بررسی ریسپکت پرایم، ادای احترام به سبک چینی
سدان کامپکت بهمن ریسپکت اولین بار در چهارمین نمایشگاه خودروی تهران در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ معرفی شد و با قیمت پایه ۷۳۷ میلیون تومان به مشتریان فروخته شد. آنچه در این مطلب میخوانید: طراحی ظاهریکابین و امکاناتامکانات و تجهیزاتمشخصات فنی ریسپکت...
سدان کامپکت بهمن ریسپکت اولین بار در چهارمین نمایشگاه خودروی تهران در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ معرفی شد و با قیمت پایه ۷۳۷ میلیون تومان به مشتریان فروخته شد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
این خودرو در چین با نام Cowin Xuandu شناخته میشود. ریسپکت یک خودروی چینی نسبتاً اقتصادی است که در رنگ سفید اصلاً زیبا نیست؛ اما در سیاه نگاه بیننده را میدزدد. آریزو ۶ پرو که رقیب اصلی و سرسخت این خودرو است از پیشرانه و گیربکس بسیار مشابهی با این خودرو بهره میبرد چری تقریباً ۵۰ درصد این کمپانی را تحت مالکیت دارد و باقی این برند تحت مالکیت گروه وولیانگ است؛ اما همچنان مرکز پشتیبانی فنی و مرکز تحقیق و توسعه همچنان به چری تعلق دارد. بهمن موتور در استراتژی جدید خود، با خرید پلتفرم این خودرو، آن را با نام و لوگوی اختصاصی خود به خط تولید آورد. داخلیسازی این خودرو در ایران با حدود ۳۰ درصد آغاز شد.
طراحی ظاهری
در روزهای نخست که ریسپکت با رنگ سفید و بهصورت موقت برای تست به ایران وارد شد، چندان چنگی به دل نمیزد؛ اما رونمایی آن با رنگ مشکی در نمایشگاه خودروی تهران، نظرها را برگرداند.
در عقب چراغهای کشیدهای که در میانه باریکتر میشوند و در وسط آنها لوگوی جدید بهمن موتور و در زیر آن نوشتهٔ ریسپکت که به معنای احترام است به زیبایی خودنمایی میکند. پلاک بر روی سپر قرار دارد و پایینتر مهشکن نصب شده و زیر سپر دو عدد جای خروجی اگزوز داریم که فقط یکی از آنها درونش اگزوز دیده میشود.
بر روی ریسپکت رینگهای ۵ پرهٔ بسیار زیبایی نصب شده که بهوسیلهٔ طرح نقرهای رنگی تزئین شده و کالیپر ترمزها هم قرمز رنگ است. دور قاب پنجرهها یک نوار باریک کروم کشیده شده که حس لوکس بودن به بیننده القا میکند. آینههای جانبی طراحی خوبی دارند و نیمی از آنها به رنگ مشکی است. یک قطعه پلاستیکی تزئینی هم پشت گلگیرهای جلو چسبانده شده است تا همراه با رینگهای طرح اسپرت، کمی حال و هوای جوانپسندتری به خودرو ببخشد.
ظاهر جلوی ریسپکت شباهتهایی با خودروهای کیا و هیوندای دارد و بر روی جلوپنجره مشکی تکههای فلزی بسیار جذابی قرار دارد. دوربین جلو نیز روی جلوپنجره نصب شده است. نمای کلی خودرو، ساده، شیک، کمی باریک، سه جعبهای کلاسیک با صندوق و کاپوت کشیدهتر از خودروهای مدرن و نهایتاً بهدور از اغراق و افراط است و میتواند مورد پذیرش طیف بیشتری از جامعه قرار گیرد.
