نیاز به بیش از 700 میلیارد تومان برای تکمیل بزرگراه ایلام - مهران
پروژه بزرگراه ایلام - مهران بیش از یک دهه است که بر زمین مانده است و طبق گفته مسئولین برای اتمام این پروژه نیاز به بیشاز ۷۰۰ میلیارد تومان است.
به گزارش ایران اکونومیست، بیشاز یک دهه است که طرح چهار خط کردن مسیر ارتباطی ایلام به مهران به عنوان مهمترین مسیر ارتباطی زائران اربعین حسینی میگذرد.
طرحی که تحقق آن موجب آسانتر شدن در تردد، ایمنی زائران و کاهش ترافیک در ایام اربعین خواهد شد، اما این طرح در میان وعدهها و پشت گوش انداختن مسئولین همچنان در حالت معلقی قرار دارد.
یکی از قطع پروژه بزرگراه ایلام – مهران از اسفند ۱۳۹۶ به دست استاندار اسبق ایلام آغاز شد و بعد از چند سال کلنگزنی ۴ لاین کردن جاده ایلام به مهران از تأمین اعتبار این پروژه خبر داد و این استاندار اعلام کرد که تاکنون برای جادهسازی منتهی به مهران بیش از ۹۸ میلیارد تومان اعتبار دریافت شده است و تا پیش از اربعین سال آینده جاده ایلام به مهران ۴ لاین خواهد شد.
شعار استاندار اسبق ایلام نه تنها به پایان نرسید، بلکه پساز گذشت ۶ سال از وعده وی و اعلام تأمین اعتبار این پروژه حیاتی در تأمین ایمنی تردد زائران به عنوان زیرساخت مهم و تأثیرگذار در استان ایلام است و همچنین مسئولین تأکیدات بسیاری در اتمام این پروژه دارند.
سعید هژبری، معاون عمرانی استانداری ایلام نیز در نشست خبری تاکید کرد که بزرگراه ایلام _ مهران تا اربعین امسال به پایان میرسد.
فرشاد دوستی، مدیرکل مسکن و شهرسازی استان ایلام از نیاز اعتباری ۷۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل این پروژه خبر داد و در نشست خبری گفت: تکمیل بزرگراه ایلام - مهران علاوه بر مطالبات پیمانکاران به فهرست بهای امروز بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی افزود: تکمیل بزرگراه ایلام _ مهران علاوه بر مطالبات پیمانکاران به فهرست بهای امروز بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، این اعتبار برای تکمیل تونلها، ایجاد روشنایی تونلها، مهار قطعه رانشی تقاطع ماربره، تکمیل تقاطع صالحآباد، تکمیل مسیر منتهی به پلهای کیلومتر ۵۵ و ۵۶ و تکمیل راهسازی باند برگشت منطقه کنجانچم مورد نیاز است.
مدیرکل مسکن و شهرسازی استان ایلام تاکید کرد: هر چند تلاش بر این است که برای ایام اربعین امسال این مسیرها به صورت موقت زیر بار ترافیک قرار گیرند و در سال گذشته هم عبور موقت از این مسیرها انجام شد، احداث پل صلواتی و تعریض محور توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای صرفاً برای عبور اضطراری اربعین بوده و نمیتوان این عملیات را تکمیل بزرگراه ایلام - مهران در این منطقه نامید.
در ادامه با محمدرضا کدخدازاده معاون توسعه راهها و برزگراه راههای کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایران اکونومیست، گفت: محور ایلام – مهران در اکثر نقاط بزرگراه ۴ خط یا همراه باند سبقت تعیین شده که مردم الخصوص زوار توان استفاده از مسیرهای روان تری عبور کنند.
وی افزود: قسمت خروجی ایلام به سمت مهران دارای دو تونل به همراه یک پل است که احداث تونل شماره یک تکمیل شده و تونل شماره دو نیز در حال اتمام است؛ البته حدود ۱۰۰ متر از لاینینگ تونل شماره دو باقی مانده است و پل این خروجی نیز تا پیش از اربعین تکمیل خواهد شد.
معاون توسعه راهها و برزگراه راههای کشور در ادامه تاکید کرد: آسفالت این محور آغاز شده و به نظر میرسد امسال بتوان محدودیت ترافیکی در این بزرگراه را کنترل کرد و اگراین بزرگراه در سالجاری به پایان نرسد امکان استفاده تردد ضروری برای عبور زائرین ممکن است.
صحبتهای ضدنقیض مسئولین این پروژه بیشاز یک دهه چیزی جز شعارعاید نشد، امسال هم نیز به نظر میرسد این پروژه نیمه کاره بماند در حالی که این بزرگراه در کشور جزو پروژهای مهمی است که سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان طی سفرهای استانی به استان مرزی ایلام در تکمیل این محور تأکیدات ویژهای داشتند.
طرحی که تحقق آن موجب سهلتر شدن در تردد، ایمنی زائران و کاهش ترافیک در ایام اربعین خواهد شد، اما این طرح در میان وعدههای مسئولین به پشت گوش انداخته شده و زمان اتمام این پروژه نیز نامعلوم است.