به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، رضامراد صحرایی در همایش مدیران کل ستادی و استانی کانون در تهران، آموزشوپرورش را در هر کشوری کارخانه انسان سازی و آیندهسازی آن کشور دانست و گفت: در مسیر قویتر کردن ایران، مهمترین راهبرد تقویت نظام تعلیم و تربیت است و در این راه تمامی ارکان آموزشوپرورش باید قوی و نگاه آن معطوف به آینده باشد. به همین دلیل در راهبرد ما، اولین اصل و نقطه اصلی، «مدرسه» است و هر دستگاهی که کار فرهنگی انجام میدهد باید از مدرسه و از کلاس درس کار خود را آغاز کند.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش از نظر ساختاری و سازمانی بزرگترین دستگاه کشور است، خاطرنشان کرد: برای قدرت بخشیدن به آموزشوپرورش نباید به خارج از آن نگاه داشت. داخل مجموعه ظرفیتهای بزرگی برای هر اقدامی وجود دارد و کانون پرورش فکری یکی از ارکان و ظرفیتهای آموزشوپرورش است.
وی از همین منظر با نگاهی به اجرای طرح کانون–مدرسه یادآور شد: نگاه رهبر معظم انقلاب به کانون همواره نشاندهندة همین اهمیت است. ایدة کانون، مدرسه، بن مایه اش هماهنگی است، یعنی اینکه کانون و مدرسه کنار همدیگر قرار بگیرند و برای تربیت نسل و ساختن آینده با یکدیگر هماهنگ شوند و آهنگ هماهنگی بنوازند. این ایده بسیار امیدوارکننده است و از کانون میخواهم ابتدا یک الگو برای همکاری کانون و مدرسه ایجاد و به تدریج این الگو تبدیل به گفتمان شود.
صحرایی روح سند تحول را نظم و هماهنگی دانست و بیان داشت: حرف اصلی سند این است که تمام بخشهای نظام تعلیموتربیت باید هماهنگ باشند. یکی از مهمترین نقشآفرینان سند تحول، کانون پرورش فکری خواهد بود و نمیتوان از چنین سرمایة بزرگی غفلت ورزید. کانون ظرفیتهای بسیار بزرگی در حوزههای گوناگون دارد.
توجه به تربیت و هویت بخشی به کودکان و نقش کانون در این مسیر، محور بخش دیگری از سخنان سرپرست وزارت آموزش و پرورش بود و او در این زمینه گفت: کانون باید هویت ملی و مذهبی کودکان را تقویت کند و نهادینهکنندة هویت ملی و دینی باشد و رهبر معظم انقلاب هم چنین نگاهی به کانون دارند.
صحرایی با بیان این که کودکی، دوران فراگیری است و پس از آن دیگر فراگیری به یادگیری تبدیل میشود، تاکید کرد: اگر در کودکی هویت درست به کودک منتقل شود؛ نگرانیها درباره آینده بسیار کم خواهد شد. کانون پرورش فکری هویت ایرانی را در کودکان پایهگذاری کند و در سازمانهای مختلف باید برای جذب کودکان و هویتبخشی به آنها با یکدیگر رقابت کنند.
سرپرست وزارت آموزشوپرورش کانون را مجموعهای بسیار قدرتمند توصیف کرد که بهتنهایی از بعضی وزارتخانهها بزرگتر است و یادآور شد: کانون باید از این ظرفیت استفاده و بتواند دیگر نهادها را به خود جذب کند و محور فعالیتها باشد.
وی از همین منظر با نگاهی به اجرای طرح کانون، مدرسه یادآور شد: نگاه رهبر معظم انقلاب به کانون همواره نشاندهنده همین اهمیت است. ایده کانون، مدرسه، بن مایهاش هماهنگی است، یعنی اینکه کانون و مدرسه کنار همدیگر قرار بگیرند و برای تربیت نسل و ساختن آینده با یکدیگر هماهنگ شوند و آهنگ هماهنگی بنوازند. این ایده بسیار امیدوارکننده است و از کانون میخواهم ابتدا یک الگو برای همکاری کانون و مدرسه ایجاد و به تدریج این الگو تبدیل به گفتمان شود.
