شناسایی و جذب بازماندگان از تحصیل در مناطق عشایری
سرپرست دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در زمینه شناسایی دانشآموزان عشایری بازمانده از تحصیل و همچنین نگهداشت و تحصیل آنها اقدامات خوبی در دست انجام داریم گفت: نسخه متناسب سازی شده عشایریِ سامانه «شهید محمودوند» (ویژه شناسایی و جذب بازماندگان از تحصیل) را برای مناطق عشایری اجرا کردیم.
به گزارش راهبرد معاصر؛ علی تیرگیر درباره آخرین وضعیت جذب بازماندگان از تحصیل در مناطق کمبرخوردار روستایی و عشایری توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: سامانهای از سوی معاونت آموزش ابتدایی وزارتخانه تحت عنوان سامانه «شهید محمودوند» در راستای شناسایی دانشآموزان بازمانده از تحصیل راهاندازی شده است.
وی افزود: براساس آخرین گزارشی که از سامانه گرفتم شناسایی بازماندگان از تحصیل، ۱۰۰ درصد صورت گرفته است.
سرپرست دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه چه میزان از بازماندگان از تحصیلِ شناسایی شده، عشایری هستند؟ گفت: درباره جامعه عشایری باید گفت که، چون سامانه محمودوند براساس کدملی تعریف شده و وجه تمایز دانشآموز عشایری بودن و شهری یا روستایی بودنش، کدملی نیست، بلکه براساس موقعیت جغرافیایی است که در آن زیست میکند، ما نسخه متناسب سازی شده عشایریِ سامانه شهید محمودوند را برای مناطق عشایری اجرا کردیم.
تیرگیر ادامه داد: هم در زمینه شناسایی دانشآموزان عشایری بازمانده از تحصیل و هم در راستای نگهداشت و تحصیل آنها اقدامات خوبی در دست انجام داریم.
وی با بیان اینکه میانگین بازماندگان یا تارکان تحصیل در مناطق عشایری به دلایل مختلف به نسبت دیگر اقشار جامعه بیشتر است، در توضیح این دلایل گفت: نبود زیرساختهای مناسب آموزشی، نبود نیروی انسانی قوی، نبود نیروی انسانی خانم، فرهنگ جامعه عشایری و تمایلی که برای کمک به خانواده خودشان دارند، همگی دست به دست هم دادهاند تا بازماندگی از تحصیل در جامعه عشایری و روستایی از درصد و عدد بیشتری برخوردار باشد.
سرپرست دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: با اینحال تمام تلاش خود را به کار میبندیم که در راستای جذب دانشآموزان بازمانده از تحصیل در مناطق عشایری گامهای بلندی برداریم. / ایسنا