اولین رانندگی با پورشه کاین 2024؛ گران اما جذاب و منحصربهفرد
پورشه کاین فیسلیفت مدل ۲۰۲۴ هرچند گرانتر از قبل شده اما حالا از تجهیزات استاندارد بیشتری بهره میبرد و حس و حال رانندگی خاص یک پورشه را ارائه میکند. همهٔ محصولات پورشه ترکیبی از مهندسی دقیق و پویایی رانندگی اسپرت هستند و این حتی در مورد...
پورشه کاین فیسلیفت مدل ۲۰۲۴ هرچند گرانتر از قبل شده اما حالا از تجهیزات استاندارد بیشتری بهره میبرد و حس و حال رانندگی خاص یک پورشه را ارائه میکند.
همهٔ محصولات پورشه ترکیبی از مهندسی دقیق و پویایی رانندگی اسپرت هستند و این حتی در مورد محصولات خانوادگی این شرکت مثل کاین که بهتازگی فیسلیفت شده هم صدق میکند. هرچند این خودرو هنوز همان نسل سوم کاین محسوب میشود اما به لطف کابین جدید، پیشرانههای ارتقاءیافته و ظاهر اصلاح شده، چیزی بیش از یک فیسلیفت به نظر میرسد. البته این بهبودها هزینه دارد ولی فهمیدن اینکه چرا ثروتمندان معمولاً راهی نمایندگیهای پورشه میشوند سخت نخواهد بود.
تغییرات بیرونی کاین مدل ۲۰۲۴ مثل اغلب پورشهها جزئی است. بااینحال، قسمت جلویی خودرو اصلاح شده و ورودیهای هوای درون سپر از نو طراحی شدهاند. در عقب هم چراغهای سراسری LED هم نمایی سهبعدی پیدا کرده و جا پلاک از روی درب صندوق به سپر منتقل شده است.
در داخل خودرو شاهد سبک طراحی مدرنتر اما آشنا هستیم. طراحی اینجا با صفحه آمپر دیجیتالی منحنی ۱۲.۶ اینچی از تایکان الهام گرفته است. همچنین مثل سدان الکتریکی مذکور، حالا یک سوئیچ در سمت راست فرمان انتخاب دنده را انجام میدهد تا فضایی روی کنسول مرکزی برای قرار دادن گوشی هوشمند با شارژر بیسیم باز شود. در میانهٔ داشبورد یک نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی جای گرفته درحالیکه برای سرنشین جلو هم یک صفحهنمایش ۱۰.۹ اینچی قابل سفارش خواهد بود.
خودروی آزمایشی ما کاین S کوپه بود که در فیسلیفت اخیر پیشرانهٔ V6 قبلی آن با یک نمونهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۴۷۵ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور جایگزین شده است. این نسخه حالا ۳۵ اسب بخار قدرت و ۵۰ نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به قبل دارد. با فشردن دکمهٔ استارت، این موتور با غرغری بم و پرخاشگرانه از خواب بیدار میشود که از یک پورشه انتظار نمیرود. البته بخشی از این موضوع به خاطر سیستم اگزوز اسپرت ۳,۲۲۰ دلاری در نمونهٔ آزمایشی ما بود اما بدون شک موتور V8 جدید غرش بلندتر و هیجانانگیزتری نسبت به نمونهٔ V6 قبلی دارد.
تمام کاینهای فیسلیفت بهصورت استاندارد از سیستم مدیریت تعلیق فعال پورشه بهره میبرند که کمکفنرهای تطبیقی را با فنرهای فولادی ارائه میکند درحالیکه تعلیق بادی هم با قیمت ۲,۳۹۰ دلار قابل سفارش خواهد بود. خودروی آزمایشی ما به تعلیق بادی مجهز بود که به گفتهٔ پورشه، در حالت رانندگی کامفورت سواری نرمتر و در حالت اسپرت هندلینگ بهتری را فراهم میکنند. این فنرهای بادی روی آسفالت خراب بهطور قابلتحسینی عالی عمل میکردند و هنگام رانندگی در بزرگراه هم رفتاری یکنواخت و منظم به خودرو میبخشند.
