برنده و بازنده تغییرات ایرودینامیکی فرمول یک
فرمول یک ایران – استون مارتین بزرگترین بازنده و فراری بزرگترین برنده در تخصیص مجدد امتیازات تست ایرودینامیکی فرمول یک است که برای نیمه دوم سال 2023 اعمال خواهد شد. ATR (مقررات آزمایش آیرودینامیک) فرمول یک، یک حد پایه ای برای تعداد تست های تونل باد...
فرمول یک ایران – استون مارتین بزرگترین بازنده و فراری بزرگترین برنده در تخصیص مجدد امتیازات تست ایرودینامیکی فرمول یک است که برای نیمه دوم سال 2023 اعمال خواهد شد.
ATR (مقررات آزمایش آیرودینامیک) فرمول یک، یک حد پایه ای برای تعداد تست های تونل باد و CFD تعیین می کند که بر اساس ردهبندی جدول قهرمانی سازندگان تکمیل می شود.
تیمهایی که در رده های پایین تر قرار دارند بیشترین سود را در تست ها به دست می آورند و تیمهایی که در رده های بالایی قرار دارند سود کمتری را از لحاظ تست به دست می آورند.
مکانیسم ATR که در ضمیمه 7 مقررات ورزشی فرمول یک قرار دارد. در سال 2021 به عنوان یک سیستم معقول معرفی شد تا اطمینان شکل گیرد که مزیت رقابتی این مسابقات بین تیم ها فشرده تر شود.
هر شش ماه یکبار، دوباره بازبینی می شود. بررسی های صورت گرفته از ماه ژانویه تا ژوئن بر اساس قهرمانی سازندگان سال گذشته، برای نیمه دوم سال نیز بر اساس جدول ردهبندی تا 30 ژوئن تنظیم میشود.
از آنجایی که فرصت بعدی برای کسب امتیاز در این فصل در مسابقه اسپرینت شنبه در اتریش در 1 ژوئیه است، شرایط تخصیص امتیاز و سهمیه اینگونه خواهد بود:
رده | تغییر نسبت به سال گذشته | تیم | محدودیت تست ایرودینامیکی | تست تونل باد به ازای هر ATR | تست CFD به ازای هر ATR |
---|---|---|---|---|---|
1 | بدون تغییر | ردبول | 70% | 224 | 1400 |
2 | 1 | مرسدس | 75% | 240 | 1500 |
3 | 4 | استون مارتین | 80% | 256 | 1600 |
4 | -2 | فراری | 85% | 272 | 1700 |
5 | -1 | آلپین | 90% | 288 | 1800 |
6 | -1 | مکلارن | 95% | 304 | 1900 |
7 | -1 | آلفارومئو | 100% | 320 | 2000 |
8 | بدون تغییر | هاس | 105% | 336 | 2100 |
9 | 1 | ویلیامز | 110% | 352 | 2200 |
10 | -1 | آلفاتاوری | 115% | 367 | 2300 |
سال گذشته استون مارتین در مسابقات قهرمانی سازندگان هفتم شد و الان در رده سوم است. این به معنای کاهش 20 درصدی از حد پایه، کاهش تست تونل باد از 320 به 256 در هر دوره تست ( شش مورد در سال وجود دارد که سه مورد قبل از پایان ژوئن و سه مورد بعد از آن وجود دارد) تست CFD هم از از 2000 به 1600 کاهش یافته است.
مرسدس و ویلیامز نیز به دلیل بالا بودن نسبت به رده خود در سال گذشته، از یک کاهش 5 درصدی رنج می برند.
دو تیم تغییری در رده خود نداشته اند: ردبول و هاس! با این حال، لازم به ذکر است که ردبول علاوه بر داشتن کمترین تخصیص به دلیل قرار گرفتن در صدر جدول، 10 درصد کاهش اضافی به دلیل نقض سقف بودجه فرمول یک در سال 2023 دارد.
همچنین شایان ذکر است که علاوه بر تعیین تعداد تست تونل باد و CFD، محدودیتهای اضافی نیز وجود دارد. حد پایه 320 تست تونل باد در هر دوره ATR تنها دارای 80 ساعت زمان «باد روشن» (یعنی زمانی که میتوان دادههای هوایی معنیدار جمعآوری کرد) و محدودیت اشغال 400 ساعت را مجاز میسازد.
برای تست CFD نیز همچنین محدودیتی در منابع محاسباتی استفاده شده بر اساس واحد MAUh و فرمولی که در مقررات وضع شده وجود دارد.