ونوسیا V بیگ / وی آنلاین؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند اسپرت نورا موتور
جدیدترین کراساور چینی بازار ایران، شباهت زیادی به لاماری ایما دارد. این محصول با سبک بدنهی کوپه و پیشرانهی توربوشارژ توسط نورا موتور در ایران مونتاژ خواهد شد. آنچه در این مطلب میخوانید: طراحی بدنه و نمای بیرونی ونوسیا V بیگطراحی کابین و نمای...
جدیدترین کراساور چینی بازار ایران، شباهت زیادی به لاماری ایما دارد. این محصول با سبک بدنهی کوپه و پیشرانهی توربوشارژ توسط نورا موتور در ایران مونتاژ خواهد شد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
چند هفته پیش، به بررسی ونوسیا استار در پدال پرداختیم. این محصول در کلاس کراساورهای اندازه متوسط ساخته شده و چنانچه به دست مشتری برسد، لوکسترین شاسیبلند چینی بازار ایران خواهد بود. از سویی دیگر، ظاهرا نورا موتور برای عرضهی دیگر تولیدات ونوسیا در کشورمان تلاش میکند و بهزودی، کراساور کامپکت ونوسیا V بیگ را رونمایی خواهد کرد.
شرکت ونوسیا (Venucia) سال ۲۰۱۰ تاسیس شد و تا امروز، زیرمجموعه دانگ فنگ باقی مانده است. بعضی افراد به اشتباه تصور میکنند که خودروهای ونوسیا، محصول مشترک دانگ فنگ چین و نیسان ژاپن هستند؛ درحالیکه شرکت دیگری به نام دانگ فنگ –نیسان، با سرمایهگذاری مشترک دانگ فنگ و نیسان، ونوسیا را بنیان نهاده است. به همین دلیل، تمام فرایند طراحی و تولید خودروهای ونوسیا، در چین انجام میشود. صرفا پلتفرم مشترک با محصولات نیسان در بعضی از تولیدات قدیمی ونوسیا وجود داشته و امروزه خبری از قطعات ژاپنی در مدلهایی مثل استار نیست.
ونوسیا سعی میکند تا برند لوکس در میان خودروسازان چینی باشد. باوجود کیفیت قابل قبول و طراحی راضیکننده به نسبت خودروهای همقیمت، تولیدات ونوسیا عموما مخصوص بازار داخلی هستند و هنوز صادرات چندانی به بازارهای مهم، مثل استرالیا و روسیه نداشتهاند.
کراساور اسپرت ونوسیا به نامهای V بیگ و V آنلاین در در چین فروخته میشود. این مدل، سال ۲۰۲۱ رونمایی شده و خودرویی نسبتا جدید است. پلفترم ونوسیا استار به شرکت ونوسیا تعلق دارد و برخلاف بعضی شایعات منابع ایرانی، مشترک با تولیدات نیسان نیست.
طراحی بدنه و نمای بیرونی ونوسیا V بیگ
شباهت ونوسیا V بیگ و لاماری ایما باتوجه به اینکه توسط زیرمجموعههای دانگ فنگ تولید میشوند؛ چندان عجیب نیست. از سویی دیگر، اندازهی ظاهری این خودروها نیز مشابه است. ابعاد بدنه برای ونوسیا V بیگ شامل طول ۴,۵۶۲ میلیمتر، عرض ۱,۹۱۷ میلیمتر، ارتفاع ۱,۶۱۷ میلیمتر و فاصله محوری۲,۷۰۰ میلیمتر است.
چراغهای باریک و جلوپنجرهی بزرگ، ونوسیا V بیگ را اسپرت و جوانپسند جلوه میدهند. چیدمان LEDها روی خطوط موازی برای روشنایی روز و داخل کاسه چراغ اصلی، جذاب به نظر میرسند. حجمدهی سپر و درپوش موتور نیز جالب است؛ اما بخش بزرگی از نمای اصلی خودرو با پلاستیک سیاه ارزانقیمت، ارائه میشود. این مواد، در رکاب و گلگیرها نیز وجود دارند.
در نمای جانبی و پشت ونوسیا V بیگ نیز، حجمدهی با خطوط تیز به وضوح دیده میشود. چراغهای عقب، حالت پیوسته دارند و فرم شبیه به پورشه کاین را تداعی میکنند. از سویی دیگر، زیادهروی در برجستگیهای پشت خودرو، نوعی بهمریختگی و ناهماهنگی آزاردهنده را نشان میدهند. در تضاد با این اجزا، بخش بزرگی از درپوش صندوق، فاقد المان و خالی شده است.
