ماجرای ریزش2 ساختمان در تهران چه بود؟
رییس شورای شهر تهران از جزئیات حادثه ریزش ساختمان در منطقه خلازیر و جوانمرد قصاب گفت.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، مهدی چمران صبح امروز در نشست خبری خود با اشاره به ریزش چند ساختمان نیمه کار در جنوب تهران، گفت: عصر روز گذشته در جلسه ای با شهردار تهران بودیم که این حادثه رخ داد، شهردار تهران به دلیل حادثه منطقه ۱۹ جلسه را ترک کرد و به خلازیر رفت و تا صبح امروز هنوز در محل حضور داشت. در این حادثه دو مأمور نیروی انتظامی و ۲ نیروی شهرداری و یک فرد دیگر در این حادثه جان باخته اند.
وی با اشاره به تخریب چند ده واحد مسکونی غیرمجاز و ناپایدار در محله خلازیر و شهرک احمدیه، ادامه داد: ما شاهد ناپایداری برخی ساختمان ها هستیم؛ اولا باید چهار طبقه ساختمان ساخته شود که چنین نبوده است. چهار طبقه ساخته شده مشخص است اما چهار طبقه دیگر نیز اسکلت فلزی زدهاند، سازنده منتظر ماند تا در شرایط بحرانی شروع به ساخت کند و در همین فضا که تخریب شده مردم در شبیه چنین خانههایی زندگی میکنند.
چمران اظهار کرد: چند ساختمان به دلیل ضربه ای که به یک ساختمان زده شده، فرو ریختند و نیروی پلیسی که در حال صورت جلسه بوده زیر آوار مانده و جان خود را از دست داده است؛ نه تنها ساختمان درز انقطاع نداشته بلکه شرایط نشان می دهد که ایمنی نیز نداشته است. شهرداری این ساختمان ها را با حکم قضائی تخریب میکند.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه تخریب به امکانات زیادی نیاز دارد، گفت: شهرداری ناحیه چون کمبود تجهیزات دارد تخریب به پیمانکار سپرده میشود که کار تخصصی این پیمانکار تخریب است؛ حادثه دیروز هشداری برای سازه ها و ساختمان های دیگر است. از دو ماه پیش اخطار داده شده بود که سازه ها ناپایدار است و باید تخریب شود، خوشبختانه این ساختمانها خالی بوده و کسی حضور نداشته است.
ماجرای انفجار ساختمانی در منطقه جوانمرد قصاب چیست؟
وی به انفجار یک ساختمان سه طبقه در محله جوانمرد قصاب و آسیب زدن به ساختمان های اطراف اشاره کرد و یادآور شد: تا ساعتی پیش این حادثه یک مفقودی داشت که امیدواریم پیدا شود.
چمران در پاسخ به پرسش خبرنگاری درخصوص لایحه باغات با بیان اینکه شهرداری لایحه را به شورا ارائه داده اما هنوز هیچ جوابی از کمیسیون ها بیرون نیامده است، یادآور شد: داد و فغان شده که می خواهند باغات را از بین ببرند و فکر می کنم عکس العمل مصوبه ای است که باغات به آن دچار شدند.
وی افزود: ۱۹ ساختمان از همین موارد پروانه دریافت کردند که پروانه باغ نداشتند و دیوان و قوه قضاییه حکم داده که باید پروانه دریافت کنند و پروانه گرفته و ساخته اند. آنها که حکم گرفته اند نهایت دو باغ بوده اند که شرایط خاصی داشته اند؛ برای مثال در یک باغ در منطقه ۱۸ می خواستند یک یا دو اتاق بسازند که مجوز گرفتند و ساختند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه توقف در ساختمان سازی ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: باغ باید باغ بماند و هیچ بحثی روی آن نیست؛ در سال ۹۲ تا ۹۴ باغ های بزرگ منطقه یک را شهرداری خریداری کرد و فشار شدیدی وارد کردیم که این خرید انجام شود و چون در منطقه یک بود با قیمت گران خریداری شد که استفاده عمومی از آن صورت می گیرد.
وی ادامه داد: حالا هم بحث ما همین است که فضاهای بزرگ اگر قرار است نگه داشته شوند، کمک کنیم که نگهدارند و در آبیاری کمک حال و تشویق کننده باشیم. اگر خواستند بفروشند، شهرداری این باغات را خریداری می کند. شهرداری یک باغ هزار و ۶۰۰ متری را در شهرداری منطقه ۱۸ اجاره کرده و مردم از آن استفاده می کنند و گفته ایم که همین باغ را بخرند.
چمران با بیان اینکه منطقه ۱۸ وضعیت خوبی از لحاظ فضای سبز دارد و از حد استاندارد نیز بالاتر است، یادآور شد: با این حال گفتیم این باغ را بخرند تا به عنوان فضای سبز استفاده شود.
