بررسی ویدئویی لاماری ایما


بررسی ویدئویی لاماری ایما

لاماری ایما، یک کراس اوور میان سایز با طراحی اسپرت و چشمگیر است که توانسته توجهات تعداد زیادی از مشتریان ایرانی را به خود جلب کند. آنچه در این مطلب می‌خوانید: طراحی لاماری ایماداخل کابینامکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی لاماری ایماپیشرانهسواری و...

لاماری ایما، یک کراس اوور میان سایز با طراحی اسپرت و چشمگیر است که توانسته توجهات تعداد زیادی از مشتریان ایرانی را به خود جلب کند.

در بهمن سال ۱۴۰۰، شرکت آرین پارس موتور خودروی جدید خود را با نام لاماری ایما و نشان اختصاصی خود که سر یک گوزن است رونمایی کرد. لاماری ایما در واقع همان دانگ فنگ فورتینگ T5 است. این خودرو در سال ۲۰۲۰ معرفی شده و در بسیاری از کشورها با نام های متفاوت به فروش می رسد.

طراحی لاماری ایما

لاماری ایما از آن دسته خودروهایی است که می تواند در نگاه اول جذبه خود را به رخ بکشد. البته در طول گذر زمان، جلوه این نوع طراحی به مراتب کاسته می شود. درواقع در زمان رونمایی از این خودرو، چراغ های دو قسمتی، فرم خاص جلوپنجره و چراغ های عقب سرتاسری کاملا مد روز بودند ولی این روزها با تکرار این نوع طراحی، دیگر از آن خیره کنندگی ابتدایی خبری نیست و حتی می توان این نوع طراحی را امروزه، کاملا عادی برشمرد. با این حال طراحی لاماری، کاملا اصولی و ظریف انجام شده و هنوز، مدرن، شکیل، اسپرت و خاص به نظر می رسد.

طراحی لاماری ایما

مهمترین عنصر در نگاه نخست، چراغ های باریک روزتاب یا دی لایت آن است که با چراغ های راهنما ترکیب شده اند. چراغ های اصلی هالوژنی در قابی عمودی در دو سمت سپر قرار گرفته اند. تیره بودن قاب چراغهای اصلی باعث می شود تا در ترکیب با جلوپنجره ، فیسی مشابه دندان مار پیدا کنند. جلوپنجره که بخش عمده سپر را فراگرفته هم با خطوط عمودی برجسته، گیرایی خوبی دارد. خطوط روی کاپوت و کناری بدنه هم با سیالیت آرامی به سمت عقب کشیده می شوند. بدین ترتیب، گلگیرها برجسته تر به نظر می رسند. سقف نیز با شیب ملایمی در عقب رو به پایین می اید البته نه در آن حدی که مانند کراس اوورهای کوپه شود. دورتادور پنجره ها نیز با نوار کرومی پهنی تزئین شده است. نقطه انتهایی سقف هم یک اسپویلر جالب است که چراغ های ترمز ۳ تایی، روی آن به چشم می خورد.

چراغ عقب لاماری ایما

چراغهای عقب، یکپارچه و البته باریک و کمی برجسته هستند و جاگیری آنها و شیب درب و شیشه عقب و طراحی سپر و خروجی اگزوزهای دو تایی در هر طرف، ترکیبی دلپذیر و عامه پسند ایجاد کرده اند. در نهایت باید به طراحی چرخ های آلیاژی ۱۹ اینچی نیز بپردازیم که به رنگ مشکی بوده و در ترکیب با تایرهای دیواره کوتاه، نمای خوبی ایجاد کرده اند.

