چرا تلویزیون مخاطب کودک را جدی نمیگیرد؟
مریم کاظمی از سریالسازان تلویزیونی و کارگردانان حوزه تئاتر که «عروسکخونه» را در شبکه کودک روی آنتن داشت به این نکته اشاره کرد کودک امروز بیش از بزرگسال حوزه رسانه و تصویر را درک میکند و سیاست گذاران تلویزیونی با این قشر، سطحی برخورد نکنند.
مریم کاظمی در فضای تئاتر و تلویزیون کارهای کودکانهای دارد و در ماههای اخیر به عنوان گرداننده «عروسک خونه» روی آنتن شبکه کودک دیده شد. او دبیری بیست و پنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان نیز برعهده داشت.
مریم کاظمی درباره اینکه عروسکها باید به تلویزیون برگردند و در عین حال به استانداردهای ساخت نمایش عروسکی در صداوسیما توجه شود گفت: جای عروسک همیشه در تلویزیون خالی است. چون مسئله این است یک اعتماد و اعتقادی وجود دارد از طریق عروسکها میتوان قصهها را بهتر بازگو کرد. وظیفه ما به عنوان برنامهساز توجه به نیازهای مخاطبان است. به همین خاطر در این روزگار باید با کیفیت بهتری برنامهسازی کرد. عروسکهای برند امتحان پسداده باید در تلویزیون باشند؛ عروسکهایی که همیشه مورد توجه مخاطبان بوده و هستند.
وی افزود: من همیشه اعتقاد دارم باید استانداردهای نمایش تلویزیونی با نمایش روی صحنه مورد نظر سازندگان باشد. توجه به این استانداردها و چارچوبها و قالبهای هنری حائز اهمیت است، چون به عبارت بهتر روی روایت درست قصهها تأثیر مستقیم دارند. باید اجازه بدهیم نمایشها از تنوع خاص هنری برخوردار شوند و انگیزه هنرمندان را برای ساخت آثار متنوع، خاص و جذاب بالاتر ببریم.
این کارگردان، مجری و بازیگر درباره کودک امروز و نیازمندیهایی که باید سیاستگذاران تلویزیون به آن توجه کنند، تأکید کرد: نیازها غیر از آن چیزی نیست که در جامعه وجود دارد. یعنی الان طبقهبندی سنی کودکان نسبت به سالهای قبل فرق کرده، رسانهها فعالتر شدهاند و کودکان بیشتر از بزرگسالان درک میکنند. باید آنها را جدّی گرفت و به ساخت برنامههای سطح پایین و بیکیفیت اکتفا نکرد.
کاظمی بیان کرد: امروز ما نیاز داریم مثل گذشته برای کودکان سریالها، فیلمها و برنامههایی بسازیم که دربارهاش حرف بزنند. در همه عرصهها بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد و هم مردم به خاطرِ آن برنامه یا سریال نمایشی، به سراغ فضای مجازی و بسترهای رسانهای دیگر نروند؛ کودکانههای تلویزیون را ببینند؛ زیرا سلامتِ دیداری و شنیداری کودکان در خطر است و باید به فکر کودکان باشیم.
این برنامهساز و هنرمند حوزه تئاتر و تلویزیون افزود: اتفاقی که امیدوارم برای تلویزیون و شبکه کودک بیفتد؛ تصویر، رنگ و حال خوب برای کودکان است. یعنی در واقع بایدها و نبایدها را برداریم؛ به کودک مستقیماً مفاهیمی را انتقال ندهیم. قطعاً استقبال نمیکند، اما با جذابیت نکتهای را مطرح کنیم حتماً استقبال میکند و پیشرو هم خواهد بود.