صحرایی روح سند تحول را نظم و هماهنگی دانست و بیان داشت: حرف اصلی سند این است که تمام بخشهای نظام تعلیموتربیت باید هماهنگ باشند. یکی از مهمترین نقشآفرینان سند تحول، کانون پرورش فکری خواهد بود و نمیتوان از چنین سرمایه بزرگی غفلت ورزید. کانون ظرفیتهای بسیار بزرگی در حوزههای گوناگون دارد.
توجه به تربیت و هویت بخشی به کودکان و نقش کانون در این مسیر، محور بخش دیگری از سخنان سرپرست وزارت آموزش و پرورش بود و او در این زمینه گفت: کانون باید هویت ملی و مذهبی کودکان را تقویت کند و نهادینهکننده هویت ملی و دینی باشد و رهبر معظم انقلاب هم چنین نگاهی به کانون دارند.
صحرایی با بیان این که کودکی، دوران فراگیری است و پس از آن دیگر فراگیری به یادگیری تبدیل میشود، تاکید کرد: اگر در کودکی هویت درست به کودک منتقل شود؛ نگرانیها درباره آینده بسیار کم خواهد شد. کانون پرورش فکری هویت ایرانی را در کودکان پایهگذاری کند و در سازمانهای مختلف باید برای جذب کودکان و هویتبخشی به آنها با یکدیگر رقابت کنند.
سرپرست وزارت آموزشوپرورش، کانون را مجموعهای بسیار قدرتمند توصیف کرد که بهتنهایی از بعضی وزارتخانهها بزرگتر است و یادآور شد: کانون باید از این ظرفیت استفاده و بتواند دیگر نهادها را به خود جذب کند و محور فعالیتها باشد.
وی در ادامه به نقش فرهنگ و الگوهای فرهنگی در تعلیم و تربیت کودکان اشاره کرد و افزود: برای ساختن فرهنگ الگوها نقش بسیار مهمی دارند. بسیاری از فرهنگها، الگو ندارند و برای خودشان الگوهای تصنعی و ساختگی خلق میکنند که البته همانها هم کاربرد پیدا میکند. فرهنگ ما دارای الگوهای افتخارآفرینی است که در هویتبخشی و تربیت کودکان باید از آنها استفاده کنیم.
تبیین چرایی و چگونگی افزایش جامعة هدف به عنوان یکی از اهداف مهم و راهبردهای اصلی کانون، محور بعدی سخنان صحرایی بود و او در این زمینه از کانون خواست گستره جامعه تحت پوشش خود را افزایش دهد تا تمام کسانی که حتی محدودیتهایی دارند، بتوانند با حضور در کانون از خدمات این مجموعه استفاده کنند.
وی با بیان اینکه کانون همواره تولیدات و آثار فاخری را به جامعه عرضه می کند و این موضوعی بسیار با اهمیت است، افزود: کانون امسال دو فیلم «بچه زرنگ» و در «آغوش درخت» را ساخته است که البته به اندازهای که کار برای آنها انجام شده بود؛ تبلیغ صورت نگرفت و این یک اشکال عمده در کار کانون و کل آموزشوپرورش است. در حالی که اگر یک مستند ۲۰ دقیقهای از آنها ساخته شود؛ احترام همه را برمیانگیزد. کانون باید بتواند ساعت فیلم را وارد برنامه مدارس کند و بچه زرنگ در تمامی مدارس نمایش داده شود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ساخت آثار فاخر اگرچه هزینهبر است اما فواید آن در برابر هزینهها بسیار بیشتر است. به نوعی میتوان گفت این کار، هزینه نیست؛ بلکه سرمایهگذاری است. یکی از مواردی که باید در این آثار حتماً مورد توجه واقع شود؛ توجه به شأن معلمان است. باید این شأن را به معلمان برگردانیم. اگرچه حقوق معلمان بسیار مهم است؛ اما جایگاه، قداست و بالابردن حرمت آنان بسیار حیاتیتر است که باید با روشهای مختلف به آن توجه و آسیبها را جبران کرد.
