«آوا نوا» حسِ نابِ شبانه را برای مخاطب تقویت کرده است | نباید به هر قیمتی برنامه ای را اجرا کنیم که مناسب ما نیست!


«آوا نوا» حسِ نابِ شبانه را برای مخاطب تقویت کرده است | نباید به هر قیمتی برنامه ای را اجرا کنیم که مناسب ما نیست!

به گزارش دیباچه، « میترا بهرامی » از سال ۱۳۸۴ کارِ خود را از همکاری با صدا وسیمای مرکز اصفهان آغاز کرد و بعد از چند سال فعالیت، به تهران آمد و به دلیل علاقه مندی خود در زمینه روانشناسی، در این رشته ادامه تحصیل داد و همزمان به صورت مداوم...

به گزارش دیباچه، « میترا بهرامی » از سال ۱۳۸۴ کارِ خود را از همکاری با صدا وسیمای مرکز اصفهان آغاز کرد و بعد از چند سال فعالیت، به تهران آمد و به دلیل علاقه مندی خود در زمینه روانشناسی، در این رشته ادامه تحصیل داد و همزمان به صورت مداوم به اجرا،گویندگی ،نویسندگی و سردبیری برنامه های گوناگون در تلویزیون و رادیو پرداخت.او که این روزها با برنامه زنده " آوا نوا" به تهیه کنندگی علی کرمی از شبکه آموزش مهمان خانه هاست، معتقد است: برنامه "آوا نوا" لحظات ناب و آرامش را برای مخاطبان در نظر گرفته به گونه ای که مخاطب، خلوتِ شبانه اش را در برنامه سهیم می‌کند و تا ساعاتی از بامداد با برنامه پیش می رود.

«آوا نوا» حسِ نابِ شبانه را برای مخاطب تقویت کرده است | نباید به هر قیمتی برنامه ای را اجرا کنیم که مناسب ما نیست!

« میترا بهرامی » مجری برنامه "آوا نوا" در گفت و گو با دیباچه گفت: "آوا نوا" برای من صرفا یک برنامه تلویزیونی نیست بلکه فضای دوست داشتنی، خاطره ساز، خاطره انگیز و پر از حس خوب همراهی با مخاطب است.

او در ادامه گفت: این برنامه تعداد بسیار زیادی از مخاطبان را با ما همراه کرد که از طیف متفاوتی نسبت به خیلی از برنامه های دیگری بود که من تاکنون اجرا کردم و یا اجرا می کنم؛ آدم هایی که خلوت شبانه شان را با این برنامه سهیم می‌شوند و به ما اجازه میدهند که در خالص ترین، ناب ترین و تنهاترین لحظه های شبانه روز کنارشان بنشینیم ،ترانه بشنویم، شعر بخوانیم و حرف بزنیم؛به نظرم آنچه شاخصه و وجه تمایز آوا نوا با سایر برنامه هاست در همین ویژگی نهفته است.

« بهرامی » که اجرای برنامه "خونه اینجاست" به تهیه کنندگی مریم فیروزی از شبکه آموزش را داشته، تصریح کرد: در حقیقت "برنامه آوا نوا" دو ویژگی بارز دارد که می‌تواند آن را نسبت به سایر برنامه های تلویزیونی متفاوت کند و آن هم زمانِ پخش برنامه از ۱۲ شب تا ۳ بامداد و دیگری زنده بودن در همین زمان است؛چیزی که مخاطب کمتر دیده و انتظارش را داشته و این برای مخاطب مطلوب است.

این مجری که به عنوان مجری کارشناس در برنامه “ باهم حرف بزنیم”به تهیه کنندگی ملیحه کاظمی و پیمان پناهی و برنامه “نغمه ی صحت” و “داستانها و آدمها ” به تهیه کنندگی سارا شریفی، در شبکه رادیویی سلامت اجرا داشته، بیان کرد: در حقیقت ما با برخی از مخاطبانی روبرو می شویم که بار ها به ما می‌گویند که این حسِ زنده بودن در آن ساعات شبانه روز و همراهی یک مجری با موسیقی ها و ترانه هایی که به زیبایی توسط علی کرمی تهیه کننده برنامه انتخاب می شود، آن حسِ ناب شبانه را برای مخاطب تقویت کرده و گویا دلگیری یا دل شکستگی هایشان را ترمیم می کند و یا این اصطلاح که فراوان از سوی مخاطب در قالب پیام های ارسالی دریافت میکنیم که "حالم خوب نبود اما برنامه شما حالم را خوب کرد" حسی بسیار زیبا و خوشایند در ما ایجاد می کند و باعث می‌شود که اصلا این را حس نکنیم که در ساعاتی غیر متعارف نسبت به سایر برنامه ها با مخاطب همراه شده ایم.