در مجموع، میتوان از طراحی ونوسیا V بیگ به عنوان یک کراساور چینی، رضایت داشت؛ هرچند که حجم نسبتا زیاد ادوات پلاستیکی سیاهرنگ در جلو و عقب، ارزش ظاهری خودرو را کممیکنند. سانروف،بال عقب و فرم کوپه برای بدنه که در نمای جانبی ونوسیا V بیگ دیده میشود؛ عامل مهمی برای جذب مشتری ایرانی خواهد بود.
طراحی کابین و نمای داخلی ونوسیا V بیگ
چیدمان نمایشگرها و طراحی داشبورد ونوسیا V بیگ، شباهت بسیار زیادی با نمای داخلی لاماری ایما دارد. البته این سبک توسط بسیاری از خودروسازان چینی تقلید میشود و در ایران، تیگو نیز چنین حالتی را ارائه میکند.
دو نمایشگر ۱۰/۲۵ اینچ برای سیستم سرگرمی و پنل پشت فرمان ونوسیا V بیگ استفاده شده است. تصاویر موجود از این خودرو، چرم مصنوعی روی داشبور را نشان میدهند که طبیعتا حس بسیار بهتری نسبت به پلاستیک خشک فراهم میکند. فرمان، صندلیها و بخش بزرگی از تودریها نیز دارای پوشش نرم باکیفیت هستند. همچنین ادوات نقرهای رنگ پلاستیکی با طرح فلز، در قسمتهای مختلف فرمان و داشبورد وجود دارند.
صندوق عقب ونوسیا V بیگ ۶۰۰ لیتر است. سرنشینان بلند قد در جلو و عقب این خودرو نیز، مشابه دیگر کراساورهای چینی با ابعاد مشابه، فضای کافی در اختیار دارند. سقف تمام شیشه و پانورامیک نیز، حس بسیار خوبی برای مسافران فراهم میکند.
پیشرانه و تجهیزات فنی ونوسیا V بیگ
موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ، تنها پیشرانه موجود برای کراساور جدید ونوسیا است. قدرت ۱۸۷ اسب بخار و گشتاور ۲۶۰ نیوتنمتر برای ونوسیا V بیگ، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت فراهم میکند. میانگین مصرف سوخت این خودرو نیز، ۷ تا ۸ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است.
گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته با دبل کلاچ، نکتهی مثبت در فهرست تجهیزات فنی ونوسیا V بیگ محسوب میشود. این خودرو فاقد سیستم دو دیفرانسیل تولید شده و صرفا محرک جلو است. دیگر نکتهی جالب اینکه، ونوسیا V بیگ نسبت به لاماری ایما قدرت و گشتاور کمتری دارد؛ اما با وزن خالص ۱۴۶۰ کیلوگرم و حدود ۱۰۰ کیلوگرم وزن کمتر، عملکرد فنی مشابه لاماری ایما ارائه میکند.
امکانات رفاهی و ایمنی ونوسیا V بیگ
هنوز اطلاعات دقیقی از امکانات و قیمت نهایی ونوسیا V منتشر نشده است. نسخههای کامل در بازار چین، مجهز به تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل با قابلیت کاهش و افزایش سرعت در ترافیک، ورود و استارت بدون کلید، صندوق برقی، حسگر جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایش فشار باد تایرها، فناوری کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی، حفظ خودرو در سربالایی و سرازیری، چراغهای LED نورپردازی داخلی با ۶۴ رنگ، ۶ کیسه هوا، سانروف، سیستم صوتی مجهز به ناوبری ماهوارهای، نمایشگر ۱۰/۲۵ اینچ و پنل پشت فرمان دیجیتال هستند.
قیمت ونوسیا V بیگ در چین و هزینه خرید برای بازار ایران
باتوجه به نوع آپشنها، قیمت ونوسیا V بیگ بازار چین، ۱۵ تا ۱۹ هزار دلار است. چنانچه نسخهی نزدیک به فولآپشن وارد ایران شود، احتمالا هزینه خرید ۲ میلیارد تومانی خواهد داشت و برای جذب مشتری، ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان ارزانتر از لاماری ایما خواهد بود.