روانشناسی رشد و درک آن برای والدین ضروری است

عدم آشنایی با مراجل رشد و تکامل کودکان میتواند منجر به انتظارات غیرواقعی شود به همین جهت روانشناسی رشد و درک آن برای والدین ضروری است بهطورکلی نوزادان و کودکان در حال رشد مجموعهای از نقاط عطف جسمانی،...
عدم آشنایی با مراجل رشد و تکامل کودکان میتواند منجر به انتظارات غیرواقعی شود به همین جهت روانشناسی رشد و درک آن برای والدین ضروری است بهطورکلی نوزادان و کودکان در حال رشد مجموعهای از نقاط عطف جسمانی، ادراکی، و اجتماعی-عاطفی را پشت سر میگذارند.والدین زمانی میتوانند شکیبا باشند و فرزندان بهتری پرورش دهند که بدانند نوزادان و کودکان نوپا فقط قادر به آنجا کارهاییاند که با مرحله رشد آنها مطابقت دارد متخصصان میتوانند والدین را در درک آنچه برای فرزندانشان معمول است حمایت کنند ازجمله حوزههای شناختی و اجتماعی- عاطفی.نوزادان به شدت وابسته اند و رشد آنها در سه سال اول زندگیشان به سرغت رخ می دهد . آنها به سرعت تغییر می کنند و این دوره از ژنتیک آنها نیز تاثیر می پذیرد.که یک سال و نیم اول زندگیشان به عنوان مرحله پرورشی برای والدین در نظر گرفته می شود و زمانی برای هماهنگی نیاز های کودک و پاسخ گو بودن .(گالینسکی ۱۹۸۷)سپس مرحله اقتدار فرامیرسد که بهدرستی نامگذاری شده است زیرا زمانی است که کودکان نوپا مهارت کافی برای ابراز اراده و نظرات خود به دست میآورند، تربیت در این مرحله بهگونهای تغییر میکند که نیاز به راهنمایی مداوم (تقریباً ثابت) و تعیین محدودیت را شامل میشود.(گالینسکی ۱۹۸۷)
مراحل رشد کودک قابل پیش بینی است
رشد کودک از نوزادی وابسته به کودکی نوپا که راه رفتن و حرف زدن میداند بهسرعت اتفاق میافتد؛ اما بهطورکلی قابل پیشبینی است. منحنی رشد و قوس تکاملی متداول شامل مجموعهای از نقاط عطف در طول مسیر در چندین زمینه است که تشخیص و شناسایی و حمایت از آنها برای والدین ضروری است به عنوان مشاور خانواده و یا معلم و مربی کودک میتوانید در درک بهتر رشد کودکان والدین را یاری کنید و منابع کمکی را در این زمینه پیشنهاد دهید.
جسمانی: کودکان اول دستهای خود را مییابند سپس غلت میخورند و به اجسام میرسند، مرحله بعدمی نشینند، لیز میخورند، میخزند و می گردناند سپس راه میروند آنها همچنین یاد میگیرند اشاره کنند و اشیا را بگیرند و حمل کنند و زمانی که سهسالهاند بدوند و با دوپا بپرند. والدین میتوانند با فهمیدن زمان غذا و حرکات داربست از آنها حمایت کنند برای مثال یک آیتم دعوتکننده دور از دسترس فقط برای تشویق کردن آنها به تلاش کردن قرار دهند.
شناختی: نوزادان با پاسخهای بازتابی شروع میکنند و سپس با چشمان خود متمرکز میشوند. آنها میتوانند حرکات را دنبال کنند و چهره افراد آشنا را تشخیص دهند.
نوزادان و کودکان مهارت حل مسائل پیچیده را از طریق بازی و آزمایش توسعه میدهند. بین ۱ تا ۳ سالگی کودکان برای به دست آوردن مهارتهای زبانی تلاش میکنند، آنها واژگان و عبارات ساده را میآموزند و بیشتر از آن چیزی که میتوانند بگویند میفهمانند. از بدو تولد صحبتهای والدین و آواز مطالبی را که میخوانند در رشد شناختی آنها تأثیر میگذارد.
اجتماعی-عاطفی: مهارتهای اجتماعی –عاطفی نوزادان را از پایه با دلبستگی ایمن و پاسخگویی والدین رشد میدهند. در حین رشد رفاه اجتماعی عاطفی خود را از والدین الگوبرداری میکنند. بهعنوان کودکان نوپا شروع به نشان دادن حس شوخطبعی و درک نشانههای اجتماعی میکنند. والدین میتوانند مهارتهای اجتماعی عاطفی کودکان را از طریق دستیابی به هوش هیجانی آنها و تمرین پاسخگویی و فرزند پروری مثبت پرورش دهند.
درک ناکافی از رشد و تکامل کودکان میتواند منجر به انتظارات غیرواقعی شود
والدین تمایل دارند اطلاعات و توصیههای بیشتری در مورد پیشبینی رشد تکاملی در حیطه جسمانی دریافت کنند. همه میدانند که کودکان نوپا راه میروند، مینشینند و ...
با این حال رشد شناختی و هم رشد اجتماعی –عاطفی کمتر شناختهشده است و به گفتوگوهای بیشتری برای برای ارتقا دانش والدین و مربیان نیازمندیم
به گزارش میگنا یگانه عامری مترجم این مطلب در ادامه اضافه میکند درک ناکافی از رشد و تکامل کودکان میتواند منجر به انتظارات غیرواقعی شود که کوکان قادر به برآورده کردن آنها نیستند و این باعث افزایش ناامیدی والدین میشود و بر رفتار آنها تأثیر منفی میگذارد واقعیت سخت این است که توسعه مهارتهایی که کودکان برای تبدیلشدن به بزرگسالانی سازگار و موفق در ارتباطگیری، سواد عاطفی، همکاری و خودتنظیمی نیاز دارند زمان میبرد
هنگامیکه والدین مراحل اولیه رشد دوران کودکی درزمینهٔ های جسمانی، شناختی و اجتماعی- عاطفی درک کنند مجالی برای انتظارات غیرواقعی وجود نخواهد داشت و ناامیدیشان به حداقل خواهد رساند.

