مازراتی گیبلی 334، سریعترین سدان جهان برای خداحافظی با پیشرانه V8 فراری
مازراتی به مناسب خداحافظی با پیشرانه V8 فراری، نسخههای ویژهای از گیبلی و لوانته را تدارک دیده که از هرکدام تنها ۱۰۳ دستگاه ساخته میشود. در پایان سال ۲۰۲۳ قرارداد تأمین پیشرانه فراری با مازراتی به پایان میرسد. به همین دلیل، مازراتی برای...
مازراتی به مناسب خداحافظی با پیشرانه V8 فراری، نسخههای ویژهای از گیبلی و لوانته را تدارک دیده که از هرکدام تنها ۱۰۳ دستگاه ساخته میشود.
در پایان سال ۲۰۲۳ قرارداد تأمین پیشرانه فراری با مازراتی به پایان میرسد. به همین دلیل، مازراتی برای خداحافظی با پیشرانهٔ V8 فراری در محصولات خود، دو مدل ویژه بنامهای گیبلی ۳۳۴ آلتیما و لوانته V8 آلتیما را تدارک دیده است که رسماً در فستیوال گودوود امسال رونمایی خواهند شد. اینها آخرین محصولات مازراتی با موتور V8 خواهند بود. این خودروها تغییراتی را در داخل و بیرون تجربه کرده و از هرکدام از آنها تنها ۱۰۳ دستگاه ساخته میشود.
گیبلی و لوانته آلتیما هردو از پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V8 توئین توربوی فراری استفاده میکنند که ۵۷۲ اسب بخار قدرت دارد. دراینبین اما مازراتی این گیبلی ویژه را سریعترین سدان تولیدی حال حاضر جهان دانسته است زیرا میتواند به حداکثر سرعت ۳۳۴ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که یک کیلومتر ساعت از بنتلی فلاینگ اسپور اسپید با سقف سرعت ۳۳۳ کیلومتر بر ساعت بیشتر است. عدد ۳۳۴ در نام این گیبلی نیز به همین سقف سرعت اشاره دارد.
این نسخه ۸ کیلومتر بر ساعت از گیبلی تروفئوی معمولی با سقف سرعت ۳۲۶ کیلومتر بر ساعت سریعتر است که این افزایش به لطف ارتقاءهای آیرودینامیکی مثل اسپویلر فیبر کربنی و همینطور رینگهای ۲۱ اینچی با لاستیکهای جدید حاصل شده است. گفته شده این لاستیکها کاملاً پرفورمنس محور بوده و ترکیب خاصی دارند. علاوه بر افزایش سقف سرعت، به لطف این تغییرات حالا گیبلی ۳۳۴ آلتیما ظرف ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد که ۰.۴ ثانیه از نسخهٔ معمولی سریعتر است.
گیبلی ۳۳۴ آلتیما همچنین با رنگ منحصربهفردی بنام «Scià di Persia» به معنای شاه پارس رنگآمیزی شده و در داخل از تودوزی چرمی برنزی بهره میبرد که به همان ترکیب رنگ مازراتی ۵۰۰۰ GT شاه ایران اشاره دارد. برچسب ۳۳۴ روی گلگیرهای جلو، رینگهای ۲۱ اینچی با تریم تیره، کالیپرهای ترمز مشکی براق و اسپویلر فیبر کربنی در عقب هم از دیگر ویژگیهای این نسخهٔ ویژه است. در داخل خودرو نیز نشان ۳۳۴ و لوگوی مازراتی روی پشتسریها دیده میشود و پلاک ۳۳۴ کنسول مرکزی را زینت بخشیده است. در همان قسمت لوگوی una di 103 هم خاص بودن خودرو را نشان میدهد.
از سوی دیگر، لوانته V8 آلتیما از رینگهای ۲۲ اینچی مشکی، پکیج فیبر کربنی بیرونی استاندارد و نشان V8 Ultima روی گلگیرهای جلو بهره میبرد. در داخل این کراساوور اسپرت هم شاهد همان ویژگیهای برادر سدان هستیم با این تفاوت که نشان V8 Ultima جایگزین ۳۳۴ شده است. همانطور که در ابتدا اشاره شد، هردوی این مدلها در فستیوال گودوود رونمایی شده و در مسیر تپه نوردی مشهور این فستیوال حضور خواهند یافت. علاوه بر این، مازراتی یک گرنتوریسموی تک ساخت ویژه بنام پرسیما، MC20 سییلو، گرنتوریسمو فولگوره الکتریکی و گریکاله فولگوره الکتریکی را هم در گودوود به نمایش درخواهد آورد.