به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، این نشست با حضور قطبالدین صادقی فیلمنامهنویس، نمایشنامهنویش، مترجم، کارگردان تئاتر، بازیگر سینما و تلویزیون و جمعی از نویسندگان، شاعران و هنرمندان کشوری و استانی در مرکز فرهنگی هنری شماره ۴ کانون سنندج روز پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ برگزار شد.
صادقی در سخنانی گفت: با اینکه ادبیات کودک هر کشور زیربنای ادبیات بزرگسال است، اما خود به تنهایی ستون محکم و استواری است. ما بیش از ۱۵میلیون دانشآموز داریم باید از خودمان بپرسیم که فارغ از امر ایدئولوژیک آموزش مستقیم به دانشآموزان، برایشان چه برنامههای پیشرفتهای در امر پرورش داریم، امروز در کشورهایی مانند نروژ و ژاپن ارتباط معلم یا مربی و دانشآموز به شدت تغیییر کرده است. دیگر معلم متکلم وحده نیست و نمایش و فعالیتهای خلاقانه و دیگر فعالیتهای عملی در مدارس انجام میشود.
این کارگردان تئاتر افزود: امروز در تمام دنیا تلاش میکنند اساس پرورش بر مبنایی باشد که موجب پرورش استعدادهای ذاتی کودک شود و به وسیلهی کشف این استعدادها کودک توانمندیهای خود را دریابد و در این زمینه کار کند بنابراین به نظر من در زمینه ادبیات، نمایش، نقاشی و هنر کودک خیلی کم کار شده است. همه میدانیم که زیربنای کانون محکم است و میداند که میخواهد به کودک چه بدهد و یکی از پنج اصل تربیت کودک را رعایت میکند.
صادقی یادآور شد: یکی از این پنج اصل پرورش «تخیل» است، دومین اصل این پرورش «ابتکار عمل» است که من این ابتکار را در فیلم «سکه» که از تولیدات کانون است دیدهام. همچنین این فیلم توانایی حل مساله را در کودک به تحلیل و نمایش میگذارد و یافتن راه حل همان ابتکار عمل است، چطوری تعقل را به عمل در بیاوریم .
این نمایشنامهنویس افزود: بچهها همیشه به راهنمایی بزرگان و اولیا تربیتی احتیاج دارند و زمانی کودک به اثر جذب میشود که علاوه بر نصیحت و تربیت، خودش را در اثر ببیند و اندیشهای را ارائه دهد که ابتکار عمل را در کودک تقویت میکند. اساس تربیت در شرق محفوظات است زیرا تمام برنامههای آیینی ما هم این را تایید میکند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: کودک امروز رنجهایی که ما کشیدهایم را نمیشناسد و نمیتواند تحمل کند زیرا اساس کودکی شادی است. پس تا میتوانیم باید به کودک شادی بدهیم و این شادی در تصویر است. این شادی در روایت است. این شادی در نمایش است و این وظیفهی آموزش و پرورش نیست.
صادقی همچنین گفت: من چند سال هم عضو کمیته برنامهریزی تالیف کتابهای درسی بودم. بگذاریم روحیه کارساز و پویا در کودکان همیشه حفظ شود. یک نکته هم یادآوری میکنیم که اصالت روایت مهم است. باید دروغ، تقلید، تزویر و جعل را از روایتهای کودک حذف کنیم. زیرا با این کارها کودک را زیر سوال میبریم. با تحلیلهای نو زاویه دید تازه به کودک بدهیم و توجه به فرهنگ عامه، زندگی روزمره و فرهنگ عمومی مردم را هم فراموش نکنیم. هر چند ما با دنیا فاصله داریم اما کودکانی که مانند گنج در کنار ما هستند و کانون همیشه قدر این گنجها را دانسته و اصالت خود را حفظ کرده است. امیدوارم دیگر ادارهها هم به این امر مهم بپیوندند و بودجههای خود را در این راه هزینه کند.
شاعر باید به شعر تعهد داشته باشد
حسین تولایی نویسنده و شاعر کودک و نوجوان در بخشی از این نشست گفت: شاعران باید به شعر تعهد داشته باشند نه به مخاطب، اینکه شاعری شعر میگوید و نوجوان متوجه نمیشود مشکل از شاعر و هنرمند نیست. شاعر و هنرمند باید به شعر و هنرش تعهد داشته باشد و مخاطب باید خودش را بالا بیاورد تا بتواند درکش کند. طوری نباشد شاعر سطح و کیفیت اندیشهاش را پایین بیاورد و به شعر آموزشی تبدیل کند و به نام شعر تقدیم نوجوان کند که نه جذابیت، نه خلاقیت، نه تخیل و نه متفاوت بودن دارد و نوجوان ما هیچ مشارکتی در آن کشف شاعرانه ندارد و اصلا کشفی در آن وجود ندارد. این روش، کشف و ذائقه مخاطب را خراب میکند و همیشه پایین نگه میدارد.