وی با اعلام اینکه بحث روی خانه هایی است که در آن مردم درخت کاشته اند، گفت: ما باید کاری کنیم که مردم درخت بکارند؛ از سال ۹۸ پروانه نمی گیرند و درخت ها را خشک می کنند و جریمه آن را نیز می پردازند. قیمت ملک و زمین در نتیجه این اقدامات بالا می رود. باید با فکر باز سخن گفت.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: از تمام اعضای دوره پنجم دعوت می کنیم که در جلسه ای حضور داشته باشند و مشکلات را بگویند؛ درخت ها در حال از بین رفتن هستند و ساختمان سازان می گویند ما نمی توانیم رأی بگیریم و ساخت و ساز کنیم و دیوان حکم می دهد که شهرداری باید پروانه صادر کند؛ در حالیکه اگر روش درستی را اتخاذ کنیم دستور ۶۰ درصد ساختمان داده نمی شود و ما درصد کمتر را اختصاص خواهیم داد. اینکه از کجا فهمیدند و فضاسازی می کنند، نمی دانیم.
وی افزود: بعد از اینکه در صحن مطرح شود باید در کمیسیون ماده پنج و در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح و تصویب شود تا به مرحله اجرا برسد. هنوز هیچ تصمیمی اتخاذ نشده و در این زمینه از متخصصین و اعضای شورای پنجم با کمال میل دعوت خواهیم کرد که اگر پیشنهادی دارند ارائه دهند. باید کاری کنیم که درختان حفظ شوند و تشویق نیز بکنیم. امروز به درخت با بغض و به عنوان یک دشمن نگاه می کنند و می گویند چند میلیارد به آنها آسیب می زند و راست هم می گویند و باید روشی اتخاذ شود که بتوان درختان را حفظ کرد.
چمران گفت: باغات سر جای خود هستند و کسی اجازه قطع درختان را نمی دهد و جلوی آن گرفته خواهد شد. نیمه شب با بنده تماس می گرفتند که در محله قلهک صدای اره برقی می آید و بنده به محل رفتم و بلافاصله جلوی قطع درختان را گرفتیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران به نامه خود به رئیس مجلس در مورد برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و افزود: برنامه هفتم در زمان تهیه مقدار زیادی اشکال داشت و اشکال آن نپرداختن به شهرداری و شورا نبود. در برنامه هفتم نه تنها به مدیریت شهری اشاره نشده بود بلکه به آن حمله نیز شده بود. شهرداری باید زمین های خود را در اختیار سایر سازمان ها قرار می داد که شهردار تهران در جلسه هیات دولت نسبت به این موضوع اعتراض کرد و این موارد به دنبال اعتراضات حذف شد.
وی تأکید کرد: با هماهنگی سریع با سایر شهرهای کشور، مواردی را تهیه و به رئیس مجلس و رئیس فراکسیون مدیریت شهری ارسال کردیم و مرتباً ارتباط داریم و گفته ایم اگر نیاز بود توضیح بیشتری خواهیم داد. خبر جدیدی نداریم و امیدواریم خبر بدهند و بتوانیم از موارد اعلام شده دفاع کنیم.
چمران با بیان اینکه مدیریت یکپارچه شهری یکی از مهمترین اولویت های قابل درج در برنامه هفتم توسعه است، یادآور شد: آب چرخانی نیز از دیگر موارد مهم بود که در پیشنهادات لحاظ و ارائه شد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه بودجه امسال به میزان ۷۸ هزار میلیارد تومان از سوی شهرداری پیشنهاد شد، گفت: شورا این رقم را به ۶۵ هزار میلیارد تومان تقلیل داد و در کمیسیون تلفیق پیشنهاد دادیم که علاوه بر این ۱۰ هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم و این بودجه ویژه برای حمل و نقل عمومی تخصیص داده شد.
وی با بیان اینکه در برنامه چهارم به صورت برنامه محور عمل کردیم و به ایده آل ها نپرداختیم، تصریح کرد: پنج موضوع در این برنامه مورد توجه قرار گرفت. در زمان اختصاص بودجه نیز ۱۷ هزار میلیارد تومان به حمل و نقل عمومی اختصاص دادیم که ۱۰ هزار میلیارد تومان هم به آن اضافه شد و در واقع ۲۷ هزار میلیارد تومان معادل یک سوم بودجه به این حوزه اختصاص یافت.
چمران همچنین خاطرنشان کرد: اولین اقدامی که آغاز کردیم خرید اتوبوس و سپس واگن مترو بود. سالها قبل بحث بر این بود که فاینانس حتما در بودجه لحاظ شود اما عملیاتی نشد و قضیه ۶۳۰ دستگاه واگن هنوز باقی مانده و حل نشده که البته به مراحل پایانی رسیده و بانک مرکزی دستور را به بانک شهر داده و پول آن تأمین شده و منتظر تأیید شورای پول و اعتبار و یا هیات سه نفره سران قوا است تا قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن عملیاتی شود. تا ۴۰ روز دیگر مسافرتی انجام خواهد شد تا این قرارداد نهایی شود.
وی افزود: وزارت صمت و شهرداری این موضوع را دنبال می کنند و طرف خارجی نیز قبول کرده که به ۷۹۰ دستگاه واگن برسد. ما اصرار بر این داشتیم که ۱۸ ماه زمان تحویل به ۱۴ ماه برسد. در کنار این، بازسازی واگن ها را دنبال کردیم.