او ادامه داد : شاید جالب باشد بگویم ما در گروه برنامه ساز آوا نوا در هفته اولی که این برنامه روی آنتن رفت از میزان حجم مخاطبان خود و پیامکی که دریافت می‌کرد ،شوکه شدیم؛ یعنی انتظار داشتیم برنامه کم کم جان بگیرد و رشد کند که استقبال اولیه و حجم مخاطبانی که به‌ سمت برنامه گرایش یافتند و روز به روز نیز زیادتر شدند به شدت ما را غافلگیر کرد.

«آوا نوا» حسِ نابِ شبانه را برای مخاطب تقویت کرده است | نباید به هر قیمتی برنامه ای را اجرا کنیم که مناسب ما نیست!

میترا بهرامی تصریح کرد : نکته ی خاص دیگر در مورد "آوانوا" اینست که با توجه به تنوع حضور مجریان مختلف، نیازِ سلایق گوناگون را پاسخ می دهد و میتوان گفت "آوانوا"در هر شب رنگ و بویی خاص برای مخاطب دارد.
او بیان کرد: سبک برنامه هایی که دوست دارم اجرا کنم کاملا مطابق با زمینه تخصصی اجرای من، یعنی سبک و سیاق برنامه های اجتماعی و خانوادگی است و با توجه به اینکه تحصیلات من در رشته روانشناسی است، هم از لحاظ تخصصی و هم از لحاظ ویژگی های ظاهر و صدا به برنامه های خانوادگی و اجتماعی خیلی نزدیک هستم که برنامه "آوا نوا" هم علی رغم ظاهر ادبی محور و موسیقایی بسیار در امر ارتباط با مخاطب و حتی روابط خانوادگی نزدیک است؛ چرا که ما در دلِ ساعتی با مخاطب هستیم که در عمق خانواده است. اتفاقا من در شب هایی که حضور دارم حتما سعی میکنم در پلاتو ها رنگ و بویی از روابط خانوادگی، عشق ، ارتباط آدم ها ،دوست داشتنشان، نگاهمان به دنیا را از منظر روانشناسی و یا جامعه شناسی بپردازم و حتی شعر هایی که انتخاب می‌کنم در تصدیق چنین مطالبی باشند.

بهرامی پیرامون سهم مجری در موفقیت یک برنامه تلویزیونی عنوان کرد: به نظرم مجری سهم بسیار عمده ای در این موضوع دارد. چون همه ما می‌دانیم که یک تیم بزرگ برای یک برنامه تلویزیونی فعالیت می‌کنند؛ از پیش تولید کار گرفته تا سردبیری، تهیه کنندگی، کارگردانی و...؛ مردم آن چیزی که از برنامه می‌بینند غیر از قالب تصویری که وجود دارد، مجری است و درواقع مهمترین بخش ماجرا تَبَحُرِ اجرای من بعنوان مجری برنامه و صداقتم در بیان مطالب و ارتباطم با مخاطب است که بدون شک این موضوع اهمیت قابل توجهی دارد که به نحو مطلوبی گفته هایم به دل مخاطب بنشیند.

او که اجرای برنامه "آوا نوا" را معمولا یکشنبه یا چهارشنبه شب ها بر عهده دارد، گفت: اصلا نمی‌توان مُنکِرِ بقیه تلاش ها شد، اما آن چه که بسته بندی مطلوب را به دست مخاطب می دهد و جذاب و دوست داشتنی و یا حتی غیر دوست داشتنی می‌کند، به نظرم تا حد بسیار زیادی مجری است و معتقدم که مجری وظیفه بسیار سنگینی در برنامه دارد؛ من بار ها این نکته را به مجریان جوان میگویم؛ حتی اگر پیشنهاد فوق العاده عالی از یک برنامه عالی به شما شد و اگر احساس کردید مناسب برنامه نیستید، خودتان و مخاطبانی که قرار است با شما همراه باشند را به نوعی گول نزنید، ما باید از جنس آن برنامه باشیم تا در دل مخاطب جای داشته باشیم و در واقع اهمیت مجری از این نظر است.برای اینکه آن حلقه اتصال نهایی آن زنجیره ای باشد که بسیار قوی و یا خیلی شکننده است.

مجری برنامه "آوا نوا" گفت: در مورد اینکه یک مجری در یک برنامه باید نسبت به موضوعی که در آن ورود می‌کند مسلط باشد، قطعا هیچ شکی وجود ندارد، اگر ما بناست تسلطی در اجرا داشته باشیم، باید ابتدا در میزان دانش مان و حجم مطالعات در آن زمینه اطلاعات کافی پیدا کنیم.نمی‌توان انتظار داشته باشیم مجری در یک برنامه تخصصی ورود پیدا کند و فقط طوطی وار سوالاتی که برایش نوشته شده را تکرار کند و منتظر این باشد که پاسخِ مخاطب و مهمان برنامه تمام شود و سوال بعدی را مطرح کند.

«آوا نوا» حسِ نابِ شبانه را برای مخاطب تقویت کرده است | نباید به هر قیمتی برنامه ای را اجرا کنیم که مناسب ما نیست!