کابین و امکانات
هنگامی که در کابین جمعوجور ریسپکت مینشینید احساس خوبی از طراحی و جاگذاری بسیار عالی ادوات کابین خواهید داشت. ظاهراً طراح سعی داشته تا به کمک رنگ قرمز و نورپردازی، حس اسپورتی القا کند. همانند اکثر خودرو های چینی خط دوخت قرمز بر روی صندلی و داشبورد وجود دارد. صندلیهای ریسپکت همانند صندلیهای گیمینگ، یکتکه بوده و طراحی بسیار زیبایی دارد؛ اما نقطهضعف این نوع صندلیها این است که سرنشینان عقب دید کمتری نسبت به جلو پیدا میکنند و باد کمی از دریچه کولرهای جلو به عقبیها میرسد. طرح فلزی بر روی داشبورد و درها کار شده که جلوی یکنواختی و سادگیاش را گرفته است. تمایل داشبورد به سمت راننده نیز نشانه تمرکز روی رانندگی و دسترسی راحتتر و ارگونومیکتر به ادوات است.
قسمت اندکی از داشبورد از فوم نرم و بیشتر آن از جنس پلاستیک خشک بوده؛ اما متریالی که در آن بهکاررفته از یک خودروی یک و نیم میلیاردی مورد انتظار نیست. ریسپکت یک فرمان سه پره D کات دارد که بر رویش دکمههای کنترل مانیتور و… قرار دارد. کلاستر آنالوگ با کامپیوتر سفری، وضوح و طراحی خوبی دارد. البته نقدهای دیگری هم به کابین ریسپکت پرایم وارد است: اول اینکه تنها یک پنل تهویه برای سرنشینان عقب وجود دارد البته همین یک عدد هم جای شکر دارد؛ عیب دوم این است که در این خودرو از سنسور باران بهرهمند نیستیم؛ در ریسپکت پرایم مانیتور بر روی داشبورد نصب شده که در آن دوربین ۳۶۰ درجه با کمک مجموعاً ۴ دوربین، تصویر نسبتاً با کیفیتی را نمایش میدهد. ایراد سوم، عدم وجود سنسور جلو است؛ نقد چهارم این است که فقط به وسیله کلید میتوانید در صندوق را باز کنید؛ پنجمین نقد، دودی نبودن شیشههای عقب است.
بر روی کنسول میانی دو عدد جا لیوانی، کلید اتوهلد و ترمز پارک برقی و در کنار آن گرمکن صندلیهای جلو و دوربین ۳۶۰ درجه و تنظیمات مانیتور وجود دارد. جلوی آن دسته دنده و جلوتر شارژر وایرلس قرار دارد. ریسپکت قابلیت ثبت وقایع را دارد فقط باید شما کارت حافظه را در مکان خود قرار دهید. شما میتوانید صندلیهای ردیف عقب این خودرو را خوابانده و از فضای بزرگتری بهره ببرید. نکتهای که نیاز به ذکر است این است که دسترسی به امکانات این خودرو چندان سخت نیست و بعد از چند بار نشستن در کابین به آنها عادت میکنید. ظرافت طراحی کابین ریسپکت جذاب است؛ مثلاً دریچه خروجی هوا برای شیشه بسیار جذاب طراحی شده؛ اطراف دسته دنده و تنظیمات کولر، فلز برس خورده ماتی کشیده شده که خلاقانه است. در این خودرو یک مانیتور کمی گیج و در عوض سیستم صوتی خوبی در اختیار دارید.
ردیف عقب فضای راحتی دارد و تنها مشکلش طول و عرض کم نشیمن صندلی عقب است؛ ارتفاع صندلیها هم مناسب است و در پشت کنسول شما از یک دریچه کولر به همراه پورت USB بهرهمند هستید.
