10 چیزی که تویوتا باید از شورلت اکوئناکس برقی یاد بگیرد


10 چیزی که تویوتا باید از شورلت اکوئناکس برقی یاد بگیرد

با مقایسهٔ bZ4X و شورلت اکوئناکس EV، به ۱۰ درس ارزشمند می‌رسیم که تویوتا می‌تواند از کراس‌اوور الکتریکی آمریکایی یاد بگیرد. آنچه در این مطلب می‌خوانید: ۱-افزایش نوآوری۲-قیمت رقابتی۳-افزایش مدل‌های الکتریکی۴-ساده کردن نام‌ها۵-افزایش تنوع...

با مقایسهٔ bZ4X و شورلت اکوئناکس EV، به ۱۰ درس ارزشمند می‌رسیم که تویوتا می‌تواند از کراس‌اوور الکتریکی آمریکایی یاد بگیرد.

تویوتا و شورلت مسیرهای بسیار متفاوتی را برای حرکت به سمت آیندهٔ بدون کربن در پیش گرفته‌اند. میدانیم که تویوتا علاقه‌ای به حرکت سریع به‌سوی الکتریکی‌سازی کامل ندارد درحالی‌که جنرال موتورز به‌سرعت در حال توسعهٔ تکنولوژی‌های خود در این زمینه است. شورلت اکوئناکس EV و بلیزر EV نشان می‌دهند که این شرکت آمریکایی قصد ایجاد تحویلی بزرگ در سبد محصولات آیندهٔ خود دارد.

از سوی دیگر، تویوتا با مدل‌های هیدروژنی و هیبریدی مثل میرای و پریوس رویکرد محافظه‌کارانه و کندتری را در پیش گرفته است. همچنین اولین تلاش این شرکت ژاپنی برای ساخت خودرویی الکتریکی هم کم‌فروغ بود. کراس‌اوور bZ4X چیزی که از تویوتا انتظار می‌رفت نبود و ژاپنی‌ها باید محصولات الکتریکی آیندهٔ خود را به‌طور جدی ارتقاء دهند؛ بنابراین، در ادامه مواردی را بیان خواهیم کرد که تویوتا می‌تواند از شورلت اکوئناکس EV یاد بگیرد.

۱-افزایش نوآوری

اکوئناکس EV در بخش کراس‌اوورهای الکتریکی خودروی نوآورانه‌ای محسوب می‌شود درحالی‌که در مورد تویوتا bZ4X نمی‌توان چنین چیزی گفت. کراس‌اوور شورلت با نوآوری‌های تکنولوژیکی زیادی مثل نسل جدید قابلیت رانندگی با یک پدال ارائه می‌شود که رانندگی را بسیار آسان‌تر می‌کنند. از سوی دیگر، هرچند bZ4X لیست تجهیزات استاندارد قابل‌احترامی دارد اما هیچ ویژگی نوآورانه‌ای در آن دیده نمی‌شود و در مقایسه با رقبای خود کسل‌کننده احساس می‌شود.

۲-قیمت رقابتی

قیمت تویوتا bZ4X از ۴۲ هزار دلار آغاز می‌شود و از تجهیزات استاندارد نسبتاً زیادی بهره می‌برد اما محصولات تویوتا با قیمت مقرون‌به‌صرفه شناخته می‌شوند و به همین دلیل، قیمت پایهٔ ۳۰ هزار دلاری اکوئناکس برای ژاپنی‌ها نگران‌کننده خواهد بود. گران‌ترین تیپ کراس‌اوور شورلت با قیمت ۴۴ هزار دلار نیز تنها کمی از رقیب ژاپنی گران‌تر است. تویوتا می‌تواند با ارائهٔ یک نسخهٔ محرک جلوی ارزان‌تر برای کسانی که به سامانهٔ چهارچرخ محرک نیازی ندارند و همین‌طور حذف برخی آپشن‌های گران‌قیمت مثل سانروف پانوراما، قیمت bZ4X را کاهش دهد.

۳-افزایش مدل‌های الکتریکی

شورلت در حال ایجاد یک خانوادهٔ کامل از خودروهای الکتریکی است که از بولت شروع شد و با اکوئناکس EV، بلیزر EV و سیلورادو EV ادامه پیدا می‌کند اما bZ4X در جبههٔ الکتریکی تویوتا تنها است. ارائهٔ فقط یک مدل الکتریکی آن‌هم فقط در دو تیپ برای سلطه بر بازار الکتریکی‌ها کافی نخواهد بود و هرچند تویوتا علاقه‌ای به ساخت خودروهای تمام الکتریکی ندارد اما با توجه به رویهٔ بازار و افزایش فروش این خودروها، غول ژاپنی به‌وضوح به مدل‌های الکتریکی بیشتری نیاز دارد.

۴-ساده کردن نام‌ها

استفاده از نامی که فوراً قابل‌تشخیص باشد برای موفقیت یک خودرو بسیار مهم خواهد بود و تویوتا در این زمینه با نام‌هایی مثل کرولا، کمری، لندکروزر و… بسیار موفق بوده است اما از سوی دیگر، bZ4X نام بسیار پیچیده‌ای است و هرچند هرکدام از حروف آن به موضوعی اشاره دارد اما برای خریداران معنی خاصی نخواهد داشت. شورلت اما برای محصولات خود از همان نام‌های قبلی به همراه پسوند EV استفاده کرده است. این باعث می‌شود نسل مدل‌های درون‌سوز به‌آرامی ادامه پیدا کند و آشنایی بین خریداران و محصولات حفظ شود.

