پایتخت اروپایی با نام عربی/ بازگشت مادرید به گذشته اسلامی


پایتخت اروپایی با نام عربی/ بازگشت مادرید به گذشته اسلامی

بخش مهمی از میراث اسلامی مادرید اسپانیا برای نخستین بار در موزه جدیدی برای عموم مردم به نمایش گذاشته می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، برای نخستین بار، بخش مهمی از میراث اسلامی مادرید پایتخت اسپانیا در پایان این ماه به نمایش گذاشته می شود، زیرا موزه آثار سلطنتی درهای خود را به روی عموم باز می کند.

یکی از مهم‌ترین آثار این موزه جدید بخشی از دیوار مستحکم اصلی مادرید است که قدمت آن به دوره امویان باز می گردد. این نمایشگاه در ساختمان جدید در بوستان «کامپو دل مورو» در کنار کلیسای جامع این شهر و کاخ سلطنتی قرار دارد.

باوجود اینکه کشف این دیوار که به قرون وسطی برمی گردد، جدید نیست، اما توضیح استفاده‌ شده برای تبلیغ این نمایشگاه نشان می دهد که پس از سال‌ها تردید، مادرید اسپانیا اخیرا آماده پذیرش گذشته اسلامی خود است.

«فلیسیتی هیوز» روزنامه نگار متخصص تاریخ مادرید بر اساس آخرین شواهد باستان شناسی گزارش داد: «محمد بن عبدالرحمن آل امیه» از حاکمان شهر کوردوبا(قرطبه) مادرید را در قرن نهم میلادی تاسیس کرد.

«آلوارو سولر» باستان شناس و مسئول این نمایشگاه گفت: مادرید تنها پایتخت اروپایی با ریشه‌های اسلامی است.

سولر افزود: این واقعیت برای مدت طولانی ناراحت کننده بود، زمانی که فلیپ دوم تصمیم گرفت پایتخت را در مادرید در سال 1561 میلادی تاسیس کند، درگیری جنگ‌های مذهبی علیه ترک‌ها بود. او خود را در برابر این تناقض دید که پایتخت در یک شهر اسلامی خواهد بود، اینچنین روند دستکاری در تاریخ کل این شهر آغاز شد.

این موزه در محل دیوار مستحکم اصلی که در کنار کاخ سلطنتی مادرید قرار دارد، و بالای تپه ای که پیش از این به قلعه این شهریا کاخ الکازار در قلب این شهر معروف است، ساخته شده است. این منطقه به خاطر بقایای باستان شناسی‌اش شناخته شده است.

در طول ساخت این بنا در سال 1999، دیوار تاریخی و 3 برج و همچنین بقایای یک دروازه باستانی کشف شد.

همچنین باستان شناسان آثار زیادی از زمانی که مادرید با نام عربی باستانی خود «مجریط» شناخته می شود، کشف کرده اند. از جمله این آثار می توان به استخوان های توخالی متعلق به دوران ویزیگوتیک اشاره کرد.

با وجود تمام آن تاریخ، مطبوعات اسپانیایی به ویژه بر روی والنتین، اسکلت قرن هشتمی که در سال 2009 در این مکان یافت شد، تمرکز کردند.

«استر آندریو» باستان شناس به روزنامه ال پایس گفت: این شخص ممکن است یک چوپان گوتیک سرگردان بوده باشد، و ال موندو و ABC تصمیم گرفتند این گزارش را با عنوان «اسکلت گوتیک در اصل مادرید شک و تردید ایجاد می کند»، منتشر کنند.

سولر، باستان شناس مسئول نمایشگاه، با ابراز ناراحتی نسبت به این مسئله که این داستان همچنان مورد بحث و گفتگو است، گفت: ما مرد مورد نظر را در یک جعبه داریم. اما برای اینکه بتوانیم بگوییم ساکنان ویزیگوت در مادرید داریم، باید یک بازیلیکا(بزرگ تالار) یا مقبره یا کلیساداشته باشیم و این بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه وجود یک اسکلت بزرگ در مرکز یک روستا چیزی را ثابت نمی کند، ادامه داد: به طور معمول ویزیگوت‌ها را با وسایل دفن می کنند، اما در این مورد چیزی نداریم.

