10 خودروی آفرود ارزانقیمت، از پاجرو و FJ کروزر تا چروکی و رنجر

در این مطلب ۱۰ پیکاپ و شاسیبلند دستدوم مناسب آفرود را معرفی خواهیم کرد که بین تنها ۴ هزار دلار تا ۲۰ هزار دلار قیمت دارند. آنچه در این مطلب میخوانید: جیپ چروکی XJفورد رنجر نسل سومتویوتا فورانرتویوتا تاکوماجیپ رانگلر JKمیتسوبیشی پاجرو نسل...
در این مطلب ۱۰ پیکاپ و شاسیبلند دستدوم مناسب آفرود را معرفی خواهیم کرد که بین تنها ۴ هزار دلار تا ۲۰ هزار دلار قیمت دارند.
آنچه در این مطلب میخوانید:
این روزها خودروهای آفرودی در انواع و اقسام مختلفی به بازار عرضه میشوند که از مدلهای جمعوجوری مثل فورد برانکو اسپرت گرفته تا پیکاپهای غولپیکری هوی دیوتی را شامل میشود. بااینحال، اگر خواهان یک شاسیبلند خانوادگی جادار و توانمند در آفرود مثل جیپ گرند چروکی باشید باید حدود ۶۰ هزار دلار هزینه کنید. آیا میتوان با یک شاسیبلند ۶۰ هزار دلاری راهی مسیرهای خشنی شد که ممکن است آسیبهای فراوانی به خودرو وارد کند؟ برای ماجراجویی در طبیعت اما لزوماً نیازی به خرید خودروی نو نیست و میتوان سراغ مدلهای کارکردهٔ قدیمیتر رفت که بعضاً از تکنولوژیهای مدرنی مثل کنترل پایین رفتن از شیب هم برخوردار هستند. ازاینرو، قصد داریم در ادامه با ۱۰ جایگزین ارزانتر برای خودروهای آفرودی نو آشنا شویم که حداکثر ۲۰ هزار دلار قیمت دارند.
جیپ چروکی XJ
چروکی XJ بدون شک یکی از بهترین مدلها در تاریخ جیپ محسوب میشود. پیشرانهٔ ۴ لیتری شش سیلندر خطی این خودرو (متعلق به دوران AMC) بهتر از نمونههای ۳.۷ لیتری و ۳.۲ لیتری V6 نسل بعدی است. همچنین چروکی در نسلهای بعدی بخش زیادی از تواناییهای آفرود خود را از دست داد. البته قطعاً چروکیهای قدیمی مشکلات فنی مثل روغنریزی و روشن شدن چراغ چک دارند اما پیشرانهٔ ۴ لیتری آن بسیار ساده بوده و بهراحتی میتوان در خانه بسیاری از تعمیرات آن را انجام داد. آخرین نمونههای نسل XJ یعنی مدل ۲۰۰۱ هماکنون زیر ۱۰ هزار دلار قیمت دارند.
فورد رنجر نسل سوم
رنجر از سال ۱۹۸۳ تا ۲۰۱۱ در ایالاتمتحده عرضه شد و سپس در سال ۲۰۱۹ به این بازار بازگشت. عرضهٔ دوبارهٔ این پیکاپ در آمریکا قیمتهای مدلهای قبلی را بشدت تحت تأثیر قرار داد. قبلاً یک رنجر مدل ۲۰۱۱ حدود ۲۰ هزار دلار قیمت داشت اما هماکنون همان مدل با پیشرانهٔ ۴ لیتری V6 تنفس طبیعی و سامانهٔ چهارچرخ محرک را میتوان با تنها ۱۰ هزار دلار خرید. این پیکاپ هرچند ظاهر خیلی شیکی ندارد اما از سیستم تهویه و پنجرههای برقی بهره میبرد.
تویوتا فورانر
تویوتا بهتازگی نسل جدید پیکاپ تاکوما را معرفی کرده که این یعنی نسل جدید فورانر هم بهزودی معرفی خواهد شد. این خودرو بر اساس تاکوما ساخته میشود و بنابراین پیشرانهٔ ۴ لیتری V6 محبوب و جانسخت آن کنار خواهد رفت. این اما خبر خوبی برای خریداران نمونههای کارکردهٔ فورانر خواهد بود زیرا قیمتهای نسل کنونی کاهش پیدا میکند. ازآنجاییکه فورانر مدتها است در بازار آمریکا حضور دارد، هماکنون میتوان یک مدل ۲۰۰۰ آن را با قیمت زیر ۶ هزار دلار پیدا کرد درحالیکه یک مدل ۲۰۱۵ از تیپ لیمیتد (بالاترین تیپ با تمام آپشنها) حدود ۲۰ هزار دلار قیمت دارد.
تویوتا تاکوما
مثل فورد رنجر، با ورود نسل جدید تویوتا تاکوما به بازار، نمونههای دستدوم نسل قبلی ارزش خود را از دست خواهند داد. مثل اکثر خودروهای این لیست، هماکنون تاکوماهای زیادی در بازار دستدوم پیدا میشود که میتوان از بین آنها نمونههای سالم و تمیزی پیدا کرد. هرچند تاکوما به قابلیت اطمینان بالا شهرت دارد اما زنگزدگی شاسی مشکلی است که زیاد در این پیکاپ ژاپنی دیده میشود و بنابراین هنگام خرید نمونههای کارکرده باید دقت کرد. در بازار گزینههای خرید تاکوما بسیار متنوع بوده و از مدل ۲۰۰۶ دو کابین ۴×۴ با قیمت ۱۲ هزار دلار تا TRD Pro مدل ۲۰۱۵ با قیمت ۲۰ هزار دلار را شامل میشود.
