مرور شتاب صفرتاصد تمام نسل‌های فورد موستانگ، از 1964 تا 2022


مرور شتاب صفرتاصد تمام نسل‌های فورد موستانگ، از 1964 تا 2022

در این مطلب به شتاب صفرتاصد انواع مدل‌ها و نسل‌های فورد موستانگ نگاهی داشته‌ایم که از مدل ۱۹۶۴ آغاز و به مک‌وان مدل ۲۰۲۱ ختم می‌شود. آنچه در این مطلب می‌خوانید: موستانگ کانورتیبل مدل ۱۹۶۴موستانگ کوپه مدل ۱۹۶۸موستانگ باس ۳۵۱ مدل ۱۹۷۱موستانگ مک‌وان...

در این مطلب به شتاب صفرتاصد انواع مدل‌ها و نسل‌های فورد موستانگ نگاهی داشته‌ایم که از مدل ۱۹۶۴ آغاز و به مک‌وان مدل ۲۰۲۱ ختم می‌شود.

هرچند پرفورمنس خودروها با معیارهای مختلفی سنجیده می‌شود اما یکی از معیارهایی که می‌تواند پیشرفت پرفورمنس خودروها را نشان دهد شتاب صفرتاصد است. به همین دلیل، کارانددرایور مرور جالبی بر شتابی داشته که در آزمایش‌های خود با نسل‌ها و مدل‌های مختلف فورد موستانگ طی نزدیک به شش دهه ثبت کرده است. این مطلب نه‌تنها تکامل موستانگ را طی سال‌ها نشان می‌دهد بلکه نمایانگر پرفورمنس خودروها در دوره‍‌های مختلف تاریخ خواهد بود. البته اعدادی که در ادامه خواهید دید شتاب صفر تا ۶۰ مایل یا ۹۶ کیلومتر بر ساعت هستند.

موستانگ کانورتیبل مدل ۱۹۶۴

شتاب: ۸.۲ ثانیه

موستانگ را می‌توان بهترین خودرویی دانست که فورد تا آن زمان ساخته بود. در ماه می سال ۱۹۶۴، کارانددرایور موستانگ کانورتیبل را با پیشرانهٔ ۴.۷ لیتری V8 با ۲۱۰ اسب بخار قدرت و گیربکس چهار سرعتهٔ دستی آزمایش کرد و شتاب ۸.۲ ثانیه را به ثبت رساند. این خودرو ۴۰۰ متر را هم در ۱۶.۴ ثانیه طی کرد.

موستانگ کوپه مدل ۱۹۶۸

شتاب: ۵.۴ ثانیه

موستانگ کوپه در سال ۱۹۶۸ با پیشرانهٔ ۴.۹ لیتری V8 با کاربراتور چهار دهنه و ۲۳۰ اسب بخار قدرت، شتاب فوق‌العادهٔ ۵.۴ ثانیه را ثبت کرد. این خودرو مسافت ۴۰۰ متر را هم در ۱۳.۹ ثانیه طی کرد درحالی‌که برای مقایسه، فراری ۲۷۵/GTB با ۴۰۰ اسب بخار قدرت در آزمایش کارانددرایور ۴۰۰ متر را در ۱۴.۵ ثانیه طی کرده بود. این در حالی است که در سال ۱۹۶۸ برای موستانگ موتورهای قوی‌تر با حداکثر ۳۳۵ اسب بخار قدرت هم ارائه می‌شد.

موستانگ باس ۳۵۱ مدل ۱۹۷۱

شتاب: ۵.۸ ثانیه

در سال ۱۹۷۰ فورد به تولید مدل‌های باس ۳۰۲ و باس ۴۲۹ پایان داد اما یک سال بعد هم‌زمان با بازطراحی بزرگ موستانگ، فورد نسخهٔ جدید باس ۳۵۱ را ارائه کرد. البته برخلاف دو مدل باس قبلی، این مدل ارتباطی با مسابقات نداشت و به‌عنوان نسخه‌ای هیجان‌انگیزتر به خانوادهٔ موستانگ اضافه شد. باس ۳۵۱ به پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری با ۳۳۰ اسب بخار قدرت مجهز بود.

موستانگ مک‌وان مدل ۱۹۷۴

شتاب: ۱۲.۲ ثانیه

موستانگ در نسل دوم سیاه‌ترین دوران خودرو را سپری کرد. در اولین سال تولید این نسل یعنی ۱۹۷۴ حتی موتور V8 هم ارائه نمی‌شد و قوی‌ترین پیشرانهٔ موستانگ یک نمونهٔ ۲.۸ لیتری V6 با تنها ۱۰۵ اسب بخار قدرت بود. این مدل در آزمایش کارانددرایور شتاب ۱۲.۲ ثانیه را ثبت کرد و ۴۰۰ متر را در ۱۸.۲ ثانیه پیمود که برای موستانگ چیزی فراتر از فاجعه بود.

موستانگ کبرا II مدل ۱۹۷۶

شتاب: ۸.۹ ثانیه

به دلیل اعتراضات فراوانی که به فورد شد، یک سال بعد یک پیشرانهٔ ۴.۹ لیتری V8 با ۱۳۴ اسب بخار قدرت را برای موستانگ ارائه کرد. سپس در سال ۱۹۷۶ نیز پکیج ظاهری کبرا II ارائه شد که ظاهر موستانگ را شبیه مدل‌های شلبی نسل اول می‌کرد. این نسخه با همهٔ پیشرانه‌های موستانگ قابل خریداری بود و هیچ افزایش قدرتی نداشت. موستانگ کبرا II با موتور ۱۳۴ اسب بخاری V8 موفق به ثبت شتاب ۸.۹ ثانیه شد.