یگانه عامری مترجم
مراحل رشد کودک قابل پیش بینی است
رشد کودک از نوزادی وابسته به کودکی نوپا که راه رفتن و حرف زدن میداند بهسرعت اتفاق میافتد؛ اما بهطورکلی قابل پیشبینی است. منحنی رشد و قوس تکاملی متداول شامل مجموعهای از نقاط عطف در طول مسیر در چندین زمینه است که تشخیص و شناسایی و حمایت از آنها برای والدین ضروری است به عنوان مشاور خانواده و یا معلم و مربی کودک میتوانید در درک بهتر رشد کودکان والدین را یاری کنید و منابع کمکی را در این زمینه پیشنهاد دهید.
جسمانی: کودکان اول دستهای خود را مییابند سپس غلت میخورند و به اجسام میرسند، مرحله بعدمی نشینند، لیز میخورند، میخزند و می گردناند سپس راه میروند آنها همچنین یاد میگیرند اشاره کنند و اشیا را بگیرند و حمل کنند و زمانی که سهسالهاند بدوند و با دوپا بپرند. والدین میتوانند با فهمیدن زمان غذا و حرکات داربست از آنها حمایت کنند برای مثال یک آیتم دعوتکننده دور از دسترس فقط برای تشویق کردن آنها به تلاش کردن قرار دهند.
شناختی: نوزادان با پاسخهای بازتابی شروع میکنند و سپس با چشمان خود متمرکز میشوند. آنها میتوانند حرکات را دنبال کنند و چهره افراد آشنا را تشخیص دهند.
نوزادان و کودکان مهارت حل مسائل پیچیده را از طریق بازی و آزمایش توسعه میدهند. بین ۱ تا ۳ سالگی کودکان برای به دست آوردن مهارتهای زبانی تلاش میکنند، آنها واژگان و عبارات ساده را میآموزند و بیشتر از آن چیزی که میتوانند بگویند میفهمانند. از بدو تولد صحبتهای والدین و آواز مطالبی را که میخوانند در رشد شناختی آنها تأثیر میگذارد.
اجتماعی-عاطفی: مهارتهای اجتماعی –عاطفی نوزادان را از پایه با دلبستگی ایمن و پاسخگویی والدین رشد میدهند. در حین رشد رفاه اجتماعی عاطفی خود را از والدین الگوبرداری میکنند. بهعنوان کودکان نوپا شروع به نشان دادن حس شوخطبعی و درک نشانههای اجتماعی میکنند. والدین میتوانند مهارتهای اجتماعی عاطفی کودکان را از طریق دستیابی به هوش هیجانی آنها و تمرین پاسخگویی و فرزند پروری مثبت پرورش دهند.
درک ناکافی از رشد و تکامل کودکان میتواند منجر به انتظارات غیرواقعی شود
والدین تمایل دارند اطلاعات و توصیههای بیشتری در مورد پیشبینی رشد تکاملی در حیطه جسمانی دریافت کنند. همه میدانند که کودکان نوپا راه میروند، مینشینند و ...
با این حال رشد شناختی و هم رشد اجتماعی –عاطفی کمتر شناختهشده است و به گفتوگوهای بیشتری برای برای ارتقا دانش والدین و مربیان نیازمندیم
به گزارش میگنا یگانه عامری مترجم این مطلب در ادامه اضافه میکند درک ناکافی از رشد و تکامل کودکان میتواند منجر به انتظارات غیرواقعی شود که کوکان قادر به برآورده کردن آنها نیستند و این باعث افزایش ناامیدی والدین میشود و بر رفتار آنها تأثیر منفی میگذارد واقعیت سخت این است که توسعه مهارتهایی که کودکان برای تبدیلشدن به بزرگسالانی سازگار و موفق در ارتباطگیری، سواد عاطفی، همکاری و خودتنظیمی نیاز دارند زمان میبرد
هنگامیکه والدین مراحل اولیه رشد دوران کودکی درزمینهٔ های جسمانی، شناختی و اجتماعی- عاطفی درک کنند مجالی برای انتظارات غیرواقعی وجود نخواهد داشت و ناامیدیشان به حداقل خواهد رساند.

یگانه عامری مترجم