سفرهای دولت سیزدهم در دل مردم بود/برای هر حوزه و بخش یک وزیر معین انتخاب شود


سفرهای دولت سیزدهم در دل مردم بود/برای هر حوزه و بخش یک وزیر معین انتخاب شود

درخشان گفت: طبق مشی نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس مولفه های انقلابی، دینی و اسلامی باید فاصله ها بین حاکمیت و مردم وجود نداشته باشد که مهم ترین وجه تمایز سفر رئیس جمهوری و دولت سیزدهم به استانها این بود که سفرها در دل مردم بود.

خبرگزاری شبستان__یاسوج: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی سیزدهم خرداد ماه سال ۱۴۰۰ در حاشیه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، تصریح کرد: «رفتن بین مردم سلوک من است، در اتاق نمی‌نشینم و همه سطوح و لایه‌های مدیریتی کشور، مثل رئیس دولت باید به تمام بخش‌ها سرکشی کنند، بیست خردادماه هم از آغاز سفرهای استانی در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سخن گفت.

حضور بی‌واسطه و نزدیک رئیس جمهور و وزرای او در میان مردم به فاصله کمتر از یک ماه از آغاز به کار دولت از یک سو نشان دهنده اهتمام ویژه دولت سیزدهم به توصیه رهبر انقلاب مبنی بر مردمی بودن مسوولان بود و از سوی دیگر گام موثری برای ترمیم اعتمادآسیب دیده جامعه محسوب می‌شد.

یکی از مهم ترین ویژگی‌های سفرهای استانی کارگروه‌هایی است که هم در خود دولت و هم در رسانه‌ها ایجاد می‌شود تا پیگیر مصوبات و تصمیمات دولت در سفرها باشند.

رئیس‌جمهور در این زمینه تاکید کرده که رسانه‌ها به شکل منظم و مستمر پیگیر نتایج اجرای مصوبات سفرهای استانی باشند.

این سفرها با هدف آشنا شدن دولت با مسائل و مشکلات مردم، مدیران مناطق و به ویژه شناخت ظرفیت‌های اقتصادی است که می‌تواند در جهت ایجاد اشتغال، رونق تولید، رفع مشکلات مردم به ویژه فقرا و محرومین در استان ها کمک شود فعال شد.

در دور نخست سفرها که از پنجم شهریور ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد و در مجموع هیئت دولت ۳۱ سفر استانی را تا ۲۰ مرداد ماه سال ۱۴۰۱ در سراسر کشور داشتند، به دلیل شرایط کرونایی امکان دیدار عموم با ریاست جمهوری فراهم نبود اما از آغاز دور دوم، این امر صورت پذیرفت.

رئیس جمهور همواره بر حضور در میدان و گفت‌وگوی بی واسطه با مردم، به عنوان یکی از اصول و راهبردهای اصلی دولت مردمی تأکید کرده است.

یکی از ویژگی‌های مهم این سفرها، دوری از اقدامات، کارها یا تصمیمات نمایشی بود.

در این راستا، دولت به جای کلنگ‌زنی‌های جدید و آغاز پروژه‌های نو که چه بسا محل تأمین اعتبار آنها با اما و اگرهایی رو به رو است، بر اتمام طرح‌های نیمه تمام در هر استان کشور تمرکز کرد.

این امر نشان می‌‌دهد که دولت در این سفرها صرفاً به دنبال تشویق‌های سیاسی زودگذر یا تصمیمات نمایشی نبوده، بلکه حل مسائل و رفع چهره نامبارک عقب‌ماندگی‌ها و توسعه نیافتگی‌ها، غایت اصلی دولت مردمی است.

با آغاز دور دوم سفرها در 22 آذر ماه سال ۱۴۰۱ تاکنون، دولت سیزدهم به چهار استان خراسان جنوبی، یزد، بوشهر و خوزستان سفر داشته است.

رئیس جمهور تمایل دارند تا در دور بعدی، به شهرستان‌های مختلف کشور سفر کنند و ضمن ارتباط با نخبگان و مردم هر نقطه کشور، نقاط یا حلقه‌های مفقود رفع مشکلات را شناسایی و در رفع آن بکوشند.