موستانگ GT مدل ۱۹۸۲

شتاب: ۸.۱ ثانیه

در سال ۱۹۸۲ درحالی‌که سه سال از زمان معرفی نسل سوم موستانگ می‌گذشت، پس از سیزده سال مدل GT دوباره به خانوادهٔ موستانگ بازگشت. موستانگ GT به پیشرانهٔ ۴.۹ لیتری V8 مجهز شده بود که ۱۵۷ اسب بخار قدرت داشت. این قوی‌ترین موتور موستانگ در آن زمان محسوب می‌شد و توانست شتاب را کمی نسبت به نسل قبلی بهتر کند.

موستانگ GT مدل ۱۹۹۶

شتاب: ۶.۶ ثانیه

در دسامبر سال ۱۹۹۳ نسل چهارم موستانگ معرفی شد. این نسل پیشرفت بزرگی را نسبت به قبل تجربه کرده و در سواری، هندلینگ، طراحی ظاهری، ارگونومی و تجهیزات یک قدم بزرگ به سمت جلو برداشته بود. در این نسل نسخهٔ GT از همان پیشرانهٔ ۴.۹ لیتری V8 قبلی استفاده می‌کرد که البته حالا قدرت آن به ۲۱۵ اسب بخار افزایش پیدا کرده بود و شتاب را بسیار بهبود بخشید.

موستانگ مک‌وان مدل ۲۰۰۳

شتاب: ۵.۲ ثانیه

در سال ۲۰۰۳ مدل مشهور و افسانه‌ای مک‌وان پس از ۲۵ سال غیبت دوباره بازگشت. مک‌وان جدید به یک پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 مجهز شده بود که ۳۰۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این نسخه توانست در آزمایش کارانددرایور ظرف ۵.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد و دوباره پرفورمنسی شایستهٔ نام موستانگ را ارائه کند.

موستانگ GT مدل ۲۰۰۵

شتاب: ۵.۲ ثانیه

در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۴ نسل پنجم موستانگ با ظاهری که کاملاً با نگاه به گذشته طراحی شده بود معرفی شد. در این نسل نسخهٔ GT از همان پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری نسل قبلی استفاده می‌کرد اما بجای دو سوپاپ، حالا در هر سیلندر سه سوپاپ داشت و ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که ۴۰ اسب بخار از موستانگ GT نسل قبلی بیشتر بود.

موستانگ شلبی GT500 مدل ۲۰۱۳

شتاب: ۳.۵ ثانیه

شلبی GT500 مدل ۲۰۱۳ نقطهٔ اوج نسل پنجم موستانگ بود. این خودرو به پیشرانهٔ ۵.۸ لیتری V8 سوپرشارژ جدیدی مجهز شده بود که ۶۶۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد تا قوی‌ترین موستانگ تاریخ تا آن زمان لقب گیرد. GT500 در آزمایش کارانددرایور ظرف تنها ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و به اولین موستانگ تاریخ با شتاب زیر ۴ ثانیه تبدیل شد. این خودرو ۴۰۰ متر را هم در ۱۱.۸ ثانیه طی کرد.

موستانگ GT مدل ۲۰۱۵

شتاب: ۴.۵ ثانیه

در اواخر سال ۲۰۱۳ نوبت به معرفی نسل ششم موستانگ رسید. این خودرو ابتدا با سه پیشرانهٔ مختلف شامل ۲.۴ لیتری چهار سیلندر توربو، ۳.۷ لیتری V6 و ۵ لیتری V8 معرفی شد که آخری با ۴۳۵ اسب بخار قدرت فقط در مدل GT ارائه می‌شد. کارانددرایور با موستانگ GT مدل ۲۰۱۵ با گیربکس شش سرعته دستی شتاب ۴.۵ ثانیه را ثبت کرد.

موستانگ شلبی GT500 مدل ۲۰۲۰

شتاب: ۳.۴ ثانیه

قوی‌ترین موستانگی که تا به این لحظه ساخته شده شلبی GT500 نسل ششم است. زیر کاپوت این ماشین یک نیروگاه ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ قرار گرفته است که ۷۶۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند یعنی صد اسب بخار بیشتر از GT500 قبلی. همچنین این خودرو فقط با گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه تولید می‌شد. هرچند GT500 جدید در شتاب فقط یک‌دهم ثانیه سریع‌تر از نسل قبلی است اما این مدل برخلاف گذشته بجای خط مستقیم روی پرفورمنس بهتر در پیست تمرکز دارد.

موستانگ مک‌وان مدل ۲۰۲۱

شتاب: ۴.۳ ثانیه

پس از خاتمهٔ تولید نسل چهارم موستانگ در سال ۲۰۰۴، نام مک‌وان دوباره در خانوادهٔ این خودرو غایب شد تا اینکه در سال ۲۰۲۱ فورد بار دیگر این نام را بازگرداند. موستانگ مک‌وان جدید که جایگزین مدل‌های شلبی GT350 و بولیت در خانوادهٔ نسل ششم موستانگ شد، از همان پیشرانهٔ ۵ لیتری مدل GT استفاده می‌کرد که با تغییراتی قدرت آن به ۴۸۰ اسب بخار افزایش یافت. این خودرو با گیربکس دستی شتاب ۴.۳ ثانیه را ثبت کرد.

منبع
Car Driver

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

فولکس واگن تی راک وارد ایران شد