چمران با بیان اینکه کارخانه واگن سازی در ابتدای این دوره تعطیل شده بود و امروز گفته ایم که سه شیفت کار کنند تا ناوگان ها تأمین شوند، تصریح کرد: در حال حاضر مشکلی از لحاظ تأمین تجهیزات و اورهال وجود ندارد و نقدترین کاری که می توانستیم در حوزه مترو انجام دهیم، عملیاتی کردیم و بازسازی در حال انجام است. امیدواریم تولید داخلی را نیز با همکاری مپنا، جهاد دانشگاهی و سایر نهادها به نتیجه برسانیم البته نمی توان قاطعانه در مورد این موضوع که کی به نتیجه می رسیم، نظر داد.
وی با اعلام اینکه تولید در کارخانه واگن سازی اراک را نیز پیگیری می کنیم، یادآور شد: با همکاری وزیر صمت موضوع را دنبال می کنیم و تقریبا هر هفته جلسه شهردار تهران با وزیر صمت برای تسریع در پیشبرد امور در تأمین اتوبوس و مترو برگزار می شود.
چمران با بیان اینکه در سال قبل با تمام فشاری که وارد کردیم بیشتر از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس نتوانستند تحویل دهند، گفت: ما سهم خود از ۶۳۰ دستگاه اتوبوس را پرداخت کردیم اما نتوانستند تحویل دهند؛ علت آن هم تعطیلی ۱۰ ساله بود و زمان می برد تا تولید به نتیجه برسد. تا پایان سال ۷۴۰ دستگاه اتوبوس قرارداد منعقد کرده ایم و شنیده ام که در این چند روز چند قرارداد جدید نیز منعقد کرده اند که اتوبوس های جدید اضافه شود و با اینکه پیش بینی تأمین دو هزار دستگاه اتوبوس را کرده بودیم، هزار دستگاه تا پایان امسال تأمین می شود و از سویی دیگر اگر این اتوبوس ها تأمین نشود، خرید هزار دستگاه اتوبوس دست دوم را دنبال خواهیم کرد.
رئیس شورای شهر تهران بیان کرد: ان شالله بتوانیم ۵۰۰ اتوبوس برقی برای تهران وارد چرخه حمل و نقل عمومی شود . البته ممکن است امسال موفق به راه اندازی تمام این اتوبوسها نشویم م نداشته باشیم اما جز اهداف ما برای کاهش آلودگی هوا تهران است.
باقی مانده بودجه سال گذشته را اتوبوس خریدیم
وی در پاسخ به اینکه آیا اولین بودجه برای حمل و نقل خواهد بود یا برای بازسازی بافتهای فرسوده بیان کرد: خوشبختانه از اضافات بودجه سال گذشته نگهداری شد برای امسال که ما موفق شدیم این تعداد از اتوبوس های برقی را خریداری کنیم. به هرحال ظرفیتها تا حدودی است. ما سعی کردیم که اتوبوسهای با قدمت کمتر را بخریم و وارد فاز عملیاتی شویم.
تسهیلات بانکی برای نوسازی بافت فرسوده پایتخت
چمران گفت: بعداز بحث آلودگی هوا و ترافیک، بافت فرسوده جز پنج اولویت ما بوده است. بافت فرسوده را مردم باید نوسازی کنند. ما دفاتر تسهیلگری در مناطق داریم. تا به امروز قرار بر این شد که بانکها وام بدهند و تسهیلات برای نوسازی داده شود. یک مقدار وضع اقتصادی بهتر شود و بازسازی و نوسازی با این گرانیها برای مردم صرف کند مردم به نوسازی روی میآورند.
در هیچ شهری به اندازه تهران، پله برقی وجود ندارد
رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: پله برقی در مترو حتما باید باشد . اما در هیچ شهری به این میزان پله برقی وجود ندارد. پله برقی در فضای باز به علت آلودگی و گل و لای زودتر خراب میشود. بسیاری از پله برقیها قدیمی است و برخی از آنها دیگر قطعاتشان پیدا نمی شود که من قبلاً هم گفتم که اگر نباشند بهتر است.
الزامات تخریب ساختمان در منطقه ۱۹ رعایت نشده است
وی درباره ساختمان منطقه ۱۹ گفت: ساختمانها دست پیمانکار بوده اما ساختمانها استاندارد نبوده است. از نظام مهندسی دعوت شده بود و خودشان حضور داشتند و آنچه را که برای تخریب باید رعایت میکردند، رعایت نکردند. وقتی برای یک ساختمان چهار طبقه این اتفاق میافتد، ساختمان ناپایدار است.
چمران در ادامه اذعان کرد: مهندسان میخواستند این ساختمان را با انفجار تخریب کنند اما دیدند اگر با انفجار تخریب شود به ساختمانهای کناری آسیب میرسد بنابراین از این روش تخریب صرف نظر کردند. که این موضوع خود دلیلی برای اثبات ناایمنی ساختمانها بوده است.