این شاعر کودک و نوجوان گفت: ما باید به برگزاری این چنین جلسههایی امیدوار باشیم چون چراغی روشن شده است که باید به فال نیک گرفته شود و این دومین نشست صمیمی خوب با حضور اساتید حوزه ادبیات کودک و نوجوان است که در بین تمام استانهای کشور به میزبانی کردستان برگزار میشود.
تولایی افزود: هر کدام از کسانی که دغدغهی ادبیات و جامعهشناسی مفهوم کودک را دارند باید یک کبریت باشند که روشن شوند، حتی اگر روشنایی محدود هم باشد. چون با روشنایی محدود هم خیلی از کارها را میتوان انجام داد. اگر بخواهیم فقط به آسیبها بپردازیم که کم هم نیستند و خیلی هم تکرار میشوند، تاثیری ندارد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: بهطور مشخص در زمینه شعر کودک و نوجوان اول باید مفهوم نوجوان را بپذیریم که چه تعریفی از نوجوانی داریم و آیا آن پویایی و جستجوگری را که نوجوان در وجود خود دارد در شعر ما نیز وجود دارد.
این شاعر کودک و نوجوان گفت: امیدواریم که بچهها ادبیات ناب و فاخر را درک کنند یکی از جاهایی که میتواند در این زمینه به بچهها کمک کند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که از طریق مربیانش میتواند بسیار تاثیرگذار باشد و آموزش و پرورش و تشکیلاتی مثل همین جا که دوستان اهل هنر و ادبیات و رسانه هستند و همین جا کبریتها را روشن کنند یک روشنایی محدود ایجاد کنند ولی به هر حال این روشناییهای محدود هستند که اگر زیاد شوند، باید به روزهای بهتر امید داشت.
هزینه در فرهنگ و هنر؛ سرمایهگذاری فرهنگی و اجتماعی است
در این نشست مدیرکل کانون استان کردستان ضمن قدردانی از مهمانانی که دعوت جلسه را پذیرفتند، در سخنانی گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک دستگاه فرهنگی است که پایه و ریشهها را برای آینده ایران اسلامی آماده میکند.
حمیدرضا گوهری افزود: بیتردید گستره فعالیت و تجربه امروز کانون پرورش فکری در تعامل با کودکان و نوجوانان و عرضه خدمات فرهنگی را در کمتر دستگاهی میتوان سراغ گرفت، از این رو کانون با چنین پشتوانهای میتواند گامهای مطمئنی برای رسیدن به مقصدهای بالاتر بردارد.
وی تصریح کرد: یکی از اهداف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فراهم کردن حال خوب برای کودکان و نوجوانان است و انشاالله بتوانیم با حضور شما نویسندگان و برنامههایی که برگزار میکنیم حالشان را خوب کنیم .
وی همچنین خاطرنشان کرد: هر چه در حوزه فرهنگ و هنر هزینه کنیم؛ سرمایهگذاری فرهنگی و اجتماعی کردهایم و به داراییهایمان نیز افزوده خواهد شد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان پایه و اساس در زمینه تربیت کودکان و نوجوانان در راستای تعلیم و تربیت جامعه میتواند همراه با شما قدمهای بزرگی را بردارد.
اولین نشست هماندیشی مسایل هنر و ادبیات کودک و نوجوان با حضور قطبالدین صادقی، شیلان گیلانی نویسنده و شاعر بومی، فردین صادقایوبی نقاش و نویسنده، ایوب نقشبندی مدرس دانشگاه، سیمین چایچی نویسنده و شاعر بومی، آرزو برومندی مدرس دانشگاه فرید راژین نویسنده بومی، سیفالله رحمانی مدرس دانشگاه، هادی یوسفی مدرس دانشگاه، جلال نصیری فیلمساز بومی استان کردستان، پروین فلاح نویسنده بومی، سمیرا قیومی نویسنده و مدرس دانشگاه، آزاده درخشان کارشناس ارشد باستانشناسی، حمیدرضا منصوریان کارشناس ارشد باستانشناسی، آرش بدرطالعی کارشناس گرافیک متخصص موسیقی، زهرا خسروی دکتری پژوهش هنر، متخصص ادبیات نمایشی و حسین تولایی نویسنده و شاعر کودک و نوجوان در مرکز فرهنگی هنری شماره ۴ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سنندج برگزار شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، این نشست با حضور قطبالدین صادقی فیلمنامهنویس، نمایشنامهنویش، مترجم، کارگردان تئاتر، بازیگر سینما و تلویزیون و جمعی از نویسندگان، شاعران و هنرمندان کشوری و استانی در مرکز فرهنگی هنری شماره ۴ کانون سنندج روز پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ برگزار شد.
