درگ تویوتا سوپرا 600 اسبی و نیسان سیلویا 700 اسبی


درگ تویوتا سوپرا 600 اسبی و نیسان سیلویا 700 اسبی

در درگی جذاب بین دو کوپهٔ اسپرت تیونینگ شدهٔ ژاپنی با قدرت‌های چشمگیر، سوپرا با موتور شش سیلندر پیروز خواهد شد یا سیلویای چهار سیلندر؟ در این درگ کارواو شاهد رقابت کوپه‌های اسپرت تیونینگ شده ژاپنی با چندین دهه اختلاف سن هستیم زیرا یک تویوتا...

در درگی جذاب بین دو کوپهٔ اسپرت تیونینگ شدهٔ ژاپنی با قدرت‌های چشمگیر، سوپرا با موتور شش سیلندر پیروز خواهد شد یا سیلویای چهار سیلندر؟

در این درگ کارواو شاهد رقابت کوپه‌های اسپرت تیونینگ شده ژاپنی با چندین دهه اختلاف سن هستیم زیرا یک تویوتا سوپرای مدرن به مصاف یک نیسان سیلویا S15 رفته است که اواخر دههٔ ۹۰ و اوایل دههٔ ۲۰۰۰ عرضه می‌شد. زیر کاپوت سوپرا همان پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی آشنا قرار گرفته که حالا به توربوشارژر و اگزوز جدیدی مجهز شده و ECU آن‌هم تیون شده است. با این تغییرات، قدرت موتور به ۶۰۰ اسب بخار رسیده که نسبت به ۳۸۲ اسب بخار استاندارد افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد. هزینهٔ این تیونینگ هم حدود ۶ هزار پوند یا ۷,۶۴۰ دلار است.

از سوی دیگر اما مالک سیلویا تخمین میزند که حداقل ۸۰ هزار پوند معادل ۱۰۲ هزار دلار برای تیونینگ خودروی خود هزینه کرده است. حجم پیشرانهٔ این کوپهٔ ژاپنی از ۲ به ۲.۲ لیتر افزایش پیدا کرده و به یک توربوشارژر غول‌پیکر هم مجهز شده است. با این تغییرات، موتور چهار سیلندر سیلویا حدود ۷۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند درحالی‌که قدرت استاندارد کارخانه‌ای آن تنها ۲۴۷ اسب بخار بوده است. انتقال نیروی این موتور توسط یک گیربکس دستی صورت می‌گیرد درحالی‌که این کار در سوپرا توسط گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک انجام می‌شود.

به همین دلیل، لانچ کردن درست با سیلویا کار سختی است و درنتیجه سوپرا در درگ‌های از حالت سکون به‌راحتی پیروز می‌شود. بااین‌حال، در مسابقهٔ رولینگ شانس نیسان بیشتر خواهد بود زیرا دیگر نیازی به مهارت در لانچ کردن ندارد. رولینگ اول از سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت آغاز می‌شود و ابتدا دو خودرو شانه‌به‌شانهٔ هم پیش می‌روند اما در ادامه وقتی توربوشارژ موتور سیلویا به‌طور کامل وارد عمل می‌شود، رقیب را پشت سر می‌گذارد. سپس نوبت به رولینگ بعدی از سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت با دنده سه می‌شود. در اینجا هم نیسان وقتی پیشرانهٔ خود را به حداکثر توان می‌رساند یک پیروزی دیگر کسب می‌کند.

با توجه به شایعه‌ای که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، ظاهراً نیسان قصد دارد سیلویا را در قالب یک خودروی اسپرت الکتریکی که در سال ۲۰۲۵ به بازار خواهد آمد احیا کند اما فعلاً هیچ جزئیاتی در مورد این خودرو در دست نیست. سیلویا در بخش عمده‌ای از عمر خود، در پایین‌ترین سطح خودروهای پرفورمنس نیسان قرار داشت و در پس Z و اسکای‌لاین GT-R جای می‌گرفت. درواقع، جایگاه سیلویا در سبد محصولات نیسان را می‌توان با تویوتا سلیکا قابل‌مقایسه دانست.



آداب و رسوم شب یلدا در استان مازندران