پرورش، مسالهای رها شده در مدارس/ تمرکز صرف بر کنکور
معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش گفت: متأسفانه در مدارس فقط به حوزه آموزش و اینکه چند نفر در کنکور رتبه برتر به دست میآورند، توجه شده است.
به گزارش راهبرد معاصر، سید باقر پیشنمازی معاون اسبق پرورشی وزارت آموزش و پرورش در برنامه تهران بیست با موضوع احیای معاونت پرورشی، اظهار کرد: نقش معاونت پرورشی نسبت به گذشته تغییری نکرده است بلکه رویکرد مسؤولان با تغییر دولتها نسبت به معاونت پرورشی تغییر کرده است؛ نگرش اجتماعی و فرهنگی دولتهای مختلف درباره معاونت پرورشی متفاوت بوده و همین امر در تصمیمگیریهای آنها تأثیر گذاشته است.
وی ادامه داد: این تصمیمگیریها هم به انسانشناسی بر میگردد و اینکه از دانشآموزانی که به عنوان انسان، تربیت آنها بر عهده ما گذاشته شده است، چه نوع شناختی داشته باشیم.
پیشنمازی گفت: متاسفانه در مدارس فقط به حوزه آموزش و اینکه چند نفر در کنکور رتبه برتر را بیاورند، توجه شده است در حالی که این وزارتخانه مسؤولیت پرورش را هم بر عهده دارد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر هم قانون مصوب مجلس با عنوان احیای معاونت پرورشی به طور کامل اجرا نمی شود. در این قانون صراحتا قید شده که هر مدرسه باید یک معاون پرورشی داشته باشد که اجرایی نشده است.
معاون اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: معاونت پرورشی یک معاونت مظلوم و ناشناخته است و مورد اعتنای کارشناسی شده نیست و حمایتهای کافی از آن صورت نمیگیرد. مسأله پرورش در تمام دنیا جزو امور اصلی است و به پرورش اهمیت میدهند.
وی تصریح کرد: پرورش فقط دیندار شدن و عمقدار شدن دین داری نیست که مورد توجه ماست بلکه پرورش تأثیر خودش را در افکارها، برخوردها، رشد شخصیت، تقویت اعتماد به نفس و جوشاندن چشمه استعدادها نشان میدهد.
پیشنمازی خاطرنشان کرد: برنامه پرورشی در مدارس نگاشته شده ولی نیرویی برای اجرای آن در مدارس وجود ندارد؛ متاسفانه در مدارس فقط به حافظه دانشآموز توجه میشود و این در حالیست که دهها و صدها استعداد در دانشآموز وجود دارد ولی اگر حافظه خوبی نداشته باشد، آنها را تخریب میکنیم.
* قانون احیای معاونت پرورشی به درستی اجرایی نمیشود
محمد وحیدی نایب رئیس کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: احیای معاونت پرورشی و تربیت بدنی در این وزارتخانه مبتنی بر چند فرآیند است. اولین فرآیند جذب نیروی انسانی متخصص در حوزه پرورشی است که وظیفه تربیت و جلوگیری از بروز آسیبهای اجتماعی را در آنها بر عهده دارند و مسأله بعدی جذب نیروی انسانی در حوزه تربیتبدنی است.
وی ادامه داد: امسال ردیف جذب معاونان پرورشی در سازمان امور اداری و استخدامی تعیین شد و احیای بخشی از ظرفیتهای دانشگاه فرهنگیان در کشور برای تربیت نیروهای تخصصی در حوزه پرورشی نیز در نظر گرفته شده است.
وحیدی گفت: در گذشته در دانشگاه های تربیت معلم در زمینه نیروی پرورشی نیز جذب وجود داشت و مربی پرورشی را وارد آموزش و پرورش میکردند ولی قانون احیای معاونت پرورشی به درستی اجرایی نمیشود.
وی بیان کرد: در قانون لایحه برنامه هفتم توسعه که هم اکنون در دستور بررسی است، به موضوع کیفیت و عدالت آموزشی پرداخته شده است و موادی گنجانده شده که فرآیند آینده توسعه آموزشی و پرورشی مدارس را به صورت شفاف بیان کرده است.
این نماینده مجلس توضیح داد: مهمترین نگاهی که در آنجا وجود دارد این است که آموزش و پرورش موظف است در برنامههایش در حوزه پرورشی به غنیسازی برنامهها توجه کند و از ظرفیت سایر دستگاهها استفاده کند و روشهای تربیتی جدید مثل اردوهای آموزشی، پرورشی و مذهبی استفاده کند و نظام جامع امور تربیتی و مراقبت از دانش آموزش را ظرف ۶ ماه باید تدوین و اعلام کند.
وی افزود: اگر به عنوان اولیای دانش آموزان به مخاطرات حوزه دانشآموزان باور داشته باشیم و بدانیم که مدارس از بعد تربیتی باید ارتقا یابند، باید نظام جامع امور تربیتی را داشته باشیم تا تعیین شود چه دستگاههایی در این زمینه وظایفی دارند و از پراکندگی در حوزه فرهنگ کشور جلوگیری کنیم.
وحیدی ادامه داد: سازمانهای بزرگ قرآنی و فرهنگی داریم و باید از ظرفیت آنها استفاده کنیم./ فارس