این درحالی است آندریو همچنان با استناد به تاریخ گذاری کربنی جسد، بر ادعای خود مبنی براینکه اسکلت ویزیگوت بوده است، اصرار دارد که شک ندارد این اسکلت مربوط به قرن هشتم است.

«دانیل گیل» استاد مطالعات عربی و اسلامی در دانشگاه کومپلوتنسی در مادرید، گفت: از نظر فنی، دولت ویزیگوت باورود اسلام در دهه دوم قرن هشتم ناپدید شد.

گیل ادامه داد: مسلمانان در سال 712 تولدو و اطراف آن را فتح کرده بودند. باوجود اینکه حکومت بنی امیه زمان زیادی برای یکپارچگی این منطقه که عامل تاسیس مادرید شد، به طول انجامید. از سال 712 دیگر نمی توانیم درباره ویزیگوت‌ها صحبت کنیم، اما در مورد اندلسی ها صحبت می کنیم، حتی اگر آنها با حاکمان کوردبا( قرطبه) اختلاف داشته باشند.

گیل تلاش می کند تا این اطمینان را به دست آورد که شهروندان از گذشته اسلامی شهر آگاه هستند. با یک سازمان غیرانتفاعی اسپانیایی به نام بنیاد فرهنگ اسلامی (FUNCI) در پروژه های مختلف از جمله بازسازی باغ شاهزاده محمد اول در سال 2010 برای اطمینان از وجود گیاهان از دوران اندلس همکاری کرده است.

تاریخ و فضای سیاسی

این بوستان در کنار موزه، زیر قسمت دیگری از دیوار قرن مادرید متعلق به قرن نهم قرار دارد که در دهه 1950 کشف شد.

گیل می گوید: این دیوار براساس تغییرات سیاسی در مقاطعی دوست داشته می شد و در مواقع دیگر رها می شد.

در حالی که برخی از نقاشی های مربوط به میراث اسلامی مادرید در خیابان نزدیک این دیوار وجود دارد، هیچ کدام در داخل خود بوستان وجود ندارد.

گیل همچنین تاکید کرد: این بوستان معمولاً به روی عموم بسته است، زمان باز کردن آن به آخر هفته ها محدود می شود و برخی از ورودی ها حتی در این زمان ها بسته می مانند.

دولت محلی تصمیم عجیبی گرفت تا اکتشافات باستان شناسی انجام شده در داخل این شهر را به موزه ای در حدود 40 کیلومتری قلعه هنارس منتقل کند، به جای اینکه آنها را در موزه سن اسیدرو در مرکز شهر قرار دهد.

این گزینه با توجه به اینکه موزه سن اسیدرو در جایی قرار دارد که «موریریا» باستانی در منطقه ای است که جامعه مسلمان مادرید پس از حکومت مسیحی در سال 1083 در آن زندگی می کردند. عجیب است.

«ادواردو سالاس» مدیر این موزه گفت: یک قطعه بسیار زیبا وجود دارد که مورد علاقه من خواهد بود. اما در قلعه هنارس وجود دارد. این قطعه نمونه ای از دروازه این شهر است که به عنوان اسباب بازی یا بخور دادن استفاده شده است.

گیل می گوید: هنگامی که منابع عربی در سال 1938 درباره تاسیس مادرید به دست محمد یکم منتشر شد. روایت گسترده رسمی و همچنین در بخش‌های دانشگاهی منتشر شد. محمد یکم شهر مادرید را تاسیس کرد. اما قبلا ساکنانی با تبار گوتیک یا رومی تبار یا هر چیز دیگری وجود داشتند.

این استاد اسپانیایی می گوید: با پیشرفت کارهای باستان شناسی مشخص شد که هیچ اثر باستانی قبل از اسلام در مرکز تاریخی مادرید وجود ندارد.

پایان پیام/44

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

سفره شب یلدا سنتی با تزیینات بسیار شیک