۵-افزایش تنوع رنگ‌ها

bZ4X فقط در پنج رنگ مختلف ارائه می‌شود که فقط یکی از آن‌ها بدون هزینه خواهد بود و بقیه سفارشی با قیمت ۴۲۵ دلار هستند. همچنین همهٔ این رنگ‌ها کسل‌کننده هستند که با طراحی بیرونی نه‌چندان جذاب همراه می‌شوند. شورلت اما اکوئناکس EV را با طراحی جسورانه و رنگ‌های جذاب مثل قرمز و دو نوع آبی ارائه می‌کند.

۶-ارائهٔ نمایشگرهای بزرگ‌تر

هرچند کابین bZ4X با نمایشگر لمسی استاندارد ۸ اینچی و ۱۲.۳ اینچی سفارشی، طراحی شیک و مدرنی دارد اما صفحه آمپر با نمایشگر متوسط که فقط اطلاعات مهم را به نمایش درمی‌آورد چندان چشمگیر نیست. تیپ‌های ۲LT و ۲RS اکوئناکس EV اما با نمایشگر لمسی اطلاعاتی-سرگرمی ۱۷.۷ اینچی و صفحه آمپر دیجیتالی ۱۱ اینچی ارائه می‌شوند که ویژگی‌های زیادی را در خود جای داده است. مدل‌های پایه نیز با نمایشگر ۱۱ اینچی ارائه می‌شوند که هرچند شاید کوچک باشد اما همچنان تجربهٔ دیجیتالی جامعی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد؛ بنابراین، تویوتا باید نمایشگرهای بزرگ‌تری را ارائه کند چون دیجیتال‌سازی کابین خودروهای مدرن به یک استاندارد تبدیل شده است.

۷-افزایش برد

اکوئناکس بسته به مدل بردی بین ۴۰۰ تا ۴۸۰ کیلومتر را ارائه می‌کند که هرچند در مقایسه با خودروهای الکتریکی بزرگ‌تر رقم شگفت‌انگیزی نیست اما به میزان قابل‌توجهی از برد ۴۰۵ کیلومتری bZ4X در نسخهٔ محرک جلو و ۳۹۰ کیلومتری در نسخهٔ چهارچرخ محرک بیشتر است. شعاع حرکتی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای خودروهای الکتریکی محسوب می‌شود زیرا نگرانی میزان برد هنوز مشکلی بزرگی برای خریداران محسوب می‌شود.

۸-بهبود پرفورمنس

تویوتا طی سال‌های اخیر از طریق بخش گازو ریسینگ خود در بازار مدل‌های پرفورمنس بسیار فعال بوده اما این بخش هنوز نسخهٔ سریعی از bZ4X را ارائه نکرده است. از سوی دیگر، اکوئناکس EV از پرفورمنس قابل‌توجهی برای این کلاس برخوردار است. نسخهٔ دو موتورهٔ چهارچرخ محرک این خودرو ۲۹۰ اسب بخار قدرت دارد که اختلاف زیادی را با قدرت ۲۱۴ اسب بخاری نسخهٔ چهارچرخ محرک bZ4X نشان می‌دهد. به گفتهٔ شورلت، این نسخه در کمتر از ۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که فاصلهٔ چندانی با شتاب اعلامی ۵.۸ ثانیه‌ای کراس‌اوور تویوتا ندارد اما آزمایش‌های مستقل نشان داده‌اند که bZ4X برای انجام این کار در دنیای واقعی به ۶.۴ ثانیه زمان نیاز دارد.

۹-افزایش فضای داخلی

bZ4X کابین نسبتاً جاداری دارد که تقریباً در حد فولکس‌واگن ID.4 است اما اکوئناکس به خاطر ابعاد بیرونی بزرگ‌تر، در داخل جادارتر خواهد بود. همچنین حجم صندوق بار این خودرو هم ۲۸ لیتر از رقیب ژاپنی بیشتر است. جاداری کابین در بخش کراس‌اوورها بسیار برای خریداران اهمیت دارد و اگر تویوتا می‌خواهد در دوران الکتریکی هم به سلطهٔ خود بر این بخش از بازار ادامه دهد باید مدل‌های جادارتری تولید کند.

۱۰-هیجان‌انگیزتر کردن محصولات

تبلیغات مدل‌های الکتریکی شورلت به لطف کمپین‌های بازاریابی هیجان‌انگیز جنرال موتورز بسیار قابل‌توجه است زیرا این خودروها نسل‌های جوان را هدف قرار داده‌اند. bZ4X اما فاقد احساس هیجانی است که در اکوئناکس می‌بینیم. یک کراس‌اوور الکتریکی باید هیجان خریداران را برانگیزد و بنابراین، تویوتا اگر واقعاً می‌خواهد در این بخش از بازار نفوذ کند باید از تصویر محافظه‌کارانهٔ خود فاصله بگیرد.

منبع
TopSpeed

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

کپشن غمگین | 100 کپشن غمگین خاص کوتاه و بلند برای استوری و پست