در ریسپکت پرایم امکانات رفاهی بسیار زیادی را تجربه میکنید که عبارتاند از: کروز کنترل، کنترل حرکت در سربالایی، حالات رانندگی، رادار نقطه کور، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دوربین ۳۶۰ درجه، صندلی ۶ حالته برقی راننده، شارژر وایرلس، آینه تاشو برقی و …
امکانات و تجهیزات
- حالتهای رانندگی اقتصادی – اسپرت
- نشانگر تعویض دنده
- سیستم تهویه مطبوع به همراه دریچه برای سرنشینهای عقب
- استارت دکمهای، روشن شدن خودرو با ریموت کنترل
- دوربین۳۶۰ درجه برای سهولت در پارک
- فرمان چرمی، مجهز به کلیدهای دسترسی به سیستم مولتی مدیا
- شارژر وایرلس تلفن همراه
- کنترل سیستم مولتی مدیا روی کنسول مرکزی
- سیستم مولتی مدیا ۱۰/۲۵ اینچی با قابلیت اتصال به بلوتوث / دارای سیستم GPSدارد
- درگاه USB دو عدد جلو و یک عدد عقب
- جلو آمپر دیجیتال ۷ اینچی
- ۶ عدد اسپیکر
- خروجی برق ۱۲ولت
- نور محیطی داخل کابین با قابلیت تغییر در چند رنگ ( Ambient Lighting )
- چراغها با تکنولوژی LED
- قابلیت تنظیم برقی چراغهای جلو
- سیستم روشنایی مشایعت تا درب منزل ( Follow me home )
- آینههای جانبی برقی تاشو به همراه گرمکن و چراغ خوشامدگویی
- آینه داخلی ضد تابش نور
- شیشههای Privacy جانبی و عقب
- برفپاککن ژلهای ( Boneless )
- سانروف
- روکش چرمی صندلی
- صندلی برقی راننده مجهز به گرمکن با قابلیت تنظیم در ۶ جهت
- صندلی سرنشین مجهز به گرمکن با قابلیت تنظیم دستی در ۴ جهت
- صندلی عقب با قابلیت جمعشدن ۶۰/۴۰
- قابلیت تنظیم زاویه فرمان
- ریموت کنترل مجهز به کلید صندوق عقب
- کالیپر ترمز قرمز رنگ
- باز شدن درب باک از داخل
- رنگ تودوزی – جنس تودوزیمشکی – چرمی
- بالا آمدن شیشههای برقی با یک بار لمس(هر چهار درب)
ریسپکت پرایم از یک موتور چهارسیلندر ۱۵۰۰ سیسی که با نام(۴T15C) شناخته میشود سود میبرد که متصل به یک گیربکس CVT با ۹ دنده مصنوعی میتواند ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور و ۱۵۴ اسب بخار را به محور و دیفرانسیلجلو منتقل کند. با این قوای محرکه، ریسپکت میتواند در ۱۰.۵ ثانیه از ۰ به ۱۰۰ برسد. حداکثر سرعت این خودرو ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است؛ مصرف ترکیبی ریسپکت به گفتهٔ کمپانی ۷/۵ لیتر در صد کیلومتر و حجم باکش ۵۰ لیتر است.
مشخصات فنی ریسپکت پرایم
- طول× عرض × ارتفاع ۱۴۸۳× ۱۸۲۵×۴۶۷۰ میلیمتر
- فاصله دو محور ۲۷۰۰ میلیمتر
- فاصله تا سطح زمین،بدون سرنشین ۱۲۱ میلیمتر
- وزن خالص ۱۴۰۹ کیلوگرم
- ظرفیت مخزن سوخت ۵۰ لیتر
- حجم صندوق عقب ۴۵۵ لیتر
- حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
- تعداد سرنشین ۵ نفر
- حجم موتور ۱۵۰۰ سیسی توربوشارژ
- سطح آلایندگی یورو ۶
- نوع گیربکس ۹سرعته اتوماتیک تیپترونیک
- حداکثر قدرت موتور ۱۵۴ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه
- حداکثر گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر در ۴۰۰۰ – ۱۷۵۰ دور بر دقیقه
- مصرف سوخت ترکیبی ۷،۵ لیتر/ ۱۰۰ کیلومتر
- نوع سیستم تعلیق جلو / عقب سیستم مستقل مک فرسون / سیستم مستقل چند میلهای (Multi Link)
- سایز تایر – جنس رینگR17 250/50 – رینگ آلومینیومی
- سیستم فرمان برقی ( EPS )
تجهیزات ایمنی
- نوع ترمز ( جلو و عقب) دیسکی خنکشونده / دیسکی
- سیستم ترمز ABS+EBD