داخل کابین

با ورود به داخل کابین، تحت تاثیر دو المان نمایشگر عریض و یک تکه داشبورد و فرمان اسپرت لاماری ایما قرار گرفتیم. طراحی غربیلک فرمان با الهام از مرسدس AMG GT با دو پره پایینی و دکمه های فلزی جذابیت دوچندانی یافته است. کنسول نسبتا پهن بوده و قسمت عمده ای از آن با پوشش مشکی پیانویی با کیفیتی پوشیده شده است. دریچه های سیستم تهویه نیز گرد و توربینی شکل می باشند. باوجود غلبه تیرگی در رنگ های داخل کابین، تزئینات فلزی مختصر به خوبی جلب توجه می کنند. بعلاوه در مجموع ۳۷ جایگاه برای قراردادن اشیا، بطری و لیوان و موبایل و گیره هایی برای آویزان کردن درنظر گرفته شده تا کاربردی بودن کابین در این زمینه بی نقص باشد.

فرمان لاماری ایما

نکته جالب اینکه فرداموتور نیز محصولی MPV به نام سوبا M4 را معرفی کرده که از نظر فنی و حتی طراحی داخلی و داشبورد با لاماری ایما یکسان است.

امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی لاماری ایما

بزرگترین نقطه ضعف و پاشنه اشیل لاماری ایما، امکانات رفاهی ان است. در مقایسه با رقبا، این خودرو از کمبود شدید تجهیزاتی چون دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم ناوبری، گرم کن صندلی ها، درب صندوق برقی و از این قبیل رنج می برد. سقف پانورامای دو تکه بازشونده، صندلی برقی راننده، روشنایی خودکار، نمایشگرهای با وضوح بالا، روکش های چرمی فرمان و صندلی ها، کول باکس و تجهیزات پایه ای در همین حد را در لاماری خواهید یافت. آرین پارس موتور قول داده تا در سال ۱۴۰۲ این خودرو را در نسخه فول آپشن با تجهیز به تمام لوازم از قلم افتاده روانه بازار نماید.

صندلی لاماری ایما
سیستم صوتی لاماری ایما
گیره سیستم صوتی لاماری ایما

پیشرانه

موتور لاماری ایما

موتور لاماری ایما همان موتور پایه ۱.۵ لیتری میتسوبیشی است که در اینجا با کمک سیستم تزریق مستقیم سوخت و توربوشارژر می تواند ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن متر گستاور تولید کند. این موتور سرزنده و قوی بوده و از پس شیب ها به خوبی بر می آید و شتاب گیری با ان نیز نسبتا مطلوب است. اگر ایما را در کلاس خود با رقبا مقایسه کنیم، عملکرد خوب گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه آن در تعویض و توان موتور را باید به عنوان برگ برنده آن نام ببریم. هرچند در نسخه تست شده ما عیوبی چون داغ کردن کلاچ و تاخیر در شروع حرکت بعد از چند بار شتاب گیری به وضوح مشاهده می شد.

سواری و هندلینگ لاماری ایما

سواری و هندلینگ لاماری ایما

در ابتدا باید از سکوت کابین در زمان استارت و حرکت در سرعت های پایین تمجید کرد. با فشردن بیشتر پدال گاز و فعال شدن توربوشارژر، صدای موتور به وضوح افزایش می یابد که البته بازهم آزاردهنده نیست. برخلاف خودروهای شاسی بلند، نرمی تعلیق در این مدل باعث سواری راحتی می شود. چسبندگی به مسیر و عملکرد ترمزها نیز کاملا قابل قبول اند.

هندلینگ ایما در مسیرهای کوهستانی و جاده های باریک قابل تحسین است و از یک خودروی چینی چنین انتظاری نداشتیم. درواقع می توان گفت که خودروهای چینی در بخش هندلینگ و سواری رشد قابل توجهی داشته اند و نمی توان انها را با محصولات چند سال پیش همین کشور مقایسه کرد. این عملکرد می تواند به واسطه طراحی مناسب شاسی و توزیع وزن مطلوب حاصل شده باشد.