در این راستا، با توجه به اینکه احتمال سفر رئیس جمهور و دولت سیزدهم به استان کهگیلویه و بویراحمد در خرداد ماه امسال مطرح شده، نمایندگی خبرگزاری شبستان با توجه به ضرورت حوزه «فرهنگ» به عنوان زیربنای همه بخش های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به سراغ امین درخشان، مدیرکل فعال، جوان، خلاق و پرتلاش فرهنگ و ارشاد اسلامی استان رفته تا نظر وی را در مورد دور نخست سفرها، مصوبات فرهنگی دور قبل و همچنین پیشنهادها و راهکارها برای دور دوم سفرهای استانی دولت سیزدهم به این استان را جویا شود که در ذیل از نظر خوانندگان محترم می گذرد.

با توجه به نزدیکی دور دوم سفر استانی رئیس جمهور به این استان، به عنوان مدیرکل و دبیر شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد، مشکلات فرهنگی، هنری و رسانه ای استان را در چه زمینه هایی می دانید؟

ضمن تشکر از تلاش های خبرگزاری شبستان که ماموریت و رسالت اطلاع‌رسانی رسانه ای در حوزه دین، فرهنگ و اندیشه را بر عهده دارد.

اگر بخواهیم به مشکلات فرهنگی، هنری و رسانه ای استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره مختصری داشته باشیم، باید تعریفی از فرهنگ داشته باشیم.

فرهنگ آنچه داشته های مردم از باورهای دینی، اعتقادی، سنتی و همه اندوخته هایی است که در گذشته در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی داشته اند و آن چه که گذشته مردمان یک تاریخ و تمدن و در واقع همه آداب، رسوم، سنن، تمدن و تدین یک جامعه است به مسائل فرهنگی آن جامعه بر می گردد.

مردم کشور ما و به تبع آن استان کهگیلویه و بویراحمد دارای یک سری فرهنگ های بارز و آشکار به عنوان افتخار هستند.

در استان کهگیلویه و بویراحمد که دارای مردمی با اصالت دینی، انقلابی و ارزشی هستند هم اسلامیت و دین خواهی مردم ما و هم پیشینه تاریخی و تمدنی مردم این استان همواره حاکی از این است که مردم استان با اصالت و با فرهنگ هستند.

ما وقتی از اصالت حرف می زنیم، بخش عظیمی از معنای آن را می توان در واژه فرهنگ متجلی کنیم، همان طور که مردم ما به غیوری و سلحشوری و قبل از انقلاب اسلامی در دفاع از آرمان های مبارزاتی که علیه رژیم های زورگو و فاسد داشته اند و در تداوم آن در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس استان به نسبت میانگین جمعیتی و بر اساس شاخص های جمعیتی رتبه نخست حضور در جبهه های جنگ را داشتند و شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب و نظام کردند که این برگ زرینی در تاریخ مردم این دیار با رشادت ها، شجاعت ها و دلیری های خود در دفاع از کیان انقلاب اسلامی به منصه ظهور رساندند و همواره ورد زبان همه بزرگان و فرماندهان پیشکسوت دوران دفاع مقدس در ایران اسلامی است.

مردم استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از دوران دفاع مقدس در همه عرصه های مختلف در دفاع از آرمان های انقلاب و رهبری خوش درخشیدند که این تجلی و تبلور، نمونه بارزی از فرهنگ دین داری و آرمان خواهی این استان در دفاع از ارزش های انقلاب و اسلامی ما است.

نکاتی که در بخش نخست سخنان مطرح شد به عنوان نقاط قوت استان، مردمان و داشته های فرهنگی این مردم است اما پردازش به این داشته ها به عنوان مهم ترین مولفه های فرهنگی ما نیازمند یک سری امکانات، ظرفیت‌ها و همچنین زیرساخت‌هایی است.

با توجه به اینکه ما دارای پیشینه ای و تاریخ روشن در بسیاری از مسائل فرهنگی هستیم، بخشی از مشکلات ما مربوط به حوزه زیرساختی و بخش دیگری نیز از قبل کاستی هایی که در مسیر اعتبارات در حوزه فرهنگ باید دیده شود، وجود دارد.

هنوز در زمینه زیرساخت های فرهنگی و هنری در سطح استان دارای مشکلاتی هستیم و در برخی از شهرستانها سرانه فرهنگی از حیث زیرساختی نداریم، ضمن اینکه در برخی دیگر از شهرستان ها زیرساخت فرهنگی به ویژه در زمینه فرهنگ سراها با مشکلاتی مواجه هستیم.

