اولین رانندگی با نسل جدید فورد موستانگ، بهروزرسانی با پایبندی به سنتها
نسل جدید فورد موستانگ با بهروزرسانی همان فرمول سنتی قبلی، ممکن است خودرویی کاملاً جدید یا بینقص نباشد اما تمام تلاش خود را میکند تا راننده پشت فرمان لذت ببرد. فورد این روزها فقط یک خودروی سواری در آمریکا عرضه میکند که آن موستانگ است زیرا...
نسل جدید فورد موستانگ با بهروزرسانی همان فرمول سنتی قبلی، ممکن است خودرویی کاملاً جدید یا بینقص نباشد اما تمام تلاش خود را میکند تا راننده پشت فرمان لذت ببرد.
فورد این روزها فقط یک خودروی سواری در آمریکا عرضه میکند که آن موستانگ است زیرا دیگر محصولات این شرکت همگی شاسیبلند و پیکاپ هستند. نسل هفتم موستانگ که با کد S650 شناخته میشود، اساساً از همان پلتفرم نسل قبلی استفاده میکند اما بهروزرسانیهای ظاهری و فنی را تجربه کرده است. موستانگ GT همیشه مناسبترین نسخهٔ این خودرو از لحاظ توازن سرعت و قیمت بوده و هرچند حالا به مدل میانی تبدیل شده که بین نسخههای اکوبوست و دارک هورس قرار میگیرد اما هنوز هم دینامیک رانندگی بسیار هیجانانگیزی را ارائه میکند و به نسخهٔ جدیدی از نسل چهارم پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 کایوت مجهز شده است.
این پیشرانهٔ تنفس طبیعی بهروزرسانی سبکی را نسبت به موتور نسل قبلی تجربه کرده است و درنتیجه حالا ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۳ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که با سفارش سیستم اگزوز فعال ۱,۲۲۵ دلاری این اعداد به ۴۸۶ اسب بخار و ۵۶۷ نیوتن متر افزایش پیدا میکنند. ردلاین موتور ۷,۵۰۰ rpm است و گیربکس استاندارد شش سرعته دستی است درحالیکه ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک هم قابل سفارش خواهد بود. زیر پوست موستانگ نیز بهروزرسانیهای جزئی مثل تقویت ترمزها و اصلاح سیستم فرمان صورت گرفته است.
فورد در نسل جدید موستانگ نسخهای از همان گیربکس شش سرعتهٔ دستی گتراگ را ارائه کرده که بیش از یک دهه در مدلهای مختلف موستانگ استفاده میشد. این گیربکس اما به دلیل آسیبپذیری بالا و ضعف خنککنندگی موردانتقاد بوده و به همین دلیل است که فورد در مدل دارک هورس گیربکس بادوامتر ترمک را ارائه کرده است؛ بنابراین، عجیب به نظر میرسد که چرا این شرکت موستانگ GT را هم به گیربکس ترمک مجهز نکرده خصوصاً با توجه به اینکه کامارو سالها است از همین گیربکس استفاده میکند.
موستانگ جدید در داخل خانهتکانی بزرگی را تجربه کرده که ویژگی اصلی آن دو نمایشگر ۱۲.۴ اینچی برای صفحه آمپر و ۱۳.۲ اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و کنترل اکثر ویژگیهای خودرو از تهویه گرفته تا لانچ کنترل است که زیر یک پانل شیشهای یکتکه جای گرفتهاند. این مجموعه خیلی عالی به نظر میرسد و استفاده از آن آسان است. تنها انتقاد وارده به کابین موستانگ جدید فقدان نشانههای رترو از مدلهای قدیمی است. البته به نظر میرسد فورد تلاش کرده با این طراحی، خریداران جوانتر و آگاهتر از تکنولوژی را به سمت موستانگ جلب کند. بااینحال، متریال داخلی خودرو خیلی خوب هستند و در اکثر قسمتها از مواد نرم و خوش لمس استفاده شده است.
