پشت فرمان مرسدس E55 AMG مدل 1999، سدان آلمانی، رویکرد آمریکایی!


پشت فرمان مرسدس E55 AMG مدل 1999، سدان آلمانی، رویکرد آمریکایی!

این روزها بحث در مورد پیشرانهٔ سدان‌های اسپرت مرسدس AMG بالا گرفته است و گزارشات ضدونقیضی در این رابطه می‌شنویم. حال اما صرف‌نظر از اینکه نسل جدید E63 با چه پیشرانه‌ای به بازار خواهد آمد، قصد داریم سری به گذشته زده و پشت فرمان اولین نسل E کلاس...

این روزها بحث در مورد پیشرانهٔ سدان‌های اسپرت مرسدس AMG بالا گرفته است و گزارشات ضدونقیضی در این رابطه می‌شنویم. حال اما صرف‌نظر از اینکه نسل جدید E63 با چه پیشرانه‌ای به بازار خواهد آمد، قصد داریم سری به گذشته زده و پشت فرمان اولین نسل E کلاس AMG بنشینیم. این تجربهٔ رانندگی با مرسدس E55 مدل ۱۹۹۹ توسط کارانددرایور در مارس سال ۱۹۹۹ منتشر شده است.

مهندسان آلمانی در افلترباخ که به دنبال استخراج گشتاور هستند، به معدن بزرگی دست پیدا کرده‌اند و ۵۳۰ نیوتن متر گشتاور را از آن بیرون کشیده‌اند که از دور ۳ هزار rpm به بعد در دسترس است. این گشتاور عظیم با یک فشار بی‌دقت پدال گاز، جهشی را ایجاد می‌کند که سرهای سرنشینان را سریع‌تر از شاتل فضایی داخل پشت‌سری صندلی‌ها فرومی‌برد. با خاموش کردن کنترل کشش و تخته کردن گاز نیز شاهد هرزگردی چرخ‌های عقب خواهید بود. به لطف موتور ۵.۴ لیتری V8 و ۳۵۴ اسب بخار قدرت، E55 ظرف ۴.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و ۴۰۰ متر را در ۱۳.۵ ثانیه طی می‌کند.

این E کلاس قدرتمند هرچند بسیار سریع است اما هرگز وحشی و گستاخ احساس نمی‌شود. درواقع، E55 آن‌قدر شیک و باوقار رفتار می‌کند که بسیاری از سرنشینان پتانسیل واقعی آن را تشخیص نخواهند داد. دلیل این موضوع پیشرانهٔ بی‌صدا و تعویض دنده‌های نرم و روان گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک است. همچنین حتی در دورهای پایین هم گشتاور کافی برای بالا رفتن از شیب‌ها بدون نیاز به معکوس دادن وجود دارد. در بخش تعلیق نیز صرفاً هنگام حرکت روی جاده‌های خراب متوجه تعلیق سفت‌تر خودرو با کمک‌فنرهای بلیشتاین خواهید شد.

همچنین در ظاهر هم دیگر رانندگان صرفاً یک E کلاس معمولی را خواهند دید مگر اینکه در عقب خودرو نوشتهٔ E55 را ببینند. این ماشین فراتر از انتظارات ما کاربردی است و در عین حال به‌اندازهٔ بهترین خودروهای اسپرت در پیست توانمند است و همهٔ این‌ها را با قیمت ۷۱,۷۱۷ دلار ارائه می‌کند که ۱۵ هزار دلار از E500 نسل قبلی که توسط پورشه مونتاژ می‌شد ارزان‌تر است. ارائهٔ این ویژگی‌ها با قیمتی کمتر از E500 قبلی قابل تحسین است اما این کار به قیمت تغییر در فرایند تولید تمام شده است.

E55 برخلاف E500 اساساً به‌طور کامل توسط مرسدس بنز در زیندلفینگن مونتاژ می‌شود و سپس برای تجهیز به موتور بزرگ‌تر، گیربکس برگرفته از مدل‌های V12، چرخ‌های بزرگ‌تر و ارتقاء تعلیق و ترمزها به AMG در افلترباخ فرستاده می‌شود. به همین دلیل، ماهیت E کلاس حفظ شده و صرفاً ویژگی‌های دینامیکی آن ارتقاء پیدا کرده است. درنتیجه، شاهد سدانی بسیار سریع ولی با کنترل بدنهٔ ضعیف هستیم. همچنین مکانیزم فرمان هیدرولیک هم مشابه E430 است و در سرعت‌های بالا هم سبک باقی می‌ماند.

