آشنایی با اولین شاسیبلند همه خودروسازان بزرگ جهان (قسمت آخر)
پس از آشنایی با اولین شاسیبلند ۳۱ خودروساز مختلف در دو قسمت قبلی، در قسمت آخر این سری مطالب به هفده شرکت دیگر از میتسوبیشی تا خواهیم پرداخت. آنچه در این مطلب میخوانید: میتسوبیشی جیپ سال ۱۹۵۳نیسان پاترول سال ۱۹۵۱اوپل فرونترا سال ۱۹۹۱پژو ۴۰۰۷...
پس از آشنایی با اولین شاسیبلند ۳۱ خودروساز مختلف در دو قسمت قبلی، در قسمت آخر این سری مطالب به هفده شرکت دیگر از میتسوبیشی تا خواهیم پرداخت.
آنچه در این مطلب میخوانید:
- میتسوبیشی جیپ سال ۱۹۵۳
- نیسان پاترول سال ۱۹۵۱
- اوپل فرونترا سال ۱۹۹۱
- پژو ۴۰۰۷ سال ۲۰۰۷
- رنو سنیک RX4
- رولزرویس کولینان سال ۲۰۱۸
- ساب ۹-۷X سال ۲۰۰۵
- سئات آتکا سال ۲۰۱۶
- اشکودا یتی سال ۲۰۰۹
- سانگیانگ کوراندو سال ۱۹۸۳
- سوبارو فورستر سال ۱۹۹۷
- سوزوکی LJ10 سال ۱۹۷۰
- تسلا مدل X سال ۲۰۱۵
- تویوتا لندکروزر سال ۱۹۵۱
- فولکسواگن توآرگ سال ۲۰۰۲
- ولوو XC90 سال ۲۰۰۲
میتسوبیشی: جیپ سال ۱۹۵۳
در سال ۱۹۵۳ ویلیز اجازهٔ تولید جیپ را در ژاپن به میتسوبیشی داد تا با تویوتا لندکروزر و نیسان پاترول رقابت کند. این شرکت تا سال ۱۹۹۸ ساخت جیپ را ادامه داد تا اینکه نهایتاً استانداردهای آلایندگی و ایمنی سختتر باعث خاتمهٔ تولید این خودرو شدند. در این ۴۵ سال، حدود ۲۰۰ هزار دستگاه جیپ توسط میتسوبیشی تولید شد. اولین شاسیبلند اختصاصی این شرکت اما پاجرو بود که در سال ۱۹۸۱ معرفی شد.
نیسان: پاترول سال ۱۹۵۱
پاترول یکی از باسابقهترین نامها در دنیای شاسیبلندها محسوب میشود. اولین نسل این خودرو که در سال ۱۹۵۱ معرفی شد، شباهتهایی به جیپ داشت اما با عرضهٔ نسل سوم در سال ۱۹۸۰ (همان نسلی که در کشورمان هم تولید شد) نیسان راه خود را در طراحی پاترول پیدا کرد. در حال حاضر این شاسیبلند ژاپنی در نسل ششم خود قرار دارد.
اوپل: فرونترا سال ۱۹۹۱
نسل اول اوپل فرونترا که در سال ۱۹۹۱ معرفی شد، در اصل نسخهٔ اروپایی ایسوزو MU بود که در نسخههای سهدر کوتاه و پنجدر کشیده به بازار عرضه شد. هرچند این خودرو به دلایل مختلف بسیار موردانتقاد قرار گرفت اما فروش خوبی داشت.
پژو: ۴۰۰۷ سال ۲۰۰۷
مثل سیتروئن C-Crosser که در قسمت اول معرفی کردیم. پژو ۴۰۰۷ هم در اصل نسخهٔ ریبج شدهٔ میتسوبیشی اوتلندر بود. این خودرو در سال ۲۰۰۷ به بازار آمد اما عمر کوتاهی داشت و در سال ۲۰۱۲ کنار گذاشته شد. سپس مدل ۴۰۰۸ جایگزین ۴۰۰۷ شد که آنهم بر اساس میتسوبیشی ASX ساخته شده بود.
پورشه: کاین سال ۲۰۰۲
کاین در سال ۲۰۰۲ به بازار آمد یعنی همان سالی که پسرعمویش، فولکسواگن توآرگ معرفی شد. خیلیها معتقد بودند پورشه نباید از سنت دیرینهٔ خود یعنی ساخت خودروهای اسپرت خارج شود اما موفقیت کاین در بازار نشان داد که این شرکت تصمیم درستی گرفته است.