بهرامی یاد آور شد: البته نمی‌توان توقع داشت که مجری در آن زمینه تحصیلات آکادمیک داشته باشد اما به شدت هم انتظار داریم و هم توصیه می‌کنیم که مجریان در زمینه ای که اجرا می‌کنند مطالعات فراوان داشته باشند. نکته بسیار مهم پیرامون مجریان آن است که آنان باید، اطلاعاتی به روز و دقیق تر از موضوعِ مورد بحث و فضای اطلاعاتی که در سطح جامعه جریان دارد، داشته باشند و نیز شناخت درست از جامعه باعث می‌شود که یک مجری در اصطلاح مردم، مجری با سواد یا مجری کم سوادی جلوه کند و نکته جالب تر این است که مخاطب خیلی سریع این موضوع را متوجه می‌شود. بنابراین نمی‌توان مخاطبان را با مطالب طوطی واری که از قبل حفظ کرده گول زد، چرا که مخاطب از هوشِ فراوان و درکِ خوبی برخوردار است و این را درک می‌کند که آنچه که مجری در حال بیان آن است موضوعی بوده که در عمق جان آن نشسته و یا به صورت گذرا به آن می‌پردازد.

مجری برنامه "دکتر سلام" در ارتباط با پارامترها و فاکتور های یک اجرای خوب و ماندگار بیان کرد: از دید من در درجه اول و با تاکید فراوان تناسب ظاهری، صوتی، فیزیکی مجری با برنامه است؛ اولین چیزی که مخاطب از مجری می‌بیند، یعنی ظاهر مجری است که با برنامه تناسب داشته باشد.ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که برنامه بسیار جدی مثلا سیاسی را روی آنتن ببریم و مجری با چهره و صدای کودکانه ای را مشاهده کنیم و یا به اندازه کافی پختگی در چهره و صدایش مشخص نباشد که بتواند آن برنامه را به خوبی اداره کند؛ مخاطب اول باید به این باور برسد که منِ مجری برای آن برنامه مناسب هستم.

او یادآور شد: ما از مجری انتظار داریم که حداقل های مهارت های فن بیان و سخنوری داشته باشد، یعنی بیان صریح، واضح، آشکار با خطای حداقلی. نمی گویم تُپُق نزند؛ چرا که تپق در هر برنامه و گفت و گویی اتفاق می افتد اما خطا هایی هستند که ما انتظار نداریم یک مجری تلویزیونی و یا گوینده رادیو آن را مرتکب شود، خطاهایی که در مورد زبانمان است و یا اطلاعاتی که به مخاطب ارائه می‌دهد و باید نسبت به آن حساس باشد.و از یک مجری خوب انتظار داریم تنفسِ صحیح، نَفَس گیری های مناسب، سرعت کلام متناسب با برنامه داشته باشد و گویش او با لحنی نباشد که در مخاطب احساس ناخوشایند یا اضطراب و یا حتی افسردگی ایجاد کند. میزان کِشِشِ کلمات و میزان تاکید بر کلمات بسیار اهمیت دارد.

بهرامی ادامه داد : همچنین چیزی که در برخی از مجریان ما متأسفانه دیده نمی‌شود، توجه به نکته طلایی فَنِ بیان است؛ یعنی سکوت و بهره گیری از سکوت در بیان یک مجری نشانه تخصص او در کلام اوست، در حقیقت قرار نیست که مجری به صورت طوطی وار، مرتب و پشت سر هم صحبت کند و اطلاعات خود را به مخاطب ارائه دهد بلکه از یک مجری خوب انتظار داریم در لحظه های متناسب، سکوت داشته باشد، بدون آنکه آن سکوت طولانی شود و او را آزرده کند و در عین حال کلام ها، مداوم و پشت سر هم نباید ادا شوند که فرصتِ تفکر و تعمق را از مخاطب بگیرند؛ ما از مجری خوب انتظار داریم حرفی بزند و اجازه دهد که آن کلام در جانِ مخاطب بنشیند و یا برداشت کاملی از موضوع داشته باشد و قاعدتا انتظار داریم صدای مطلوب از یک مجری دریافت کنیم نه لزوما صدای زیبای آنچنانی، اما صدایی که کیفیت مطلوب را داشته باشد.صدای جیغ مانند، فریاد، صدای بسیار زیر و بسیار بالا برای هر اجرایی متناسب نیستند و میتواند برای برنامه خاص باشد اما اگر میزان استاندارد را در نظر بگیریم، انتظار داریم این اتفاق بیفتد و مدنظر در کار یک اجرا باشد و در نهایت یک مجری خوب اگر فقط قرار است یک ویژگی داشته باشد، این است که بداند مناسب کدام برنامه و برای کدام ویژگی برنامه سازی است.

گفت و گو از : دینا محمدی


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شعر غمگین شب یلدا + مجموعه اشعار زیبای غم و ناراحتی شب یلدا