رانندگی با آئودی TT RS آیکونیک ادیشن، نسخهای تولید محدود برای خداحافظی
نسخهٔ ویژهٔ TT RS آیکونیک ادیشن فوقالعاده گران است اما هیچ مزیت خاصی در تجربهٔ رانندگی به همراه ندارد و صرفاً تغییراتی را در ظاهر و داخل تجربه کرده است. آئودی TT به پایان عمر خود رسیده و آئودی برای خداحافظی با این کوپهٔ کوچک نسخهٔ ویژه و...
نسخهٔ ویژهٔ TT RS آیکونیک ادیشن فوقالعاده گران است اما هیچ مزیت خاصی در تجربهٔ رانندگی به همراه ندارد و صرفاً تغییراتی را در ظاهر و داخل تجربه کرده است.
آئودی TT به پایان عمر خود رسیده و آئودی برای خداحافظی با این کوپهٔ کوچک نسخهٔ ویژه و تولید محدودی بنام آیکونیک ادیشن را ارائه کرده است. از این نسخه تنها ۱۰۰ دستگاه ساخته میشود که یازده تای آن با قیمت عجیب ۸۷,۶۵۰ پوند در بریتانیا عرضه شده است. این یعنی قیمت آیکونیک ادیشن ۲۵ هزار پوند از یک TT RS معمولی گرانتر است. در قبال این مبلغ اضافی اما زیر پوست خودرو ویژگی جدید قابلذکری ارائه نشده و قوای محرکه همان چیزی است که در TT RS معمولی ارائه میشود.
این یعنی در آیکونیک ادیشن هم شاهد همان پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری پنج سیلندر توربو با ۴۰۰ اسب بخار قدرت هستیم که به گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه متصل است و نیروی خود را به هر چهارچرخ انتقال میدهد. این خودرو از کمکفنرهای مغناطیسی پیشرفته و رینگهای ۲۰ اینچی با طرح آشنا بهره میبرد که با لاستیکهای نسبتاً معمولی پیرلی P Zero پوشیده شدهاند. البته اینها لاستیکهای سطح بالایی هستند اما نه برای خودروی اسپرتی که نزدیک به ۹۰ هزار پوند قیمت دارد.
تغییرات نسخهٔ آیکونیک ادیشن بیشتر در طراحی صورت گرفته است. تمام صد دستگاه این خودرو با رنگ خاکستری ناردو ارائه میشود که با عناصر مشکیرنگ در سپرها، قابل آینهها و نشانها همراه است. همچنین روی سپر جلو هم چند کانارد منحصربهفرد تعبیه شده که داونفورس اضافی ناشی از بال فیبر کربنی جدید عقب را متعادل میکند. این بال جدید از پایههای گردن قویی استفاده میکند که از آئودی R8 مسابقهای الهام گرفته است و قطعاً به آیکونیک ادیشن ظاهری جذابتر و حرفهایتر میبخشد خصوصاً اگر از پشت فرمان به آینه بغل نگاه کنید.
تغییرات داخلی این نسخه هم به رنگ و تزئینات محدود میشود اما اثر کلی آن بسیار چشمگیر است زیرا روی یکی از بهترین کابینهای خودروهای اسپرت حال حاضر بازار اعمال شده است. صندلیهای اسپرت استاندارد TT RS حالا با تریم دورنگ مشکی آلکانترا و چرم خاکستری ناپا با دوخت طلایی کمرنگ پوشیده شدهاند. همچنین از آلکانترا روی غربیلک فرمان و شیفتر دنده هم استفاده شده تا به کابین آیکونیک ادیشن احساس لوکستری ببخشد.