به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بسیاری از شهرهای استان ما مثل گچساران، کهگیلویه، شهرستان بهمئی، شهرستان دنا و مرکز استان دارای فرهنگ سرا و مجتمع های فرهنگی و هنری هستند ولی این فرهنگ سراها نیز با کاستی هایی شامل نبود تجهیزات تخصصی و برخی از آنها به دلیل این که مدت زیادی از ساخت آنها می گذرد، نیاز به اعتبارات جدی برای تعمیر و تجهیز امکانات جدید و به روز دارند و شرایط اعتبارات به گونه ای بوده که هنوز مشکلاتی در این عرصه وجود دارد.

در برخی از شهرستان های جدید مثل چرام، باشت، لنده و شهرستان جدید التاسیس مارگون هنوز زیرساخت فرهنگی و هنری یا فرهنگ سرا نداریم، ولی کارهای خوبی آغاز شده و در همه شهرستان ها زمین برای ساخت فرهنگ سرا تا حدودی در نظر گرفته شده و رایزنی هایی در این زمینه صورت گرفته، امیدواریم در آینده نه چندان دور مشکلات زیرساختی در زمینه ساخت مجتمع های فرهنگی و هنری در دیگر شهرستان ها آغاز شود.

در مرکز استان تالار مرکزی یا فرهنگ سرایی که به عنوان بزرگ ترین زیرساخت فرهنگی و هنری در استان و همچنین در منطقه جنوب و جنوب غرب کشور به مدت ۱۰ سال در حال احداث بوده، بلاتکلیف مانده و پروژه با توجه به شرایط اقتصادی موجود متوقف بوده و نیازمند اعتباری به میزان ۳۰۰ میلیارد تومان می باشد که در اعتبارات ملی استانی جذب این میزان تا حدودی سخت به نظر می رسید.

با توجه به اینکه دولت ظرفیت و قانونی برای موارد این چنینی در نظر گرفته و آن استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه گذار برای گره گشایی در این عرصه است، رایزنی هایی با یکی از سرمایه گذاران در تهران صورت گرفته که این کار به نتیجه رسید و این پروژه به سرمایه گذار واگذار شد.

همه فرآیندهای قانونی، اداری و اجرایی این پروژه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام گرفته و پروژه به طور کامل به سرمایه گذار با اعتباری در حدود ۲۷۰ میلیارد تومان به امضا رسید.

در مدت زمان سه ماهه ای که از امضای تفاهم نامه می گذرد، مراحل اداری و تغییر و تحولات از پیمانکار شرکت قبلی به سرمایه گذار جدید صورت گرفت، بنا بر این است که در مدت سه سال با اراده سرمایه گذار به بهره برداری برسد.

نکته مهمی که وجود دارد این است که برای بهره برداری از این پروژه بخش قابل توجهی از نیازمندی های زیرساختی حوزه فرهنگ، هنر و رسانه و توجه جدی به اقتصاد هنر و بازارچه های فرهنگی و هنری از قبل این پروژه برطرف شود و ما نسبت به این مسئله امیدوار هستیم.

در حوزه رسانه ای چه مشکلاتی وجود دارد و باید چه اقداماتی برای رفع آنها صورت گیرد؟

یکی از مشکلات ما در بخش رسانه‌ای که هم فرصت و هم تهدید بوده این است که ما شاهد تعدد و تکثر تولید مجوز در زمینه رسانه های استان بودیم.

ما به نسبت سرانه جمعیتی تعداد قابل توجهی رسانه در استان داریم و شاید از حیث پرداختن به مشکلات مردم و خدمات نظام در استان، این تعدد رسانه بتواند یک فرصت خوب محسوب شود ولی این تعداد رسانه و تعدد آنها به نسبت استانی مثل فارس به نسبت جمعیت، چندین برابر رسانه در استان داریم.

مشکل عمده ای که در این عرصه وجود دارد این است که در دوره های قبل تعداد قابل توجهی مجوز برای رسانه ها صادر و بخش زیادی از این بزرگواران که دارای مجوز هستند هنوز توانایی لازم برای اداره و کار در عرصه رسانه را نداشتند و در این عرصه با مشکلاتی مواجه هستیم، هرچند این مشکل به لطف نگاه آموزشی به حوزه رسانه ای باید حل شود و توجه جدی به آموزش رسانه ها داشته باشیم، ولی یکی از مشکلات رسانه های ما همین تعداد زیاد رسانه‌ها بوده و عدم نگاه حرفه ای به تولید و انتشار خبر در استان است که با مشکلاتی مواجه هستیم؛ زیرا کار رسانه ای باید خلاقانه، با تدبیر و علم به موضوع، اصالت و هویت رسانه ای در چارچوب اخلاق حرفه ای و اخلاق اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باید صورت گیرد.