صحرایی در پایان بر اهمیت «کانون زبان ایران» تاکید کرد و گفت: برای آموزش زبان در تابستان امسال، برنامهریزی گستردهای در آموزشوپرورش انجام شده است که کانون زبان در این برنامهها نقشی ویژه و شاخص دارد. تلاش میکنیم کارهای تکراری را به حداقل برسانیم و بهسمت کارهای بدیع و نو برویم. کانون زبان ایران از جمله ظرفیتهای کانون برای تاثیرگذاری بر روی کودکان و نوجوانان است. روش و محتوای زبانآموزی در کانون از همان ابتدا متفاوت از دیگران بوده است و ما با روشهای بومی مواجه بودیم، درعین حال نفوذ کانونهای زبان در شهرهای بزرگ خوب است اما باید این نفوذ در بخشهای دیگر نیز ادامه یابد. باید زمینهای فراهم کنیم که دیگر موسسهها نیز از کانون بهره بگیرند. علاوه بر آن، استفاده از ظرفیت برنامه «شاد» میتواند به عنوان یکی از بسترهای تاثیرگذاری، مورد استفاده قرار گیرد.
بر اساس این گزارش حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به مدیران کانون و سرپرست وزارت آموزشوپرورش با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و رییسجمهوری، از نگاه مثبت سرپرست آموزشوپرورش به طرح کانون، مدرسه استقبال و بر همافزایی بیشتر کانون و وزارت آموزشوپرورش در پیشبرد اهداف متعالی و مشترک تأکید کرد.
همچنین مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیشنهادها و نظرات خود را در جهت همافزایی و بهبود هماهنگی میان وزارت آموزشوپرورش و کانون پرورش فکری مطرح کردند که عضویت کانون در شورای آموزشوپرورش استانها، عضویت دانشآموزان در کتابخانههای کانون، توجه بیشتر به طرح کانون، مدرسه، ارتقای وضعیت مربیان کانون و شاملشدن آنها در لایحه رتبهبندی معلمان برخی از این پیشنهادها بود.
شایان ذکر است؛ همایش سه روز مدیران کل ستادی و استانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طی روزهای ۱۹ تا ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون تهران در حال برگزاری است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، رضامراد صحرایی در همایش مدیران کل ستادی و استانی کانون در تهران، آموزشوپرورش را در هر کشوری کارخانه انسان سازی و آیندهسازی آن کشور دانست و گفت: در مسیر قویتر کردن ایران، مهمترین راهبرد تقویت نظام تعلیم و تربیت است و در این راه تمامی ارکان آموزشوپرورش باید قوی و نگاه آن معطوف به آینده باشد. به همین دلیل در راهبرد ما، اولین اصل و نقطه اصلی، «مدرسه» است و هر دستگاهی که کار فرهنگی انجام میدهد باید از مدرسه و از کلاس درس کار خود را آغاز کند.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش از نظر ساختاری و سازمانی بزرگترین دستگاه کشور است، خاطرنشان کرد: برای قدرت بخشیدن به آموزشوپرورش نباید به خارج از آن نگاه داشت. داخل مجموعه ظرفیتهای بزرگی برای هر اقدامی وجود دارد و کانون پرورش فکری یکی از ارکان و ظرفیتهای آموزشوپرورش است.
وی از همین منظر با نگاهی به اجرای طرح کانون–مدرسه یادآور شد: نگاه رهبر معظم انقلاب به کانون همواره نشاندهندة همین اهمیت است. ایدة کانون، مدرسه، بن مایه اش هماهنگی است، یعنی اینکه کانون و مدرسه کنار همدیگر قرار بگیرند و برای تربیت نسل و ساختن آینده با یکدیگر هماهنگ شوند و آهنگ هماهنگی بنوازند. این ایده بسیار امیدوارکننده است و از کانون میخواهم ابتدا یک الگو برای همکاری کانون و مدرسه ایجاد و به تدریج این الگو تبدیل به گفتمان شود.
صحرایی روح سند تحول را نظم و هماهنگی دانست و بیان داشت: حرف اصلی سند این است که تمام بخشهای نظام تعلیموتربیت باید هماهنگ باشند. یکی از مهمترین نقشآفرینان سند تحول، کانون پرورش فکری خواهد بود و نمیتوان از چنین سرمایة بزرگی غفلت ورزید. کانون ظرفیتهای بسیار بزرگی در حوزههای گوناگون دارد.
