بازگشت پیشرانه وانکل مزدا پس از یازده سال
یازده سال پس از خاتمهٔ تولید پیشرانهٔ وانکل مزدا، بهتازگی تولید نمونهٔ جدید این موتور برای کراساوور MX-30 آغاز شده است. شایعات در مورد بازگشت پیشرانهٔ مزدا سالها به گوش میرسید تا اینکه سرانجام در ژانویهٔ امسال شرکت ژاپنی با معرفی نسخهٔ...
یازده سال پس از خاتمهٔ تولید پیشرانهٔ وانکل مزدا، بهتازگی تولید نمونهٔ جدید این موتور برای کراساوور MX-30 آغاز شده است.
شایعات در مورد بازگشت پیشرانهٔ مزدا سالها به گوش میرسید تا اینکه سرانجام در ژانویهٔ امسال شرکت ژاپنی با معرفی نسخهٔ جدیدی از کراساوور MX-30 این موضوع را رسماً تأیید کرد. این نسخه که با نام پیچیدهٔ e-Skyactiv R-EV شناخته میشود، از پیشرانهٔ وانکل بهعنوان افزایشدهندهٔ برد استفاده میکند. حال بهتازگی مزدا در ۲۲ ژوئن تولید انبوه این پیشرانهٔ وانکل را در کارخانهٔ هیروشیما آغاز کرده است. این در حالی است که کوپهٔ RX-8 نیز دقیقاً یازده سال پیش در ژوئن ۲۰۱۲ از خط تولید کنار رفت.
تا آن زمان، مزدا ۱.۹۹ میلیون دستگاه خودرو با پیشرانهٔ وانکل تولید کرده بود. هماکنون نیز هرچند موتور وانکل این شرکت دوباره بازگشته است اما به نظر نمیرسد بتوانیم مثل گذشته آن را در یک کوپهٔ اسپرت جذاب ببینیم زیرا ابتدای امسال دستیار مدیر بخش توسعهٔ پیشرانهٔ مزدا اظهار داشت اکنون زمان مناسبی برای عرضهٔ یک کوپه با موتور وانکل نیست. این در حالی است که هشت سال پیش مزدا کانسپت بسیار زیبای RX-Vision را معرفی کرد. این یک کوپهٔ اسپرت جذاب با پیشرانهٔ وانکل بود که طرفداران امید زیادی به تولید آن داشتند اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد.
مزدا برای اولین بار در سال ۱۹۶۷ در مدل کاسمو اسپرت ۱۱۰S از موتور وانکل استفاده کرد. این یک پیشرانهٔ دو روتوری با ۱۱۰ اسب بخار قدرت بود. موتور وانکل جدید مزدا اما یک نمونهٔ ۸۳۰ سیسی تک روتوری با تنها ۷۴ اسب بخار قدرت است که هیچ ارتباط مکانیکی با چرخها ندارد و صرفاً بهعنوان یک ژنراتور به شارژ باطریها میپردازد. فعلاً مشخص نیست که مزدا از این پیشرانه در دیگر محصولات خود هم استفاده خواهد کرد یا فقط مخصوص MX-30 e-Skyactiv R-EV خواهد بود.