بنا داریم تا در آینده نزدیک دوره آموزشی رسانه های استان را با استفاده از ظرفیت افراد مستعد در عرصه ملی برگزار کنیم و کارهای آموزشی را در زمینه تقویت سواد رسانه ای بین رسانه های استان داشته باشیم.

یکی دیگر از مشکلات رسانه ها نبود ساختمان به عنوان مرکز صنفی رسانه ها تحت عنوان خانه مطبوعات بود که در یکی دو سال گذشته پروژه ای با عنوان ساختمان فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف شد و این پروژه به یاری خدا و طبق تعهد پیمانکار زیر نظر استانداری استان به بهره برداری می رسد تا اهالی رسانه استان صاحب خانه شوند، زیرا بخشی از مشکلات رسانه از حیث نبود ساختمان بود و امیدواریم این مشکل برطرف شود.

سیاست رسانه ای ما این است که به رسانه های هویت دار مثل خبرگزاری هایی که در سطح استان فعالیت می کنند، حمایت لازم را داشته باشیم.

اعتقاد بنده این است که خبرگزاری ها با توجه به اینکه هویت رسانه‌ای از مرکز دارند و سیستم متمرکزی در کشور داشته، در همین راستا مدیران خبرگزاری ها در استان و متصدیان این عرصه چون در چارچوب حرفه ای در حال فعالیت هستند این موضوع باعث مشروعیت و رضایت‌بخشی در زمینه تولید اخبار در خبرگزاری های استان و برخی پایگاه های اطلاع رسانی استان و نشریات مکتوب استان شده و ضرورت دارد که ما از فعالیت های رسانه ای رسانه های هویت دار و با اصالت مثل خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری که تولید اخبار خوب و موثر در عرصه خبری را در دستور کار دارند، حمایت کنیم.

چه بسا همین خبرگزاری شبستان که به‌عنوان یک خبرگزاری مستقل با نگاه تخصصی به مسائل فرهنگی، دینی، رسانه‌ای و مولفه های دینی، انقلابی و ارزشی را مدنظر دارد به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه در زمینه های مختلف تولید اخبار متنوع و موثری دارد. ضمن اینکه توقع از رسانه ای که اولویت آن در زمینه مسائل دینی، فرهنگی و ارزشی بوده نیز همین گونه است که به لطف توانایی تخصصی مدیران این خبرگزاری در سراسر کشور صورت می گیرد.

به نظر شما از لحاظ فرهنگی، هنری و رسانه‌ای چه مسائلی در استان در اولویت قرار داشته و چه مسائلی برای دور دوم سفرهای استانی مدنظر بوده که به آن پرداخته شده و چه مسائلی نیاز است که در دور دوم سفرها به آن پرداخته شود؟

اگر بخواهیم نگاهی به سفرهای استانی رئیس جمهور داشته باشیم از نگاه کلی سفرهای استانی رئیس جمهور با نگاه و شعار مردمی بودن به استان ها سفر می کنند و مسائل و مولفه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را به عنوان یک اولویت مد نظر قرار می دهند.

اساس مردمی بودن دولت یا شعاری که دولت به عنوان دولت مردمی در دستور کار دارد که اساس و بنیان آن فرهنگی بوده و تجلی و معنای اصلی فرهنگ در مردم خود را به منصه ظهور می رساند و به عنوان یک فرصت برای دست اندرکاران و فعالان عرصه فرهنگ و هنر است.

در همه سفرهای استانی رئیس جمهور که رصد می شوند یکی از پایه های آن حوزه فرهنگ بوده که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فارغ از سفرهای استانی همراه هیئت دولت، مصوبات، رایزنی‌ها و طرح هایی دارد؛ ولی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون بیش از ۶۰ سفر استانی به غیر از سفرهای ریاست جمهوری در بیش از یک سال اخیر به استانها داشته و در محروم ترین مناطق شهرستان های برخی از استان‌ها حتی برخی از مناطقی که نمایندگی فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارند، سفر کرده و این می تواند کمک خوبی از حیث توجه به همه مسائل فرهنگی در حوزه زیرساختی، تجهیزاتی، نرم افزاری و برنامه‌ای داشته باشد و این یک نقطه مثبت در ارزیابی از سفرهای دولت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

شرایط در استان کهگیلویه و بویراحمد متفاوت بوده و اوایل مهر ماه سال ۱۴۰۰ که رئیس جمهور محترم نخستین سفر خود بعد از تشکیل کابینه به استان ما داشتند، استاندار چند روز قبل از این سفر معارفه شد و هیچ انتصاب و حتی برنامه ای را نتوانستند از دستگاه ها برای سفر رئیس جمهور بگیرند که این موضوع کار را تا حدودی سخت کرده و خلاء هایی در سفر ایجاد شد.