مسیر آزمایش ما که ترکیب چالشبرانگیزی از پیچهای تند و کفیهای سرعت بالای طولانی به همراه سربالایی و سرپایینی بود چالش چندانی برای کاین S با موتور V8 ایجاد نکرد و خودرو با پدال گازی که در تهاجمیترین حالت تنظیم شده بود، پیچها را بدون هیچ مشکلی پشت سر میگذاشت. کاین S در آزمایش شتاب هم ظرف ۴.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید. در حالت اسپرت پلاس، گیربکس کاملاً آمادهٔ تعویض دنده خواهد بود و گویی ذهن راننده را میخواند اما این بدان معنا نیست که استفاده از پدالهای تعویض دنده جالب نخواهد بود.
آسفالت خراب و جادهٔ پرپیچوخمی که در آن رانندگی کردیم مکانی عالی برای آزمایش کاین S کوپه بود. این خودرو در حالت اسپرت پلاس سواری خشکی دارد اما نه آنقدر که آزاردهنده باشد. خودروی ما همچنین به سیستم کنترل پویایی شاسی پورشه با قیمت ۳,۵۹۰ دلار هم مجهز بود که از آنتیرول بارهای فعال برای مقابله با بادیرول استفاده میکند. پورشه مدتها پیش فهمید چگونه احساس فرمان برقی را طبیعی جلوه دهد و از همین فرمول در کاین هم استفاده کرده است تا بهراحتی بتوان به چرخهای جلو اعتماد کرد و پیچها را پشت سر گذاشت. در طول آزمایش همچنین از فرمان پذیری کاین هم لذت بردیم و این همان تعادلی است که باعث میشود رانندگی با هر پورشهای احساس خاصی داشته باشد.
کاین اما به همان اندازهای که جذاب است، یک نقطهضعف بزرگ دارد. قیمت تمام نسخههای این خودرو پس از فیسلیفت مدل ۲۰۲۴ افزایش پیدا کرده و حالا قیمت مدل پایه با رشد ۷ هزار دلاری به ۸۰,۸۵۰ دلار رسیده است. قیمت کاین S هم ۹۷,۳۵۰ دلار است که نسبت به قبل ۴,۲۰۰ دلار بیشتر شده است. همچنین نسخهٔ کوپه کاین نیز بین ۴,۰۰۰ تا ۶,۷۰۰ دلار از نسخهٔ معمولی خود گرانتر است. البته حالا تجهیزات استاندارد کاین بیشتر شده و برخی ویژگیها مثل کمکفنرهای تطبیقی بهصورت استاندارد ارائه میشوند. به همین دلیل، به گفتهٔ پورشه، کاین جدید درواقع نسبت به نمونهٔ پیش از فیسلیفت با آپشنهای مشابه ارزانتر شده است.
بااینحال، خودروی آزمایشی ما هنوز هم نزدیک ۵۰ هزار دلار آپشن داشت که قیمت کلی را به رقم چشمگیر ۱۵۳,۳۸۰ دلار رسانده بود. این رقم برای یک کاین ۴۷۵ اسب بخاری خیلی زیاد است اما میتوان قید برخی آپشنها مثل رینگهای ۲۲ اینچی، سیستم کنترل گشتاور بُرداری دیفرانسیل عقب و سیستم صوتی ۱۲۰۰ واتی Bose را زد و بجای کاین کوپه سراغ نسخهٔ کاربردیتر معمولی رفت. در این صورت، یک کراساوور بسیار مطلوب با قیمت ۱۲۵ هزار دلار خواهید داشت که هنوز هم از تعلیق بادی، تودوزی تمام چرمی و هندلینگ عالی پورشه بهره میبرد. البته با همین مبلغ ۱۲۵ هزار دلاری میتوان بامو X5 M پایه با ۶۲۵ اسب بخار قدرت خرید ولی به لطف مجموعهای از بهروزرسانیهای جامع، کاین همچنان گزینهای خاص و منحصربهفرد در بازار کراساوورهای لوکس محسوب میشود.
مشخصات فنی پورشه کاین S کوپه ۲۰۲۴
Porsche Cayenne S Coupe 2024 | |
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۴۷۵ اسب بخار |
گشتاور | ۶۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۱۳.۸ لیتر ترکیبی |
وزن | ۲۲۴۱ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر |
ظرفیت صندوق بار | ۵۹۰ لیتر |
ظرفیت یدک کشی | ۳۵۰۰ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۱۰۳,۷۵۰ دلار |
قیمت تستشده | ۱۵۳,۳۸۰ دلار |