جیپ رانگلر JK
کسانی که خواهان یک جیپ رانگلر هستند اما تمایلی ندارد برای خرید یک روبیکان نو نزدیک به ۵۰ هزار دلار پرداخت کنند میتوانند سراغ نسل قبلی با نام JK بروند. همچنین کسانی که موتور ۳.۸ لیتری V6 قدیمی را نمیخواهند و به دنبال پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری V6 پنتااستار هستند باید سراغ مدلهای ۲۰۱۲ به بعد بروند. هماکنون یک رانگلر روبیکان مدل ۲۰۱۲ حدود ۱۵ هزار دلار قیمت دارد. نمونههای کارکردهٔ روبیکان نسل کنونی (JL) هنوز قیمت بالاتری نسبت به سقف ۲۰ هزار دلاری ما دارند اما نسخههای صحرا و اسپرت را هماکنون میتوان با این قیمت پیدا کرد.
میتسوبیشی پاجرو نسل سوم
پاجرو در بازار آمریکا همیشه برای خارج شدن از زیر سایهٔ تویوتا فورانر تلاش میکرد و به همین دلیل میتسوبیشی نسل چهارم آن را در این بازار عرضه نکرد اما این هرگز به معنای ضعف پاجرو نبود. این خودرو در کشورهای جهان سوم فروش بالایی داشت و جایگزین مناسبی برای نیسان پاترول و لکسس GX محسوب میشد. پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 میتسوبیشی بسیار قابلاعتماد است و از لحاظ سروصدا، لرزش و ارتعاش هم قابلقبول خواهد بود. البته در پاجرو ویژگیهای اتصالی جدید پیدا نمیشود اما در چنین خودرویی چه کسی به این چیزها اهمیت میدهد؟
سوزوکی جیمنی
در ایالاتمتحده سوزوکی جیمنی خیلی کم پیدا میشود و به همین دلیل قیمت بالایی دارد اما خوشبختانه حتی بااینوجود هم همچنان زیر سقف قیمتی موردنظر ما قرار دارد. هماکنون با ۱۹ هزار دلار میتوان یک جیمنی مدل ۱۹۸۷ خرید که رانندگی با آن به همان اندازهٔ نمونهٔ جدید هیجانانگیز خواهد بود. البته جیمنی خودرویی بسیار ساده و ابتدایی است. این ماشین از یک پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس پنج سرعته دستی استفاده میکند و از قفل دیفرانسیل بیبهره است. بااینحال، به لطف ابعاد جمعوجور جینی بهراحتی میتوان از بین موانع عبور کرد.
تویوتا FJ کروزر
FJ کروزر خودرویی عالی بود که در زمانی نامناسب به بازار عرضه شد. این خودرو در سال ۲۰۰۶ به بازار آمد یعنی زمانی که رکود اقتصادی آغاز شد و به همین دلیل FJ کروز هرگز نتوانست انتظارات فروش تویوتا را برآورده کند. همچنین در بازار آمریکا فورانر هم با کابین جادارتر و قیمت ارزانتر حضور داشت. هماکنون اما FJ کروز در بین آمریکاییها محبوب شده است. ظاهر رتروی این خودرو اکنون بسیار جالب به نظر میرسد و به لطف اوورهنگهای کوتاه، در آفرود از فورانر بهتر است. به همین دلیل، قیمت نمونههای کارکردهٔ FJ کروزر افزایش پیدا کرده و هماکنون بسته به کارکرد و شرایط، بین ۱۲ تا ۲۰ هزار دلار قیمت دارد.
کیا اسپورتیج
شاید انتظار دیدن نام اسپرتیج را در این لیست نداشته باشید اما نسل اول این خودرو تواناییهای آفرود بسیار خوبی داشت. کیا برای این ماشین سامانهٔ چهارچرخ محرک پارت تایم با ضریب سنگین را در نظر گرفته بود اما در نسل دوم تصمیم گرفت آن را به یک کراساوور تبدیل کند. نمونههای نسل اول اسپرتیج بسیار ارزان هستند و تنها حدود ۴ هزار دلار قیمت دارند. البته اولین محصولات کیا کیفیت داخلی چندان جالبی نداشتند و بنابراین نباید انتظار زیادی از اسپرتیج داشت اما ازآنجاییکه بسیار ارزان است، در صورت آسیب دیدن در آفرود، ناراحتکننده نخواهد بود.
نیسان اکسترا
اکسترا در آمریکا هیچگاه نتوانست حریف فورانر شود و نیسان نهایتاً به عرضهٔ آن پایان داد. به همین دلیل، امروز نمونههای کارکردهٔ این خودرو کمتر پیدا میشود. هماکنون یک اکسترا مدل ۲۰۱۵ (آخرین سالی که این خودرو در آمریکا عرضه شد) با کارکرد ۱۱۰ هزار دلار حدود ۲۰ هزار دلار قیمت دارد. اکسترا از پیشرانهٔ V6 تنفس طبیعی اثباتشدهٔ نیسان استفاده میکند و کابین آن با پلاستیکهای خشک اما بادوام، هنوز هم نسبتاً مدرن به نظر میرسد.