توجه به تربیت و هویت بخشی به کودکان و نقش کانون در این مسیر، محور بخش دیگری از سخنان سرپرست وزارت آموزش و پرورش بود و او در این زمینه گفت: کانون باید هویت ملی و مذهبی کودکان را تقویت کند و نهادینهکنندة هویت ملی و دینی باشد و رهبر معظم انقلاب هم چنین نگاهی به کانون دارند.
صحرایی با بیان این که کودکی، دوران فراگیری است و پس از آن دیگر فراگیری به یادگیری تبدیل میشود، تاکید کرد: اگر در کودکی هویت درست به کودک منتقل شود؛ نگرانیها درباره آینده بسیار کم خواهد شد. کانون پرورش فکری هویت ایرانی را در کودکان پایهگذاری کند و در سازمانهای مختلف باید برای جذب کودکان و هویتبخشی به آنها با یکدیگر رقابت کنند.
سرپرست وزارت آموزشوپرورش کانون را مجموعهای بسیار قدرتمند توصیف کرد که بهتنهایی از بعضی وزارتخانهها بزرگتر است و یادآور شد: کانون باید از این ظرفیت استفاده و بتواند دیگر نهادها را به خود جذب کند و محور فعالیتها باشد.
وی از همین منظر با نگاهی به اجرای طرح کانون، مدرسه یادآور شد: نگاه رهبر معظم انقلاب به کانون همواره نشاندهنده همین اهمیت است. ایده کانون، مدرسه، بن مایهاش هماهنگی است، یعنی اینکه کانون و مدرسه کنار همدیگر قرار بگیرند و برای تربیت نسل و ساختن آینده با یکدیگر هماهنگ شوند و آهنگ هماهنگی بنوازند. این ایده بسیار امیدوارکننده است و از کانون میخواهم ابتدا یک الگو برای همکاری کانون و مدرسه ایجاد و به تدریج این الگو تبدیل به گفتمان شود.
صحرایی روح سند تحول را نظم و هماهنگی دانست و بیان داشت: حرف اصلی سند این است که تمام بخشهای نظام تعلیموتربیت باید هماهنگ باشند. یکی از مهمترین نقشآفرینان سند تحول، کانون پرورش فکری خواهد بود و نمیتوان از چنین سرمایه بزرگی غفلت ورزید. کانون ظرفیتهای بسیار بزرگی در حوزههای گوناگون دارد.
توجه به تربیت و هویت بخشی به کودکان و نقش کانون در این مسیر، محور بخش دیگری از سخنان سرپرست وزارت آموزش و پرورش بود و او در این زمینه گفت: کانون باید هویت ملی و مذهبی کودکان را تقویت کند و نهادینهکننده هویت ملی و دینی باشد و رهبر معظم انقلاب هم چنین نگاهی به کانون دارند.
صحرایی با بیان این که کودکی، دوران فراگیری است و پس از آن دیگر فراگیری به یادگیری تبدیل میشود، تاکید کرد: اگر در کودکی هویت درست به کودک منتقل شود؛ نگرانیها درباره آینده بسیار کم خواهد شد. کانون پرورش فکری هویت ایرانی را در کودکان پایهگذاری کند و در سازمانهای مختلف باید برای جذب کودکان و هویتبخشی به آنها با یکدیگر رقابت کنند.
سرپرست وزارت آموزشوپرورش، کانون را مجموعهای بسیار قدرتمند توصیف کرد که بهتنهایی از بعضی وزارتخانهها بزرگتر است و یادآور شد: کانون باید از این ظرفیت استفاده و بتواند دیگر نهادها را به خود جذب کند و محور فعالیتها باشد.
وی در ادامه به نقش فرهنگ و الگوهای فرهنگی در تعلیم و تربیت کودکان اشاره کرد و افزود: برای ساختن فرهنگ الگوها نقش بسیار مهمی دارند. بسیاری از فرهنگها، الگو ندارند و برای خودشان الگوهای تصنعی و ساختگی خلق میکنند که البته همانها هم کاربرد پیدا میکند. فرهنگ ما دارای الگوهای افتخارآفرینی است که در هویتبخشی و تربیت کودکان باید از آنها استفاده کنیم.