رنو: سنیک RX4
رنو در سال ۱۹۹۵ مگان را به بازار فرستاد و دو سال بعد مینیون سنیک را بر پایه آن تولید کرد. سپس در سال ۲۰۰۰، سنیک RX4 معرفی شد که ارتفاع بسیار بیشتری از زمین داشت، به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز بود و سیستم تعلیق آن ارتقاء پیدا کرده بود. هرچند شاید سنیک RX4 را یک شاسیبلند واقعی ندانید اما این خودرو تمام ویژگیهای کراساوورها را داشت و در آفرود هم از عملکرد خوبی برخوردار بود تا شایستهٔ حضور در لیست اولینهای ما باشد.
رولزرویس: کولینان سال ۲۰۱۸
شاید آخرین خودروسازی که انتظار میرفت وارد بازار شاسیبلندها شود رولزرویس باشد. با این حال، این اتفاق در سال ۲۰۱۸ با معرفی کولینان رخ داد. این ماشین با نیروگاه ۶.۷۵ لیتری V12 توئین توربوی آن باعث شد رولزرویس بتواند رکورد فروش سالانهٔ خود را بشکند. کولینان بر اساس پلتفرم آلومینیومی فانتوم ساخته شده است.
ساب: ۹-۷X سال ۲۰۰۵
ساب ۹-۷X بیشتر از آنکه سوئدی باشد آمریکایی بود زیرا روی پلتفرم مشترکی با بیوک راینیر، شورلت تریلبلیزر، جیامسی انووی و الدزمبیل براوادا ساخته شده بود و در کارخانهٔ جنرال موتورز در اوهایو برای بازار ایالاتمتحده تولید میشد. البته ۹-۷X بعنوان یک شاسیبلند لوکس به بازار عرضه شد و قیمت گرانتری داشت. این خودرو از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ به بازار عرضه شد. در سال ۲۰۱۰ نیز ساب دومین شاسیبلند خود را با نام ۹-۴X به بازار فرستاد که عمر بسیار کوتاهی داشت و در اواخر سال ۲۰۱۱ تولید آن خاتمه یافت زیرا جنرال موتورز برند ساب را فروخت.
سئات: آتکا سال ۲۰۱۶
اولین حضور سئات در بخش شاسیبلندها با آتکا صورت گرفت. این خودرو که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد، یکی از اولین محصولات گروه فولکسواگن بود که روی پلتفرم MQB A1 ساخته شد. این پلتفرم بعداً در کراساوورهای دیگری مثل اشکودا کاروک و فولکسواگن تیراک هم بکار رفت.
اشکودا: یتی سال ۲۰۰۹
در اوایل قرن بیست و یکم، اشکودا ابتدا با مینیون رومستر و سپس با کراساوور یتی سبد محصولات خود را متنوعتر کرد. یتی در سال ۲۰۰۹ بر اساس پلتفرمی که در بسیاری از محصولات گروه فولکسواگن استفاده میشد به بازار آمد. این خودرو در سال ۲۰۱۷ با مدل جدید کاروک جایگزین شد اما با وجود افزایش سن، هنوز هم بین خریداران محبوب بود که از خاتمهٔ تولیدش ناراحت شدند.
سانگیانگ: کوراندو سال ۱۹۸۳
از سال ۱۹۶۴ تولید جیپ CJ در کره جنوبی آغاز شد و شرکتهای مختلفی تحت لیسانس جیپ اقدام به تولید این خودرو کردند. جیپ کرهای در سال ۱۹۸۳ کوراندو نام گرفت و نهایتاً شرکت سازندهٔ آن در مارس سال ۱۹۸۸ به سانگیانگ تغییر نام داد. کوراندو تا سال ۱۹۹۶ تولید شد و سپس جای خود را به نسل دوم داد که توسط خود سانگیانگ توسعه پیدا کرده بود. البته اولین شاسیبلند اختصاصی این شرکت موسو بود که با همکاری مرسدس ساخته و در سال ۱۹۹۳ معرفی شد.