بدون شک پیشرانهٔ پنج سیلندر آئودی شخصیت جذابی دارد اما تغییرات مکرر برای مطابقت با قوانین آلایندگی سختگیرانه، هیجان این موتور را کمرنگ کردهاند. بهعنوانمثال، پاسخگویی چشمگیر و صدای توربوشارژر که قبلاً از ویژگیهای اصلی موتور پنج سیلندر بودند از بین رفتهاند. پاسخگویی توربوشارژر نیز کمرنگ شده است زیرا فیلتر ذرات بنزین تأثیر قابلتوجهی روی زمان چرخش توربین دارد و تأخیر توربو را به یک مشکل بزرگ تبدیل میکند. گیربکس نیز با واکنشهای کندتر و محافظهکارانهتر کمکی به بهبود این اوضاع نمیکند. نمیدانیم این تنظیم گیربکس به خاطر قوانین آلایندگی است یا افزایش عمر کلاچ اما هرچه هست، کسانی که با اولین نمونههای نسل سوم TT RS رانندگی کرده باشند مطمئناً تفاوت را احساس خواهند کرد.
کمکفنرهای مغناطیسی در کنترل بدنهٔ خودرو عملکرد تحسینبرانگیزی دارند اما در هرجایی غیر از جادههای هموار آلمان، سواری خودرو نرمی لازم را نخواهد داشت. فنرها خیلی سفت و بازهٔ حرکتی آنها بسیار محدود است و هرچند رینگهای ۲۰ اینچی بهخوبی دهانهٔ گلگیرها را پر کردهاند اما لاستیکهای فاق کوتاه پیرلی نمیتوانند سفتی سیستم تعلیق را جبران کنند؛ اما علیرغم این مشکلات، TT RS هنوز هم میتواند مثل موشک شلیک شود و ظرف ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. در این هنگام، به یاد میآوریم که پیشرانهٔ پنج سیلندر آئودی چقدر قدرتمند است.
سامانهٔ چهارچرخ محرک TT RS هیچگونه تمرکزی روی محور عقب ندارد و بنابراین رانندگی با خودرو بهاندازهٔ RS3 با دیفرانسیل عقب هوشمندانه جذاب نیست اما به لطف وزن کمتر و موقعیت رانندگی اسپرتتر، TT RS خودروی سریعتری احساس میشود. در سرعتهای بالا، به نظر میرسد کیت آیرودینامیک جدید آیکونیک ادیشن تأثیر چندانی روی هندلینگ نگذاشته زیرا به دلیل فاصلهٔ محوری کوتاه و توزیع وزن ضعیف با دماغهٔ سنگین، تعادل خودرو همچنان مشکل خواهد داشت. به همین دلیل، در TT RS نباید هیچگاه ESP و کنترل کشش را خاموش کرد.
بنابراین، آیا TT RS آیکونیک ادیشن خودروی اسپرت درخشانی است؟ نه کاملاً. این خودرو همچنین با قیمتی نزدیک به ۹۰ هزار پوند، هرگز در ظاهر قیمت بیشتر خود نسبت به TT RS معمولی را نشان نمیدهد؛ بنابراین، کسانی که این خودرو را خریداری میکنند بیشتر از روی علاقه است. البته این ماشین ظاهر و کابین منحصربهفردی دارد ولی ایکاش رانندگی منحصربهفردی هم داشت.
جمعبندی
آئودی TT RS آیکونیک ادیشن فوقالعاده گران است اما هیچ مزیت خاصی در تجربهٔ رانندگی به همراه ندارد و بنابراین قطعاً از نظر منطقی فروش سختی خواهد داشت اما برای خریداران ۱۱ نمونهای که از این ماشین در بریتانیا عرضه شده قطعاً عنوان TT پایانی که با ویژگیهای چشمگیر ظاهری هم همراه است برای پرداخت نزدیک به ۹۰ هزار پوند کافی خواهد بود.
مشخصات فنی
Audi TT RS Iconic Edition | |
پیشرانه | ۲.۵ لیتری I5 توربو |
قدرت | ۴۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۸۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۳.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۹.۴ لیتر ترکیبی |
تولید آلایندگی | ۲۰۷ گرم در هر کیلومتر |
قیمت | ۸۷,۶۵۰ پوند |
امتیاز | ۳.۵ از ۵ |