تبیین چرایی و چگونگی افزایش جامعة هدف به عنوان یکی از اهداف مهم و راهبردهای اصلی کانون، محور بعدی سخنان صحرایی بود و او در این زمینه از کانون خواست گستره جامعه تحت پوشش خود را افزایش دهد تا تمام کسانی که حتی محدودیتهایی دارند، بتوانند با حضور در کانون از خدمات این مجموعه استفاده کنند.
وی با بیان اینکه کانون همواره تولیدات و آثار فاخری را به جامعه عرضه می کند و این موضوعی بسیار با اهمیت است، افزود: کانون امسال دو فیلم «بچه زرنگ» و در «آغوش درخت» را ساخته است که البته به اندازهای که کار برای آنها انجام شده بود؛ تبلیغ صورت نگرفت و این یک اشکال عمده در کار کانون و کل آموزشوپرورش است. در حالی که اگر یک مستند ۲۰ دقیقهای از آنها ساخته شود؛ احترام همه را برمیانگیزد. کانون باید بتواند ساعت فیلم را وارد برنامه مدارس کند و بچه زرنگ در تمامی مدارس نمایش داده شود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ساخت آثار فاخر اگرچه هزینهبر است اما فواید آن در برابر هزینهها بسیار بیشتر است. به نوعی میتوان گفت این کار، هزینه نیست؛ بلکه سرمایهگذاری است. یکی از مواردی که باید در این آثار حتماً مورد توجه واقع شود؛ توجه به شأن معلمان است. باید این شأن را به معلمان برگردانیم. اگرچه حقوق معلمان بسیار مهم است؛ اما جایگاه، قداست و بالابردن حرمت آنان بسیار حیاتیتر است که باید با روشهای مختلف به آن توجه و آسیبها را جبران کرد.
صحرایی در پایان بر اهمیت «کانون زبان ایران» تاکید کرد و گفت: برای آموزش زبان در تابستان امسال، برنامهریزی گستردهای در آموزشوپرورش انجام شده است که کانون زبان در این برنامهها نقشی ویژه و شاخص دارد. تلاش میکنیم کارهای تکراری را به حداقل برسانیم و بهسمت کارهای بدیع و نو برویم. کانون زبان ایران از جمله ظرفیتهای کانون برای تاثیرگذاری بر روی کودکان و نوجوانان است. روش و محتوای زبانآموزی در کانون از همان ابتدا متفاوت از دیگران بوده است و ما با روشهای بومی مواجه بودیم، درعین حال نفوذ کانونهای زبان در شهرهای بزرگ خوب است اما باید این نفوذ در بخشهای دیگر نیز ادامه یابد. باید زمینهای فراهم کنیم که دیگر موسسهها نیز از کانون بهره بگیرند. علاوه بر آن، استفاده از ظرفیت برنامه «شاد» میتواند به عنوان یکی از بسترهای تاثیرگذاری، مورد استفاده قرار گیرد.
بر اساس این گزارش حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به مدیران کانون و سرپرست وزارت آموزشوپرورش با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و رییسجمهوری، از نگاه مثبت سرپرست آموزشوپرورش به طرح کانون، مدرسه استقبال و بر همافزایی بیشتر کانون و وزارت آموزشوپرورش در پیشبرد اهداف متعالی و مشترک تأکید کرد.
همچنین مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیشنهادها و نظرات خود را در جهت همافزایی و بهبود هماهنگی میان وزارت آموزشوپرورش و کانون پرورش فکری مطرح کردند که عضویت کانون در شورای آموزشوپرورش استانها، عضویت دانشآموزان در کتابخانههای کانون، توجه بیشتر به طرح کانون، مدرسه، ارتقای وضعیت مربیان کانون و شاملشدن آنها در لایحه رتبهبندی معلمان برخی از این پیشنهادها بود.
شایان ذکر است؛ همایش سه روز مدیران کل ستادی و استانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طی روزهای ۱۹ تا ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون تهران در حال برگزاری است.