«ایلان ماسک» و ناکامی در مدیریت «توئیتر»
پس از گذشت چند ماه از اینکه «ایلان ماسک» سکان مدیریت «توئیتر» را برعهده گرفت و بارها با جنجالآفرینی به صدر اخبار رسانههای جهان تبدیل شد، خبر انتخاب مدیرعامل جدید برای این شرکت بار دیگر «توئیتر» و «ماسک» را در مرکز توجه قرار داده است.
«ایلان ماسک» اینبار با اعلام انتخاب یک مدیرعامل جدید برای اداره «توئیتر» خبرساز شده است. «ماسک» خبر اولیه انتخاب مدیرعامل جدید را در همان پلتفرم رسانهای اجتماعی اعلام کرد که سال گذشته به قیمت ۴۴ میلیارد دلار خریده بود.
ماسک «لیندا یاکارینو» که به عنوان مدیری باسابقه در صنعت تبلیغات شناخته میشود را به عنوان مدیرعامل جدید توئیتر معرفی کرد. «ماسک» پیشتر اعلام کرده بود که مدیرعامل جدید تا شش هفته آینده آغاز به کار میکند و «ماسک» نیز از این پس به عنوان رئیس هیات مدیره و مدیر ارشد فناوری فعالیت میکند.
«ماسک» مدتها برای واگذای مدیریت «توئیتر» تحت فشار بوده است و داستان از جایی جدی شد که کاربران «توئیتر» در یک نظرسنجی آنلاین به کنارهگیری او از این سمت رای دادند. با اعلام آمادگی «ماسک» برای واگذاری این سمت، سهام «تسلا» رشد پیدا کرد. باتوجه به اینکه «ماسک» سمت مدیر عامل اجرایی «تسلا» را نیز بر عهده دارد، سهامداران «تسلا» پیشتر «ماسک» را به رها کردن این شرکت پس از برعهده گرفتن مسوولیت «توئیتر» و خسارت زدن به نام این شرکت خودروسازی متهم کردند.
با منصوب شدن «یاکارینو» به عنوان مدیرعامل توئیتر، این زن به یکی از معدود زنانی تبدیل شد که در رأس یک شرکت بزرگ فناوری قرار گرفتهاند. سال گذشته در بین ۵۰۰ شرکت بزرگ آمریکا، زنان کمتر از ۱۰ درصد مدیرعاملان اجرایی را تشکیل داده بودند.
«ایلان ماسک» زمانی که در بدو ورود هزاران نفر از کارکنان توئیتر را اخراج کرد نیز جنجالساز شد.
«ماسک» در سال گذشته نخستینبار درباره برنامههایش برای اداره «توئیتر» صحبت کرد و گفت که قصد دارد وابستگی این پلتفرم به تبلیغات را کاهش دهد.
با اینکه «ماسک» درباره پرداخت اشتراک برای دریافت تیک آبی توئیتر صحبت کرده است اما تبلیغات بزرگترین منبع درآمد توئیتر محسوب میشود. مدیرعامل جدید بیشک به دنبال بهبود روابط با تبلیغکنندگان خواهد بود و نگرانی آنها را نسبت به تعدیل محتوا کاهش میدهد.
«ماسک» که خود را یک طرفدار سرسخت آزادی بیان معرفی میکند، گفته است که برای محافظت از آزادی بیان، به سراغ توئیتر آمده است، با این حال، تبلیغکنندگان نمیخواهند محتوای آنها در کنار اطلاعات نادرست یا محتوای افراطی باشد.