آواتر 11 با طراحی نادر فقیه زاده و قدرت 570 اسب بخار، تحویل مشتریان شد
هوآوی غول فناوری چینی، با معرفی یک شاسیبلند زیبا قصد ورود به صنعت خودروهای الکتریکی را دارد تا بتواند به نحوی سازندهتر از نرمافزار قدرتمندش استفاده کند. چند سالی است که بازار خودروسازی چین بیشازپیش رشد داشته است و حال شرکتهای بسیاری در...
هوآوی غول فناوری چینی، با معرفی یک شاسیبلند زیبا قصد ورود به صنعت خودروهای الکتریکی را دارد تا بتواند به نحوی سازندهتر از نرمافزار قدرتمندش استفاده کند.
چند سالی است که بازار خودروسازی چین بیشازپیش رشد داشته است و حال شرکتهای بسیاری در این کشور به تولید خودروهای برقی میپردازند. یکی از آخرین شرکتهای بزرگی که به بازی خودروسازی پیوستهاند هوآوی، گوشیساز و غول فناوری چینی، است که قصد دارد ورودش را با معرفی یک شاسیبلند با نام آواتر (املا بهصورت Avatr) جشن بگیرد. خودرویی که توسط نادر فقیه زاده طراحی شده است.
این خودروی تازه که نتیجه همکاری هوآوی با شرکت خودروسازی چانگان به شمار میرود از باتریهای بزرگترین باتریساز جهان، CATL، استفاده میکند. آواتر ۱۱ (بخوانید یک یک) نخستین محصول تولید انبوه این اشتراک خواهد بود که سازنده برخلاف سایر رقبا، برنامهای برای صادرکردن آن به بازار ایالاتمتحده ندارد.
نخست با قیمت این خودرو شروع میکنیم که برخلاف تصور، بهعنوان محصولی پایه و پایینرده قیمتگذاری نشده است. نمونههای مختلف آواتر ۱۱ با قیمتی بین ۴۷ تا ۶۳ هزار دلار به فروش میرسند؛ بنابراین هواوی تصمیم گرفته تا خودرو خود را کمی گرانتر از تسلا مدل Y قرار دهد؛ خودرویی که هماکنون به اندازه کافی در بازار تبلیغ شده و طرفداران ویژهای دارد. در مقام مقایسه باید گفت که شاسیبلند هوآوی کمی از تسلا مدل Y کشیدهتر و مقداری هم پهنتر از آن است.
سازنده در ازای قیمت بالا، عملکرد مناسبی را به محصول نوزادش آورده است. نسخه دو موتوره آواتر ۱۱ از موتورهای برقی خود هوآوی سود میبرد که نهایت خروجی ۵۷۸ اسب بخار قدرت و ۶۴۲ نیوتنمتر گشتاور دارد. چینیها مدعی شدهاند که این شاسیبلند برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۴ ثانیه زمان نیاز دارد. باتریهای آواتر ۱۱ نیز نمونههای ۱۱۶ کیلووات ساعتی شرکت CATL هستند که میتوانند با یک بار شارژشدن سرنشینان را تا ۶۷۲ کیلومتر همراهی کنند.
متاسفانه هوآوی خودروی میانرده خود را از ویژگی محبوبی چون سیستم تعلیق بادی استاندارد محروم کرده و حتی از قراردادن آن بهعنوان یک آپشن و گزینه جداگانه نیز خودداری کرده است. براساس ویدئوهایی که هماکنون از بررسی آواتر ۱۱ هماکنون در یوتیوب منتشر شدهاند، ظاهرا این کمبود به کیفیت سواری خودرو لطمهای وارد نکرده است. حال آنکه هوآوی از فروش این شاسیبلند چه تجربهای کسب خواهد کرد و برنامه تولید خودروی خود را چگونه توسعه خواهد داد، در آینده مشخص خواهد شد.
نظر شما درباره ورود شرکتهای فناوری به بازار خودرو چیست؟ آیا برقیشدن خودروها تاثیری در این جهش صنعتی داشته است؟! نقش چین در این بازار مبتنیبر فروش زیاد چیست؟