سوبارو: فورستر سال ۱۹۹۷
اگر از مدل اوتبک که در اصل یک کراس استیشن بود صرفنظر کنیم، اولین شاسیبلند سوبارو را باید مدل فورستر بدانیم. این خودرو که در سال ۱۹۹۷ معرفی شد، بر اساس پلتفرم ایمپرزا ساخته شده و از همان مرکز ثقل پایین به لطف پیشرانهٔ تخت، سامانهٔ چهارچرخ محرک و سیستم تعلیق نرم اما با تنظیم مناسب استفاده میکرد. درنتیجه، رانندگی فورستر تقریباً به خوبی ایمپرزا بود اما خودروی کاربردیتر بهحساب میآمد. سوبارو بیش از ربع قرن است که همچنان همین مسیر را ادامه میدهد.
سوزوکی: LJ10 سال ۱۹۷۰
شرکت هوپ موتور در سال ۱۹۶۸ یک آفرودر بسیار کوچک و ابتدایی بنام ON360 را با پیشرانهٔ ۶۶۰ سیسی دو زمانه میتسوبیشی معرفی کرد اما این شرکت که نتوانست ON360 را به تولید انبوه برساند، امتیاز آن را به سوزوکی فروخت. این شرکت نیز آفرودر هوپ موتور را کاملاً از نوع طراحی و پیشرانهٔ میتسوبیشی را با یکی از موتورهای خودش جایگزین کرد. نتیجه خودرویی بنام LJ10 بود که در سال ۱۹۷۰ به بازار آمد و بسیار محبوب شد. جانشین امروزی این خودرو سوزوکی جیمنی است.
تسلا: مدل X سال ۲۰۱۵
مدل X اولین شاسیبلند و سومین محصول تسلا بود. مثل دیگر ساختههای این شرکت، مدل X هم از قوای محرکهٔ تمام الکتریکی استفاده میکند اما این کراساوور آمریکایی بخاطر درهای عقب گالوینگش متمایز است زیرا دیدن چنین درهایی در یک شاسیبلند تولیدی بسیار غیرمعمول است. مدل X در اواخر سال ۲۰۱۵ معرفی شد و هنوز در حال تولید است.
تویوتا: لندکروزر سال ۱۹۵۱
تویوتا لندکروزر هم مثل پاترول یکی از باسابقهترین شاسیبلندهای جهان محسوب میشود. البته این خودرو ابتدا BJ نام داشت و در سال ۱۹۵۴ به لندکروزر تغییر نام داد. پیشینهٔ لندکروزر به خودرویی بنام AK10 بازمیگردد که در طول جنگ جهانی دوم توسط تویوتا طبق درخواست مقامات نظامی ژاپن از روی جیپ آمریکایی شاخته شد. البته BJ هیچ اشتراکی با AK10 نداشت اما از بسیاری از درسهایی که در هنگام توسعهٔ آن آموخته شده بود بهره برد. BJ ترکیبی از شاسی کامیون با پیشرانهٔ ۳.۴ لیتری متعلق به سدانهای تویوتا و سامانهٔ چهارچرخ محرک جدید بود.
فولکسواگن: توآرگ سال ۲۰۰۲
توآرگ بطورمشترک توسط فولکسواگن و پورشه توسعه پیدا کرد و تقریباً همزمان با کائن در سال ۲۰۰۲ معرفی شد. سه سال بعد نیز پسرعموی سوم یعنی آئودی Q7 به بازار آمد. این سه خودرو از لحاظ فنی یکسان بودند اما هرکدام ظاهر خاص خود را داشتند. نسل اول توآرگ حتی با موتور ۶ لیتری W12 بنتلی کانتیننتال هم ارائه شد.
ولوو: XC90 سال ۲۰۰۲
هنگامی که اولین شاسیبلند ولوو با نام XC90 در سال ۲۰۰۲ راهی بازار شد بسیار مورداستقبال قرار گرفت. هرچند این خودرو بر اساس پلتفرم سدانهای ولوو ساخته شده بود اما موفق عمل کرد. نسل اول XC90 با بروزرسانیهای جزئی دوازده سال روی خط تولید ماند و حتی تا دو سال بعد همچنان در چین عرضه میشد.
- آشنایی با اولین شاسیبلند همه خودروسازان بزرگ جهان (قسمت اول)
- آشنایی با اولین شاسیبلند همه خودروسازان بزرگ جهان (قسمت دوم)