موستانگ آزمایشی ما مجهز به پکیج پرفورمنس و گیربکس دستی بود و با آپشنهایی مثل کمکفنرهای فعال مگنهراید، سیستم صوتی B O با ۱۲ بلندگو، ترمزهای برمبو و… قیمت آن به ۶۰,۷۵۵ دلار رسیده بود. در طول رانندگی، از تعادل خوب و چسبندگی چشمگیر خودرو لذت بردیم درحالیکه ترمزهای برمبو هم حس خوب و قدرت توقف بسیار بالایی داشتند. بااینحال، فرمان خودرو بیشازحد تیز شده و برای ورود مطمئن به پیچها بسیار سبک است. همچنین هرچند احساس و بازخورد فرمان کمی نسبت به نسل قبلی بهبود پیدا کرده اما هنوز هم احساس کافی از چرخهای جلو به راننده نمیدهد.
البته این بدان معنا نیست که موستانگ رانندگی جذابی ندارد و اگر نتوانید پشت فرمان چنین خودرویی تفریح کنید احتمالاً نمیدانید تفریح و سرگرمی چیست. گشتاور در دورهای میانی پیشرانه زیاد است و هرچند بعد از ۶ هزار rpm کاهش پیدا میکند اما پیش از آن رضایتبخش است بهگونهای که با دنده دو میتوان به سرعت صد کیلومتر بر ساعت رسید. کمکفنرهای مگنهراید نیز معجزه میکنند زیرا از یک سو حتی روی آسفالت خراب و رینگهای ۱۹ اینچی با لاستیکهای فاق کوتاه سواری نرم و یکنواختی را فراهم میکنند و از سوی دیگر به چسبندگی و چابکی خودرو کمک خواهند کرد.
البته در سرعتهای بزرگراهی مقداری سروصدا از لاستیکها به گوش میرسد اما در ترددهای طولانی با عملکرد بهتر تعلیق و سطح پایینی از لرزش و ارتعاش، کیفیت سواری موستانگ از همیشه بهتر شده است. از سوی دیگر اما مثل تمام نسلهای موتور کایوت، صدای این ۵ لیتری برای یک موتور V8 با این اندازه و شخصیت چندان عالی نیست. موستانگ GT همچنین به لطف صندلیهای جلوی جادار، خودرویی مناسب برای رانندگیهای روزمره خواهد بود و من با قد ۱۸۰ سانتیمتر دید خوبی به جلو داشتم. بااینحال، سرنشینان عقب بهتر است کوتاهقامت باشند زیرا سر من به سقف برخورد میکرد و وقتی صندلیهای جلو به عقب داده میشد مجبور شدم پاهایم را جمع کنم.
بهطورکلی، نسل جدید موستانگ خودرویی جذاب اما سنتی با پیشرانهٔ V8، محرک عقب و گیربکس دستی است که بهخوبی بروز شده است. این ماشین در هر نوع رانندگی از ترددهای آرام شهری گرفته تا دود کردن لاستیکها، لبخند بزرگی را روی لبان راننده مینشاند. موستانگ هنوز هم برای چیزی که ارائه میکند قیمت مناسبی دارد و حس خاصتری را نسبت به اعداد و ارقام روی کاغذ ارائه میکند. ماسل کار فورد ممکن است خودرویی کاملاً جدید یا بینقص نباشد اما مثل موستانگهای قبلی، تمام تلاش خود را میکند تا راننده پشت فرمان لذت ببرد.
مشخصات فنی
Ford Mustang GT 2024 | |
پیشرانه | ۵.۰ لیتری V8 |
قدرت | ۴۸۶ اسب بخار |
گشتاور | ۵۶۷ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۳ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۲.۳ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت |
طول | ۴,۸۱۱ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۱۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۹۱ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۱۸ میلیمتر |
حجم صندوق بار | ۳۷۰ لیتر |
وزن | ۱۷۳۵ کیلوگرم |
مصرف سوخت | ۱۳.۴ لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | ۴۳,۰۹۰ دلار |
قیمت تستشده | ۶۰,۷۵۵ دلار |