اما E55 با گشتاور شگفت‌انگیز خود همهٔ این کاستی‌ها را جبران می‌کند. همچنین منحنی گشتاور نیز آن‌قدر صاف است که خودرو نیاز چندانی به تعویض دنده ندارد و کششی مثل بوئینگ ۷۴۷ در هنگام تیک‌آف را ارائه می‌کند. در سرعت‌های سه‌رقمی هم مقاومت هوا تاثیری روی کشش خودرو نمی‌گذارد و E55 هنگام رسیدن به محدودیت سرعت ۲۵۵ کیلومتر بر ساعت خود هنوز شتاب می‌گیرد تا جایی که احساس می‌شود حداکثر سرعت واقعی آن باید حدود ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت باشد.

در سرعت‌های پایین‌تر اما E55 شخصیت متمدن‌تری به خود می‌گیرد و سواری نرم و آرامی را ارائه می‌کند. این شاید قابل‌توجه‌ترین ویژگی E55 باشد که وقتی تحت‌فشار نباشد، بیشتر شبیه لیموزین رفتار می‌کند تا سوپراسپرت. همچنین گیربکس هم به‌دقت خواسته‌های راننده را می‌فهمد و کارکرد خود را بر اساس آن تنظیم می‌کند. البته مشکلاتی جزئی هم وجود دارد و به‌عنوان‌مثال، نمی‌توان انتظار داشت سیستم تعلقی که برای پیچیدن در سرعت‌های بالا طراحی شده است روی آسفالت خراب تکان‌ها و ضربه‌هایی را به کابین وارد نکند.

به‌طورکلی، E55 ترکیبی از ویژگی‌های لوکس و اسپرت است که برای اکثر نیازهای خریداران مناسب خواهد بود. همچنین با خریداری AMG توسط مرسدس، سطح ساخته‌های این برند پرفورمنس نیز بالاتر رفته است و E55 تمام ویژگی‌های فنی دقیق E کلاس مثل کنترل پایداری، کنترل کشش، دو شمع در هر سیلندر و به‌طور خلاصه تمام دارایی‌های یک خودروی استاندارد کارخانه‌ای را حفظ کرده است.

مرسدس برای ساخت سدان‌های اسپرت خود همیشه از رویکرد آمریکایی یعنی استفاده از پیشرانهٔ V8 بزرگ استفاده کرده است. این شرکت در سال ۱۹۶۸ برای ساخت مدل افسانه‌ای ۳۰۰SEL 6.3 از پیشرانهٔ ۶.۳ لیتری V8 لیموزین ۶۰۰ استفاده کرد و در E55 هم همان مسیر را دنبال کرده و بزرگ‌ترین موتور V8 خود را در سینهٔ E کلاس قرار داده است. E55 موشکی است که تا سقف سرعت ۲۵۵ کیلومتر بر ساعت شما را در صندلی فرو خواهد برد و این پرفورمنس را با راحتی چشمگیری ارائه می‌کند. E55 بار دیگر اثبات می‌کند که هیچ جایگزینی برای حجم موتور وجود ندارد.

مشخصات فنی

Mercedes Benz E55 AMG 1999
پیشرانه ۵.۴ لیتری V8
قدرت ۳۵۴ اسب بخار
گشتاور ۵۳۰ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۹ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۳.۵ ثانیه
توقف از ۱۱۰ ۴۷.۵ متر
شتاب جانبی ۰.۸۸ جی
حداکثر سرعت ۲۵۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۱۲.۰ لیتر ترکیبی
طول ۴,۸۱۰ میلی‌متر
عرض ۱,۷۹۸ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۴۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۸۳۲ میلی‌متر
وزن ۱۷۰۷ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۴۲۵ لیتر
ظرفیت سرنشین ۵ نفر
قیمت پایه ۷۱,۷۱۷ دلار
قیمت تست‌شده ۷۳,۸۰۲ دلار
منبع
Car Driver

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

(تصاویر) مخوف‌ترین مرکز بازداشت و شکنجه در دمشق