درگ جالب کادیلاک CT4-V بلکوینگ با نیسان Z و تویوتا سوپرا
در این درگ سه خودروی اسپرت محرک عقب با گیربکس دستی و پیشرانههای شش سیلندر توربو به مصاف یکدیگر رفتهاند. این روزها سامانهٔ چهارچرخ محرک و گیربکس اتوماتیک در اکثر خودروهای اسپرت دیده میشود که این موضوع تا حدودی از لذت رانندگی کاسته است....
در این درگ سه خودروی اسپرت محرک عقب با گیربکس دستی و پیشرانههای شش سیلندر توربو به مصاف یکدیگر رفتهاند.
این روزها سامانهٔ چهارچرخ محرک و گیربکس اتوماتیک در اکثر خودروهای اسپرت دیده میشود که این موضوع تا حدودی از لذت رانندگی کاسته است. بااینحال، هنوز هم در بازار میتوان خودروهای اسپرت محرک عقب با گیربکس دستی پیدا کرد که نیسان Z و تویوتا سوپرا ازجملهٔ آنها هستند. در بین سدانها نیز کادیلاک CT4-V بلکوینگ همین شرایط را دارد؛ اما از بین این سه خودروی اسپرت محرک عقب گیربکس دستی، کدامیک سریعتر خواهد بود؟ سم کارلیجن با ترتیب دادن مسابقات درگ بین آنها قصد دارد به این سؤال پاسخ دهد.
هر سه خودروی این جمع از پیشرانههای شش سیلندر توربو استفاده میکنند اما حجم، آرایش و قدرت آنها متفاوت است. زیر کاپوت نیسان Z یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو قرار گرفته است که ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور دارد. موتور کادیلاک هم از نوع V6 توئین توربو است ولی حجم بیشتری برابر با ۳.۶ لیتر داشته و ۴۷۲ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. پیشرانهٔ سوپرا اما از نوع ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو است و با ۳۸۲ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر ضعیفترین عضو جمع محسوب میشود.
اما علاوه بر قدرت، موضوع مهم دیگری که در مسابقات درگ بسیار تأثیرگذار خواهد بود وزن است. در اینجا برتری با سوپرا است و سبکترین خودروی گروه محسوب میشود تا از این طریق کمبود قدرت خود را جبران کند. نیسان Z با حدود ۱۶۰۰ کیلوگرم وزن در میانهٔ گروه قرار میگیرد و کادیلاک چون برخلاف رقبای ژاپنی یک سدان است، با اختلاف زیادی بیشترین وزن را دارد. در این رقابت، CT4-V بلکوینگ ابتدا به مصاف نیسان Z میرود و سپس در برابر سوپرا قرار میگیرد. این درگها را میتوانید در ویدئوی زیر تماشا کنید.
مشخصات فنی
نیسان Z | تویوتا GR سوپرا | کادیلاک CT4-V بلکوینگ | |
پیشرانه | ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو | ۳.۰ لیتری I6 توربو | ۳.۶ لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | ۴۰۰ اسب بخار | ۳۸۲ اسب بخار | ۴۷۲ اسب بخار |
گشتاور | ۴۷۵ نیوتن متر | ۵۰۰ نیوتن متر | ۶۰۰ نئون متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب | عقب | عقب |
وزن | ۱۵۹۵ کیلوگرم | ۱۵۱۵ کیلوگرم | ۱۷۴۵ کیلوگرم |
قیمت | ۴۱ هزار دلار | ۵۹ هزار دلار | ۶۱ هزار دلار |