یکی از خلاء ها در سفر نخست استان در حوزه فرهنگ بود که تقریباً در سفر نخست هیچ مصوبه‌ ای در زمینه فرهنگی در این سفر نداشتیم، زیرا باید مسئولان فرهنگی طرح‌هایی را پیشنهاد و برنامه های خود را ارائه دهند و استاندار چون تازه معارفه شده بود، انسجام لازم برای حوزه فرهنگ در دور نخست سفرهای ریاست جمهوری شکل نگرفته بود، اما با پیگیری هایی که توسط استاندار و بنده شخصاً با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت این بود که حوزه فرهنگ استان در زمینه سفرها مظلوم واقع شده و در قالب متمم سفر رئیس جمهور به استان بخشی از مشکلات جبران شود که اقدامات خوبی از طرف استاندار صورت گرفت.

در دیداری که بنده به همراه استاندار استان با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم که یکی از آنها دستور رئیس جمهوری در جلسه هیئت دولت مبنی بر پروژه های فرهنگی جزء مصوبات استانی کهگیلویه و بویراحمد و خراسان جنوبی قرار گیرد، یعنی در قالب متمم سفر ریاست جمهوری چون پروژه‌ای تعریف نشد، این موضوع مد نظر قرار گرفت و حدود چهار میلیارد تومان در قالب متمم سفر ریاست جمهوری برای تعمیر و تجهیز در نظر گرفته شد.

چند ماه قبل نیز به همراه استاندار استان دیداری با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم که در این دیدار خلاء توجه به حوزه فرهنگ و هنر استان در سفرها اشاره شد که استاندار قول‌هایی به وزیر داد و وزیر نیز قول های به استاندار استان داد که در زمینه تقویت حمایت از فعالیت های فرهنگی مد نظر قرار گیرد.

امیدواریم اگر این موضوع به نتیجه نهایی برسد، قطعاً خلاء جدی که در سفر رئیس جمهور به استان وجود داشت، حل شود.

در یک ارزیابی کلی در سفرهای استانی رئیس جمهور به استان ها نگاه بسیار ویژه‌ای به حوزه فرهنگ صورت گرفته که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حدود ۶۰ مورد سفر به استان های مختلف کشور در حوزه فرهنگ داشتند که قطعاً شاهد تغییر خوبی در این عرصه خواهیم بود.

ارزیابی شما از دور نخست سفرهای استانی ریاست جمهوری چگونه است و چه دستاوردهایی داشت؟

با توجه به اینکه استاندار در دور نخست سفرهای استانی رئیس جمهور تازه معارفه شده بود، ولی هم اکنون به نتیجه رسیدیم که در قالب متمم سفر رئیس جمهور این پروژه ها و حمایت های لازم از حوزه فرهنگ و هنر مد نظر قرار گیرد.

اعتقاد بنده بر این است که قبل از سفر رئیس جمهور به استان ها باید دستگاه ها و نهادهای مختلف فرهنگی و هنری هر استان زیر نظر استاندار با توجه به خلاهایی که در دور نخست سفر استانی وجود داشت، کارگروه تخصصی از دستگاه ها و نهادهای فرهنگی، هنری، دینی، حوزوی، انقلابی و منظومه ای از دستگاه های فرهنگی زیر نظر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی و معاون عمرانی استاندار تشکیل دهند تا همه نیازمندی های استان به لحاظ برنامه‌ای و نرم افزاری و برنامه هایی که نیازمند حمایت هستند برای تقویت فعالیت‌های فرهنگی و زیرساخت های فرهنگی در این کارگروه احصا و به رئیس‌جمهور و دولت ارائه شود.

نقاط قوت سفرهای ریاست محترم جمهوری را در چه مواردی و زمینه هایی می دانید؟

یکی از خلاء های جدی که در دوره‌های گذشته مردم احساس می کردند که بین مردم و حاکمیت یا دولت تا حدودی فاصله هایی ایجاد شده است.
طبق مشی نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس مولفه های انقلابی، دینی و اسلامی باید فاصله ها بین حاکمیت و مردم وجود نداشته باشد که مهم ترین وجه تمایز سفر رئیس جمهوری و دولت سیزدهم به استانها این بود که سفرها در دل مردم بود.

