آلپین A290، هاچبک داغ برقی با الهام از رنو 5 کلاسیک معرفی شد
آلپین A290 نسخهٔ اسپرت رنو ۵ الکتریکی است که هماکنون در قالب یک کانسپت معرفی شده اما قرار است سال آینده تولید شود. رنو ۵ آلپین که در سال ۱۹۷۶ معرفی شد، یکی از اولین هاچبکهای داغ جهان بود زیرا حتی قبل از فولکسواگن گلف GTI به بازار عرضه شد....
آلپین A290 نسخهٔ اسپرت رنو ۵ الکتریکی است که هماکنون در قالب یک کانسپت معرفی شده اما قرار است سال آینده تولید شود.
رنو ۵ آلپین که در سال ۱۹۷۶ معرفی شد، یکی از اولین هاچبکهای داغ جهان بود زیرا حتی قبل از فولکسواگن گلف GTI به بازار عرضه شد. حال با توجه به اینکه رنو ۵ بهزودی در قالب یک خودروی الکتریکی بازخواهد گشت، احیای نسخهٔ داغ آن منطقی خواهد بود. این خودرو آلپین A290_β نام دارد که پیشنمایش نسخهای تولیدی برای عرضه در سال ۲۰۲۴ است. این خودرو روی پلتفرم CMF-B EV ساخته خواهد شد.
آلپین A290_β بر اساس کانسپت رنو ۵ شکل گرفته که در اوایل سال ۲۰۲۱ رونمایی شد اما تغییرات زیادی را تجربه کرده است تا اسپرتتر به نظر برسد. در جلوی خودرو همان چراغهای چهارگوش آشنا دیده میشوند درحالیکه چراغهای عمودی عقب رنو ۵ قدیمی را به یاد میآورند. این کانسپت با رنگ سفید رنگآمیزی شده که با کاپوت و سقف مشکی تضاد جذابی دارد درحالیکه در پایین بدنه قسمتهای فیبر کربنی به چشم میخورد.
با اینکه A290_β تنها ۴.۰۵ متر طول دارد اما روی رینگهای بزرگ ۲۰ اینچی با طراحی غیرمعمول قرار گرفته است. این رینگهای آلیاژی که از نوع تک پیچ هستند، پرچم فرانسه را روی خود دارند و با لاستیکهای میشلن پوشیده شدهاند که در نسخهٔ تولیدی هم استفاده خواهند شد. البته نسخهٔ نهایی A290_β تا این حد افراطی نخواهد بود ولی بااینحال آبارث ۵۰۰e باید خود را برای یک رقیب جدید آماده کند.
هاچبک داغ آلپین در داخل فضای منحصربهفرد سهنفره به سبک مکلارن F1 دارد. در اینجا راننده در وسط و کمی جلوتر از دو سرنشین مینشیند. همهٔ صندلیها از نوع اسپرت فیبر کربنی هستند و طراحی داشبورد از خودروهای فرمول یک الهام گرفته است. فضای کلی کابین خودرو اما ساده بوده و ویژگی قابلذکر آن غربیلک فرمانی زاویهدار است که از خودروهای مسابقهای لمانز آلپین A470 و فرمول یک آلپین A523 الهام گرفته است.
آلپین حرفی در مورد قدرت A290_β نزده ولی به سیستم کنترل گشتاور بُرداری و تعلیق چند اتصالی عقب اشاره کرده است. همچنین گفته شده این کانسپت از تعلیق سفتتر، سه حالت رانندگی مختلف (خیس، خشک، کامل) و ترمزهای برمبوی چهار پیستونه بهره میبرد که از کوپهٔ موتور وسط A110 گرفته شدهاند. پس از عرضهٔ نسخهٔ تولیدی A290_β در سال آینده، آلپین یک کراساوور و جانشین الکتریکی A110 که با همکاری لوتوس توسعه پیدا میکند را هم معرفی خواهد کرد.