به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رافال جنگنده چابک نسل چهار و نیم فرانسه حالا یک مشتری تازه پیدا کرده است: عربستان سعودی.
بر اساس خبر جنگاوران، عربستان به دنبال سفارش تعداد زیادی جنگنده رافال است. این کشور به دنبال خرید تعداد بیشتری جنگنده تایفون بود ولی آلمان از شرکای برنامه به دلیل بمباران غیرنظامیان در یمن توسط عربستان با این فروش مخالفت کرده بود.
رافال، توفان فرانسوی در آسمان
رافال در زبان فرانسوی «وزش ناگهانی و وحشیانه باد» معنی میشود. واژه که به خوبی از عهده توصیف این جنگنده نسل چهار و نیم چالاک برمیآید.
این پرنده در دهه ۱۹۸۰ که طراحی شد قرار بود تمام نقشهای یک پرنده رزمی را انجام دهد از عملیات برتری هوایی گرفته تا بمباران اهداف زمینی و شناسایی.
بال دلتا و کانارد مشخصه اصلی طراحی این پرنده چالاک بومی فرانسه است که برای نخستین بار در سال ۱۹۸۶ به پرواز درآمد و در سال ۲۰۰۱ عملیاتی شد.
اگرچه رافال یک هواپیمای رادارگریز به معنای واقعی نیست اما در طراحی خاص آن سطح مقطع راداری (آرسیاس) و رد فرو سرخ تا حد بسیاری کاهش یافته است. به این ترتیب میتوان صفت نیمهپنهانکار را برای این جنگنده نسل چهار و نیم در نظر گرفت.
علاوه رادار آرایه اسکن الکترونیکی فعال «RBE2» با برد تشخیص ۲۰۰ کیلومتر، رافال برای ایفای نقش جنگنده برتری هوایی به چندین سیستم سنسور پسیو مجهز شده است.
دو موتور توربوفن اسنکما ام۸۸ نیروی پیشران رافال را تامین میکند و این پرنده با طول حدود ۱۵ متر و پهنای بال ۱۰ متری را با بیشینه وزن برخاست ۲۴ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم به آسمان میبرد.
رافال در ارتفاع بالا میتواند به حداکثر سرعت ۱.۸ ماخ برسد و از توانایی کامل پرواز سوپرکروز برخوردار است. به پرواز هواپیما با سرعت مافوقصوت بدون استفاده از پسسوز موتور و با حمل مقدار مؤثری سلاح، بار یا سرنشین، سوپرکروز گفته میشود.
موشک هوا به هوای ماژیک آر ۵۵۰، موشک کروز هواپایه استورم شدو (سایه توفان) و موشک کروز اتمی ASMP-A برخی مهمات قابل استفاده در جنگنده رافال است.
شکست اف ۲۲ رپتور در شبیهسازی نبرد
تقابل این دو جنگنده سال ۲۰۰۹ و طی یک مانور با حضور نیروهای هوایی انگلیس، آمریکا، فرانسه و امارات در آسمان امارات متحده عربی صورت گرفت.
در این مانور سناریوهای متفاوتی تمرین شد و البته اف ۲۲ در بسیاری نبردهای شبیهسازی شده رقبا را از میدان به در کرد. نتیجه نبردهای هوایی نیز کاملا به نفع اف ۲۲ بود و توانست در عملیات شبیهسازی شده ۶ رافال را هدف قرار دهد و در پنج داگفایت نیز نتیجه برابر شد اما در یک نبرد از عهده رافال برنیامد و در داگ فایت مغلوب این پرنده چالاک فرانسوی شد.
شکست اف ۲۲ در داگفایت چنان برای آمریکاییها باورنکردنی بود که از فرانسه درخواست کردند تا فیلم کابین خلبان رافال هنگام داگفایت را منتشر کند. در فیلم منتشر شده به وضوح مشخص بود که خلبان در موقعیتی بود که میتوانست جنگنده آمریکایی را ساقط کند و در نبرد واقعی شانسی برای جان به در بردن اف ۲۲ وجود نداشت.
۵۸۵۸