- سیستم کنترل پایداری الکتریکی خودرو ESP(EBA+TCS+HA)
- سیستم ترمز پارک برقی ( EPB )
- سیستم توقف خودکار قبل از شروع به حرکت ( Auto Hold )
- سیستم کنترل حرکت خودرو در سربالایی ( HAC)
- اتصال سهنقطهای کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
- اتصال سهنقطهای کمربند ایمنی ردیف عقب به همراه قفل اضطراری
- هشداردهنده باز بودن کمربند راننده
- قفل ایمنی کودک دربهای عقب و شیشهها
- ۲ عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
- ۲ عدد کیسه هوای جانبی
- ۲ عدد کیسه هوای پردهای ( Curtain Airbag )
- سیستم نمایش لحظهای فشار باد تایرها ( TPMS)
- سیستم اتصال صندلی کودک ( ISOFIX )
- سیستم ضدسرقت خودرو ( Immobilizer )
- سیستم هشداردهنده سرعت با قابلیت تنظیم
- سیستم ایمنی تشخیص مانع شیشه بالابر و سانروف
- سیستم هوشمند ورود بدون کلید (Keyless Entery)
- تثبیتکننده سرعت خودرو ( کروز کنترل)
- دوربین دید عقب به همراه خطوط پویای راهنما در نمایشگر
- سیستم تشخیص مانع عقب
- چراغهای روشنایی در روز ( Day light )
- قابلیت روشن شدن خودکار چراغهای جلو: ( Auto Light )
تجربه رانندگی
اکثر افراد از شنیدن این که یک گیربکس CVT بر روی ریسپکت قرار دارد مأیوس میشوند؛ اما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که این CVT با گیربکس CVT که بر روی نیسان تینا و خودرو های قدیمی نصب شده متفاوت بوده و میتواند نسل جدید گیربکس CVT را به شما ارائه دهد گیربکس ریسپکت میتواند به طور مصنوعی دنده عوض کند و به شما حس گیربکسهای AT را القا کند. اما بالاخره هیچ گیربکس CVT مانندAT نمیشود. نکته مثبتی که مشاهده میشود عایقبندی خوب است و یکی از بدترین نقاط ضعف فنی این خودرو توربوشارژر آن است که در تلفیق با گیربکس کمی شتاب اولیه را میکاهد و همین سبب میشود شما در سرعت زیر ۲۰ کیلومتر، شتاب بسیار کندی را تجربه کنید. ترمزهای خودرو بسیار خوب عمل میکنند و هندلینگ هم بهواسطه سیستم مولتی لینک در محور عقب راضیکننده و بهتر از رقبایی چون آریزو ۶ است. سواری ریسپکت به نسبت اکثر چینیها نرم بوده و راحت است. کیفیت ساختی که بهمن موتور به شما ارائه میدهد به نسبت چینیهای رقیب هم مناسب به نظر میرسد. در صندلیهای عقب هم شما میتوانید فضای قانع کنند و سواری نرمی از خودرو بگیرید؛ اما در جلو ارتفاع بلند صندلیها کمی آزاردهنده است. شتابی که ما از ریسپکت گرفتیم ۱۱ ثانیه بود که برای این مشخصات بد نیست. در هنگام پارککردن هم شما به کمک دوربینها و سنسورهای خودرو راحتتر خواهید بود.
نتیجه گیری
اگر به دنبال یک سدان جمع جور برای شهر هستید و قصد ندارید سفرهای زیادی بروید، ریسپکت به کارتان میآید. شما امروزه میتوانید با بودجه تقریباً یک و نیم میلیاردی یک ریسپکت صفر کیلومتر خریداری کنید که هزینه نگهداری پایینی به همراه گارانتی دارد و از طرفی آپشنهای بسیاری به شما عرضه میکند. اما اگر قصد سفر و گردش دارید میتوانید یک تویوتا کرولای مدل ۲۰۱۰، کیا سراتوی صفر لوآپشن، هیوندای اکسنت مونتاژ کارکرده و یا رنو فلوئنس بخرید که آپشن کمتری داشته و گارانتی هم ندارند؛ اما در عوض حساسیت به بنزین و خرابیهای مکرر چینیها را هم نخواهند داشت. بعلاوه میتوانید آریزو ۶ پرو یا کی ام سی J7 خریداری کنید که در شهر مصرف سوخت پایین و آپشنهای جذاب داشته باشید.