لاماری ایما
لاماری ایما
لاماری ایما

قیمت لاماری ایما و رقبای آن در بازار ایران

لاماری ایما در حال حاضر با دو قیمت کارخانه و بازار بسیار متفاوت قابل خرید است. باوجود تولید نسبتا خوب، استقبال بسیار بالا از ایما باعث شده تا فاصله قیمتی بازار و کارخانه در این محصول بسیار زیاد باشد.

رقبای عمده لاماری ایما در ایران را می توان دیگنیتی مخصوصا مدل پرایم، فونیکس FX و کرمان موتور K7 دانست. البته با ورود چانگان یونی-تی شرایط برای لاماری سخت تر خواهد شد. به این دلیل که مشتریان در این کلاس، طراحی چشمگیر خارجی را در اولویت قرار می دهند و بنابراین نگاه آنها طبیعتا به محصولات با طراحی خاص تر و جدیدتر خواهد بود.

قیمت این خودرو در عربستان سعودی، ۹۷۹۰۰ ریال معادل ۲۶ هزار دلار و در چین معادل ۱۷۹۰۰ دلار و در ایران در کارخانه معادل ۳۲ هزار دلار و در بازار بیش از ۴۲ هزار دلار است.

ارزش خرید

لاماری می توان به واسطه طراحی خوب خود، مشخصات فنی مناسب و جذابیت های مختلفی که ارائه می کند یکی از بهترین گزینه ها در میان رقبای حال حاضر خود در کشور باشد. هرچند رقبا هم از مزایایی چون شبکه خدمات و فروش گسترده تر، تجهیزات بیشتر و یا طراحی به روزتر سود می برند اما لاماری هم در این میان، هیچ گاه بازنده نشان نمی دهد. درواقع اگر معیار انتخاب ما با رقبای فعلی در بازار ایران، قیمت رسمی کارخانه باشد، لاماری یکی از اولویت ها برای خرید به شمار می رود. با این وجود حفظ ارزش دست دوم در این خودرو نسبت به رقبا سخت تر است و این به دلیل ناشناخته بودن برند و شرکت تولید کننده است.

معایب لاماری ایما

بزرگترین مشکل لاماری ایما، نداشتن تجهیزات کامل به عنوان یک خودروی لوکس است. بسیاری از تجهیزات ایمنی و رفاهی مدل های اصلی در ایما حذف شده اند. در بعد فنی تاخیر در عملکرد دریچه گاز و پاسخ دیرهنگام به پدال گاز مخصوصا در زمان داغ شدن گیربکس هم مشهود است. علاوه بر این مشکلات شبکه خدمات پس از فروش و تامین درازمدت قطعات و خدمات را هم باید افزود.

مشخصات فنی لاماری ایما

پیشرانه میتسوبیشی ۴A95 TD توربو ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری
حداکثر قدرت ۱۹۵ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۲۸۵ نیوتن متر در ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه
گیربکس و انتقال نیرو ۷ سرعته دوکلاچه تر WDCT دیفرانسیل جلو
تعلیق جلو/عقب مستقل مک فرسون/مستقل مولتی لینک
استاندارد آلایندگی یورو ۵
طول/عرض/ارتفاع ۱۶۹۰/۱۸۶۰/۴۵۶۵ میلی متر
فاصله بین دو محور ۲۷۱۵ میلی متر
فاصله کف خودرو از زمین ۱۹۵ میلی متر
وزن ۱۵۵۰ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت ۵۵ لیتر
مصرف سوخت میانگین ۶.۶ لیتر در صد کیلومتر
حجم صندوق عقب ۴۸۰ لیتر
ابعاد چرخ ها ۲۳۵/۵۵ R19
شتاب صفر تا صد ۹.۵ ثانیه
بررسی اختصاصی پدال از لاماری ایما را در یوتیوب، تماشا کنید. با عضویت در کانال یوتیوب ما و لایک و کامنت خود نیز مشوق ما برای ادامه بررسی های ویدئویی پدال خواهید بود.

تماشا در آپارات:


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

دانلود آهنگ علی زند وکیلی غمگین ترین آهنگ