صادقی در سخنانی گفت: با اینکه ادبیات کودک هر کشور زیربنای ادبیات بزرگسال است، اما خود به تنهایی ستون محکم و استواری است. ما بیش از ۱۵میلیون دانشآموز داریم باید از خودمان بپرسیم که فارغ از امر ایدئولوژیک آموزش مستقیم به دانشآموزان، برایشان چه برنامههای پیشرفتهای در امر پرورش داریم، امروز در کشورهایی مانند نروژ و ژاپن ارتباط معلم یا مربی و دانشآموز به شدت تغیییر کرده است. دیگر معلم متکلم وحده نیست و نمایش و فعالیتهای خلاقانه و دیگر فعالیتهای عملی در مدارس انجام میشود.
این کارگردان تئاتر افزود: امروز در تمام دنیا تلاش میکنند اساس پرورش بر مبنایی باشد که موجب پرورش استعدادهای ذاتی کودک شود و به وسیلهی کشف این استعدادها کودک توانمندیهای خود را دریابد و در این زمینه کار کند بنابراین به نظر من در زمینه ادبیات، نمایش، نقاشی و هنر کودک خیلی کم کار شده است. همه میدانیم که زیربنای کانون محکم است و میداند که میخواهد به کودک چه بدهد و یکی از پنج اصل تربیت کودک را رعایت میکند.
صادقی یادآور شد: یکی از این پنج اصل پرورش «تخیل» است، دومین اصل این پرورش «ابتکار عمل» است که من این ابتکار را در فیلم «سکه» که از تولیدات کانون است دیدهام. همچنین این فیلم توانایی حل مساله را در کودک به تحلیل و نمایش میگذارد و یافتن راه حل همان ابتکار عمل است، چطوری تعقل را به عمل در بیاوریم .
این نمایشنامهنویس افزود: بچهها همیشه به راهنمایی بزرگان و اولیا تربیتی احتیاج دارند و زمانی کودک به اثر جذب میشود که علاوه بر نصیحت و تربیت، خودش را در اثر ببیند و اندیشهای را ارائه دهد که ابتکار عمل را در کودک تقویت میکند. اساس تربیت در شرق محفوظات است زیرا تمام برنامههای آیینی ما هم این را تایید میکند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: کودک امروز رنجهایی که ما کشیدهایم را نمیشناسد و نمیتواند تحمل کند زیرا اساس کودکی شادی است. پس تا میتوانیم باید به کودک شادی بدهیم و این شادی در تصویر است. این شادی در روایت است. این شادی در نمایش است و این وظیفهی آموزش و پرورش نیست.
صادقی همچنین گفت: من چند سال هم عضو کمیته برنامهریزی تالیف کتابهای درسی بودم. بگذاریم روحیه کارساز و پویا در کودکان همیشه حفظ شود. یک نکته هم یادآوری میکنیم که اصالت روایت مهم است. باید دروغ، تقلید، تزویر و جعل را از روایتهای کودک حذف کنیم. زیرا با این کارها کودک را زیر سوال میبریم. با تحلیلهای نو زاویه دید تازه به کودک بدهیم و توجه به فرهنگ عامه، زندگی روزمره و فرهنگ عمومی مردم را هم فراموش نکنیم. هر چند ما با دنیا فاصله داریم اما کودکانی که مانند گنج در کنار ما هستند و کانون همیشه قدر این گنجها را دانسته و اصالت خود را حفظ کرده است. امیدوارم دیگر ادارهها هم به این امر مهم بپیوندند و بودجههای خود را در این راه هزینه کند.
شاعر باید به شعر تعهد داشته باشد
حسین تولایی نویسنده و شاعر کودک و نوجوان در بخشی از این نشست گفت: شاعران باید به شعر تعهد داشته باشند نه به مخاطب، اینکه شاعری شعر میگوید و نوجوان متوجه نمیشود مشکل از شاعر و هنرمند نیست. شاعر و هنرمند باید به شعر و هنرش تعهد داشته باشد و مخاطب باید خودش را بالا بیاورد تا بتواند درکش کند. طوری نباشد شاعر سطح و کیفیت اندیشهاش را پایین بیاورد و به شعر آموزشی تبدیل کند و به نام شعر تقدیم نوجوان کند که نه جذابیت، نه خلاقیت، نه تخیل و نه متفاوت بودن دارد و نوجوان ما هیچ مشارکتی در آن کشف شاعرانه ندارد و اصلا کشفی در آن وجود ندارد. این روش، کشف و ذائقه مخاطب را خراب میکند و همیشه پایین نگه میدارد.
