رانندگی با هایفای X، کراساوور برقی لوکس چینی 100 هزار دلاری!
هایفای X محصولی از شرکت چینی هیومن هورایزون است که با تکنولوژیهای فراوان، بیشتر شبیه یک دستگاه الکترونیکی متحرک به نظر میرسد. شرکت چینی هیومن هورایزون در سال ۲۰۱۹ برند لوکسی بنام هایفای (HiPhi) را تأسیس کرد. اولین محصول این برند کراساوور...
هایفای X محصولی از شرکت چینی هیومن هورایزون است که با تکنولوژیهای فراوان، بیشتر شبیه یک دستگاه الکترونیکی متحرک به نظر میرسد.
شرکت چینی هیومن هورایزون در سال ۲۰۱۹ برند لوکسی بنام هایفای (HiPhi) را تأسیس کرد. اولین محصول این برند کراساوور بزرگی بنام X بود و سال گذشته نیز سدان چشمگیر Z معرفی شد. ویژگی منحصربهفرد محصولات هایفای برخورداری از تکنولوژیهای دیجیتالی پیشرفتهای است که هیومن هورایزون اعتقاد دارد آیندهٔ حملونقل خودرویی را مشخص میکنند. خریداران چینی علاقهٔ زیادی به دیدن جدیدترین تکنولوژیهای دیجیتال در خودروهای جدید دارند و خودروسازان چینی هم در همین مسیر حرکت میکنند.
هرچند X ظاهر سادهتری نسبت به Z دارد اما هنوز هم از ویژگیهای طراحی نوآورانهای بهره میبرد. همچنین با اینکه کراساوور هایفای هم کشیدهتر و هم بلندتر از Z است اما شبیه یک شاسیبلند معمولی به نظر نمیرسد. این خودرو بیشتر مثل یک جگوار I-Pace کشیده است که با دو یا سه ردیف صندلی ارائه میشود. همچنین برای ردیف دوم، بجای صندلی نیمکتی سهنفره، دو صندلی مجزا هم قابل سفارش است. دسترسی به این صندلیها از طریق درهای موتوردار و عکس بازشو صورت میگیرد که لولای آنها به عقب متصل است.
بالای این صندلیها نیز پانلهای سقفی به سبک نیم گالوینگ تعبیه شده و بنابراین میتوان وارد خودرو شوید، در ردیف عقب بایستید و سپس بنشینید. کابین هایفای X تحت سلطهٔ نمایشگرهای مختلف است که شامل یک تبلت در ردیف دوم به همراه دو صفحهنمایش بزرگ در جلو میشود. یکی از این نمایشگرها جلو سرنشین نصب شده و دیگری به شکل عمودی روی کنسول میانی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جای گرفته است. یک صفحه آمپر تمام دیجیتالی هم این مجموعه را تکمیل میکند.
استفاده از نمایشگر عمودی مرکزی اما پیچیده بوده و اکثر عملکردهای خودرو مثل تسلا در این صفحهنمایش گنجانده شدهاند. بهعنوانمثال، برای تنظیم آینههای جانبی، ستون فرمان و سیستم تهویه باید سراغ منوهای مختلف در نمایشگر لمسی رفت. این کار تا زمانی که بدان عادت نکنید کاملاً دشوار است و در هنگام رانندگی میتواند باعث حواسپرتی شود. بااینحال، خوشبختانه راننده امکان دیدن نمایشگر سرنشین را نخواهد داشت و در صورت عدم استفاده میتوان آن را خاموش کرد.
فضا در صندلیهای ردیف اول و دوم سخاوتمندانه است اما ردیف سوم بیشتر برای افرادی با قد کوتاه یا متوسط مناسب خواهد بود. کیفیت متریال در حد خودروهایی مثل آئودی یا رنجروور نیست اما با توجه به اینکه هایفای X اولین خودروی تولیدی هیومن هورایزون محسوب میشود و طراحی و مهندسی آن ظرف تنها سه سال و نیم انجام شده است، قابلتوجه به نظر میرسد. مشکل جدی این ماشین اما دید عقب بسیار کم و محدود است ولی اگر به استفاده از دوربین دید عقب عادت کرده باشید مشکلی نخواهد بود.
هایفای X روی جاده بهطور چشمگیری ساکت و راحت است و چون از لحاظ تکنولوژیهای بروز تعلیق و فرمان چیز زیادی کم ندارد، هرچند رانندگی آن هیجانانگیز نخواهد بود ولی وزن خود را بهطور هوشمندانهای مدیریت میکند و درعینحال، سرنشینان را راحت نگه میدارد. همچنین X با ۶۰۰ اسب بخار قدرت، پرفورمنس بسیار خوبی را با کنترل بدنهٔ مناسب ارائه میکند. البته جذابیت رانندگی به همان اندازهای است که از یک کراساوور الکتریکی ۲.۶ تنی انتظار میرود.
بهطورکلی، با توجه به اینکه اکثر خریداران این خودرو بیشتر جذب کابین پر از تکنولوژی آن خواهند شد و با قضاوت از روی کاری که تسلا طی یک دههٔ گذشته انجام داده است، تجربهٔ رانندگی X بهتر از چیزی است که خودرویی مثل این برای موفقیت نیاز دارد. این خودرویی برای نوع خاصی از خریداران با سلیقهٔ جدید است که به جدیدترین تکنولوژیها و لوازم الکترونیکی علاقه داشته و مشکلی با پرداخت مبلغی گزاف برای برند لوکس نوپایی که جز علاقهمندان به خودرو کسی آن را نمیشناسد نخواهند داشت.
واضح است که برخی برندها قصد دارد خودروها را به دستگاههای الکترونیکی متحرک تبدیل کنند و این همان راهی است که گوشیهای موبایل طی دو دههٔ پیش طی کردند. در حال حاضر نیز چه دوست داشته باشیم چه نه، خودروهای الکتریکی به این سمت حرکت میکنند. هایفای X نیز هرچند آن ظاهر چشمگیر Z را ندارد اما خودرویی هوشمند، جادار، راحت و کاملاً متفاوت است و باید بتواند خریداران خود را خوشحال کند.
مشخصات فنی
Human Horizons HiPhi X | |
قوای محرکه | الکتریکی دو موتوره |
قدرت | ۶۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۲۰ نیوتن متر |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۳.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت |
وزن | ۲۵۸۰ کیلوگرم |
باطری | ۹۷ کیلووات ساعت |
برد | ۴۶۵ کیلومتر |
قیمت | ۸۵,۵۰۰ تا ۱۱۰,۳۰۰ دلار |
امتیاز | ۴.۰ از ۵.۰ |