اکنون مشغول تدوین پیش‌نویس اولیه این برنامه راهبردی هستند تا انشالله بتوانیم در اسرع وقت این روند را عملیاتی کنیم.»

برنامه راهبردی ۱۴۰۲؛ ارتقا توسعه کیفی

تولیدات متنوع کانون

علامتی با اشاره به سفرهایی که به استان‌ها داشته و بازدید از مراکز مختلف کانون در جریان سفر به بیش از ۲۰ نقطه کشور، تاکید کرد: «مرکز ثقل فعالیت‌های کانون پرورش فکری، مراکز کانون در استان‌های مختلف است.» وی در عین حال با تأکید بر توسعه منابع درآمدی کانون پرورش فکری در سال جدید تصریح کرد: امسال سال خوبی در عرصه تولید محتوای گوناگون کانون اعم از فیلم، کتاب، انیمیشن، اسباب‌بازی و ... خواهیم داشت. مدیرعامل کانون در بخش دیگری از اظهاراتش به توسعه و پیشرفت کمی و کیفی در حوزه‌ها و امور گوناگون اشاره کرد و یادآور شد: ارزشمندترین پشتوانه و سرمایه کانون، سرمایه‌های مردمی است که از گذشته به ما منتقل شده و نتیجه سالیان سال تلاش پیشینیان و عزیزانی است که در گذشته با عشق و علاقه و دغدغه در کانون فعالیت کردند.

فعالیت مبتنی بر درآمد هزینه

علامتی در ادامه سخنانش در این نشست، با اشاره به درخواست‌های گوناگون مدیران و مسئولان ارشد کانون در مناطق مختلف کشور و درخواست‌هایی که از استان‌ها به مرکز می‌آید، گفت: «انتظار از مدیران استانی این است که در بسیاری از امور، راساً تصمیم‌گیری و اقدام کنند و انتصاب مدیران استانی به این معنا نیست که این مدیران، برای هر مسئله کوچک و بزرگ به مرکز مراجعه کنند.» مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: «مدیران استانی کانون، مدیرکل خرج‌کرد نیستند، بلکه مدیرکل درآمدهزینه هستند و مدیران استانی و همچنین معاونت‌ها در ستاد، باید به این مسئله توجه داشته باشند که برنامه ما در بودجه‌ و اعتبارات کانون، مبتنی‌بر درآمدهزینه است. البته بحث این نیست که مدیران راساً درآمدزایی کنند اما انتظار این است که این مسئله را مسئله مدیریتی خود بدانند و به مجموعه کانون کمک کنند.» وی افزود: «طبیعتاً تنها وقتی یک برنامه اجرایی می‌شود که منبع درآمدی آن برنامه، احصا و تامین شود؛ وگرنه امکان اجرای برنامه‌ها نیست.»

برنامه راهبردی ۱۴۰۲؛ ارتقا توسعه کیفی

حمایت از تولیدات باکیفیت

علامتی که در ادامه از برخی چالش‌هایی سخن گفت که در مسیر شناسایی مشکلات کانون با آن روبرو است، گفت: «یکی از این موارد، بحث تفویض اختیار به استان‌ها است که باید با قدرت بیشتری در این مسیر اقدام کنیم و تا جایی که قوانین و مقررات به ما اجازه می‌دهد و دستمان باز است، اختیارات را تفویض کنیم. »

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به برخی چالش‌های جدی کانون، از «عدم ارتباط حوزه تولید با مراکز استان‌ها» به‌عنوان یکی از این موارد اشاره کرد و گفت:« به بیان دقیق‌تر باید از استان‌ها در مسیر تولید بیشتر، بهتر و باکیفیت‌تر پشتیبانی کنیم.»

انتظاراتی که از کانون وجود دارد

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین نگرانی عمده خود را «خدشه‌دار شدن سرمایه مردمی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» عنوان کرد و گفت:« به هر حال هر جا نام کانون به میان می‌آید یا حتی لوگوی کانون دیده می‌شود، انتظارات بالاست. نکته حائز اهمیت این است که خانواده‌ها درگذر سالیان به کانون اعتماد کرده‌اند و این، به‌واقع بزرگترین سرمایه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و واقعیت این است که ما این اعتماد را مدیون گذشتگان هستیم. »

وی با تاکید بر این‌که جلب این اعتماد عمومی گسترده ناشی از تلاش کارکنان و مدیران کانون در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ است، گفت: «نگرانی من این است که خدایی ناکرده ۱۰ سال دیگر، این اعتماد به کانون وجود نداشته باشد و احیاناً کودکان امروز که به پدران و مادران آینده جامعه ما هستند، دیگر فرزندانشان را به کانون نفرستند.»

برنامه راهبردی ۱۴۰۲؛ ارتقا توسعه کیفی

عدالت برای همه

وی با اشاره به برخی آمار و ارقام در خصوص میزان استفاده کودکان و نوجوانان از امکانات کانون در سراسر کشور، این آمار را بسیار ناچیز و اندک توصیف کرد و با تاکید بر تلاش جدی مدیران کل استانی، معاونان و مجموعه کارکنان کانون برای تغییر این وضعیت، گفت: «اگر من هم در سیاست و مدیریت کلان کشور مسئولیت داشته باشم، ناگزیر خواهم بود مانع از آن شوم که این میزان امکانات برای ۲ درصد از مجموعه دانش‌آموزان هزینه شود.»

مخاطبانی که هدف کانون است

علامتی «توسعه کیفی و کمی فعالیت‌های کانون» را از سیاست‌های کلان مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان کرد و با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از نگاه کارشناسی مربیان کانون در سراسر کشور، گفت:«گاهی برخی مربیان می‌گویند کتابی که تولید کرده‌اید، به دست‌شان نرسیده که این انتقادی دقیق و درست است و معتقدم نه‌تنها لازم است حتماً از مربیان برای خرید کتاب و دیگر اقدامات نظرخواهی شود، بلکه باید از والدین و حتی خود کودکان و نوجوانان نیز درخصوص محصولاتی که این عزیزان ارائه می‌دهیم، نظرخواهی شود.» وی عنوان کرد:«باید واقع‌بین باشیم و دقت کنیم که مخاطب اصلی ما کودکان و نوجوانان هستند و ما باید برای این قشر کار کنیم. اگر کودکان و نوجوانان از عملکرد و خروجی کار کانون رضایت داشته باشند، ما کارمان را درست انجام داده‌ایم. »

برنامه راهبردی ۱۴۰۲؛ ارتقا توسعه کیفی


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

آداب و رسوم شب یلدا در استان مازندران