این شاعر کودک و نوجوان گفت: ما باید به برگزاری این چنین جلسههایی امیدوار باشیم چون چراغی روشن شده است که باید به فال نیک گرفته شود و این دومین نشست صمیمی خوب با حضور اساتید حوزه ادبیات کودک و نوجوان است که در بین تمام استانهای کشور به میزبانی کردستان برگزار میشود.
تولایی افزود: هر کدام از کسانی که دغدغهی ادبیات و جامعهشناسی مفهوم کودک را دارند باید یک کبریت باشند که روشن شوند، حتی اگر روشنایی محدود هم باشد. چون با روشنایی محدود هم خیلی از کارها را میتوان انجام داد. اگر بخواهیم فقط به آسیبها بپردازیم که کم هم نیستند و خیلی هم تکرار میشوند، تاثیری ندارد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: بهطور مشخص در زمینه شعر کودک و نوجوان اول باید مفهوم نوجوان را بپذیریم که چه تعریفی از نوجوانی داریم و آیا آن پویایی و جستجوگری را که نوجوان در وجود خود دارد در شعر ما نیز وجود دارد.
این شاعر کودک و نوجوان گفت: امیدواریم که بچهها ادبیات ناب و فاخر را درک کنند یکی از جاهایی که میتواند در این زمینه به بچهها کمک کند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که از طریق مربیانش میتواند بسیار تاثیرگذار باشد و آموزش و پرورش و تشکیلاتی مثل همین جا که دوستان اهل هنر و ادبیات و رسانه هستند و همین جا کبریتها را روشن کنند یک روشنایی محدود ایجاد کنند ولی به هر حال این روشناییهای محدود هستند که اگر زیاد شوند، باید به روزهای بهتر امید داشت.
هزینه در فرهنگ و هنر؛ سرمایهگذاری فرهنگی و اجتماعی است
در این نشست مدیرکل کانون استان کردستان ضمن قدردانی از مهمانانی که دعوت جلسه را پذیرفتند، در سخنانی گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک دستگاه فرهنگی است که پایه و ریشهها را برای آینده ایران اسلامی آماده میکند.
حمیدرضا گوهری افزود: بیتردید گستره فعالیت و تجربه امروز کانون پرورش فکری در تعامل با کودکان و نوجوانان و عرضه خدمات فرهنگی را در کمتر دستگاهی میتوان سراغ گرفت، از این رو کانون با چنین پشتوانهای میتواند گامهای مطمئنی برای رسیدن به مقصدهای بالاتر بردارد.
وی تصریح کرد: یکی از اهداف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فراهم کردن حال خوب برای کودکان و نوجوانان است و انشاالله بتوانیم با حضور شما نویسندگان و برنامههایی که برگزار میکنیم حالشان را خوب کنیم .
وی همچنین خاطرنشان کرد: هر چه در حوزه فرهنگ و هنر هزینه کنیم؛ سرمایهگذاری فرهنگی و اجتماعی کردهایم و به داراییهایمان نیز افزوده خواهد شد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان پایه و اساس در زمینه تربیت کودکان و نوجوانان در راستای تعلیم و تربیت جامعه میتواند همراه با شما قدمهای بزرگی را بردارد.
اولین نشست هماندیشی مسایل هنر و ادبیات کودک و نوجوان با حضور قطبالدین صادقی، شیلان گیلانی نویسنده و شاعر بومی، فردین صادقایوبی نقاش و نویسنده، ایوب نقشبندی مدرس دانشگاه، سیمین چایچی نویسنده و شاعر بومی، آرزو برومندی مدرس دانشگاه فرید راژین نویسنده بومی، سیفالله رحمانی مدرس دانشگاه، هادی یوسفی مدرس دانشگاه، جلال نصیری فیلمساز بومی استان کردستان، پروین فلاح نویسنده بومی، سمیرا قیومی نویسنده و مدرس دانشگاه، آزاده درخشان کارشناس ارشد باستانشناسی، حمیدرضا منصوریان کارشناس ارشد باستانشناسی، آرش بدرطالعی کارشناس گرافیک متخصص موسیقی، زهرا خسروی دکتری پژوهش هنر، متخصص ادبیات نمایشی و حسین تولایی نویسنده و شاعر کودک و نوجوان در مرکز فرهنگی هنری شماره ۴ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سنندج برگزار شد.