رئیس جمهور در مناطقی حضور پیدا می‌کرد که شاید مردم آن منطقه هیچ گاه باور نمی کردند رئیس یک دولت با تعدادی از وزرا در آن منطقه محروم حضور پیدا کنند و این موضوع فاصله ها را تا حدودی شکست و این برگرفته از مشی مردمی بودن رئیس جمهور است.

وقتی رئیس جمهور در محروم ترین روستاها که از محرومیت امکانات برخوردار رنج می برند و حتی وزرا در چنین مناطقی حضور پیدا می‌کنند طبیعی است که بخشی از محرومیت ها و مشکلات در این سفرها دیده شده و پروژه‌هایی تعریف می شود و بسیاری از کارهایی که در گذشته مورد غفلت واقع شده در قالب کاهش فاصله بین دولت و مردم برطرف و دیده شده، ولی این موضوع کافی نبوده و در سفرهای بعدی ضرورت دارد که کاستی ها مورد توجه قرار گیرد.

استاندار نیز توجه ویژه‌ای به حضور در مناطق محروم دارند و این در راستای سیاست دولت کمک خوبی برای شناسایی ظرفیت ها و همچنین محرومیت های هر منطقه است.

نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز با همراهی خوبی که با مجموعه دولت دارند، مسئولین کشوری را به استان دعوت می کنند و به اتفاق استاندار در مناطق محروم حضور پیدا می کنند و این تکمیل پازل کاهش فاصله بین مردم، حاکمیت و دولتمردان است.

پیشنهاد برای دور دوم سفرهای یکی حضور وزرا در مناطق محروم برای آشنایی بیشتر با مسائل و مشکلات مردم و همچنین تشکیل کارگروه منظومه فرهنگی استان زیر نظر معاونین استاندار است.

این اراده به لحاظ نگاه و ساختار سفرها در دولت وجود دارد که مناطق محروم مورد توجه قرار گیرند، ولی با توجه به اینکه در دور نخست استاندار استان تازه معرفی شده بود و مدیران همسو با دولت نیز در راس مدیریت استان قرار نگرفته بودند که این یک خلاء جدی در دور نخست سفرها محسوب می شد؛ هر چند که استاندار با چندین دیدار در نهاد ریاست جمهوری در قالب متمم اعتباری برای استان گرفته که این موضوع تا حدودی خلاء پیش آمده در دور نخست سفر رئیس جمهوری را کاهش داد ولی با توجه به اینکه ممکن است در آستانه دور دوم سفرها باشیم، انتظار است که خلاء های جدیدی که در دور نخست سفر رئیس جمهور بوده و مناطق محرومی که مشکلاتی داشتند و مشکلاتی که در حوزه فرهنگی، اقتصادی و همه زمینه ها وجود داشته و با توجه به هزینه های کوهستانی که در استان وجود دارد، مورد توجه ویژه قرار گیرد.

در زمینه مسائل فرهنگی، رسانه‌ای یک اثرگذاری مثبتی در نگاه مردم بوده و انتظار این است که در همه بخش ها هماهنگی و انسجام لازم با تشکیل کارگروه های تخصصی برای هر بخش که اگر رئیس‌جمهور فرصت حضور در مناطق را نداشته باشد، ولی برای هر حوزه و بخش می تواند یک وزیر معین به عنوان نماینده عالی دولت در مناطق حضور پیدا کرده و مشکلات را احصا و در جلسه هیئت دولت در استان که به عنوان یکی از نقطه های طلایی سفرها محسوب می شود، مسائل و مشکلات استان تجمیع و مطرح شود و مصوبه ای برای حل مشکلات استان در زمینه های مختلف داشته باشند.

انتتظاری که وجود دارد این است که در همه حوزه ها وزرا و نمایندگان تام‌الاختیار رئیس جمهور حضور پیدا کنند تا مشکلات در همه حوزه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، کشاورزی و راه ها به حداقل برسد.

با توجه به اینکه قبل از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران در استان بسیاری از امکانات امروزی را نداشتیم، ولی به لطف انقلاب و نظام امروز شاهد افتتاح، بهره برداری و بهره مندی مردم استان از پروژه ها و طرح های بسیار خوبی هستیم، ولی هنوز کارهای بسیاری بر زمین مانده و کاستی هایی وجود دارد که امیدواریم با نگاه دولت سیزدهم این مسائل و مشکلات به حداقل برسد.

پایان پیام/82


سفره شب یلدا سنتی با تزیینات بسیار شیک